Anthem: když áčková produkce klopýtá (recenze)

Začínáme vážně přemýšlet, zda by se nemělo EA spíše vrhnout na prodej rohlíků.

Co baví

  • Zábavné přestřelky
  • Skvělý grafický styl
  • Prvotřídní ozvučení

Co vadí

  • Žalostně málo obsahu
  • Odfláknutý příběh
  • Technický stav
  • Nedodělky a chyby
5/10
Hodnocení

Mass Effect? Dragon Age? Kdepak, Bioware pro nás posledních několik let kutil zbrusu novou IP, která měla nastolit nový řád v žánru "lootových stříleček" a ukázat sci-fi eposu Destiny, jak se to má dělat. A ačkoliv to nedopadlo úplně nejhůře, jde pravděpodobně o jedno z největších zklamání letošního roku, minimálně prozatím. Proč? Protože Anthem mělo na víc. Mnohem víc. 

Sci-fi klišé

Je těžké psát recenzi na hru, do které jste jakožto hráč vkládal velké naděje a u které jde o jeden z vašich nejoblíbenějších žánrů. Ještě horší je v recenzi upozorňovat na konkurenci, která byla kdysi kritizována za mnohé chyby, a přesto některé aspekty zvládla mnohem lépe. Začněme ale pomalu, u klišovitého příběhu, který pojednává o mocné síle jménem Anthem of Creation, která dokáže tvořit zázraky, ale také katastrofy. 

Anthem™_20190221233455.jpgAnthem™_20190221211653.jpgAnthem™_20190223140507.jpgAnthem™_20190226172447.jpg
Příběh je klišovitý a obyčejný. Žádné zvraty nečekejte. 

Vy jakožto nájemný žoldák a ochránce jednoho z posledních lidských měst na planetě, tzv. Freelancer, musíte nejen pomáhat obyvatelům a podnikat nebezpečné výlety za hranice mohutných stěn města, ale především se vydat na nebezpečnou pouť a postavit se proti záporákovi tohoto univerza jménem Monitor (opravdu, nekecáme), který si chce moc Anthem přivlastnit. K tomu vám dopomohou sci-fi obleky Javelins, které vám propůjčí nadlidskou sílu, možnost létat a do rukávu vám nacpou smrtící nádobíčko. 

 

Jediné, v čem příběh dokáže zaujmout jsou vynikající herecké výkony postav, v mnohém podpořené špičkovou animací obličeje a líbivou grafikou

 

Toť příběh v kostce a vězte, že v zásadě nezjistíte nic moc jiného. Je to naprostá klasika žánru bez překvapení a příběhových kliček, která slouží spíše jako podkres ke všemu tomu střílení a sbírání chutného lootu. Jediné, v čem příběh dokáže zaujmout jsou vynikající herecké výkony postav, v mnohém podpořené špičkovou animací obličejů a líbivou grafikou. V tomto směru Bioware opravdu zabodoval a sledovat některé konverzace a živé reakce postav je vskutku zážitkem, včetně dobře vybraného hlasu pro vašeho hrdinu (lze vybrat mezi mužským a ženským Freelancerem). Jen škoda, že to, co se line z úst většiny NPC je tak neuvěřitelně nezajímavé a statické. Po úvodní solidní hodince se navíc začíná pomalu rozpadat i to ostatní. 

Hon na vybavení

Jak už jste jistě pochopili, jádro Anthem se velmi podobná dalším hrám tohoto žánru, jako je Destiny či The Division. Jde o kooperační online akci s RPG prvky, ve kterém se spolu s dalšími kamarády vydáváte na mise, plníte výzvy, pohybujete se po otevřeném světě a sbíráte ten nejšťavnatější loot, který si pak odnesete do města Tarsis a v klidu prohlížíte.

Anthem™_20190226161640.jpgAnthem™_20190224000021.jpgAnthem™_20190225212131.jpgAnthem™_20190226170234.jpg
Svět je radost prozkoumávat. Je pestrý a detailní. 

Problém tu nastává hned zkraje, kdy se vlastně snažíte s týmem někam dostat. Anthem zkrátka navzdory svému zaměření nehraje do karet týmovým hráčům, a tak nelze pohodlně plnit společně příběh, sledovat animace a zůstat víceméně v kontaktu počas celého hraní. Vždy vás něco od sebe odtrhne, ať už jde o cut-scény, blbnoucí servery, které doteď nebyly opraveny, klopýtající matchmaking nebo již legendární nahrávací obrazovky. Ty jsou přítomné skoro všude a neuvěřitelně narušují celistvost zážitku, když i kvůli obyčejné změně zbraně musíte podstoupit takřka tři loadingy. Nic tu nelze udělat "na koleni", a to prostě není v pořádku. 

