PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Assassins Creed: Bratrstvo – návrat do Říma (recenze)

Bodání do krčních tepen, skákání po úzkých římsách a lehce nezákonné kratochvíle ve jménu dobra. Je to i potřetí parádní zábava?

Nový díl dobrodružství Desmonda Milese a v tomto případě i Ezia Auditore da Firenze přináší k dokonalosti vybroušený herní koncept a pokračování poměrně silně otevřeného příběhu původního dílu. Brotherhood vás tak uchvátí hned na začátku, kdy dá nenásilně vzpomenout na všechny strasti prožité ve dvojce a mechanismy, které vás dokázaly tak dlouho bavit, aby vás následně mrštil do zbrusunové kapitoly asasínského života.

Jak jistě víte, vraždění není žádný med, ale je to královská zábava. Po několika minutách hry se tak budete v Římě cítit jako ryba ve vodě a vykonávat všechny frajeřinky, kterých jste si mohli užít už ve dvojce. Mimo starých známých motivů (speciální levely pro odemčení speciálního brnění, skákání po střechách, přepadání poslů s penězi, sbírání pírek a vlaječek) však narazíte i na poměrně velkou řádku novinek (ničení strážních věží, kupování obchodů, ovládání vašeho Bratrstva, cechovní úkoly a výzvy…) a osekání nezáživných elementů (snížení počtu rozhleden, možnost používat koně i ve městě a rychlé cestování pomocí tunelů.)

Všechny novinky i staré známé věci do sebe přesně zapadají a společně s nápaditými misemi vytvářejí takřka dokonalou mozaiku hratelnosti. Je však obrovská škoda, že se autoři rozhodli novinky dávkovat možná až příliš pomalu a tak se může spoustě hráčů stát, že si jich patřičně neužijí. Obrovská míra volnosti totiž již od začátku svádí jít plnit nepovinné mise a hlavní lince se věnovat až posléze – což má samozřejmě za následek pozdní objevení nových možností, které i tak zejména v případě koordinace Bratrstva přichází poměrně pozdě.

Záplava novinek a chaos ve jménech

Většímu rozdrobení hry pak bohužel pomáhá i jistá nekonzistentnost příběhových linií – občas jsem vyloženě tápal, jaký cíl autoři sledují tím, že mě posílají na druhý konec mapy bez toho, aby mi řekli, kdo nebo co mě tam čeká. Stejně tak se v případě cechovních úkolů občas stalo, že jsem nechápal, co se děje: obzvláště ve chvíli, kdy jsem se vydal plnit úkol jedné z kurtizán a náhle jsem se ocitl v Eziově vzpomínce na jeho milostné zážitky z Florencie.

Všechny novinky i staré známé věci do sebe přesně zapadají a společně s nápaditými misemi vytvářejí takřka dokonalou mozaiku

I přes to je ale naštěstí celý příběh poměrně jasně nalajnovaný a dá se předvídat, co vás v nebezpečném Římě čeká. Jednotlivé mise jsou pak nápadité a vodí vás od jednoho cíle k druhému a rozhodně nespočívají jen v bodání čepele do tepen nepřátel. Nezřídka kdy totiž musíte jít pouze někoho zmlátit, sledovat jej, nebo se naopak ztratit z dohledu, což není v dokonale zpracované italské metropoli snadné. Řím vůbec představuje ethanol designu a mimo spletitých uliček, kde můžete běhat po svých nebo si to štrádovat na koni, nabízí i rozlehlé okrajové části a brilantně zpracované památky.

Stejně tak jsou brilantně zpracované i souboje, které jsou podle mě o něco dynamičtější než ve dvojce a dokonce se i lépe ovládají. A můžu vám říct, že není lepší pocit, než povraždit deset chlapů bez toho, aby se vás jejich čepele výrazněji dotkly. Své zabijácké i akrobatické schopnosti ostatně můžete přivést k dokonalosti v multiplayeru, kde musíte zabít svůj cíl a zároveň se snažit splynout s davem, aby vás nemohl snadno ulovit někdo jiný. Kromě výše popsaného je tu však ještě mód Aliance se třemi dvoučlennými týmy a potom jeho variace se dvěma týmy o čtyřech hráčích.

Výhody čekání na PC verzi

V Multiplayeru pak nechybí ani klasické upravování postavy, jako jej znáte z mnoha akčních FPS. Postupným hraním si totiž odemykáte různé doplňky a nové kostýmy, stejně jako důležité perky a ability. Ty vám poskytují v boji poměrně výrazné výhody, ale je nutné pamatovat na to, že ani ony samy nejsou všemocné a jakousi roli hrají i tolik oblíbené či proklínané killstreaky – odměny za několik zabití v řadě.

O novinkách v celé hře by se daly popsat širé lány internetového papíru, ale k čemu to, když bych vám zkazil většinu příjemných překvapení a ještě objevoval dávno objevené v recenzi konzolové verze Bratrstva. Místo toho musím vypíchnout věci odlišné v PC verzi, která se jako obvykle dočkala důkladné péče testerů i samotných programátorů majících na starosti správné naportování. Pokud se smíříte s již klasickým lehce konzoloidním ovládáním, dočkáte se mnohem vyladěnější hry, než na konzolích, kde si můj kolega stěžoval na spoustu drobných bugů a dalších nepříjemností.

Česká lokalizace od Playmana se jako obvykle povedla na výbornou a krom několika drobností jsou titulky bez chybičky

Krom opatchované verze také navíc zdarma dostanete DLC Da Vinci’s Dissaperance, jež velice slušně prodlužuje dobu původní hry, nabízí zajímavé rozuzlení a spoustu vtipných dialogů. Humor si ostatně našel cestu i do původní hry a pikantně okořeňuje vyprávění příběhu, které by bez něj bylo možná až moc ponuré a suché. Pokud byste náhodou měli strach, že vtipu v angličtině neporozumíte, nemusíte ani v nejmenším smutnit – česká lokalizace od Playmana se jako obvykle povedla na výbornou a krom několika drobností jsou titulky bez chybičky.

Bratrstvo lze bez výčitek svědomí doporučit – i přes absenci číslovky 3 a použitý engine ze dvojky totiž přináší dost novinek na to, aby se vyplatilo ponořit se do zabíjení a opět si užít perfektní zábavu. Když k tomu navíc připočtete fakt, že samotný singleplayer vydrží kolem dvaceti hodin a multiplayer zábavu ještě prodlouží, není myslím co řešit. Třeba oproti Homefrontu je poměr cena/výkon asi milionkrát lepší, stejně jako celková hratelnost a využití originálního nápadu.

Žánr: Akce | historická akce
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. března 2011