Arma 3 - napůl vykastrovaný pokrok (recenze)

Pokrok, kterému na jednu stranu chcete aplaudovat. Ale na tu druhou nemůžete, protože zkrátka ještě není moc čemu. Co nás tedy ve hře čeká?

Ve světe videoher jsme malinkým národem s mořem novinářů, pár poctivě kupujícími a asi tak dvěma skutečně velkými vývojářskými týmy, které znají i za hranicemi české kotliny. Jedním z nich jsou kluci z Bohemky, kteří svými hardcore simulacemi vesmírných vozítek, vrtulníků a především vojenských konfliktů uhranuli svět. Ostatně to ani není tak dávno, co plnily stránky předních světových magazínů zprávy o Take on Mars a parta odchovaná Markem Španělem se nyní o něco podobného pokouší znovu.

Optimalizace je tedy více než povedená, hra obstojně šlape i na průměrných sestavách

Tentokráte však s daleko těžším kalibrem. Po letech vývoje se na pulty obchodů totiž konečně dostává třetí díl dnes už kultovního českého vojenského simulátoru Arma. Nemohu se však zbavit dojmu, že tentokráte je to snaha trošku marná, minimálně do začátku. Absentující kampaň, nezaměnitelný východoevropský punc a nesmírně úzká skupina potencionálních hráčů tady totiž udělali své.

Nejistými krůčky kupředu

Než se však přesuneme k méně radostným faktům a trošku pošlapeme český kulturní export, je třeba přeci jen vzdát Bohemce čest. Já osobně nikdy velkým fandou jejich her nebyl, a to především kvůli technické stránce věci. Optimalizace, úroveň grafického provedení bez špetky stylu a kostrbatá ovládací rozhraní. Zhruba to jsou vzpomínky, které v duších obyčejných hráčů zanechaly hry pocházející z Mníšku pod Brdy.

Arma 3 je ale jiná. Nevím jak to, ale betatest tentokráte opravdu proběhl tak, jak bývá zvykem v jiných firmách a tvůrci už z vás nedělají platící testery, nýbrž skutečné zákazníky. Optimalizace je tedy více než povedená (hra obstojně šlape i na průměrných sestavách), padat bude maximálně tak vaše čelist a úroveň grafického zpracování se konečně posunula daleko více k realitě a především k úrovni, jakou útočí konkurence.

Spolubojovníci na sebe neustále pokřikují a pomáhají vás vtáhnout do světa vypulírovaných modelů a textur

Ano, textury byly v pohodě i v minulém díle. Nově ale herní svět ostrovů Altis a Stratis jako by dýchal. Atmosférou se řecká předloha (nešťastně proslulý Limnos) zkrátka nezapře a k uvěřitelnosti přispívá i slušně živá fauna v čele s homo sapiens. Spolubojovníci totiž na sebe neustále pokřikují a pomáhají vás vtáhnout do světa vypulírovaných modelů a textur, situaci řádně podporuje i maniakální smysl pro detail všech zbraní, inventáře a vojenské techniky. Tady se ostatně nemůžeme divit.

Někdy je však té péče přeci jen trošku moc a i přes znatelný pokrok je stále ještě co dohánět. Altis a Stratis jsou totiž zpropadeně rozlehlé, avšak také neskutečně prázdné, krabicoidní a minimálně pro mě dost odtažité pískoviště, kde zkrátka není většinu času co dělat nebo na co koukat. Hráč zhýčkaný daleko živější a svým způsobem mnohem více "cool" konkurencí nechává pozdravovat, my ale chápeme, že tu jde především o svou specifickou sortu uživatelů.

