ARK: Survival Evolved – když jde o krk v pravěku

Žánr survival patří v současnosti k těm vůbec nejoblíbenějším. Co se stane, když ho přeneseme do pravěkého online světa?

Právě to se nám snaží ukázat Ark: Survival Evolved od celkem čtveřice vývojářských týmů – Studio Wildcard, Instinct Games, Efecto Studios a Virtual Basement – který je sice naplánovaný až na červen příštího roku, nicméně už delší dobu probíhá testování ve Steam Early Access, a před pár dny k němu přibyl testing v Game Preview na Xbox One. My jsme právě konzolovou verzi hráli a přinášíme vám z ní dojmy.

Ještě než se na ně vrhneme, pojďme si hru stručně představit. Jedná se o akční adventuru z pohledu první osoby, která se odehrává ve virtuálním pravěkém světě (podobně jako v Matrixu mají všichni hráči zabudované čipy, takže svět jako takový je pouhou věrohodnou iluzí), do něhož je hráč vržen a v podstatě ponechán na pospas jeho zákonům. V čem spočívají? Hlavně v boji o život.

ARK-Survival-Evolved1-11.jpgmaxresdefault (2).jpgmaxresdefault.jpg

Pravěk se vším všudy   

V Ark: Survival Evolved budete totiž bojovat opravdu se vším – od těch nejobyčejnějších věcí jako je zima, přehřátí z neustále pražícího slunce či hlad, až po nebezpečná setkání s dalšími obyvateli světa. Mezi ty patří jednak pravěká zvířata, jednak ostatní přeživší. Ti můžou být poháněni buďto umělou inteligencí, anebo být živými hráči. Těch se na jeden server v prozatimní verzi vešlo celkem 70.

 

Čekají na vás pralesy, jezera, moře, hory, planiny, pobřeží, jeskyně, ale i rozsáhlejší komplexy vybudované samotnými hráči

 

Svět Arku je obří. Hned v závěsu je ale třeba také dodat, že i hodně rozmanitý. Čekají na vás pralesy, jezera, moře (včetně podmořského světa), hory, planiny, pobřeží, jeskyně, ale i rozsáhlejší komplexy vybudované samotnými hráči. Tím se obloukem opět dostáváme k základnímu hernímu konceptu Arku, který spočívá v survivalu.

maxresdefault-1433354122916_1280w.jpg

Člověk člověku vlkem

Ten se dělí na dvě oblasti – tu první, tedy potřeby virtuálního panáka, kterého si můžete zcela libovolně vytvořit, už jsme zmiňovali, tou druhou je boj o přežití v doslovném významu. V Arku se totiž setkáváte s dalšími hráči – s těmi se můžete přátelit, můžete je kdykoliv napadnout (stejně tak oni vás), můžete se sdružovat do kmenů, prozkoumávat zákoutí světa spolu, lovit, ale také spolu bojovat.

Záleží, na koho narazíte a zda mu budete mít co nabídnout. Tahle nepředvídatelnost je vždy pohonnou hmotou survival her. V Arku tomu není jinak. Funguje to výborně – zvláště v pravěkém prostředí, které tomu dodává tu správnou atmosféru neznámého a drsného pračasu.

ARK7.jpgARK-Survival-Evolved1-1.jpgARK-Survival-Evolved-Dodos.jpg

K přežití potřebujete ty správné nástroje. Bobule k jídlu totiž sice seberete, ale na zabití zvířete už potřebujete zbraň nebo primitivní nářadí, které vyrobíte jedině z pazourků, pěkného kousku dřeva a vlákna. Na budování obydlí budete potřebovat nejen nástroje, ale také správné materiály. Zbraně zase vyrábíte na boj s ostatními hráči, kteří se – alespoň do nás – pustili vždy okamžitě, když nás zmerčili. Proto je vždy dobré mít něco v záloze.

Crafting samotný, stejně jako upgrady zbraní, je rozsáhlý – na zbraně můžete přidělávat spoustu dodatečných doplňků apod. Ve hře také funguje systém zkušenostních bodů, které získáváte za různorodé činnosti ve virtuálním světě – díky XP bodům se pak dostanete k novým nástrojům, zbraním atd., zároveň je ale investujete do jednotlivých charakterových rysů vaší postavy – zkrátka klasický RPG systém, který si drží fungující posloupnost od jednoduchého ke složitému.