Anthem™_20190221233121.jpgAnthem™_20190221234731.jpgAnthem™_20190222001323.jpg
Většina kontraktů a misí je bohužel na jedno brdo. 

Neustálé skoky mezi městem, inventářem a mapou začnou velmi brzy nejen nudit, ale vyloženě štvát. Proč nemohu změnit přímo během svých výletů po džungli zbraně, schopnosti a vybavení? Proč se k tomu všemu musím pracně prohrabávat skrze načítací obrazovky, pády serverů a další nečekané chyby? Nejen, že to zdržuje, ale také vám to jednoduše otráví zážitek. Přitom samotné přestřelky a akční chvilky jsou velmi uspokojivé. 

Hotový Iron Man

Abych přeskočil na trochu pozitivnější notu, akce v Anthem je hutná a zábavná. Se svými obleky můžete vyvádět doslova psí kusy, létat a plachtit, vertikalita úrovní je tu využita skvěle a korunku všemu nasazují vaše schopnosti. Vybrat si můžete mezi čtyřmi různými Javeliny, každý se svým unikátním vzhledem a vychytávkami, které si přizpůsobíte svému stylu hraní. Někdo se spoléhá na zbraně, další počechrá nepřítele kobercovým bombardováním a mág jménem Storm si rád hraje s elementy jako je led, oheň či elektřina. 

Anthem™_20190223233709.jpgAnthem™_20190221234941.jpgAnthem™_20190221234959.jpgAnthem™_20190222233729.jpgAnthem™_20190223122337.jpgAnthem™_20190223131156.jpgAnthem™_20190223143135.jpg
Úprava svého Javelinu patří mezi oblíbené kratochvíle všech RPG fandů. 

Variabilita akce je působivá a když se konečně dostanete s kamarády do pořádné akce, můžete lehce zapomenout na tíživé nedostatky, které hru svírají. Navíc tento fakt podporují i naprosto nádherné scenérie nespoutané planety, které ve Frostbite enginu vypadají obzvláště pěkně. O to více potěší, že si můžete libovolně poletovat a prozkoumávat mapu. Alespoň tedy do doby, než se vám přehřejí trysky. Jakmile pak opadne pozitivní pocit z přestřelek, narazíte na další nepříjemný kamínek v botě. 

 

Variabilita akce je působivá a když se konečně dostanete s kamarády do pořádné akce, můžete lehce zapomenout tíživé nedostatky, které hru svírají

 

Naprosto stěžejním prvkem všech lootovacích stříleček je...no...loot. Je klíčové, aby veškeré vybavení a zbraně, po kterých hráči půjdou, byly něčím zajímavé, unikátní, aby lákaly vzhledem a funkcemi. Aby hráči dokázali strávit stovky hodin, jen aby se mohli některým z kousků pochlubit. Ví to Destiny, ví to The Division. Anthem to pravděpodobně ví také, ale z nějakého důvodu se to snaží vehementně ignorovat. 

Anthem™_20190223122846.jpgAnthem™_20190223131718.jpgAnthem™_20190223134145.jpg
Každý ze čtyř Javelinů je unikátní a hodí se na jiný styl boje. 

Je naprostým vrcholem lenosti, když máte všechny zbraně ve hře vizuálně zcela stejné. Je úplně jedno, jestli máte v rukou samopal prvního levelu nebo Masterwork kousek, kvůli kterému si musíte 20 hodin propotit zadek na gauči. Jediné, co se změní, je barevný styl na zbrani. Žádné unikátní statistiky, pěkné pohyblivé součástky, které zbraň nějak zvýrazní oproti zbytku (pamatujete si na Arc samopal v Destiny?) a už vůbec exkluzivní vzhled, který všem ostatním potvrdí, čím vším jste si museli projít, abyste si na něj sáhli. Ne. Tady dostanete modrý lak a vyšší udělované poškození a můžete být rádi, že vám neplácli ten obyčejný šedý kulomet. A vzhledem k tomu, že nemáte ve hře ani pořádný přehled nad statistikami své postavy, tak vlastně ani pořádně nevíte, v čem jste si polepšili. 

