ArmA: Armed Assault - aneb jak dopadla patchovací odysea.

Armed Assault, proklínaný i milovaný následovník fenomenální Operace Flashpoint. Dnes pro vás máme osobitý pohled na problematický přerod zabugovaného káčátka v zábavnou labuť očima jednoho našeho věrného čtenáře. Doupě dává prostor i vám, takže pište, pište.
ArmA: Armed Assault - aneb jak dopadla patchovací odysea.
Platforma: PC
Typ hry: Válečná akce
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256MB grafická karta
Výrobce: Bohemia Interactive (
http://www.bohemiainteractive.cz/)
Vydavatel: IDEA Games (
http://www.idea-games.com/)
Homepage:
http://www.armedassault.com/

Verze 1.0, no to si snad děláte srandu

Nebudu tady pronášet nějaké dlouhé úvodní řeči. Jenom řeknu, že OFP jsem měl moc rád a na Flashpoint jsem se hrozně těšil. Takže jsem ArmA spustil a... první dojem byl skvělý, grafika pěkná, sice ji můj počítač nezvládal na nějaké super detaily, ale hrát hru na nízké až střední mi moc nevadilo.

  

Udělal jsem trénink v jednotlivých misích a říkal jsem si, jak krásně to evokuje Flashpoint (hlavně první mise, kdy po vás řve seržant, že máte máknout, úplně jsem čekal hlášku: „Jedu, jedu, jedu! Kdo si myslíte, že jste? Starý báby?!). Neubránil jsem se lehkému úsměvu, ale měl jsem chuť si pořádně zahrát, takže tutorial s tankem a helikoptérou jsem přeskočil a vrhnul se na příběhovou kampaň.
Poté přišla první mise kampaně, kdy se AI chovala celkem rozumně. Respektive, na rozdíl od OFP (Operace FlashPoint) se ve městě tak beznadějně netočila a uměla najít cestu. Boj sice stále nebyl ideální, ale kupodivu mi to ani nevadilo. Možná jsem sel příliš těšil a chyby přehlížel.

Další mise spočívala v ostřelování nepřátelského konvoje, který převážel pěšáky. Pominu-li nelogičnost vyhazování UAZu (tedy ruského džípu) do vzduchu za použití bomby (když už, tak bych odpálil jeden ze dvou náklaďáků jedoucích za ním), musím zdůraznit hloupost AI. Nepřátelé přes to, že ostřelovací puška neměla tlumič stáli na cestě, občas si lehli, občas popošli a mířili kalašnikovy do nebe. Zkrátka řečeno, chovali se jako kachny na střelnici.

  

Mise, která následovala byla možná ještě zajímavější. Noc, speciální akce – destrukce obrněné techniky. Klasika. Já, noční vidění, puška, nálože a raketomet. Poklidně se plížím, nikde nikdo, tak se v poklidu doplazím na kopeček. Pod ním se rozkládá tábor, ve kterém je můj cíl.
Hlídku obcházející pode mnou zabíjím na potkání a ani nevyvolám poplach – povedlo se mi ji zastřelit mimo zorné pole ostatních vojáků. Pokládám bombu k nejbližšímu obrněnci a opět se stahuji na kopec. Na rameno raketomet, odjistit, pal! Zásah, transportér plápolá. Přes rádio detonuji nálož, opět moje oko potěší exploze. Další výstřel z raketometu a... jsem mrtvý? No ano, oni ti nepřátelé asi nejsou tak úplně slepí a vidí obrovský světelný ocas z raketometu.

