Battle Isle: Andosia War – uragán ze Slovenska

Battle Isle: Andosia War – konečně zase pořádná tahová strategie, s nezanedbatelnou invencí, skvělým provedením, nádhernou grafikou a zajímavým příběhem. Zkrátka radost hrát, ale to je již téměř tradice, kterou v Blue Byte zavedli, a která je také doložena tím, že Andosia War je již pátým pokračováním (nepočítaje v to datadisky) této oblíbené série.
Battle Isle: Andosia War – uragán ze Slovenska

Žánr: tahová strategie
Minimum: PII 300MHz, 64MB RAM, 3D grafická karta, 4xCD
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Cauldron/Blue Byte
Distributor:
Blue Byte

Battle Isle: Andosia War – konečně zase pořádná tahová strategie, s nezanedbatelnou invencí, skvělým provedením, nádhernou grafikou a zajímavým příběhem. Zkrátka radost hrát, ale to je již téměř tradice, kterou v Blue Byte zavedli, a která je také doložena tím, že Andosia War je již pátým pokračováním (nepočítaje v to datadisky) této oblíbené série.

Vše to začalo téměř přesně před deseti lety. V roce 1991 partička velmi schopných lidí říkajících si Blue Byte Software vypustila na svět hru jménem Battle Isle. Futuristická strategie ovšem s trochu akčnějším nádechem s mnoha jednotkami na obou stranách, s detailní a propracovanou grafikou a příběhem, který se nedá tak zlehka hodit do jednoho pytle s obvyklými klišovitými splácaninami, kde je úplně jedno proč, ale hlavně že je se s kým mydlit. To vše znamenalo téměř jistý úspěch, a tak se zanedlouho objevil Battle Isle 2 (1993), na jehož nástup a velkou oblibu mezi všemi hráči si velmi dobře pamatuji, a opět o dva roky později se vyloupl již třetí díl Battle Isle (1995). Už se ale zdálo, že tahle hra ze sebe vydala vše co mohla, a když se prosákly zprávy o tom že se připravuje další pokračování, mnozí velice skepticky očekávali již jen bezduché nastavování kaše bez větších změn. A o to bylo překvapení větší, když se v roce 1997 objevil Battle Isle Phase Four, spíše ovšem známý pod označením Incubation. Z obrovských bitev se spoustou nejrůznějších jednotek jste se dostali na velmi omezené území jen s hrstkou vojáků. Změnilo se prakticky všechno krom jediného, hrálo se opět na tahy. A světe div se, úspěch na sebe nenechal opět dlouho čekat a Incubation získalo jak řadu prestižních ocenění tak srdce mnohých hráčů. A tak není divu, že další titul nesoucí označení Battle Isle byl přece jenom očekávám s netrpělivostí, co si na nás autoři zase vymyslí.
Příběh nás opět zavede do daleké budoucnosti, konkrétně roku 345N.A. (Nového Věku). Císařské Války se staly již pouhou legendou a katastrofa na planetě Scayra je již více jak třicet let starou minulostí, ovšem to nám nic nebrání, abychom se opět setkali se starými známými generálem Brattem a plukovníkem Ruthefordovou. Celý konflikt se začne odvíjet na Chromosu, kde se zrodí nová sekta zvaná „Children of Haris“, jejíž vůdčí osobnost, velmi charismatická kněžka, se rozhodne, že současná zkorumpovaná vláda tohoto systému již značně nevyhovuje a skrze otevřené násilí a válku se snaží dobýt světlejší zítřky plné míru a hlavně svého diktátorství. Bohužel současná legitimní vláda se značnou strnulostí stíhá reagovat na stále rostoucí počet přívrženců této sekty a než se stačí rozhodnout jak na celou věc reagovat a jestli to vůbec představuje nějaké nebezpečí, už na ně za humny čeká drobet fanatická a nepříliš smířlivě naladěná armáda Dětí Harise. Jak jsme ale zvyklí, v Battle Isle si nemůže být nikdo ničím jistý a ze zkušenosti víme, že není nic tak černobílé, jak se na první pohled zdá, takže hru zcela ještě nedohrál, mohu říct, že spousta věcí už se dala do pohybu poměrně neočekávaným směrem, ale nebudu raději moc prozrazovat, abyste si to měli možnost vychutnat na vlastní kůži.

