Batman: Arkham Knight - nejakčnější akce (recenze)

Znova v roli netopýřího muže. Opět v Gotham City. Baví nás to ještě vůbec?

Série Batman Arkham od vývojářů z Rocksteady Studios patří mezi nejpopulárnější hry současnosti. První ze čtyřech dílů s podtitulem Arkham Asylum vyšel již v roce 2009. Právě tam se zrodila nová herní hvězda, na jejíž kvality navázalo Arkham City. Arkham Origins je sice pokračováním, nikoliv však z pera Rocksteady, tím je teprve aktuální Arkham Knight. Jak se menší pauza na hře projevila? I to se dozvíte v následující recenzi.

Batman: Arkham Knight je klasickou third-person akcí s otevřeným světem. Pozornost soustředí především na boj na blízko, ale stranou nezůstává ani stealth přístup, který více než zdatně kombinuje s pohybem netopýřího muže ve vzduchu. Asi tak by se dala velmi stručně a zjednodušeně celá série představit a charakterizovat. Arkham Knight má ale stejně tak jako předchozí díly v nabídce mnohem víc.

Gotham v chaosu

Příběhově navazuje na předešlé části. Od smrti Jokera již uběhl jeden rok, a proto se osudu zachtělo, že šťastným dnům utrží přítrž. Jak? Jednoduše - vpustí do pokojného Gothamu další šílence – Scarecrowa a samozvaného Rytíře z Arkhamu. O koho jde? A jak se příběh odvíjí? Jaké jsou zápletky? To vám prozradit nemůžeme a hlavně nechceme, zvlášť když za pečlivé sledování příběh v Arkham Knight doopravdy stojí.

Z příběhu snad vyzradíme jen to, že se setkáte se spoustou ikonických postav – od komisaře Gordona, Jokera, Penguina, Two-Face až po Harley Quinn, Catwoman či Robina.

Prezentace je špičková, těšit se můžete na zvraty a dokonale chaotickou směsici, v níž se často budete sami ztrácet. Z příběhu snad vyzradíme jen to, že se setkáte se spoustou ikonických postav – od komisaře Gordona, Jokera, Penguina, Two-Face až po Harley Quinn, Catwoman či Robina. Paleta je to pestrá a taktéž velice chutná, protože postavy jsou vykresleny bravurně, navíc se skvěle doplňují. Za příběh a jeho podání Rocksteady chválíme maximálně – má dynamiku a spád, a to i díky telefonátům s Oracle či Alfrédem. Potrpíte-li si na něm, v Arhkam Knight budete mlaskat blahem.

Ale co hratelnost samotná? Na jazyk se nám dere otázka – kde začít? Vezmeme to hezky zeširoka, a proto začneme s otevřeným světem. Ten je rozlohou samozřejmě několikrát větší než v předešlých dílech, daleko důležitější než čísla ale je, že se to absolutně neprojevilo na smyslu pro detail, spíše naopak. V Gotham City je propracovaný každý centimetr čtvereční, nic nepřichází nazmar, město působí nesmírně živě a dynamicky. Zavítáte do továrních čtvrtí, jakéhosi China Townu, neprostupných katakomb a tak dále. Celý svět máte ihned k dispozici, takže v cestě na nejvyšší vrchol a prozkoumávání temných zákoutí vám nic nebrání.

Přece jen je ale třeba se rozhodnout, co pro vás má větší prioritu. Objevování jen tak? Nebo příběh? Vedlejší mise? Stovky výzev? Že nevíte, o čem mluvíme? V Arkham Knight záleží na vás, čemu se budete chtít věnovat nejprve. Když totiž zrovna nemáte náladu na zachraňování Gothamu, můžete plnit nejrůznější postranní úkoly, sloužící buď jako další prostředek k získání většího množství zkušenostních bodů, anebo rozkrývají další vrstvy dějové linky.

Například tak budete moci zachraňovat běžné obyvatelstvo, vyšetřovat záhadné vraždy ve speciálním detektivním režimu či zneškodňovat rozeseté miny. Většina misí je zábavných a navazují v podstatě na to, co funguje jakožto zpestření hlavních úkolů – ať už jde o zmiňovaný nesmírně efektivní detektivní režim, logické hádanky či odhalování vrahů. V Arkham Knight se ani po dokončení hlavní linie rozhodně nudit nebudete.

Kladivo nebo tichošlápek?

V té se jakožto Batman postavíte padouchům, nebudete ale bojovat jen klasicky tělo na tělo, nýbrž – jak již bylo řečeno v úvodu recenze – také postupovat potichu. Ke každé misi v zásadě můžete přistoupit dvojím způsobem – buď jako demoliční mašina, která do hrstky nepřátel vlítne a kope kolem sebe hlava nehlava, nebo trochu zákeřně, ale o to efektivněji, likvidovat nepřátele beze stop, pěkně shora a s přehledem. Záleží na vás – ruce máte volné. A toho si ceníme, zvlášť když zvolená cesta doopravdy funguje.

Boj na blízko je skvělý, ale od předešlých dílů zůstal prakticky nezměněn. Ostatně, proč měnit něco, co funguje? Přibylo však spoustu nových animací a možnost kombinovat chvaty prakticky donekonečna. Využívat můžete prostředí a nové a navrátivší se zbraně a gadgety. Arkham Knight ale přichází i s několika zásadními novinkami, které souvisí nejen s bojem. Je jím jednak přítomnost Batmobilu, jednak tzv. dual-play.

