AquaNox – pod hladinou jako doma

Hra Archimedean Dynasty bude znalcům počítačové zábavy jistě známá. Vyšla na přelomu let 1996 a 1997 a patřila bezpochyby mezi skvostné tituly, které se v těchto letech urodily. Právě nyní se na pulty obchodů dostává hra AquaNox, volné pokračování původního Archimedean Dynasty.
AquaNox – pod hladinou jako doma
Platforma: PC
Typ hry: podmořská střílečka
Multiplayer: LAN, Internet (GameSpy Arcade)
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 800 MB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: Duron 600 MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta
Výrobce hry: Massive Development (www.massive.de)
Distributor hry: Fishtank Interactive (www.fishtank-interactive.com)
Distribuce v Česku: Dynamic Systems

Podmořské střílečky rozhodně nepatří mezi zrovna obvyklé žánry, co více, ani mezi žánry které každý rok „urodí“ zajímavý počet titulů, spíše naopak. Přesto si tyto hry udržují nemalou skupinku příznivců a hra AquaNox jich jistě nemálo získá. Tato hra navazuje na titul Archimedean Dynasty, lépe řečeno, jedná se o jeho volné pokračování. Opět se tohoto úkolu, stejně jako v případě Archimedean Dynasty, zhostili vývojáři společnosti Massive Development, jako distributor však namísto společnosti BlueByte figuruje další německý zástupce – Fishtank.

AquaNox AquaNox

AquaNox AquaNox

Příběh & Mise
Zaškatulkování do kategorie už máme za sebou – jak už jsem psal výše, AquaNox je simulátor podmořských bojů a to myslím říká vše. Celou hru bude vaším nejdůležitějším úkolem ničit vše okolo sebe, konkrétněji všechny vaše nepřátele. Příběh hry (a také náplň misí) se však díky bohu neomezil jen na neustále ničení nepřátel, ale autoři pro nás připravili i daleko složitější, a z mého pohledu pochopitelně i zábavnější, úkoly. Samotný příběh je natolik složitý a rozmanitý, že si jej snad raději ani nedovolím vysvětlovat. Jen prozradím, že se na začátku ocitáte v roli žoldáka, jehož původní zaměstnavatel se postupem času přetvoří v hlavního padoucha hry (jinak příběh začíná zhruba tam, kde původní Archimedean Dynasty skončil). To je jen základní kostra celého příběhu, od níž se navíc oddělují ještě další a další scény, zápletky a nové vložené „minipříběhy“. Orientovat se v nich není nic jednoduchého, ale autoři nechtěli ze svého titulu udělat stereotypní střílečku a tak je rozmanitost příběhu docela na místě. Mně osobně poněkud vadilo množství rozhovorů mezi hlavním hrdinou a spoustou dalších lidí, jsou totiž tak zdlouhavé a svým obsahem mnohdy i nudné (občas ale obsahují zajímavé skeče :-), že je silná většina hráčů znechuceně odklepne tlačítkem pro tuto funkci určeným.

AquaNox AquaNox

AquaNox AquaNox

Misí je ve hře zhruba třicítka. Někdy vás čeká mise plná zabíjení a nelítostného boje, jindy „pouhopouhé“ hlídání vybraného objektu, je toho na výběr však mnohem více. Autoři dali průchod své fantazii ve větším měřítku, ale kupodivu to ničemu nevadí, spíše naopak. Pokud si na něco mohu postěžovat, pak je to obtížnost. Ta je docela nevyvážená a hra vás tak z lehounké mise hodí do, na první pohled, naprosto nezvládnutelné situace. Mise v pozdějších fázích hry jsou pak už natolik těžké, že i na nejlehčí obtížnost není jejich zvládnutí snadné.

Další herní módy
Kromě klasického scénáře pro nás tvůrci nachystali i několik dalších módů. Jsou celkově 4 a svým obsahem uspokojí jistě každého. Obsah duelu, jak zní název prvního módu myslím netřeba příliš vysvětlovat – utkáte se v něm proti jednomu soupeři, vítěz bere vše :-). Mnohem zajímavější jsou pak další, obsahově velice podobné, módy. V prvním útočíte na základnu s dobrou raketovou obranou, kromě ní musíte zničit ještě nějaké ty lodě, v druhém se karta trochu obrací – ocitáte se na základně, která vám poskytla azyl, bohužel je kromě vás plná nepřátelských lodí, ale také raketové obrany, která tentokrát stojí na vaší straně. Mně se osobně líbil mód poslední, Fighting club. V něm se postupem času utkáváte s pěti soupeři, přičemž každý z nich má k dispozici trochu jinou techniku i zbraně, takže na každého pochopitelně platí i jiná taktika.

Hratelnost, ovládání a herní obrazovka
Autoři z Massive Development si myslím příliš hlavu s ovládáním nelámali a tak si vystačíte jen s kurzorovými klávesami, myší a několika dalšími klávesami sloužícím například pro přepnutí zbraní. Asi budou zklamaní milovníci „simulací“, protože pro ty AquaNox primárně určen rozhodně není. Je naopak určen pro každého, kdo si jen tak rád zabojuje a prostředí podmořského světa počítá jako plus. Maximální zjednodušení ovládání má navíc jednu podstatnou výhodu – každý hráč přisednuvší ke hře nebude mít sebemenší problém během několika minut zvládnout taje ovládání na jedničku. Navíc se zjednodušení ovládání projevuje hned na první „ošahání“ podstatnou výhodou a tou je výborná hratelnost – právě ta je na hrách podobných AquaNoxu alfou a omegou úspěchu.