Takže znova a budeme se přesouvat. Výstřel, exploze. Plazím se pod strom a odpaluji nálož. Zase uslyším štěkot AKčka a válím se v krvi. „To oni ví, kdo a odkud odpálí bombu nebo co?!“ vztekám se. Hra mi bohužel dává za pravdu. Tento problém nakonec řeším tak, že tři transportéry vystřílím raketometem (ze stejného místa, nepřátelé se nakonec ukazují slepí jako krtci) a za kopcem zpečetím odpálením bomby (a opět o mě nejspíše ví. Sice trpí výše zmíněnou vadou zraku, ale odposlech rádiových vln ovládají perfektně).
Tak co tu máme dál, získat nějaké tajné dokumenty... To bude brnkačka, sice jsem tam měl jít asi před tím, než jsem dělal ten kravál v táboře, ale co, třeba mají hlídku hluší. Hlídku mají skutečně hluší a ve chvíli, kdy se přede mnou objevuje nepřítel, tak mačkám spoušť. K mému obrovskému překvapení mě o několik vteřin později zabíjí jiný voják, i když ležím ve vzrostlé trávě a on je cca 100 metrů daleko. Jsem sice dlouhý, široký a krátkozraký, ale myslím si, že toto by se dít nemělo. Krádež dokumentů vzdávám, konec konců, jedná se o nepovinný úkol.

  

Další mise, bráním jakési město jménem Ortego. Útok nepřátel, je jich hodně, ale my máme výbornou pozici, takže vítězíme. Vzápětí přichází zpráva o tom, že se nepřítel pokouší o napadení z boku. Nastupujeme do aut a razíme si to směr nepřítel. Po krátké přestřelce se ozývá hláška, že jsme vyhráli a máme se stáhnout. Nastupuji tedy do džípu, spolu s celým zbytkem jednotky... Tedy celým, nějaké číslo 9 nechce nastoupit a tím pádem se mise nemůže ukončit. Řeším to cheatem.

V následující misi mám odpálit konvoj, potvrzuje se moje teorie o rádiovém sluchu nepřátel. Znechucen kampaň vypínám a zkouším multiplayer. Hraje se celkem dobře (mise proti AI sice nejsou úplně ideální, ale nemůžu chtít všechno), ale pokaždé po cca 20 minutách hra spadne, což je u secího stroje závada dosti podstatná, že...

Přidám již jen několik postřehů z editoru:
- AI nedokáže přejít most - prostě spadne do vody.
- M1A1 vydrží 9 min.
- HMMWV naopak nevydrží téměř žádnou střelbu - okamžitě je mu prostřeleno kolo, i když se střílí jen do plechu.

Verze 1.01, fajn, vojáci nejsou tak tupí v boji, ale proč proboha nabourají do každé zdi?

Opět jsem hru rozehrál, mise Sniper už nepůsobila tak katastrofálně, ale pořád to nic moc nebylo (zdálo se mi, že autoři jen poslali skupinu vojáků na místo, kde byl ukryt hráč). Křivdil bych, kdybych řekl, že se AI nezměnila, ale... jako modelovou situaci použiji onu obranu Ortega:
Začátek perfektní, nepřátel dokonce přibylo, říkal jsem si jak je to super, pak jsem šel k Army 4x4 (takhle se místní hantýrkou označuje džíp), všichni nastoupili, všechno v pohodě.

  

A pak se AI rozjelo. Jede, jede, najednou zatočí a sejme keř. Tak, stane se... Jede, jede, vjede do slepé uličky. vycouvá, jedeme dál. Jede, jede, navalí do stěny a Army 4x4 zničí.Potom, co jsme doběhli na místo, které jsem měl bránit se vrátil perfektní pocit z AI, která nás dokonce obešla. Pak mě zasáhla zbloudilá kulka. Nevadí, dám si to znovu a hned celé.

To jsem asi neměl dělat... Při přesunu k Army 4x4 jsem to dostal do nohou. Mému skřeku, že jsem raněný nikdo nevěnoval pozornost, tak jsem si říkal: „No asi se musím doplazit.“ Plazím, plazím, už jsem skoro u 4x4 - a mrcha odjíždí (o chvíli později jsem slyšel náraz).
No nic, znova. Tentokrát mě nikdo netrefí, nastupuji, AI znovu naráží do zdi... Doběhnu na místo, které mám bránit a hned hlásím, že tam je čisto. No, ono je! AI to zvládlo i bez nás, což napovídá silnému útoku...

