Assassin’s Creed III – největší neznamená nejlepší (recenze)

Po třech letech dostal Ezio konečně zaslouženou dovolenou a přichází nový zabiják a nový svět.
Seznam kapitol
  1. Nový hrdina, nový svět
  2. Větší než obvykle

Místo toho tu je série vedlejších úkolů, ve kterých získáváte nové pracanty pro vaši malou osadu. Následně lze vyrábět různé předměty a posílat karavany. Hodně propíranou novinkou je lov divoké zvěře. Boston a New York, dvě velká města ve hře, se rozlohou nemohou rovnat těm v předchozích dílech, tak to tvůrci vyřešili přidáním rozlehlé přírodní oblasti zvané Frontier.

Tam se můžete kochat nejen skvěle zpracovaným prostředím, které si užijete jak v rozkvetlé, tak zasněžené variantě, ale zároveň je plná zvířeny k lovu.

Zvířata můžete stopovat, lovit do pastí, střílet z luků, či si to s nimi třeba rozdat tesák (to jako nůž) proti tesáku (to jako zuby)

Zvířata můžete stopovat, lovit do pastí, zabíjet lukem, či si to s nimi třeba rozdat tesák (to jako nůž) proti tesáku (to jako zuby). Podle způsobu likvidace následně získáte kožky a různé další suroviny k dalšímu využití.

Assassins Creed 3 05.jpgAssassins Creed 3 06.jpg

Poslední výraznou novinkou se staly námořní bitvy. Svoji plachetnici jménem Aquila vlastnoručně kormidlujete, rozkazujete, kdy skasat plachty, kdy vystřelit a jakou municí a…to je v podstatě všechno. Plavení je hodně zjednodušeno, nicméně patřilo mezi moje nejoblíbenější kratochvíle, protože tvůrci bravurně dokázali navodit pocit, že ovládáte dřevěnou obludu s pořádnou setrvačností. Aquilu můžete vylepšit o nová děla, lepší plátování a tak dále, což je v podstatě i hlavní způsob, jak utratit svoje vydělané peníze.

Krásy divočiny

Série Assassin’s Creed vždy dokázala vykreslit nádherné scény a nejinak je tomu ve trojce, i když se prostředí hodně změnilo. Na moři si užijete romantické západy slunce nad třpytící se hladinou i divoké bouře, kdy slabší povahy začnou hledat pytlíky na zvracení. Divočina je plná vysokých skal i hlubokých údolí, říček, vodopádů, majestátních stromových velikánů i malého křoví. Hra střídá denní i noční dobu, počasí i roční období a vždy je zážitek naprosto fantastický. Města, vlastně spíš pořád skoro osady, sice nemohou soutěžit se starobylou krásou Říma, Benátek, či Konstantinopole, ovšem tvůrcům se opět podařilo je skvěle ztvárnit a navodit dobovou atmosféru.

Ulicemi pochodují oddíly rudokabátníků a ťapkají prasata či jiná domácí zvířena, lidé si jdou za prací, nakupují na trzích, z putyk se ozývá halas, na okrajích okopávají svoje malá pole farmáři a tak dále.

Problém s o něco řidší zástavbou a menšími budovami vyřešili tvůrci jednoduše tak, že se zvýšil počet honiček v ulicích. Tradiční parkurové šplhání po střechách sice nechybí, ale hra je tentokrát spíš orientována horizontálně a ne vertikálně. Ostatně z toho důvodu tu jsou nově traviny, ve kterých se lze ukrýt a možnost se naklánět přes rohy. Některými budovami se dá proběhnout, což je velmi efektní, pokud se vám to během honičky podaří, nicméně vhodné stavby nejsou na mapě vyznačeny, což je škoda. Ostatně mi chybělo i značení úkrytu na mapách – v předchozích dílech jich bylo tolik, že to bylo i zbytečné, tentokrát jsem měl nejednou problém, že jsem sice utekl pronásledovatelům, ale nemohl jsem najít touženou schovávačku.

Hop a skok, švih a prásk

Systém volného překonávání překážek byl ještě o něco víc zjednodušen, což mi až tolik nevadilo, ovšem říci se to nedá o tradičním zautomatizování. Vzhledem k častějším honičkám v ulicích a uličkách dochází ve větší míře k nežádoucím pohybům – prostě vám ten dement začne šplhat po kandelábru, když chcete, aby běžel rovně. V průběhu příběhové linky narazíte na dvě extrémně frustrující honičky, které budete opakovat častěji než zdrávo. A přitom proklínat vývojáře až do desátého kolene. To už méně problematické je šplhání po stromech. Vlastně je úplně bez problémů, v podstatě držíte tlačítko a páčku a Connor poslušně přeskakuje z větve na větev. Jen musíte najít vhodný zlomený strom, abyste se mohli dostat do korun dalších. Není to žádná výzva, ale je to aspoň efektní podívaná.

Assassins Creed 3 09.jpgAssassins Creed 3 10.jpg

Zjednodušení se dočkal i druhý zásadní herní prvek – boje. Ještě více teď připomínají hitovku Batman: Arkham Asylum (a pokračování) se systémem úderů a protiúderů. Jakmile se nad hlavou protivníka objeví ukazatel, zmáčknete tlačítko a fešák má čepel v krku. Boje jsou plynulé a krvavé, pozor si jen musíte dát na silnější typy protivníků, na které protiúder neplatí. Obecně však bitky opět nepředstavují výraznou překážku.

Tvůrci se snažili v podobě Assassin’s Creed III udělat nejrozmáchlejší díl série

Škoda, že tvůrci třeba zbytečně snížili účinnost nepřátelských střelných zbraní. Sice můžete vzít protivníka jako živý štít, ale obvykle se s tím ani nezatěžujete, protože hrdina dokáže pár kulek schytat bez problémů. Mimochodem, hra přešla na automatickou regeneraci životů po boji, takže se nemusíte zdržovat kupováním lékárniček. Na hru to žádný výraznější vliv nemá.

Větší než obvykle

Tvůrci se snažili v podobě Assassin’s Creed III udělat nejrozmáchlejší díl série, což se jim podařilo, protože tu najdete spoustu zábavy, která vás udrží u ovladačů klidně na 40+ hodin. A to ještě nezmiňuji multiplayer, který se dočkal několika příjemných vylepšení, jako je třeba kooperativní mód. Problémem je, že vývoj nezvládli úplně ukočírovat a trojka je plná méně i více otravných chyb a nedodělků.

Assassins Creed 3 12.jpgAssassins Creed 3 13.jpg

Nekonzistentní úvod a některé scény jsem už zmínil, dál je tu zasekávání postav, zmatená kamera a tak dále. Naštve i technická stránka hry. Prostředí sice vypadá po designové stránce nádherně, ale kazí to otravné doskakování objektů, občas chybějící synchronizace pohybu rtů a dlouhé nahrávací doby, tedy v testované PS3 verzi. Je pravda, že jsem měl review verzi, nicméně doporučení Ubisoftu, ať si stáhnete day one patch, mluví za mnohé.

Jak jsem ale prozradil už v úvodu, i přes chyby hra sérii ostudu nedělá. Na vrchol v podobě Assassin’s Creed II ztrácí, ovšem stále se jedná o nesmírně zábavnou hru. Prostředí a zasazení je skvělé, příběh zajímavý, hlavní mechaniky funkční a herní porce více než štědrá. Mimochodem, tentokrát jsou i konzolové verze v češtině, což někteří hráči mohou ocenit.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry