PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Assassin's Creed: Revelations - dobří zabijáci se vracejí (recenze)

Revelations uzavírají osudy asasína Ezia Auditore a opět spíš než plnohodnotné pokračování přináší datadisk. Je to důstojné pro zakončení ságy?

Víc než tower defense potěší rozšíření strategických hrátek s asasíny. Opět můžete najímat nové duše do svých řad, které následně lze poslat plnit mise do dalších měst, případně si je povolat na pomoc přímo v akci. Nově lze přiřadit zabijáka na 10. úrovni do některého z vašich sídel, k čemuž se pojí i specifické vedlejší mise. Tvůrci chtěli, abyste si ke svým ovečkám vybudovali nějaký vztah, když už se s nimi patláte, a to se povedlo. Pokud vás čachrování s bratrstvem nezaujalo už minule, asi se nic nezmění, ale nikdo vás nenutí se tím zaobírat.

Assassins Creed Revelations 11.jpg Assassins Creed Revelations 12.jpg

To je prostě bomba

Celá hra vám jako obvykle dává velkou svobodu v tom, co a jak hrát. Důležité jsou v podstatě jen primární mise a ty jsou díky pestrosti a nápaditosti velmi zábavné.

Celá hra vám jako obvykle dává velkou svobodu v tom, co a jak hrát

Zmínit musím například úkol, kdy Ezio v kostýmu minstrela za veselého krákorání (zpěv se tomu říkat opravdu nedá) exhibuje na oslavě v palácovém komplexu Topkapi. Mimo příběhových misí tu jsou úkoly pro cechy, sbírání truhliček, stránek z knih a datových fragmentů. Zamrzí absence nepovinných misí, kde jste se museli proskákat nějakou prostorově zatraceně zapeklitou stavbou. I tak je tu zábavy na desítky hodin, přičemž patnáct hodin se hrou strávite v případě, že půjdete striktně jen příběhové lince.

Assassins Creed Revelations 14.jpg

Nicméně i tady záleží, jestli vám bude stačit splnění mise, nebo půjdete po kompletní synchronizaci – tedy splníte i vedlejší úkoly. V tom případě musíte občas využít všech triků, co Ezio zvládá. Kromě tradičního šplhání, skákání do hromad slámy, bodání čepelí do ledvin, porcování meči, pomalého trávení smrticími jedy, střílení skrytou zbraní a podobných legrácek tu nově jsou dva už zmíněné prvky – čepel s hákem a bomby. Díky háku můžete rychleji šplhat a sjíždět po lanech, bomby si můžete skládat ze třech prvků (rozbuška, střelný prach a obsah) a podle toho mají různé funkce: vražedné šrapnely, jedovaté plyny, kouřová clona a tak dále.

Hra vám sice cpe výrobní box na bomby skoro neustále pod nos, ale nijak důrazně netrvá na jejich využívání. Osobně jsem je za celou hru použil asi pětkrát. To je hlavní krása Revelations. Zvolte si zbraně, zvolte si výstroj, zvolte si přístup a hlavně si bavte. A bavit se budete, že odpustíte i obrovskou podobnost s přechozím dílem a ty tradiční chybky, jako je nic moc umělá inteligence protivníků a kvůli velké automatizaci pohybu občasné skoky úplně do pr…ostorově nevýhodné pozice.

Multiplayer není do počtu

Hra pro více hráčů původně působila jako náplast na to, jak si Brotherhood vypůjčoval z druhého dílu. Prostě Ubisoft chtěl mít něco opravdu nového, aby hra nepůsobila jako datadisk. Ve výsledku se ale povedlo víc než to, protože multiplayer je více než jen slabou kratochvílí.

Originální pojetí hry na kočku a na myš působí hodně osvěžujícím dojmem

Originální pojetí hry na kočku a na myš působí hodně osvěžujícím dojmem ve světě tradičních střílecích vybíjených. Změny v Revelations jsou malé, ale pomáhají. Pokud pomineme samotné přeskinování postav, aby zapadly do nového prostředí, je tím nejzásadnějším přepracování odměn, kdy si nově vlastnosti vybíráte a nepadají vám automaticky při přestupu na novou úroveň.

Assassins Creed Revelations 04.jpg Assassins Creed Revelations 05.jpg

Přibylo pár nových módů, přičemž bezesporu nejzajímavější je Deathmatch, protože zahodil zbytečně velký radar v rohu obrazovky a lov oběti je tak daleko náročnější a zábavnější. Pokud vás bavilo onlinové vraždění v minulém díle, oceníte změny k lepšímu. I když na serverech tolik hráčů jako u Modern Warfare asi nebude.

Assassins Creed Revelations 06.jpg Assassins Creed Revelations 07.jpg

Současná herní produkce zapadla do spirály rychlých pokračování a Assassin's Creed: Revelations je ideálním případem. V průběhu dvou let jsme se dočkali dvou nástupců, kteří se od svého vzoru (Assassin's Creed 2) příliš neposunuli. Herní principy jsou skoro stejné, grafika vypadá lépe leda neznatelně, totožný hrdina s totožnými triky…je to ovšem taková chyba? Kdy se přehoupne hra z pozice „kvalitní nový díl“ do škatulky „líná kopie“? Pro mě Revelations stále zapadá do první kolonky, i když je lehce znát únava materiálu. Teď je to ještě zábava, ale bude to zábava i příště? Těžko říct. V tento okamžik to asi stejně není podstatné.

Žánr: Akce | Otevřená stealth akce
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 15. listopadu 2011