PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Batman: Arkham Origins - jak to vše začínalo (recenze)

Netopýří mstitel se nám po dvou veleúspěšných dílech rozhodl vrátit ke svým počátkům a odhalit, jaké to bylo u zrodu temného rytíře. Lehké rozhodně ne.

Po poměrně vysokém hodnocení, které dostaly první dva díly série Batman: Arkham už určitě hráčská obec netrpělivě vyhlížela díl další. Toho se nám také konečně dostalo a autoři se drží dvouletého odstupu mezi jendotlivými díly. Nicméně hned při prvním oznámení, že na Origins bude pracovat studio Warner Bros Games z Montrealu, a ne původní vývojáři z Rocksteady Studios se objevila i první skepse. Oprávněně?

Batman Begins

Příběh se odehrává 5 let před příběhem z Batman: Arkham Asylum a dva roky po nástupu Batmana do funkce superhrdiny. No a život netopýřímu muži zkomplikuje samozvaný lord podsvětí Black Mask. Ten na Batmanovu hlavu vypíše vysokou odměnu, což přemění všechny zločince na lovce odměn, kteří chtějí proti ušatci zkusit své štěstí. A aby toho nebylo málo, na Batmana má spadeno také osm známých záporáků a smrtících asasínů. Takže si to na férovku rozdáte s Deathstrokem, Banem nebo třeba Copperheadem. Ale vše pěkně popořádku.

Ano, město sice je větší a rozlehlejší, ale při hraní toho stejně nijak nevyužijete

Zkušené hráče a fanoušky série teď určitě budou zajímat novinky. Tak tedy, není jich bohužel tolik, kolik bychom si představovali. Co se týká gadgetů a udělátek, tak jen jedna novinka stojí opravdu za zmínku. Tou je samonatahovací lano, kterému jen určite start a cíl a lano se vystřelí a natáhne, což je menší vylepšení původního gadgetu z předchozího dílu. To vám pomůže se dostat i do těch hůře dostupných částí. Další oslavovanou novinkou je velikost města. Ano, město sice je větší a rozlehlejší, ale při hraní toho stejně nijak nevyužijete, pocit rozlehlosti tu totiž není tak do očí bijící, jako např. v případě GTA V. Přesuny mezi lokalitami tak působí naprosto stejně jako dříve. A nemůžu si pomoct, ale město působí nesmírně mrtvě.

Na ulicích potkáte jen pouliční gangy nebo jednotky SWAT. Nikoho jiného. V předchozím dílu to ještě dávalo smysl, jednalo se přece o obří věznici, zde mi tato skutečnost vadí. Městský život tedy nulový, žádná auta, žádní náhodní chodci. Sice můžete zase zachytávat policejní vysílačku, nebo čas od času obdržet vedlejší úkol od místních pobudů, ale to už jsme všechno viděli dříve.

Napříč městem

Po nějakém čase tak určitě vezmete za vděk možností teleportace do již objevené a prozkoumané části města. V té stačí po vzoru třeba Far Cry 3 nebo Assassin's Creed obsadit kontrolní věže a už můžete vesele cestovat. Cestování je provedeno přes připravenou cutscénu. Ta je sice hezká, ale když ji uvidíte popáté, už budete znudeně koukat z okna a lelkovat po okolí. Také škoda, že si nikde nevyzkoušíte ani jedno Batmanovo vozítko, která jsou třeba pro mě osobně stejně zajímavá a důležitá, jako jeho gadgety. Škoda.

Asi největší novinkou potom měl být detektivní mód. Ten však působí velmi strojově a nevyžaduje od hráče prakticky nic. Stačí se jen rozhlédnout po místnosti a hledat červené objekty. Po nich už bude za vás všechno obstarávat Batman. Bude přetáčet čas a přemýšlet, jak se celá událost seběhla, zatímco vy jen budete sedět a pozorovat. Je to určitě dobrý nápad a trošku přípomíná vyšetřování případů z adventur, jenže hráč by měl mít alespoň pocit, že třímá otěže. Pocit, že opravdu něco vyšetřuje a ne jen sledovuje scény, které nemůže nijak ovlivnit.

