Badland - živou fuseklí ku štěstí (mobilní recenze)

iPhone jakožto herní platforma neuvěřitelně roste. Nejen co se týká kvantity, ale především kvality. Důkazem množstevního nárůstu budiž každodenní přísun nových aplikací a her, důkazem růstu kvality nabízených herních titulů pro mobilní telefony od Applu pak například nyní recenzovaný Badland.

Pojďme se nejdříve podívat na pozadí hry. Badland vznikal ve studiu Frogmind, které založila dvojice bývalých zaměstnanců RedLynx, což je společnost, jenž má na svědomí mimo jiné veleúspěšnou sérii Trials pro Xbox Live Arcade a Steam. Není tak divu, že vysoce oceňovaní vývojáři nyní přišli s další arkádovkou, která neotřelými nápady přímo srší. Nebudeme ale předbíhat.

Nic nového pod sluncem?

Podstatou Badland není nic nového. Cílem hry je dostat poletující herní postavičku (ať už je to cokoliv, podobající se jednou netopýrovi, podruhé zmačkané fusekli) z levého konce levelu na ten pravý. Hru ovládáte tak, že přidržením prstu na obrazovce postavička stoupá výš, zatímco když se displeje nedotýkáte, postavička jde k zemi. V singleplayerové části na vás čeká několik desítek různých úrovní, které jsou rozděleny podle fází dne (to znamená, že některé se odehrávají ve dne, některé v noci atd.).

V čem tedy tkví v úvodu avizovaný úspěch Badland, když se koncept na první pohled jeví jako klon starších her? Mimo to, že vás hned na první pohled dozajista zaujme krásnou, pohádkovou, stylovou ala-Limbo grafikou, je to především samotná hratelnost, která z Badlandu dělá netypickou platformovku. Ačkoliv je totiž herní mechanismus ve své podstatě velmi jednoduchý a neoriginální, tvůrci hru neuvěřitelně obohatili prostřednictvím takzvaných power-upů, tedy jakýchsi speciálních vlastností, které v průběhu daného levelu sbíráte. Tím do obyčejného poletování z levého konce na ten pravý dělají návykovou a originální zběsilost, která se místy stává velmi zábavnou logickou hříčkou.

Mezi ty nejoriginálnější a nejzábavnější power-upy, na které ve hře narazíte, rozhodně patří klonování vaší postavičky (v okamžiku se stane, že místo jednoho netopýra naráz ovládáte celé hejno čítající 20 miniaturních upírů) nebo jakési lepidlo, jenž v některých chvílích ztěžuje, v druhých zase usnadňuje pohyb. Za zmínku stojí i zrychlování, zpomalování, zvětšování / zmenšování vaší postavičky tak, abyste mohli prolétnout danou skulinku nebo naopak převážit římsu tak, abyste se v levelu dostali dál, a spousta dalších. Power-upy pak doplňují hrátky s fyzikálními zákony. To všechno ústí v obrovsky návykovou hratelnost.

Ostatně, hratelnost je to, co dělá mobilní hry mobilními hrami. Každý si pod tím představuje něco jiného, my za to považujeme okamžitou přístupnost titulu, intuitivnost a originální nápad. To všechno jsou charakteristiky, které jsou pro Badland stěžejní. Hra totiž není originální jen v oblasti hratelnosti (kde je to samozřejmě naprosto nejdůležitější), ale také v grafickém podání. Pracuje se tu se žlutou clonou a kontrastem světla a tmy. Výsledek pak vidíte na přiložených screenshotech – Badland vypadá jednoduše nádherně! K tomu si představte kouzelné švitoření ptáků, syčící vodopády a foukající vítr, z toho všeho se totiž skládá hudební doprovod vašeho poletování. Nic lepšího autoři zvolit nemohli, bravo.

Nějaké chyby?

Po stránce technické a hratelnostní je Badland jednoduše okouzlující. Asi vás napadá, jestli má Badland i nějaké chybky? Popravdě, museli bychom hodně pátrat v paměti a šťourat se v každém aspektu hry zvlášť, abychom nějakou chybu našli. Trochu monotónně by někdy mohlo působit to, že se titul odehrává v různých fázích dne. To znamená, že prostředí mění pouze paletu barev, nikoliv pak samotnou scenérii. To je trochu škoda, protože hra pak působí jednolitě. S pestrostí jednotlivých pozadí si autoři možná mohli pohrát trochu víc. To už ale zavání hledáním chyb tam, kde ve skutečnosti ani nejsou.

Ačkoliv telefon asi není pravé místo pro hrátky více hráčů, je skvělé, že i Badland nabízí multiplayer

Badland mimo singleplayer nabízí i hru pro více hráčů. A to jak lokálně – tedy na jednom telefonu, kde se obrazovka rozdělí na dvě herní pole, tak přes internet. Ačkoliv telefon asi není pravé místo pro hrátky více hráčů, je skvělé, že i platformovka jako Badland nabízí multiplayerovou část, za což tvůrcům náleží další palec nahoru.

iPhone
Dostupné pro: iPhone
Žánr: Arkády | Plošinovka
Výrobce: Frogmind | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2.7.2013
  • Grafické zpracování
  • Nápaditost
  • Power-upy
  • Cena
  • Ovládání
  • Více prostředí by neuškodilo

Sečteno podtrženo

Badland nabízí všechno, co byste mohli od mobilní hry požadovat. Čeká vás krásná grafika, návyková hratelnost, logické hříčky, netradiční a neotřelé herní nápady, a dokonce multiplayer. Těšit se můžete na desítky odlišných levelů s vedlejšími úkoly a hlavně hodiny nepřetržité zábavy. Vzhledem k tomu, že Badland si můžete pořídit zadarmo, nezbývá nic jiného, než hru doporučit všemi deseti.

Hra byla testována na zařízení iPhone 4. Stahovat ji můžete z AppStore.