Battle Isle: Andosia WarBattle Isle: Andosia War

Co ale prozradím velice rád, je fakt, že pro nás není připravena pouze jedna kampaň, ale dvě, za každou stranu konfliktu jedna. Jestli tedy dáte přednost legitimním silám v čele s generálem Brattem a vyženete všechny zmagořené nebožáky s klackem v ruce nebo raději okusíte, jak si dobýt vlastní planetu s vůdkyní sekty v hlavní roli, je pouze na vás. Každá kampaň čítá celých dvanáct misí, ovšem pokud se vám to zdá jako zatraceně krátký konflikt, musím upozornit, že ač zrovna nepospíchám a užívám si hru v plné kráse, tak třetí misi jsem dokončil po čtrnácti hodinách čistého času, což myslím vypovídá hodně (nejen o mých schopnostech :)). U systému vedení kampaně je také zajímavá jedna věc, a tou je návaznost a ovlivnění následující mise vašimi dosaženými úspěchy. Znamená to, že pokud se nepřesouváte na jiný ostrov, při přechodu do další mise naleznete vše tak, jak jste opustili na konci předchozí, a jde to dokonce tak daleko, že v závislosti na tom, jak moc se zakousne do svého nepřítele se odrazí i v úkolu pro další tažení. Nedá se říct, že by linka příběhu byla tudíž nelineární, ale je velice pružně se přizpůsobující vašim válečným úspěchům a neúspěchům a velice dobře tak zajišťuje kontinuitu celého příběhu a odstraňuje mnohdy u jiných strategických her dost drastické a striktní členění na jednotlivé levely. Také se tím přece jenom blíží prohlášení autorů, že založili nový žánr „simulaci konfliktu“, což je samozřejmě dost přehnané, ale i přesto se tento způsob liší od ostatních konkurentů.

U takových drobných novostí ještě chvíli zůstanu, protože jedna se váže k celému způsobu vedení a pojetí hry. Andosia War je totiž sice tahová strategie, ale odehrává se v reálném čase… Co tím chtěl básník říct. V podstatě jde o to, že na veškerou činnost svých jednotek, která je na tahy, máte omezené množství času (většinou okolo devíti minut). Pokud čas dojde nebo skončíte své kolo, začíná hrát soupeř a opět má několik minut na provedení svých tahů, a to i v případě, že soupeřem je počítač. Ovšem nemusíte se bát, že tedy budete civět deset minut do monitoru a čekat až se váš protivník uráčí pohnout i se svým devět set padesátým druhým opravářem jídelních automatů. Jednak počítač stihne většinou odehrát během dvou až tří minut a jednak, hlavně když časem přibude trochu více jednotek, ještě budete rádi, že máte chvilku času. Během soupeřova kola totiž máte nijak neomezený pohled na hrací plochu a můžete dělat v poklidu spoust velice užitečných věcí, na které ve vašem kole prostě není čas, a o kterých se postupně zmíním o nějaký ten řádek níže.