AquaNox AquaNox

Vhodné jistě bude napsat i něco málo o herní obrazovce. Ta obsahuje kromě samotného obrazu toho, co se ve hře děje, také další aktuální informace a data. Mezi ty nejdůležitější bude jistě patřit hodnota udávající momentální hloubku vaší ponorky, její rychlost a míru poškození. Užitečná je také číselná hodnota informující o zbývajícím počtu nábojů v jednotlivých zbraních (některé zbraně jsou samonabíjecí, takže se toto číslo v některých okamžicích nejen zmenšuje, ale i zvětšuje. Významnou součástí herní obrazovky je pak také 3D mapa, která kromě detailního přehledu terénu a budov zobrazuje taktéž aktuální polohu vašich nepřátel.

Vylepšování podmořského mazlíčka
Co by byl AquaNox za akční hru, kdyby zde nebyla možnost nějakého vylepšování strojů, možnosti použít různé typy zbraní a podobně. To samozřejmě věděli i autoři a tak kromě výběru z několika typů ponorek, jejichž počet je bez jedné roven desítce, můžete svého „mazlíčka“ vybavit množstvím zbraní, ale i dalších speciálních předmětů, které se liší nejen svou účinností, rychlosti střelby, ale také cenou. Jako měna fungují ve AquaNoxu kredity, které získáváte především od svých zaměstnavatelů. Ceny se mi zdály celkem přiměřené stejně jako přísun kreditů za plnění úkolů.

Světlé stránky hry Temné stránky hry
  • hratelnost
  • velké množství lodí, zbraní, rozmanitost misí
  • další herní módy
  • grafika, hudba, zvuky
  • přílišná obtížnost
  • možná zbytečně příliš rozhovorů, některé postrádají význam

Krass engine rulez!
Pokud si nebudeme nic nalhávat, pak je pro autory tvorba realistického podmořského světa opravdovou noční můrou. Zpracovat realisticky se „tvářící“ zbraně či ponorky není problém ani pro začínajícího grafika amatéra, horší je to však se samotnou vodou. Ta v každém hráči musí navodit pocit, že je opravdu pod hladinou a to se, alespoň podle mého mínění, ještě žádné hře příliš nepovedlo. Tedy do doby, než se mi do rukou dostal AquaNox… Společnost Massive Development použila stejně jako v prvním dílu engine Krass, který byl ovšem od té doby řádně vylepšen a změny to nejsou pouze kosmetického rázu. Prostředí podmořského světa je v AquaNox vytvořeno hodně do temna (ono také pár desítek metrů pod vodou moc světla není). Z této temné atmosféry pak vystupují jen všudypřítomné nepřátelské či spojenecké lodě, stavby a také notně špičaté a hluboké skály, respektive údolí. Grafika je jedním slovem skvostná, za ní si autoři zaslouží potlesk. Pochvalu si pak bezpochyby zaslouží i požadovaná konfigurace. Na mém domácím stroji (jeho konfiguraci si můžete přečíst v úvodní tabulce běželo vše při nastavení plných detailů a rozlišení 1024x768x32 naprosto plynule.

AquaNox AquaNox

Hudba, ozvučení a multiplayer
Co se týče zvuků hodnotím konečný výsledek rozhodně kladně, to samé se týká i rozhovorů, které však mohly být přece jenom o něco lepší (hlavně v porovnání s jinými tituly). Hudba se pak ke hře docela hodí, dokonce hraje podle situace na bojišti – pokud je vaše loď v klidu či jen na průzkumné plavbě, nikde žádní nepřátelé, pak je hudba klidná. Pokud se na vašich monitorech naopak rozpoutá bojové peklo, přizpůsobí se tomu i hudba a zlepšuje tak celkovou atmosféru dané situace.

Pro mnoho hráčů bude jistě významné i to, že AquaNox obsahuje multiplayer. Hrát můžete na místní síti nebo přes Internet - k tomu využijete GameSpy Arcade. Je to jistě další věc, která prodlouží už tak dlouhou životnost tohoto produktu.

Závěr aneb bravo!
Společnost Massive Development se myslím vydala opravdu dobrým směrem. Zjednodušení ovládání, stejně jako silný příběh a rozmanitost misí dělají z jejich díla titul na dlouhé večery a solidní pokračování původního Archimedean Dynasty.

Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10
Pokud toužíte po tom zabojovat si v podmořském světě nebo chcete jen tak vyzkoušet něco nového, je Aquanox v obou případech jasnou volbou.
Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšího hitu Rockstaru?

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšíh…

GTA V je jistě stále celkem cool záležitost, poločas rozpadu se ovšem přiblížil a spolu s ním i myšlenky na nástupce v podobě GTA VI. Jaké bude?

9.  5.  2018 | | 6 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
LEGENDY: Gangsterské herní šílenství se zrodilo ze zkratky GTA

LEGENDY: Gangsterské herní šílenství s…

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

9.  5.  2018 |
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A