Tankové bitvy jsou zábavné a nenapadá nás jiné slovo než cool - není nad honičku po městě, jehož velká část je zdemolovatelná

Batmanova kára se může jevit zpočátku jen jako prostředek pro rychlejší pohyb po městě, zdání ale klame. Vzhledem k tomu, že Batmobile budete ovládat také na dálku, budete si jím muset často pomáhat při hádankách (bourat zdi, zvedat výtahy, mosty, eskortovat ohrožené osoby), ale samozřejmě také při likvidaci nepřátel, kteří se po Gothamu pohybují v dopravních prostředcích. Tankové bitvy jsou zábavné a nenapadá nás jiné slovo než cool - není nad honičku po městě, jehož velká část je zdemolovatelná, následnou přestřelku těžkých kanónů a vzdušný úprk k měsícem osvětlené věži.

Dual-play je snad ještě zajímavější. Jak už jsme naznačili, v příběhu se setkáte s jinými postavami, které budou stát na vaší straně. Proč je tedy nezapojit do boje? A proč za ně rovnou nehrát? Rocksteady to umožnili, a tak se můžete zhostit role Robina, Nightwinga i Catwoman. Spolupráci při boji, při němž umělá inteligence spolubojovníka funguje perfektně, je radost sledovat. V nabídce je totiž široký repertoár společných komb a likvidačních chvatů.

Obecně se dá říct, že Rocksteady Studios v Arkham Knight podrobili sérii spíše evolučním vychytávkám než revolučním změnám. Celkově hra působí dospěleji, bojový systém propracovaněji a rozsáhleji, nikoliv však výrazně odlišně od předchozích her. To lze samozřejmě vidět jako nedostatek inovace, ale my ladění fungujících principů vítáme. I proto na vás opět čeká rozsáhlý, ale přehledný systém vylepšování a upgradů. Za každou prospěšnou činnost ve městě jste odměňováni zkušenostními body, ty investujete do několika oblastí, přičemž jednou z těch nových je samozřejmě ta související s Batmobilem.

Pihy na kráse

Když už se ale Rocksteady soustředili na pilování detailů, mohli se zaměřit i na lehce neohrabané ovládání. Některá akční tlačítka pro nás byla zkrátka naprosto nelogicky rozmístěná. Každý gadget má navíc několik schopností, přičemž každá z nich se aktivuje kombinací jiných tlačítek. Občas jsme v tom zkrátka měli guláš. Rozčilovalo nás i podivné chování kamery, která nám mnohdy znepříjemňovala hraní. Bugy rovněž nepotěšily – několikráte se nám transportoval Batmobile anebo nenaběhla animace, dokud jsme se nepřesunuli na přesné místo následujícího skriptu. Tím ale výčet nedostatků končí. Bugy jsou nepříjemné, ale nebylo jich zase tolik, aby byl titul v podstatě ne(do)hratelný.

Po stránce audiovizuální je Batman: Arkham Knight dechberoucí. Lví podíl na tom má výtvarné ztvárnění hry. K modernímu městu snoubícímu urbanistická zákoutí a gotickou architekturu nemohlo sednout nic lépe než tajemná noc s jasně zářícím měsícem a neprostupným deštěm. Vše se v proudech vody leskne, odráží a působí nesmírně intenzivním skličujícím dojmem.

Hudební a obecně audio kulise nemáme co vytknout

Hru jsme testovali na Xbox One a poklesů frameratu jsme si všimli především při náročnějších sekvencích souvisejících s destrukcí města. Většina objektů v něm je totiž zničitelná, nakumulovalo-li se předmětů příliš, hra se cukala. Při boji, tedy v těch nejdůležitějších úsecích, jsme problém nezaznamenali. Hudební a obecně audio kulise nemáme co vytknout. Orchestrální hudba umocňuje chaotickou atmosféru, na jedničku zvládnutý dabing, o nějž se v hlavní roli postaral Kevin Conroy, je učebnicovým příkladem toho, jak má vypadat namluvení postav. Jednička s hvězdičkou!

batman-arkham-knight-e3-screen-3 (1).jpg

Arkham Knight je skvělou akční jízdou, které dominuje parádní příběh a výborná hratelnost kombinující prvky čistokrevné akce a taktického plížení. Připočtěte k tomu kulervoucí Batmanův oblek, tisíce serepetiček, krutopříšný Batmobile, všudypřítomný déšť, chaotickou atmosféru a Batmana samotného. Výsledná směsice za to doopravdy stojí.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Městská akce
Výrobce: Rocksteady | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. června 2015
  • Dechberoucí atmosféra
  • Prvotřídní příběh
  • Skvělá hratelnost
  • Audiovizuální prezentace
  • Batmobile
  • Bugy
  • Překombinované ovládání
  • Neposedná kamera

Batman: Arkham Knight má mouchy, ale na tom, že vás dostane příběhem a skvělou hratelností, to nic nezmění. Jestli nás to pořád baví? To si pište. Tak na co čekáte? Gotham City nesmí padnout! A vy nesmíte minout jednu z nejakčnějších akcí letoška!