Musím potrvdit. Já jsem vždycky byl spíš SP hráč, a OFP samo o sobě (s datadiskem a ČSLA kampaněmi) nabídlo mnoho desítek hodin SP hraní s nezapomenutelným zážitkem jak ze hry samotné, tak z příběhu. ArmA (1) trochu zakulhala pokud jde o kampaň (hlavně příběh), a moc to nevylepšil ani datadisk (QG), ale ArmA 2 se opět vytáhla, a dohrát celou hlavní kampaň obnášelo mnoho dní hraní :). Příběh už nebyl tak silný a nosný jako u OPF kampaní, ale rozhodně to byla plnohodnotná a kvalitní kampaň. Datadisky a DLC se opět trochu odklonily od příběhu (některé více, jiné méně), ale nabídly také solidní i když poměrně krátké kampaně. Pak je tu spousta (pro někoho možná méně známých) kampaní a "megamisí" od komunity. Počínaje kampaní obsaženou v legendárním modu FDF (pro OFP), přes velmi povedenou oficiální příběhovou kampaň Eagle Wings (součást jednoho patche), a konče kampaněmi a "megamisemi" třeba od EMSI-ho (kterému leta velmi rád dělám betatestera, a který - pokud to někdo neví - je jedním z hlavních členů ČSLA teamu, a autorem mnoha špičkových modů, misí a kampaní). Celkově jsem za těch cca 12 let hraní strávil pravděpodobně tisíce hodin SP hraním (některé kampaně a mise jsem hrál i víc než 5x, betatesty nepočítám - tam se hraje pořád dokola :)), a jako člen předního OFP/ArmA klanu i stovky hodin MP (ale ne tolik jako SP). A samozřejmě i v MP má série ArmA rozhodně co nabídnout, a je stejně dobrá pro oba typy hraní, ale v MP je to především díky jedinečné komunitě, která vydává zdarma spoustu modů, misí a kampaní na špičkové úrovni, plně srovnatelné nebo dokonce lepší než samotní autoři hry (kteří mimo hlavní kampaň a pár "demo" misí do hry moc SP ani MP hraní nepřidávají). Autoři vždy předloží komunitě spíš kvalitní a rozsáhlý sandbox s množstvím špičkových addonů a rozsáhlým volným herním prostředím, a komunita si pak sama vytvoří mise a kampaně, i množství kvalitních addonů a modifikací.
Bohužel musím (i přes to, že jsem skalní fanoušek série, člen klanu, betatester atd) říct, že ArmA 3 je pro mě v podstatě zklamáním. Ano, graficky je na špičkové úrovni, ale bohužel se nejen přizpůsobila méně zkušeným hráčům (především v ovládání a obtížnosti), ale mimo rozsáhlý, byť na koukání krásný, ostrov kde se ale nic moc neděje, a který je skoro nepoužitelný pro styl hraní typický pro sérii ArmA, nenabízí prakticky nic. Kampaň bude časem, navíc na 3x (a upřímně taky to není co to bývalo), mise nemá smysl ani komentovat - to je opravdu spíš demo, addonů je ve hře jen pár, a zatím s dost bídným chováním, a ani v MP hra bez komunitních misí a doplňků nenabídne skoro nic. To ale v MP série ArmA nenabízela moc nikdy, ale tak nějak to nevadilo, protože než vyšlo něco kvalitního pro MP od komunity, člověk měl co hrát v SP - a to teď nemá... Komunita už taky nemá chuť a sílu neustále si hru "dodělávat", legendy v oboru už moc netvoří a nových opravdu kvalitních tvůrců je málo (naopak díky Wokshopu obrovsky narostl počet nekvalitních rychlovýtvorů od nováčků, které ale ve finále spíš kazí dojem nových hráčů ze hry - fanoušci série je většinou nehrajou, nebo jen z nudy, protože ví co čekat nebo spíš nečekat od "tvůrců" co většinou ani předchozí díly nehráli, natož aby do nich něco tvořili, a teď "tvoří" jen proto, že je to zdánlivě snadné, a publikovat svůj "výtvor" můžou jedním kliknutím myši. A dost možná tihle rádoby tvůrci vznikají vlastně jen z nudy, protože prostě v ArmA 3 není zatím co hrát...). Pokud jde o můj dojem, autoři se podle mě, bohužel, zaměřili mnohem více na komerci, a trochu zapomněli na skalní fanoušky a věrnou komunitu, která kdysi zásadně přispěla k úspěchu série a k jejímu rozvoji. ArmA 3 je v mých očích jen pokus přiblížit se (bohužel) komerčním AAA titulům a jejich masovému prodeji, na úkor kvality a legendární odlišnosti téhle herní série. A může se stát, že tenhle pokus odsoudí minimálně tento díl (snad ne celou sérii) k osudu jiných nových herních titulů - dohrát a zapomenout... ArmA vždy byla pravým opakem - Armou člověk žil, trávil u ní dny, týdny a roky, neustále se k ní vracel, sledoval dění v komunitě a těšil se na další její výtvory, znovu a znovu hrál kvalitní mise a kampaně, a s nostalgií vzpomínal na své začátky... ArmA 3 tohle (zatím) nemá. Sám jsem toho příkladem. ArmA 3 jsem si koupil už skoro před rokem, v předprodeji (Alfa verzi - supporter deluxe edici), zapl jsem jí asi jen 3x než se přes betu vypracovala do verze 1.0, a asi 5x potom... A radši zatím hraju dál ArmA 2 a čekám až (snad) v ArmA 3 bude co hrát... I tak se ale obávám, že volba prostředí (ostrova) bude hodně limitní pro většinu misí a kampaní... Spíš se asi dočkáme rozvoje projektů alá DayZ nebo Sahrani (Chernarus) Life, kde nemá prostředí tak zásadní vliv na hratelnost... A možná někdo vydá i "adventuru" (pokusy tu už byly) v prostředí ArmA. Ale pro bitvy a války se tohle prostředí prostě moc nehodí... Snad se autoři poučí, stejně jako se poučili třeba autoři GTA V... I tam totiž hráči dali jasně najevo co chtějí a co ne... Na rozdíl od GTA se ale v ArmA 3 dá hodně ještě "zachránit" dodatečně, tak snad to tak i bude...