Battle Isle: Andosia WarBattle Isle: Andosia War

Teď bych se ale rád zaměřil na tu část, kdy vám v poklidu ubíhají vteřinky vašeho kola a vy máte vše plně ve své moci. Už velice brzy zjistíte, že s trochu větším počtem jednotek nemáte absolutně šanci stihnout odehrát se všemi ve stanoveném limitu a hlavně přesuny přes již zajištěné území jsou skutečně žrouty času. Na vše ale existuje jeden velice šikovný fígl v podobě možnosti vyznačení cest pro přesun jednotek. Jednoduše pomocí libovolného množství směrových bodů sestrojíte hada z místa A do místa B a pak jen určíte, která jednotka má po této cestě jít a ona se vždy na začátku kola automaticky pohne o svůj maximální dojezd. Velice efektivní způsob, který ušetří spoustu drahocenného času, a navíc pomocí takovýchto cest můžete i definovat třeba dopravu z vašich továren až klidně na frontu a přepravní jednotky se budou plně automaticky vracet, nakládat a vykládat. Také můžete tyto cesty vytvářet v průběhu tahu nepřítele, což zajisté oceníte. Menší chybkou je ovšem, že se má tendenci sem tam nějaký ten tank či pěšák ve snaze, co nejvíce si zkrátit cestu, zaseknout v nějakém koutě, odkud ho poté musíte ručně vydolovat, ale na to máte třeba čas při nepřítelově tahu. S menší chybkou musíte také počítat při upozornění na objevení nepřítele. Ve vašem kole je vše v pořádku a vojáci poctivě hlásí kdykoliv objeví nepřátelskou složku, ale během tahu oponenta na to jaksi zapomínají, a když náhodou nikomu z vašich nezbude dostatek bodů na protiútok a soupeř nevystřelí ani se o něm nemusíte dovědět, což vám už další kolo může udělat značné problémy. Ono si možná teď říkáte, že si toho přece musíte všimnout, když na vás někde vyrukuje hrstka odvážlivců, ale protivník na bitevní pláň, která má většinou podobu ostrova, neustále expeduje posily, které si hledají ta nejopuštěnější a nejmíň chráněná místa pro své vylodění. Skutečně pak musíte mít rozmístěné své síly skoro po celém ostrově a bedlivě střežit všechny pláže a přístupové body, což z mého pohledu opět trochu oživuje hru a přibližuje jí to již zmiňovanému označení „simulace konfliktu“.

Dalším drobným plusem je evidence zkušenosti u jednotek závisející na jejím nasazení v boji, která zvyšuje pravděpodobnost zásahu a také míru poškození, jež tímto zásahem způsobíte a věřte, že rozdíly mezi zelenáčem a tříhvězdičkovým veteránem nejsou vůbec zanedbatelné. Na co bych neměl také zapomenout, je zmínit se o velmi jednostranném zaměření všech válečných strojů, což ve výsledku znamená, že si nemůžete postavit armádu z jednoho obecně nejsilnějšího monstra, ale musíte ji mít pěkně strukturovanou se zastoupením všech vymožeností od průzkumných vozítek počínaje, přes těžké tanky a konče u hromady podpůrných strojů mezi něž patří i krom obvyklých blbostí také věc zvaná Energy Relay Post. Možná jste si už na obrázcích všimli, že všechny budovy spojuje jakýsi světelný paprsek a na bojišti jsou rozesety řady sloupů, mezi nimiž tento paprsek rovněž probíhá. Je to proud čisté energie, tedy jakási futuristická obdoba elektrického proudu, která je potřeba takřka ke všemu od výroby čehokoliv po fungování čehokoliv včetně všech složek vaší armády. To si třeba takhle poodjedete se skupinkou tanků, někdo na vás za rohem vybafne, párkrát vystřelíte a najednou jste bez šťávy, nemůžete střílet a téměř se ani pohybovat. V každém kole drobet energie přibude, ale sotva to stačí abyste poodjeli třetinu vaší maximální dojezdové vzdálenosti a tudíž se stáváte skvělou kořistí pro připraveného protivníka. I hned se tak do hry dostává nový prvek, kdy musíte chránit své „vedení“ a plánovat jeho výstavbu, kalkulovat s množstvím energie při boji a mít vždy při ruce dost servisních vozítek, které jsou schopny krom opravy také dobíjet baterky pozemním jednotkám. Opět jedno menší plus, které zase trochu dělá hru zajímavější a odpoutává se od prostého modelu souboje o ložiska různých nerostných surovin a jejich následné těžení. I když toho si v Andosia War užijete také dost a dost.

