Arise: A Simple Story - melancholická oslava lidskosti | Recenze

Hledáte odpočinkový titul na blížící se svátky? Co takhle se vydat na onen svět?

Co baví

  • Krásná stylizace
  • Povedený hudební doprovod
  • Kupa emocí
  • Důraz na harmonii s přírodou

Co vadí

  • Nepřívětivá kamera
  • Nepřesné ovládání
8/10
Hodnocení

Období končícího podzimu a počátku zimy je vždy ten nejlepší čas pro melancholické vzpomínání. Na uvědomění si sebe sama, hledání své role v tomto světě a popřemýšlení nad vlastní budoucností. Španělský vývojářský tým Piccolo si pro hloubavé a emotivněji založené hráče připravil silný herní zážitek, který sice neohromí revoluční hratelností, dopomůže však k očištění mysli, duše a následné katarzi.

Krása lidských vzpomínek

A nejde přitom o nic složitého či nikterak zázračného. Klíčem k úspěchu je přesné a silné zabrnkání na ty správné emocionální struny. Arise: A Simple Story je melancholickou a pocitově přesycenou cestou na onen svět. Cestou, která je vydlážděná nespočtem konkrétních vzpomínek a zážitků ze života putujícího starce.

12-7-2019_6-07-20_PM-myfn5ywq.png
Arise: A Simple Story ukazuje, že smrtí vše teprve začíná

Důraz je přitom kladen na význam lidských hodnot a harmonické soužití s přírodou. Zároveň můžeme Arise pojímat jako oslavu matky přírody a jejích estetických výtvorů, které udivují člověka odpradávna.

Titul můžeme s poklidem zařadit do kategorie uměleckých her, které rozhodně necílí na klasické hráče. Nesnaží se k sobě připoutávat na základě výrazné hratelnosti, grafických efektů či různorodých motivátorů, ale kladou důraz na pocity a nutí k zamyšlení. Tím hlavním, téměř filozofickým tématem, se pro studio Piccolo stala smrt.

Když konec nemusí být koncem

Smrt však vývojáři nepojímají překvapivě jako zakončení, ale naopak jako počátek a oslavu. Smrt zde není vnímána jako definitivní konec pozemské existence, ale spíše jako počátek nové pouti s odkazy na ni. Příběh je silně graficky stylizovaný, plný barev, zvuků a krás. Emoce z této vzpomínkové pouti hráče pohltí již po několika minutách.

12-7-2019_6-07-08_PM-kztstqtj.png12-7-2019_6-07-09_PM-1hhtqtp3.png12-7-2019_6-07-09_PM-gdrue5dh.png
Emotivní příběh na onen svět nutí k zamyšlení

Příběh nenabízí silné zvraty či nečekané momenty, jednotlivé vzpomínky jsou ovšem neskutečně intenzivní, povědomé a hluboké zároveň. Nebavíme se zde ovšem o samoúčelných emocích, ale spíše o připomenutí těch nejvýraznějších lidských pocitů a hodnot. Putování zdůrazňuje především lásku, oddanost a skromnost.

 

Smrt zde není vnímána jako definitivní konec pozemské existence, ale spíše jako počátek nové pouti s odkazy na ni

 

Po stránce hratelnosti vývojáři sáhli po celkem logickém řešení v podobě klasické trojrozměrné skákačky. Na cestě za očištěním se budeme pohybovat v úrovních, které reprezentují jednotlivé kapitoly konkrétního lidského života. Titul je plný přírodních krás a celkově zdůrazňuje harmonické soužití s přírodou. Květiny, hmyz, houby, voda, sníh, pavučiny… to vše budou vaši nejlepší přátelé v postupu vpřed. Co naopak vaším přítelem rozhodně nebude, je samotné ovládání ve spojitosti s kamerou.

Čas jako relativní veličina

Hratelnost není příliš náročná a je založena na postupném překonávání překážek v lineárně nadesignovaných úrovních. Tu přeskočíte potůček, tady vás zase čmeláček dopraví nad slunečnici a tady pro změnu vyskáčete po nadýchaných pavučinkách na větvičku. Vše je silně poetické a symbolické zároveň, bohužel ale také dost stresující. Ovládání je často nepřesné a kamera více než nepřívětivá.

12-7-2019_6-07-09_PM-yo1wejot.png12-7-2019_6-07-10_PM-2jbyb4z4.png12-7-2019_6-07-10_PM-bdmdfcsx.png
Důraz je kladen na lidské pocity a souznění s přírodou

Díky trojrozměrnému světu se překonávání některých překážek stává velkou noční můrou. Důležité jsou tak ocelové nervy, neboť jsou místa, které si pravděpodobně zopakujete hned několikrát. Jakoby snad vývojáři dávali najevo, že ani onen svět nemusí být nutně poklidné místo. A je to obrovská škoda, protože silné dávky emocí, které putování vyvolává, jsou často překrývány frustrací a vztekem.

Naštěstí žádným pádem nepřesným skokem hra nikdy nekončí a po několika vteřinách se opět objevujete před konkrétní překážkou. I tak jde však o slabou náplast na komplikace v oblasti ovládání. Zvolené herní mechaniky jsou přitom více než chvályhodné. Postup vpřed a překonávání jednotlivých překážek je totiž podmíněn využíváním posuvu času. Někdy jste schopni přeskakovat z jara do zimy, jindy jen o několik vteřin zpět, abyste byli schopni se zachytit prolétajícího hmyzu, který vás posune dále.

12-7-2019_6-07-17_PM-kbnecor5.png12-7-2019_6-07-19_PM-vxfehs5a.png12-7-2019_6-07-20_PM-drjynhwq.png
Jaro, léto, podzim, zima... Arise je však vážně prima

Vše je naprosto přirozené a kouzelné zároveň. V žádném případě se nejedná o hloupé skákání z pampelišky na blatouch, ale na důmyslné a častokrát nápadité puzzly, které donutí k zamyšlení. Cesta je vždy jen jedna, a to pevně nalinkovaná, přijít na ni ovšem musíte sami bez jakýchkoli vodítek. Základem je všímat si okolního prostředí a využívat nezbytné posouvání času. Pochválit musíme také výtečnou, téměř pohádkovou stylizaci a zapomínat nesmíme rozhodně ani relaxační hudební doprovod, který plně koresponduje s emocemi na obrazovce. Vcelku se tak jedná o výtečné audiovizuální propojení plné příjemných emocí a vzpomínek zároveň.

Verdikt

Arise: A Simple Story není hrou pro každého. Po stránce hratelnosti nenabízí nikterak výrazný zážitek a pro mnohé se může stát spíše prázdnou a nudnou uměleckou hříčkou. V čem však dominuje, jsou především emoce. Cesta na onen svět je plná vzpomínek, krásných pocitů a vlastního sebeuvědomování. V kombinaci s nádherným hudebním podkresem se tak jedná o oslavu lidského života. Ne však z pohledu pozemského bytí, ale z věčného a nikdy nekončícího putování lidské duše. Škoda jen nepřátelské kamery a dost nepřesného ovládání. Celkově je však titul příjemným relaxačním nástrojem, který pohladí po duši i ty největší tvrďáky.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 12 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, největší problém má Xbox

Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, n…

Cyberpunk 2077 dostal minulý týden odklad data vydání a vyjde tak až v září. Polský insider Borys Niespielak tvrdí, že je to kvůli optimalizaci pro konzole.

23.  1.  2020 | | 8 N/A
Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Recenze

Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Rece…

Masivní MMORPG Black Desert konečně dorazilo na mobilní telefony a vypadá to na hodně slušnou zábavu.

13.  1.  2020 | | 3 N/A