Tak odjíždím... Velitel jde v čele formace, pár vojínů si veze zadky v přeživší Army 4x4. Na to, než dojdeme do Dolores nervy nemám, a tak proklínám AI řidiče a celou hru.

Na zkoušku multiplayeru či jiné mise se mi už nedostávají síly.

Verze 1.02, a co že jste to změnili?

Znovu jsem si dal mojí "oblíbenou" misi, kde se brání Ortego. A jak to dopadlo? No...
Napoprvé to dopadlo pěkně (kromě spojence, který mi naběhl před kulomet a těžkého kulometu, střílejícímu kadencí „náboj za 5 vteřin“) - dokonce i město projel řidič bez problému, akorát mě při poslední části mise (odražení útoku na křídlo) zastřelili. Jelikož příliš neholduji nové funkci převtělení se do jiného vojáka (kterou má ArmA již od první verze) jsem dal znovu.

  

Po nastoupení do auta jsem se už nemodlil, protože jsem čekal, že už je to tedy opravené, jak jsem zjistil. No, to jsem neměl dělat. AI nejdříve bravurně vjelo do slepé uličky, kde tak půlminutky postálo, než vycouvalo (přičemž padla jedna značka) a následně narazilo do zdi. Zbytek cesty proběhl relativně v pořádku. Opět jsem se vrhnul na odrážení útoku, kde se ale už neozývala žádná střelba. Při hlášce "Všichni nepřátelé jsou mrtví nebo na útěku" jsem jednu koupil, takže znovu.

Řidič opět prokázal své umění a narval to do první stavby, která se namanula. Naštěstí vozítko nezničil, takže jsme úspěšně dojeli (opět jsem se začal modlit, což mohlo neférově pomoct programové stránce hry). Po zastřelení jednoho osamoceného vojáka zase hláška "Všichni nepřátelé jsou mrtví, stahujeme se." V tuto chvíli začal útok nepřátelského družstva vojáků, ale jelikož mu moji spolubojovníci nevěnovali pozornost, rozhodl jsem se, že nebudu velitelství a sám sobě (neboť rádiem se velitelství nehlásí velitel skupiny, ale vojín, za kterého hraje hráč, což je přísně logické) a začal jsem sprintovat směrem k vozítkům. Modlil jsem se, ať mě nikdo netrefí.

  

Netrefil, všichni jsme nastoupili do auta (AI to brala "zkratkou", já tam byl o tři minuty dřív než oni, což je na 200 metrů celkem slušný výkon). AI se dlouho nerozmýšlela a než by volila srabskou jízdu po cestě, vyrazila přímo do nejstrmějšího svahu. Ve chvíli, kdy jsem se vyskytli na úpatí kopce si řidič řekl, že ta cesta tam asi nebude tak úplně ze srandy a jal se po ní jet. Při nejbližší příležitosti z ní sjel a spatřil řeku. Zastavil se, zapřemýšlel a najel zpět na cestu, kde přejel řeku přes most.

Následovala velmi rychlá animace, neboť jsem měl zrychlený čas. Už i v amatérských misích ve Flashpointu bylo "SetAccTime 1" - pro neznalé to znamená, že se čas nastavil na normální, aby animačka nevypadala trapně.

Znovu lámu hůl, ale multiplayer již podle ohlasů nepadá a je celkem zábavný. Osobně nemohu dosvědčit, ale docela tomu i věřím.

Verze 1.05, takhle se to mělo vydat!

Den D, 2.3.2007 vychází patch, který slibuje odstranit všechny chyby. Jsem skeptický, ale přeci jen stahuji hned jak je to možné. Soubor o velikosti 470 MB napovídá většímu než malému počtu změn. Instalace patche trvá neuvěřitelnou jednu hodinu. Snad bude výsledek stát za to, brumlám si pod vousy a spouštím hru.

  

První čeho si všímám je nárůst FPS o cca 10 jednotek. Slušné. Druhá věc, které si všímám je to, že se mi hra poangličtila, naštěstí stačí změna jazyka v nastavení. Záhadou mi ale je, proč se toto nachází ve volbě kvality grafiky. No, nevadí, hlavní je, jak vypadá hra.
S očekáváním pouštím misi obrany Ortega.