Tím se od bitevních plání plných výbuchů a násilí dostávám do poklidných míst budování vaší základny, a také vaší převážné náplni činnosti při protihráčových kolech. Na hrací ploše je totiž přítomno hned několik ostrovů. Zpravidla jeden, kde dochází ke zteči, a pak po jednom pro každou stranu, kde se nachází suroviny (v BI jich je celkem šest), přičemž mezi těmito ostrůvky se můžete dle libosti volně pohybovat kamerou, a také z jednoho na druhý volně přepravovat vojenskou techniku. Zpočátku máte k dispozici pouze přístav a několik lodí, které sotva stačí zajistit dopravení posil z vašich továren poblíž bitvy, ale postupem času dospějete i k možnosti přesunu vzduchem a hned se vám bude dařit drobet lépe (ovšem pouze doby než na vás nepřítel podnikne menší invazi). Na svých „ekonomických“ ostrovech stavíte řadu komplexů na získávání nerostných surovin, továrny na zpracování těchto surovin, zase další továrny, která vám už konečně vyplivnou nějakou tu jednotku, a pak další vymoženosti jako již zmiňovaný přístav, letiště nebo třeba výzkumné centrum, kde zase můžete vesele utrácet nabyté bohatství za vynalézání nových či vylepšených variant vraždících plechovek. Vše se dá neštěstí provádět při soupeřově tahu, který se v podstatě pro vás tak stává tahem ekonomickým, a velice snadno a bezbolestně vás přenese přes několik minut, kdy čekáte, co na vás ten druhý vymyslí.

Battle Isle: Andosia WarBattle Isle: Andosia War

Grafické zpracování je jedním slovem perfektní. Kamerou můžete libovolně pohybovat, natáčet a také plynně zoomovat od vzdálenosti, kdy vám celou obrazovku vyplní jeden voják, až po takovou, kdy najednou vidíte bezmála tři čtvrtiny celého ostrova. S možností libovolně pohybovat kamerou si vyhráli autoři a jak jsme již byli u Incubation zvyklí, při přestřelkách je nám zprostředkován mnohdy velmi akční sestřih různých pohledů na celou akci. Menší óda by šla rovněž napsat na ztvárnění krajiny a různých efektů jako plynulé střídání dne a noci či různých hrátek počasí. To ostatně zachází i do takových podrobností, že se můžete podívat na předpověď počasí na několika dalších hodin. Dobře je také graficky zpracovaný ukazatel toho kam, až vaše jednotka může dojet a kolikrát pak ještě bude moct vystřelit. Bohužel skvělá grafika si přece jenom vybrala menší daň na hardwarových nárocích, které na tahovou strategii přece jenom nejsou nejmenší a pokud si budete hru chtít užít v nějakém přijatelném rozlišení (1024x768) se slušnými detaily, rozhodně by vám v útrobách vašeho počítače mělo dřímat 128MB RAM, Pentium III a hlavně také 3D grafická karta nejlépe druhé generace.

Co tedy říci závěrem? Andosia War je jednoznačně důstojným následníkem ve výborné sérii. Nabízí výbornou hratelnost a zábavu na nespočet hodin a k tomu se navíc přidává i skvělé zpracování grafické a zvukové stránky a ještě navrch přihodím možnost zahrát si i proti lidským protivníkům v multiplayeru. Zkrátka pro příznivce tahových strategií téměř nutnost a pro ty ostatní určitě zajímavá příležitost jak zjistit, že pod souhrnným pojmem strategie se neskrývají pouze akční a zbrklé realtimeovky, ale také hry, které hry si mnohdy nezadají se šachovou partií.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10
Skvělá strategie s výbornou hratelností, nádhernou grafikou a dobrým ozvučením. Co si přát víc.
Celkové hodnocení: 9/10

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |18 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite Dangerous zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: Black Friday a Elite D…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

21.  11.  2020 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce