Back to the Future: It’s about time – vážně bylo načase (recenze)

Po čtvrt století se vrací kultovní Návrat do budoucnosti. Tentokrát v podobě série epizodních adventur od mistrů tohoto žánru.

Silnice? Tam kam jedeme je nepotřebujeme. Silnice…
Dr. Emmet Brown

Návrat do budoucnosti je filmová klasika. Trilogie z osmdesátých let má všechno: cesty časem, vtipné hlášky, strhující zápletku, šíleného doktora, klackovitého Michaela J. Foxe, popkulturní narážky, hromady hnoje a tak podobně. Prostě klasika. U příležitosti dvacátého pátého výročí od uvedení prvního dílu v kinech (1985) se objevila nejen remasterovaná kolekce všech filmů na DVD a Blu-ray discích, ale experti na epizodní hraní z Telltale Games vydali i první díl z jejich plánované pětidílné série adventur. A že kultovní dílo pojímají ve vší vážnosti by mělo zaručit jméno filmového spolutvůrce Boba Gala, který se podílel jako konzultant na tvorbě hry.

Zpátky do minulosti

První epizoda s názvem It’s about time (Bylo načase) začíná nezapomenutelnou scénou na parkovišti obchoďáku U dvou pinií, kde doktor Brown poprvé vyzkouší časocestovatelské schopnosti stříbrného DeLoreanu (z nerez oceli).

Celkově celá hra je primárně mířena na fandy filmu

Už tady se prověří znalost filmové předlohy, kde praví fanoušci budou neochvějně z dialogového stromu vybírat právě ty filmové repliky. Celkově celá hra je primárně mířena na fandy filmu, což se ukazuje vzápětí, kdy se Marty se probouzí a z úvodní scény se vyklube jen tutoriálový sen.

Back to the Future 02.png Back to the Future 05.png

Série totiž navazuje na konec třetího filmu, jen se posouvá o pár měsíců vpřed. Doktor Brown zůstal v minulosti a jeho laboratoř se snaží banka prodat. Martyho, a tedy i váš, první úkol je tedy prosmejčit laboratoř a najít případně nebezpečné doktorovy věci, jako třeba jeho deník s výzkumy. A vzhledem k tomu, že se kolem ometá i natvrdlý slizák Biff, bude o zábavu postaráno.  Až o pár obrazovek s jednoduchými hádankami později se objevuje i stříbrný DeLorean (jeho existence se vyvětlí) a může se šlápnout na plyn a vyrazit rychlostí 88 mil za hodinu na cestu časem. Kam přesně? To už se nechte překvapit sami.

Je třeba uznat, že tvůrci nakoukali filmy pořádně a dokázali jejich kouzlo přenést do časového období dle jejich výběru. Prakticky většina hry se odehrává v centru Hill Valley, takže můžete vidět povědomá místa, jen v trochu jiné podobě. Samozřejmě nesmí chybět i tradiční motivy, jako je další rodu Tannenů, který šikanuje dalšího z Martyho uťáplých předků. Ale narazíte i na pár dalších postav a všechny jsou dostatečně zajímavé.

Back to the Future 11.png Back to the Future 15.png

Slušný kus práce je vidět i za dialogy, které je radost číst (a poslouchat), protože mají hlavu a patu, smysl pro humor a celkově šmrnc. Asi se budu opakovat, ale po stránce propojení se svou předlohou nemá It’s about time chybu – zápletka, lokace, postavy, situace…vše je tak známé, ale přesto svěží a fanoušci budou myslím rozhodně spokojeni. Hráči už asi méně.

Mozek nechte v klidu

Back to the Future The Game je klasická adventura – prozkoumáváte lokace, sbíráte předměty a používáte je na správném místě, mluvíte s dalšími postavami a občas vyřešíte nějakou hádanku. Nic nového. Což je právě docela chyba. První epizoda je rozjezdová a tvůrci se drželi hodně při zemi, když nepřimíchali žádnou zajímavou herní mechaniku, jako s bravurou zvládali u celé řádky jejich předešlých epizod. Ať už Sama a Maxe, či třeba Tales from the Monkey Island. Pravda, narazíte na jednu akčnější pasáž a jednu zajímavou minihru, která je ovšem zbytečně repetetivní, ale nepřijde nic, co by kovaného adventuristu vytrhlo z letargie.

Hra je evidentně mířená hlavně na fanoušky předlohy, kteří s hrami nemají příliš zkušeností, takže hádanky jsou triviální, předmětů na sbírání málo, na kombinace mezi nimi rovnou můžete zapomenout a navíc tu je až místy docela agresivní systém nápovědy. Ve výsledku tak máte velmi přímočaré dobrodružství zhruba na dvě hodiny, u kterého mozkové buňky příliš neprovětráte. Na druhou stranu, možná se o tohle Telltale snažili – nic vás nestresuje a můžete plnými doušky nasávat atmosféru, které mají na rozdávání.  Navíc netvrdím, že je hra přímo špatná, naopak, klasické adventurní prvky a principy mají Telltale v malíku.

Styl především

Dobrému dojmu přidává výborně zvolená komiksová stylizace grafiky, která dodává všem postavám na líbivosti a dokáže do určité míry vymazat fakt, že Telltale nepoužívají zrovna nejmodernější a bombasticky vypadající engine.

Dobrému dojmu přidává výborně zvolená komiksová stylizace grafiky, která dodává všem postavám na líbivosti

Což potvrzují i poněkud dřevěné animace postav, zejména synchronizace rtů při rozhovorech. A nepotěší ani mrtvo v ulicích Hill Valley, opět vycházející z využití nenáročného 3D enginu. Když už jsme u toho, kvůli konzolím tu opět figuruje systém ovládání kombinující přímou kontrolu pohybu postavy (WSAD nebo držení pravého myšítka) s klasickým klikáním na obrazovku, což mi stejně jako u Tales of Monkey Island přijde zbytečně prkenné.

Back to the Future 08.png Back to the Future 09.png

Na druhou stranu, zvuková a hudební stránka vycházející ze své filmové předlohy je naprosto precizní – hlas doktoru Brownovi propůjčil Christopher Lloyd a imitátor Michaela J. Foxe zvládnul svoji práci na výbornou, ostatně stejně jako ostatní. Pravda, pokud znáte jen česky dabovanou verzi filmů, asi to neoceníte. Tvůrci si ale rozhodně zaslouží ocenit jejich práci, herní Návrat do budoucnosti svému vzoru ostudu neudělal a rozhodně si zaslouží pozornost i do dalších epizod.

Dostupné pro: PC, PS3, Wii
Žánr: Adventury | Klasická advnetura
Výrobce: Telltale Games | Webové stránky hry