Počáteční bitva měla skvělou atmosféru, poznal jsem změnu mířidel (už nejsou fixovány uprostřed obrazovky, ale dá se s nimi do určitého úhlu hýbat, také jsou, zdá se, větší) a uznal jsem, že jsou lepší. Opět jsme měli pomoct našim vojákům na pozici pod útokem. Tentokrát už žádný běh k džípům, ale krátký animačkový střih a jízda městem v pětitunce. AI nebourala, kolem vybuchovaly minometné granáty (však jsme si taky zanadávali) a atmosféra se stále držela. Vystoupili jsme a běželi jsme na pozice, kde se už nacházelo přibližně 15 našich vojáků vzdorujících náporu nepřátel. Bitva byla dlouhá a adrenalinová (pasáž, kdy jsem se kryl za vrakem naší M113 patří k jedněm z nejlepších), vyžádala si i pár mých smrtí. Nakonec dopadla velice nerozhodně. Z vojáků nepřežil nikdo, kromě mě a jednoho spojence. Jediné, co na bojišti ještě dýchalo byly posádky dvou BVP. Proti těm jsem už ale nic nezmohl, takže jsem misi ukončil s tím, že se opravdu povedla a určitě ji zkusím znovu, ať můžu říct, že jsem útok odrazil.

 

S dobrým pocitem jsem si pustil misi Sniper. Nelogické odpalování UAZu zůstalo, zbytek proběhl jinak. Po několika výstřelech nepřátelé odhadli, kde se nacházím a začali mě relativně přesně ostřelovat. Na chvíli jsem se schoval, poté jsem vykoukl a zabil dva nejnebezpečnější protivníky – kulometčíka a nepřátelského vojáka s ostřelovací puškou. Stále však nemám vyhráno, vojáci se inteligentně kryjí a postupují k mojí pozici. Nakonec vítězím, ale jsem zraněný.

Test s bombami a reakcí AI také dopadl dobře. Sice mě objevili, ale až poté, co jsem se odhodlal vstát a vypálit raketu.
Dalšímu testování jsem podrobil multiplayer. Připojil jsem se k českému dedikovanému serveru EPJ (s vynikajícím pingem 30) a začal hrát jednu z nejlepších misí – kooperativní „kampaň“ (spočívá v několika primárních a sekundárních úkolech). Povedlo se mi natrefit na dobré spolubojovníky a tak jsem si užil vzájemného krytí, domlouvání se na dalším postupu a krystalicky čisté zábavy – to se nedá popsat, to se musí zažít. Připadal jsem si doopravdy jako součást válečné mašinérie, jako voják, který spolupracuje s dalšími lidmi na splnění příkazů shora.
Tato verze sice není bez chyby (v MP jsem například viděl létat zničený vrtulník, do kterého jsem sice nemohl nastoupit, ale ½ spolubojovníků ano), ale spousta kritických chyb byla opravena a ty zbylé nebo nově vytvořené (jako je např. zapomenutý voják v kampani, který znemožňuje dohrání jedné mise bez vyběhnutí ze základny, kterou bráníte a další drobné kiksy) by měly doladit další záplaty – autoři prokázali, že se na ně soustředí a dají na připomínky hráčů.

  

Spousta práce však čeká autory pro pohodlnost amatérské tvorby. Jak misí, kde se AI občas nechová tak, jak by měla, tak addonů, kde stále nebyly vydány oficiální nástroje.

Jestli jsem v předchozích verzích koupi mohl jen NEdoporučit, nyní ji musím stejně tak doporučit. Pokud bych měl dát číselné hodnocení, pohybovalo by se mezi 7-8 body z 10. A myslím si, že po dalším patchi se budu rozhodovat mezi čísly 8 a 9. :)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

15.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová mobilní hra

Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová…

Jam City chystá mobilní hru Harry Potter: Hogwarts Mystery. Vyrovná se však verzi od Niantic?

14.  12.  2017 | | 6 N/A