Apache: Air Assault - vzhůru na oblohu (recenze)

Máte doma na poličce model Apache? Ano? Ne? Ať už je vaše odpověď jakákoli, Apache: Air Assault se vám dokáže zavděčit v obou případech.

Hughes AH-64 Apache je bitevní vrtulník používaný v americké armádě už od roku 1982. Pokud se alespoň trochu zajímáte o vojenství, jistě vám tento vzdušný dravec nebude neznámý. A právě kolem legendární helikoptéry vystavěli tvůrci novou leteckou hru. Apache: Air Assault má na svědomí Gaijin Entertainment, což jsou tvůrci mimo jiné i IL-2 Sturmovik: Birds of Prey, Wings of Prey nebo Wing of Luftwaffe. Určení na PC, Xbox 360 a PS3 zároveň titul směřuje na širší herní publikum – i když o hře píšeme jako o simulátoru, nesmíte v něm vidět přímou konkurenci pro hardcore simulátor Black Shark.

Teroristé chtějí ovládnout svět (zase)

Děj vás zavede do blízké budoucnosti, kdy se jedna teroristická organizace rozhodla zmobilizovat všechny své síly a zaútočit na klíčové cíle zemí západního světa. Svůj plán však mají poměrně dobře promyšlený, místo jednoho velkého útoku vsázejí na menší potyčky různě po celém světě.

Cíl je jasný – sprovodit ze světa všechny nepřátele, ať už ve vzduchu nebo na zemi

Vy postupně zakotvíte na třech různých místech (Afrika, Severní Amerika a Blízký Východ) v rolích třech různých posádek. Cíl však máte pokaždé stejný – sprovodit ze světa všechny nepřátele, ať už ve vzduchu nebo na zemi, a odvrátit tak blížící se hrozbu. Už tak genrický příběh je prezentován pouze prostřednictvím suchých textů před začátkem misí a rozhovorů prostřednictvím vysílaček přímo v akci, takže ve finále působí spíš jako rychle uplácaný doplněk.

Když se řekne letecký simulátor, asi většině hráčů hned v hlavě vyskočí otázka – a co ovládání? V Apache: Air Assault máte na výběr ze dvou módů, první z nich je tréninkový a druhý realistický. V tréningkovém je ovládání hračka, stačí jen regulovat výšku, směr a umět zatáčet. Po pár minutách v tréninkové misi s ním nebudete mít větší problém (ovšem den vám občas dokáže pokazit trochu nešťastná kamera, zvláště při pohledu na celý vrtulník má tendence zůstávat až příliš statická, což není kompatibilní s vašimi leteckými kreacemi).

V realistickém módu už budou nároky na vaše pilotní schopnosti o poznání vyšší, je třeba vyrovnávat se s poryvy větru a dalšími fyzikálními vlivy. Na druhou stranu, pokud překousnete prvotní šok při tomto přechodu, můžete se těšit na mnohem lepší možnosti manévrování. Pokud se vám podaří dokončit všechny úrovně na realistické obtížnosti, otevře se vám ještě mnohem tvrdší veteránská, která je opravdovou výzvou.

Náplně šestnácti misí, jež kampaň obsahuje, se na první pohled zdají velmi různorodé a slibné. Střídá se obrana vlastní základny, krytí spojeneckého konvoje, vzdušné honičky s nepřátelskými vrtulníky, ničení nepřátelských cílů v časovém limitu a další. Bohužel nadšení trvá jen do chvíle, než si uvědomíte, že děláte pořád to samé, jen v poupraveném kabátku. Postřílet nepřátele, zničit nějaké cíle, dostat se k checkpointu, zlikvidovat další nepřátele a tak dále. Menší náplastí na tento smutný fakt je to, že váš Apache má poměrně bohatý zbraňový arzenál. Těšit se můžete na tepelně naváděné střely, infračervenou kameru a mnoho dalšího. Ve Free Flight módu si navíc můžete vybrat i jiný model bojového vrtulníku, mimo jiné i Mi-35, který je i ve výzbroji České armády a NATO.

Dva ve vrtulníku a pes

Vzdušné souboje mají solidní úroveň, a pokud svůj stroj umíte ovládat, budete rádi za každý okamžik, kdy spatříte nepřátelský stroj a budete se na něj moci vrhnout. Přestože umělá inteligence protivníků ani vašich nepřátel není bůhvíjaká, svůj účel plní. Ale v případě, že vám ani tak AI nebude stačit, můžete si vyzkoušet multiplayer, a to jak na Xbox Live v letecké squadře s 2-4 ostatními hráči, tak i s kamarádem v jednom stroji (od toho má Apache dvě místa; pilota a střelce).

I těm, kdo doma na poličce nemají pečlivě slepenou sbírku modelů bojových vrtulníků, může hra nabídnout hodiny zábavy

Aby byla nabídka herních režimů kompletní, musím doplnit ještě volný mód, v němž si zvolíte misi, stroj, počet nepřátel a spojenců, počasí + další atributy a vydáte se do akce.

Na Xboxu 360, kde jsme Air Assault hráli, vypadá hra výborně, ať už co se týče propracovaných modelů vrtulníku – obzvlášť skvěle vypadá kokpit, speciálních efektů včetně těch týkajících se počasí, či okolního prostředí. Jedinou vadou na kráse je fakt, že můžete mít místy problémy s rozpoznáním ostatních vrtulníků, vozidel a budov v terénu s hojnou vegetací. V porovnání se svým kolegou se nenechá zahanbit ani hudební doprovod a zvuková kulisa celkově, obojí je na velmi dobré úrovni.

Je jasné, že nejvíce zábavy si u Apache: Air Assault užijí fanoušci těchto vrtulníků a military pozitivní jedinci. Ale i těm, kdo doma na poličce nemají pečlivě slepenou sbírku modelů bojových vrtulníků, může hra nabídnout hodiny zábavy. Díky dvěma, respektive třemi možnostmi nastavení obtížnosti si na své přijdou oba dva tábory. Když k tomu připočtu kvalitní zpracování a kooperativní módy, už, už to vypadá na hodnocení kolem osmičky. Jenže celkový dojem kazí stereotypní náplň misí a nešikovně podaný příběh. I tak je ale sedm bodů z deseti dobrým výsledkem.

Žánr: Simulátory | Simulátor bojového vrtulníku
Výrobce: Gaijin Entertainment
Začátek prodeje: Q4 2010