ATi Radeon vlastníma očima

Firma ATI předvedla na prezentaci v Senohrabech u Prahy jeden z prvních funkčních vzorků karty s čipem Radeon. Byť jsou praktické poznatky mírným zklamáním, dá se předpokládat, že ve finále již bude karta schopná konkurovat GeForce 2 GTS.
ATi Radeon vlastníma očima
Tak to je dívka Radeonu… hezčí když se nehýbe…Radeon 256 je pro ATI pokusem o útok na grafický trůn. Bude to první čip od ATI, který na grafické kartě nabídne podporu T&L (transformace a osvětlení) a řadu dalších vylepšení. Popis konkrétních vlastností byl již v minulosti vynikajícně shrnut před nějakou dobou na našem sesterském webu - Živě. Co se zatím přesně nevědělo, je v jakých konfiguracích budou karty nabízeny. Na konkrétní konfigurace je zatím informační embargo, ale řada věcí se dá prozradit již nyní. Samotný čip podporuje DDR paměti až do frekvence 200 MHz, přičemž maximální kapacita paměti je 128 MB. Tak rychlé paměti ale v dnešní době ještě nejsou a ATI zvažuje nejvhodnější konfiguraci pamětí (nejen výkonově, ale i ekonomicky). První vzorky k redakčnímu testování by měly být k dispozici v průběhu několika týdnů a máme jeden kousek přislíben. V běžném prodeji lze čekat karty v různých paměťových konfiguracích až po prázdninách. Konfigurace v provedení All-in-wonder, tedy včetně televizního tuneru, není na letošní rok vůbec plánována. Protože Radeon podporuje chod v dvouprocesorové konfiguraci podobně jako Rage Furry MAXX, bude existovat i karta se dvěma Radeony. Zatímco ale u MAXX byla zrušena podpora Windows 2000, bude dvojitý Radeon tento systém podporovat (bylo by ostatně prudce nelogické v době masivního nástupu Windows 2000 tuto platformu zavrhovat a nepodporovat ji, jako se to stalo již zmíněnému MAXXu).

Předváděná předprodukční karta zatím příliš neoplývala výkonem, protože prý ovladače byly jen několik málo týdnů staré. Viděli jsme i Quake III demo NV15demo, které vyrobili lidé z Nvidia pro demonstraci výkonu Geforce 2 GTS. Radeon 256 stíhal zobrazování celkem v pohodě, i když v určitých chvílích bylo znatelné zpomalení framerate. Samotná demonstrace z dílny ATI – Radeon's Ark – byla také více ukázkou možností karty co se týče stínování, zpracování textur a objektů s vysokým počtem polygonů než ukázkou výkonnosti. V některých scénách odhaduji pokles framerate subjektivně na 15 snímků za sekundu, prostě viditelné trhání. Procesor předváděného počítače byl Pentium III 750 MHz, nicméně podle Eda Knighta (technical marketing manager) je výkon v testech grafiky poměrně nezávislý na výkonu procesoru. Rád jsem to ale viděl, bude aspoň dobrá šance posoudit později práci programátorů ovladačů, kteří budou ještě dlouho optimalizovat.

Na dnes žhavé téma – antialiasing – nemá Radeon jednoznačnou odpověď. Přímo v hardwaru na to podpora není, možná se to bude řešit softwarově. ATI na otázky ohledně antialiasingu odpovídá spíše argumenty o stabilním výkonu i ve vyšších rozlišeních. Motion Blur prý v hardwaru nějak implementován je, ale ovladače jej zatím nepodporují. Osobně jsem v této otázce spíše skeptický, o Motion Blur totiž ATI běžně nehovoří a v materiálech jej nenajdete.

Bije srdce Radeonu natolik silně, aby porazilo Geforce 2 GTS?

V současné době, kdy existují ostré grafické karty s čipem Geforce 2 GTS a ATI má Radeon předvádějící pomalu jen slideshow, nevypadá situace nějak výrazně pro ATI. Firma ATI je ale v tomto bodě velmi sebevědomá a na Geforce 2 GTS si troufá. Nižší hodnoty teoretického fillrate chce překonat lepší optimalizací a jiné vlastnosti konkurence označuje jako zatím neimplementovatelné tvůrci softwaru. To jsou ale očekávatelné argumenty. Už brzy ale doufejme budeme moci otestovat Radeon v prodejní verzi a uvidíme, jaký bude skutečný výkon toho nejlepšího od ATI. Způsobilost a konkurenceschopnost vůči GeForce 2 GTS v oblasti her lze zatím jen odhadovat. Ona renderovaná dívka, která v tomto článku našla rovněž své místo, příliš svižným dojmem nevypadala – vypadá to, že máme zaděláno na tajemství, které zůstane do doby redakčního testování zřejmě neobjasněno.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A