Udělej si sám

Vše ve světě Arku funguje až překvapivě logicky a nutno uznat, že i dobře. Získávání materiálů, výroba předmětů, ale i nutnost neustále dohlížet na přísun potravin (maso vydrží déle, bobule zasytí je na chvíli), termoregulaci virtuálního těla a další má zkrátka něco do sebe. Jde se k samotným základům, takže ve virtuálním světě lze velmi dobře uplatňovat reflexi z reálného světa – často se tak budete ptát sami sebe: co bych v takové situaci udělal já? Odpověď většinou vede k řešení i ve hře. A to je rozhodně výborné.

A15tY+3P6fL.jpgARK-Survival-Evolved1-10.jpgarksurvivalevolvedjpg-a6ea7f_1280w.jpg

Game preview na Xbox One nabízela všehovšudy jednu herní hodinu, což je až trestuhodně málo. Na Steam Early Access je nicméně hra přístupná a i na konzoli se dá pořídit tak, abyste ji mohli zkoušet až do vydání. A pokud vás hra zaujme, je to i třeba. Během zmiňovaných šedesáti minut se totiž stěží rozkoukáte, vyrobíte pár předmětů, potkáte několik hráčů a vystavíte část úkrytu či ohniště, nic víc. O to ale tvůrcům zjevně šlo – Ark: Survival Evolved napoprvé zachutná a chce, abyste si dali ještě kousek.

 

Nedostatky se točí výhradně okolo technického zpracování

 

Abychom ale nezapomněli, je rozhodně na místě zmínit rovněž nedostatky (doufejme že) prozatimní verze. Ty se točí výhradně okolo technického zpracování. Na mysli teď nemáme grafiku jako takovou či zvuky, protože ta je slušná, a byť minimalistická, působí pěkně plným dojmem. Můžete hezky pozorovat kolosální zvířata, rozsáhlý svět, neustále se měnící prostředí, střídání dne a noci, prozkoumat podmořský svět, živočichy zblízka, a tak dále. Pohled z dálky na do ohně zahalenou vesnici a mravenčí činnost nepřátelského kmene, na který se zrovna chystáte zaútočit, také stojí za to!

2863379-ark2.jpg

Hovořili jsme o nedostatcích, ale žádné jsme dosud nezmínili, že? V čem tedy Ark pokulhává? Framerate, bugy, a celková nedoladěnost. Dost možná si o nás teď budete myslet, že jsme psi, protože Ark se stále nenachází v závěrečných fázích vývoje, nicméně současná verze chybami přímo přetéká. Framerate často padal pod 20 snímků – tedy pod hranici hratelnosti – dinosauři se vznášejí ve vzduchu, zvuky jsou opožděné, textury se načítají s velkým zpožděním, a tak bychom mohli pokračovat. Na druhou stranu – právě tohle jsou, ještě vedle místy krkolomného ovládání a ne úplně přehledného inventáře, v podstatě jediná negativa Arku.

Jinak totiž hra funguje na jedničku. Žízeň po vylepšování, budování celých osad, kmenů a především objevování světa (který je rozdělen do několika obtížnostních úseků a je velký zhruba 50 kilometrů čtverečních) plného zvířat, která si můžete ochočit, a získat tak jejich speciální schopnosti (a to ať už je to létání, rychlý pohyb pod vodou, či samotné atributy, každé zvíře má svůj ekosystém, který můžete s dostatečnými znalostmi a zdroji ovládnout; dinosauři tak můžou třeba chránit vaši základnu) nelze uhasit jen jednou hodinou.

040167.jpg

Ark: Survival Evolved má výborně nakročeno. Pakliže tvůrci neopomenou doladit technickou stránku hry – především všudypřítomné bugy a chybky, nepřehledný inventář a místy krkolomnější přepínání mezi zbraněmi – máme se doopravdy na co těšit. Survival totiž vystihují naprosto parádním způsobem! 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A