Attentat 1942: temná historie se nesmí zapomenout (recenze)

Je libo hutná porce našich dějin za druhé světové války?

Žijeme v zemi, která má za sebou nelehké století. Nejdříve první světová válka, na jejímž konci hrdě vznikla samostatná Československá republika, po níž následovaly dvě desetiletí národního rozkvětu a Československo mělo ve světě velmi silné postavení. Avšak jak už to tak bývá, nic netrvá věčně. Nikdo tomu nechtěl věřit, ale přišla další světová válka, která si odnesla mnoho obětí. V ní se odehrávaly nelidské, až těžko popsatelné věci, které prostě nejdou pochopit. Hra, o níž tato recenze je, se zaměřuje právě na naši zemi a vypráví příběhy z období temna Protektorátu Čechy a Morava.

Naše babičky si rády povídají, jak asi všichni dobře víme, a někdy nás to štve, avšak ptejme se, dokud to jde. Nacházíme se tedy na návštěvě u babičky Ludmily, která se připravuje na stěhování a my najednou zahlédneme staré rádio z období druhé světové války, a tím právě započne vyprávění příběhu v té době takřka novopečeného páru Jelínkových.

Pojďme si nejprve ujasnit přesné období, ve kterém se nacházíme. Byl spáchán úspěšný atentát na říšského protektora Reinharda Heydricha, který po několika dnech umírá v nemocnici a v naší už tak dost okupované zemi se schyluje k soumraku nejtemnějších mračen. Silné zabušení na dveře vyvolává strach, a bohužel obávaný. Za dveřmi je gestapo (tajná policie nacistického Německa). To vtrhne do bytu, který obrátí na ruby a odvede si dědu. Proč? Co se stalo? Tyhle myšlenky se hned začínají ve vaší hlavě točit dokola. Pro vás je to pouze vyprávění příběhu, ale pro vaši babičku Ludmilu to byla realita.

Začíná se roztáčet kolotoč rozhovorů. Ví o něčem snad ten podivný soused Josef Málek, který možná kolaboroval s nacisty? Co ten kamarád Matyáš Krejcar, který byl členem odbojového hnutí. Byl snad za války děda členem odboje? Věděla babička o dědovi úplně vše? Jedná se tak spíše o takový interaktivní film, jehož kostrou jsou rozhovory s živými herci, které jsou prokládány komiksovými animacemi, což vyobrazuje vzpomínky v daných situacích.

Vývojáři dokázali celé období po atentátu na Heydricha, taktéž nazvané heydrichiáda, skvostně vyobrazit prostřednictvím pochmurné a dramatické hudby společně s propracovanými obličeji daných postav, které poukazují na neustálý strach a bezmoc v tehdejším režimu. Ve hře se mimo jiné nacházejí minihry, které se objevují v průběhu vašich rozhovorů. A nutno říct, že jsou opravdu povedené, jelikož v nich musíte vykonávat úkoly, které byly rutinou každého odbojáře, uprchlíka před nacistickou nadvládou, ale i obyčejných lidí.

Hned na začátku, kdy gestapo klepe na dveře a váš děda se ho snaží co nejdéle zdržet, tak našim úkolem je z pohledu babičky schovat protinacistické letáky. Za obraz, do kamen a nebo pod podlahu? V určitém časovém intervalu se pak musíme dostat do Prahy z romského koncentračního tábora v Letech. Přes louky, pole a nebo vyžebrat peníze a jet vlakem? To vše bude na vás.

Vývojáři dokázali celé toto období po atentátu na Heydricha skvostně vyobrazit prostřednictvím pochmurné a dramatické hudby

V případě, že by nás nečekaně přepadlo gestapo, tak co rozhodně doma nenechávat? Psací stroj, bystu prezidenta Masaryka a nebo Členský průkaz Národního souručenství? Co hned raději spálit a zničit, než bude pozdě? Všechny tyto různé minihry poukazují na to, že život v této době byl o nekonečném utíkání, schovávání, pašovaní a jako v tomto posledním případě, ničení důkazů a věcí, které by nás mohly dostat do velkých problémů. Pokud minihru úspěšně splníme, tak za ni dostáváme mince, za které poté můžeme opakovat rozhovory s protagonisty. Nicméně i když úkol nesplníme správně, tak nám hra řekne, proč by to takhle nemohlo dopadnout a ukáže nám správný postup.

Pojďme se ještě na moment vrátit k těm rozhovorům a proč bychom je měli opakovat. Z každého rozhovoru s danou osobou se snažíme vytěžit co nejvíce informací. Buď se zeptáme z fleku rovnou na danou věc, nebo postupným kroužením a vyptáváním se na události a věci okolo se snažíme pomaličku dostat k té hlavní otázce. Volba už je pouze na vás. Na konci každého rozhovoru se nám zobrazí tabulka se získanými informacemi a my se dle ní rozhodneme vrátit a zeptat se na více okolností či nikoli.

V levém horním rohu na nás také vyskakují upozornění z encyklopedie, kterou je tato hra obohacena. Například pokud zrovna řešíme okolnosti okolo dědečkova uvěznění v koncentračním táboře Osvětim, tak na nás vyskakují informace ohledně perzekuce Židů, vyhlazovací tábora atd. Výborný nápad.

Suma sumárum se jedná dle mého alespoň pro náš český, potažmo slovenský národ o skvostný titul, který pomocí filmových rozhovorů s fiktivními příběhy herců, interaktivních komiksů, autentických záběrů, miniher a přidané encyklopedie vytváří autentický pohled na období heydrichiády a všemožných okolností, které byly na denním pořádku. Vidět tu jsou příběhy různorodých lidí, ať už jde členy zapojené aktivně do odboje, židovské a romské obyvatele, kteří si prošli těmi nejděsivějšími místy nebo prostě klasické obyvatele, kteří se někdy nechtěně k něčemu přimotali.

Attentat 1942 vychází z původní hry Československo 38–89. Obsahuje však nové herní prvky, vylepšenou grafiku a překlad do angličtiny. Vyvinuli jej odborníci z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky. Pro každého, kdo se zajímá o naši historii, potažmo druhou světovou válku je to povinnost. Jen škoda, že herní doba se pohybuje okolo tří hodin, protože v tomto podání bych zde s radostí dokázal prožít spoustu dalších hodin.

Hodnocení: 4.5 / 5

Klady:

• skvostné vyobrazení válečného období