V režii fanoušků

Jak už jsem naznačil v úvodu, momentálně ve hře nenajdete žádnou vývojáři předpřipravenou kampaň. Příběh kapitána Millera přibude až dodatečně formou zdarma šířených DLC, a to ve třech vlnách. Už před vydáním hry jsem o tomto rozhodnutí pochyboval a nyní, když jsem měl možnost si vše zahrát na vlastní pěst, jsem se ve svém názoru jen utvrdil. Ne každému totiž bude stačit desítka samohaně stojících misí, které ještě navíc slouží spíše jako hodně rozmáchlý tutoriál, a situaci nezachraňují ani sebelepší výzvy. Jako kdyby tu chybělo jádro, co vše drží pohromadě.

O moc lépe se hře nedaří ani s výtvory komunity. Sice platí, že díky Steam Workshopu je jejich implementace otázkou jednoho kliknutí, ale nějak to není ono. Jedná se totiž především o rozptýlení s nádechem vtipu, nebo dokonce o čisté parodie jiných her. Zkrátka výtvory zapálené komunity jsou fajn, ale plnohodnotnou kampaň z rukou Bohemia Interactive nahradí jen těžko. Na kvalitnější obsah si ještě nějakou dobu počkáme.

Navíc je třeba vzít v potaz, že i přes chválu je pořád Arma 3 slušně zabugovaným kouskem, kterému jednou nefungují checkpointy a jindy zase vypne AI, což jsou nepříjemnosti, které se v rukou fandů ještě násobí. Rozhodně tím ale nechci tvořivé modery shazovat. Jejich práce jsou totiž mnohdy kvalitní a pokud jste vlci samotáři, ani vám nyní nic jiného nezbude. Leda, že si Armu 3 koupíte kvůli editoru a budete obsah pro ostatní sami vytvářet. Když už nic jiného, tak modovací nástroje jsou opravdu povedené a propracované.

Polovina slibného produktu

Zdaleka nejvíce se však třetí Arma momentálně vyplatí vyznavačům hry více hráčů. Tedy pokud přejdete lehce rozporuplnou kvalitu serverového zázemí Bohemky a pochopitelně přistoupíte na hratelnost diametrálně odlišnou od klasik jako Call of Duty. I přes hned několik kroků směrem k zákazníkovi v oblasti technického provedení se pořád jedná o co do ovládání dost nešikovnou záležitost, která nepromíjí a nezkušené zelenáče si dává k večeři. Na druhou stranu byla série vždy pro ostřílené veterány a hardcore hráče, takže se nemůžeme divit.

Jinak je ale multiplayer Army skvělý zážitek a pokud už jste unavení hodně casual konkurencí, možná vás to chytne. Vedle klasických módů si navíc můžete zahrát i třeba hru na přežití. Jen s počtem hráčů je někdy problém.

Pokud pokukujete hlavně po multiplayeru a jste se sérií a jejími pravidly obeznámeni, pak není co řešit

Daleko větším problémem je ale jakýkoliv verdikt, který nad Armou nyní vynesu. Jedná se totiž o neúplný produkt. Vlastně to vypadá, jako kdyby někdo vzal solidní základ, který konečně vypadá jako hra, za jejíž technické zpracování se nemusíme stydět a vyřízl z něj téměř všechen obsah. Pokud pokukujete hlavně po multiplayeru a jste se sérií a jejími pravidly obeznámeni, pak není co řešit.

PC
Žánr: Simulátory | Vojenský simulátor
Výrobce: Bohemia Interactive | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. září 2013
  • Rozsáhlý herní svět
  • Multiplayer
  • Zapálená komunita
  • Absence kampaně
  • Technické chybky
  • Pro nováčky těžké

Klasický hráč momentálně ale dostává pouze polovinu hry a na zbytek bude muset čekat. A to nemusí vadit pouze série neznalým, ale i hráčům předchozích her, na které kromě většího uživatelského pohodlí a pár inovací herních mechanismů nic nového zatím nečeká. Finální verdikt tak berte s řádnou rezervou, po vyzkoušení kampaně a chvilkovém odstupu totiž rádi přihodíme další hvězdu, ale na to si ještě budete muset počkat.