Arma 3 - alfa simulátor (dojmy)

Arma 3 je na Steamu úspěšná, jak si vedla armádní simulace u nás se dozvíte v dojmech.
Seznam kapitol
  1. Simulovat, jako fotbalisti
  2. Galerie dojmů ze Stratisu

Arma 3 od českých Bohemia Interactive je už nějakou dobu ve vývoji. Po nepříznivých situacích z konce loňského roku, kdy byl vyměněn vedoucí projektu a dva klíčoví lidé strávili čtyři měsíce ve vazbě s obviněním ze špionáže, a hrobovém tichu přišla ohlušující rána.

Téměř bez varování se na Steamu objevila alfa verze hry a hned v prvních hodinách překonala třeba prodeje nejnovějšího dílu série Tomb Raider, který ten den také vyšel. Pravda, Lara měla úspěšné už předprodeje, ale pohled na nejprodávanější tituly prostě zahřeje vlastenecké srdíčko.

Hratelnost až na kost

Jásat by mohli i Bohemia Interactive, ale paradoxně se svým úspěchem dostali sami do obtíží - nával fanoušků na stránky jejich obchodu totiž skončil podobně jako u zpravodajských webů efektivním DDoS útokem.

arma_3_alpha_01.jpgarma_3_alpha_02.jpgarma_3_alpha_04.jpg

Posměváčkům rád připomenu nechvalně známého bosse hlídajícího tvorbu postav v Diable 3 (Error 53), aby viděli, že i větší společnosti mají podobné trable. Tvůrci Arma 3 tak ale nepříjemně překvapili hlavně své nejbližší příznivce, když někteří museli na koupi Supporter edition počkat do druhého dne, zatímco ostatní už na Steamu hráli.

Série Arma má pověst děl prošpikovaných chybami, které tvůrci opravují postupem času. Vývojáři se tak pro alfa verzi hry rozhodli omezit dostupné možnosti a nabídnout "jen" čtyři mise pro jednoho hráče, dvě pro více hráčů a editor. Jen je v uvozovkách proto, že právě editor snadno připraví další hodiny zábavy.

Změna je život

Fanoušci série si mohou povšimnout přepracovaného upravovatelného rozhraní a nových možností (třeba nastavení výšky umístěné jednotky u vrtulníků, nebo komplexních lokací), pro nováčky to nejspíš ještě nějakou dobu bude složitější.

arma_3_alpha_05.jpgarma_3_alpha_06.jpgarma_3_alpha_03.jpg

Ani nabídka vozidel a výbavy není kompletní, vývojáři dokonce zcela zobecnili i herní frakce na prostou Modrou a Červenou - po přejmenování hlavního ostrova a nenápadných náznacích, že už nebude součástí Řecka jako jeho reálná předloha, tak nejspíš chtějí uchovat děj hry v tajnosti. Na druhou stranu vytáhli do boje čerstvě ohlášené obrněné vozidlo Ifrit vypadající skoro jako Batmobil, nebo třeba i miniponorku SDV.

I na misích je vidět, že dvě z nich jsou mise klasického charakteru s propracovanějším dějem, zatímco zbylé dvě vypadají pouze jako ochutnávka možností hry. Zato dvojice misí pro více hráčů se staly rychle středem pozornosti, zejména díky tomu, že vývojáři sami navštěvovali volné servery, nebo zvali hráče na jejich počítače, aby si s nimi zahráli.

arma_3_alpha_07.jpgarma_3_alpha_09.jpgarma_3_alpha_10.jpg

Shodou okolností se mi podařilo se dostat na jeden takový server a Ivan Buchta tam právě anglicky komandoval skupinku náhodných hráčů při snaze utéci z ostrova Stratis, ale nechal je přitom cestu vybrat podle libosti.

Plynule ke zlomeninám

Všechny mise tak nabízejí více možných přístupů k jejich dohrání, ať už se třeba rozhodnete získat vozidlo v jedné misi silou a přepadnout základnu, nebo se k němu prostě nenápadně připlížíte a za zvuku alarmu odjedete ničit protivníka. Slyšitelně se posunul i radiový protokol, označovaný v nastaveních jako Splendid, který konečně není tak strojový. Občas se sice stane, že rozkazy nedávají zcela smysl, ale to se dá snad přičíst brzké verzi hry.

Samotné hraní pak stále není pro každého, spoustě lidí se nemusí líbit třeba jednoduchost vlastní smrti, ale je vidět, že se autoři snažili obrousit hrany kostrbatého ovládání. Pohyb po bojišti je plynulejší, rozložení klávesnice už o něco více odpovídá běžným zvyklostem, i když stále se těžko hledá klávesa, která by ještě nebyla na něco použitá.

Alfa verze Army 3 se objeví příští týden, finální hra pak ve 3. čtvrtletí

Alfa verze Army 3 se objeví příští týden, finální hra pak ve 3. čtvrtletí

Také tři stupně stisknutí plynu ve vozidlech by nemusely končit stálým držením klávesy E, kdy si koledujete o nepříjemné zauzlování prstů, zvlášť v kombinaci s ruční brzdou a zatáčkou vlevo.

Optická optimalizace

Jistého zlepšení se dočkala umělá inteligence, ale zase nečekejte žádné zázraky a pronikavou genialitu - jen je schopna se ve volném a proměnlivém prostředí pomalu vyrovnat některým skriptovaným částem jiných koridorovek, i když občas prostě selže ve staré známé smyčce: Zalehnout, vstát, popoběhnout, zalehnout a stále dokola.

arma_3_alpha_12.jpgarma_3_alpha_13.jpgarma_3_alpha_11.jpg

Příjemným překvapením je grafická stránka hry, kdy není potřeba superpočítače z NASA na dosažení pěkných výsledků, obrázky válející se kolem jsou z běžného herního počítače. Dokonce i docela dobře funguje automatická detekce výkonu, i když na některých systémech se zasekne, takže při úspěšném průchodu dává stabilní výsledky při slušně vypadající hře.

arma_3_alpha_08.jpg

Celkově Arma 3 spíše potěšila, na to, že se jedná o alfa verzi, je pěkně hratelná a za celou dobu zkoušení mi jedinkrát nespadla. Najdou se sice chyby, ale tvůrci se holedbají jejich průběžným odstraňováním. Uvidíme, jak jim to v současném přílivu hlášení od jejich komunity půjde.

Vzhledem k tomu, že za pětadvacet euro se dá získat nejen přístup do alfy, ale zároveň i bety a k celé hře po vydání, je nádherná i cena, od příštího týdne navíc bude možné získat přístup do Lite verze hry zdarma prostřednictvím pozvánek. Zkuste to a uvidíte, možná vás taktičtější přístup k boji zaujme.