Nepomáhají tomu ani mise a výzvy samotné. Po procházce po městě Tarsis a průzkumu herního obsahu má člověk pocit, že byly ze hry násilně vyrvány velké kusy, které budou později nabízeny hráčům jako exkluzivní dodatky. Všechny ty sezóny, které EA precizně naplánovalo, už měly být obsaženy ve hře původní. Za stejné nekalé praktiky dostalo čočku Destiny a stejným kladívkem dostane do zubů i Anthem. Kvůli tomuto přístupu totiž po několika hodinách v příběhu narazíte na propagovaný Endgame obsah, který sestává téměř výhradně ze Strongholdů, tj. nejtužších výzev ve hře, všemožných kontraktů a možnosti náhodně hrát různé mise do aleluja. Problém je, že obsah těchto misí je takřka totožný a nikdy se nestane, že byste narazili na nějaký zajímavý minipříběh nebo zvrat mimo kampaň. Nekonečné "doleť, postřílej, odleť" bude vaším společníkem desítky hodin. Co takhle se trochu inspirovat u Zaklínače 3? 

Promrhaný potenciál

Psát recenzi na Anthem je opravdovým oříškem. Kdykoliv totiž narazíte na něco, co byste chtěli pochválit a vyzdvihnout, praští vás do obličeje řada nedostatků, které tyto světlé momenty agresivně zadupou do země. Přitom tu rozhodně je nejen velký potenciál do budoucna, ale i aspekty, které potěší. Jak jsem zmínil již v úvodu, graficky je hra opravdu nádherná a nepočítám-li občasné rozmazané textury, je opravdu na co koukat. Prostředí je pestré a detailní, výhledy často vyráží dech a také samotné obleky jsou vymazlené do posledního detailu. Škoda že nepřátelé jsou naprosto generičtí a obyčejní, bez špetky originálního nápadu. 

Anthem™_20190222002252.jpgAnthem™_20190221223551.jpgAnthem™_20190221224119.jpgAnthem™_20190221225113.jpg
Hra ždímá Frostbite engine na maximum. Na plné pecky vypadá úchvatně. 

Když už se dostanete do příběhu, naprosto vás odrovnají herecké výkony a animace obličejů, které jsou v dnešní době špičkové a člověk začíná přemýšlet, jak by asi s touto technologií mohl vypadat další Mass Effect. Korunku všemu nasazuje výborný soundtrack, který skvěle sedne tématu hry a umí správně naladit epickými chorály. Vůbec celé ozvučení je zvládnuté na jedničku a je vidět, kolik píle a času této části hry bylo věnováno. 

 

Korunku všemu nasazuje výborný soundtrack, který skvěle sedne tématu hry a umí správně naladit epickými chorály

 

O to více pak zamrzí naprosto zmrvený zbytek, kvůli kterému se začínáme seriózně obávat o budoucnost studia Bioware a jeho dalších projektů. I po několika aktualizacích stále blbnou servery a jejich stabilita, nutnost hodiny civět do nahrávacích obrazovek i kvůli obyčejnému skoku do inventáře dokáže časem vytočit k nepříčetnosti, a když už se s týmem přes to všechno prohrabete, zjistíte, že ten loot, po kterém tak toužíte, je vlastně sterilní a nezajímavý. 

Anthem™_20190223141449.jpgAnthem™_20190225213717.jpgAnthem™_20190226170817.jpg
Nová pěkná zbraň by se hodila. Jen není o co stát. 

Nemohu říct, že se v Anthem nebavím. S partou kamarádů je to skvělý relax, i když mluvíme jen o kecání a střílení, jak se to často u těchto her dělá. Jakmile se ale začnete dívat hlouběji pod povrch, zjistíte, že je tu prázdno, šeď a rutina. Z Anthem určitě může být po půl roce dobrá hra stejně, jak se to stalo prvnímu dílu The Division, když dorazí veškerý nový obsah, co je nám slibován. My ale hodnotíme současný stav hry, a ten je přinejmenším žalostný. 

Verdikt

Anthem mělo obrovský potenciál, který nebyl zdaleka využit. Jde o graficky pěknou střílečku, ve které se můžete čas od času zabavit s přáteli, ale to je asi tak všechno, co vám hra může nabídnout. Čím hlouběji do hry se zavrtáte, tím více nadávek a frustrace bude létat po pokoji. Už ani nevíme, zda chceme Dragon Age 4. 

 

[********************] 

Anthem™_20190221225947.jpgAnthem™_20190221230852.jpgAnthem™_20190222210214.jpg
Anthem™_20190222211344.jpgAnthem™_20190222220603.jpgAnthem™_20190222221858.jpg
Anthem™_20190222223044.jpgAnthem™_20190222223256.jpgAnthem™_20190222231738.jpg
Anthem™_20190222231918.jpgAnthem™_20190222233743.jpgAnthem™_20190223115032.jpg
Anthem™_20190223130203.jpgAnthem™_20190223135733.jpgAnthem™_20190223140643.jpg
Anthem™_20190223143120.jpgAnthem™_20190225211153.jpg