Stále platí, že když vběhnete do cesty někomu se střelnou zbraní, je s vámi prakticky ámen

V soubojích (a že jich je ve hře hodně) vás určitě potěší nové údery a chvaty, boje zkrátka stále vypadají lahůdkově a jsme rádi, že vývojáři neodstoupili od systému Rocksteady. Při vyšší přesile nepřátel se budete muset zatraceně dobře krýt, protože nepřátelé nejsou úplné trubky. Stále také platí, že když vběhnete do cesty někomu se střelnou zbraní, je s vámi prakticky ámen. Chytrým a promyšleným postupem však můžete všechny tyto problémy obejít jako tichošlápek, což hře jen a jen prospívá.

Tuhá výzva

Ačkoliv je bosů ve hře celkem 8, nedostanou se tolik k řeči, jak by bylo asi potřeba, protože většinou rychle musí vyklidit prostor pro toho dalšího, se kterým si to jde Batman vyřídit. Samotné bitky s nimi působí také tak trochu podivně. Mají totiž nevyrovnanou obtížnost a prakticky ten nejtěžší souboj si odbydete hned na začátku a potom jde jejich obtížnost jen dolů. Nechci tu prozrazovat spoilery, o koho se přesně jedná a jak je třeba na něj zaútočit, ale řeknu vám, že mlátit se s někým půl hodiny s vědomím, že musím čekat na jeden moment, kdy mu můžu opravdu ubrat zdraví (a nikdy jindy) je poněkud frustrující.

Procházíte věznicí a všichni vězni vypadají prakticky totožně

Co se týká designu misí, tam se na první pohled nic nezměnilo. Buďto lítate po městě a nebo s někým bojujete v uzavřených prostorech. Jenže jsou to právě detaily, které trojce prostě chybí. Procházíte věznicí a všichni vězni vypadají prakticky totožně. I ostatní okolí vypadá zkrátka tak nějak nedodělaně, odlfáknutě a nedokáže vás tak vtáhnout do děje, do momentu napětí z prokoumávání. S tím předchůdci problém neměli.

I zde samozřejmě můžete vylepšovat Batmanovi vlastnosti a vybavení, nicméně po chvíli zjistíte, že on už prakticky všechno důležité do vínku má od začátku. Takže po získání elektrizujících rukavic, které jsou pravděpodobně nejužitečnější vychytávkou ve hře, díky kterým budete mlátit vyvrhele ještě tvrději, se můžete zaměřit jen na vylepšovaní brnění.

Audio stránka je již tradičně na solidní úrovni

Po grafické stránce je hra dnes již v mírném nadprůměru, ale jsou části, které vypadají až trošku humorně. To pocitíte při detailních záběrech na obličeje a textury, které jsou často mázlé. Ani cut-scény nejsou vyloženě dechberoucí a hráče tak nějak nedokáží vtáhnout do děje. Ostatně, co také čekat od stárnoucího Unreal enginu. Audio stránka je na druhou stranu již tradičně na solidní úrovni a skvěle koresponduje se vším, co se odehrává na obrazovce.

Celkově Origins rozhodně není špatnou hrou a na 15-20 hodin vás určitě zabaví, načež můžete vyzkoušet multiplayer, který sice není bůhvíjak revoluční, ale upoutá. Jinak titul v podstatě navazuje na své předchůdce, jenže jasně dokazuje, že když dva dělají totéž, není to totéž. Absence větších novinek je velkou škodou a drobné nedodělky také nedělají dobro.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii U
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Warner Bros. Games Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 25. října 2013
  • Nové vybavení a gadgety
  • Délka hry
  • Multiplayer
  • Příliš málo inovací
  • Vyšetřovací mód není výzvou
  • Obyčasné chyby a bugy

Tím mám na mysli občasné bugy vlajícího pláště, skrz který procházejí předměty (nebo Batmanovo tělo) a nebo třeba nemožnost někoho shodit ze střechy baráků, i když ho udeříte přesně, jak je záhodno. Ale to jsou již maličkosti. Největším negativum je pravděpodobně absence riskantních nápadů a inovací, vývojáři se zkrátka báli do toho šlápnout o něco silněji. Takhle je Arkham Origins "jen" kvalitní akční adventurou na zimní večery. Nic víc.

Diskuze (9) Další článek: Nejnovější trailer na Assassin's Creed IV rozebírá zbraně pirátů