Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

Apple na WWDC ukázal velké plány v oblasti rozšířené reality, o které jsme v poslední době příliš neslyšeli. Sice stále sledujeme vývoj brýlí Hololens nebo projektu Tango od Googlu, ale mluví se především o realitě virtuální. Apple to však radikálně změní – vývojářům nabídnul ARKit, který tvorbu obsahu značně zjednoduší. A jak vidno z prvních ukázek, těšit se můžeme na vlnu aplikací, jejichž absence prvotní nadšení z rozšířené reality zabila.

Máme vše potřebné

S augmented reality (AR) jsme začali experimentovat někdy před osmi lety, kdy smartphony dostaly vyšší výkon, relativně použitelné foťáky a všechny potřebné senzory pro snímání jejich pohybu. Proto jsme si mohli prohlédnout první experimenty s rozšířenou realitou, které nejčastěji spočívaly v zobrazení textu nad snímaným obrazem (typicky názvy památek nebo obchodů v okolí). To sice bylo efektivní, jenže nijak praktické. Vývoj velkých věcí stále brzdil nízký výkon telefonů a tabletů, který znemožňoval zobrazovat v režimu rozšířené reality složitější 3D modely, interakci s nimi nebo jejich přesné zasazení do okolí.

Apple koupil PrimeSense, výrobce pohybového senzoru Kinect

Apple koupil PrimeSense, výrobce pohybového senzoru Kinect

To se ale změnilo minimálně v posledních dvou letech, kdy výkon smartphonů a tabletů dohání ten notebookový, nechybí velmi přesné snímače a především fotoaparáty. Apple tedy vycítil správnou chvíli pro AR a podobně jako u dalších technologií sice přišel až jako poslední, ale o to výraznější změnu celého oboru uskuteční.

Nic, co bychom neznali

Na články tohoto typu o tom, jak Apple něco znovu vynalezl bychom si mohli udělat šablonu a používat ji pravidelně u znovuobjevených technologií. V nedávné minulosti bychom ji využili třeba u zabezpečení pomocí otisků prstů nebo mobilních plateb. Nic z toho nejsou nové objevy, s kterými by přišel Apple a vyrazil jimi uživatelům dech. Důležitým faktorem úspěchu je však schopnost je nabídnout v přívětivé formě vývojářům i uživatelům, kteří smysl nových technologií zároveň pochopí. To se dost často nepovede například Googlu, ale i Microsoftu, již přijdou s parádní technologií, předvedou hezká dema, ale do praxe už svoje novinky nepřetaví.

augmented-reality-try-apple-watch-with-your-iphone-drippler.jpg

Určitě si tedy vzpomenete na aplikaci Layar, která uměla data z databází zobrazovat jako další vrstvu nad reálným obrazem z fotoaparátu. Chvíli to vypadalo, že jinak se ve městě orientovat už ani nebudeme. Bublina však splaskla velmi rychle a z původního Layaru nezbylo nic.

Tři týdny vývoje

Od WWDC, na němž Apple ARKit představil, uběhla už nějaká doba a vývojáři se již chlubí s prvními aplikacemi, které jej využívají. Některé z nich si můžete prohlédnout na webu Made With ARKit, který zajímavé pokusy agreguje.

Najdeme mezi nimi nejen vizuálně zajímavá dema jako je přistání Falconu 9 na domácím bazénu, ale třeba praktický (a přesný) metr v telefonu nebo Minecraft v AR. Vzhledem k tomu, že vývojáři měli v době tvorby k dispozici jen pár týdnů, jsou tyhle výtvory především důkazem toho, že Apple tvorbu obsahu pro rozšířenou realitu maximálně zjednodušil. Vývojářům tak zbydou kapacity primárně na vymýšlení užitečných aplikací místo řešení jejich samotného technického fungování.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 8 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A