Battlefield 1942 – jasné nebezpečí pro Medal of Honor

Hry s tématikou 2. světové války patří od dob legendárních Commandos k jedněm z nejlukrativnějších titulů v oblasti počítačové zábavy. Do této škatulky spadá i připravovaný taktický First Person Shooter jménem Battlefield 1942 od švédských Digital Illusions CE, kteří slibují, že před sebou máme jednu z nejlepších FPS roku 2002.
Hry s tématikou 2. světové války patří od dob legendárních Commandos k jedněm z nejlukrativnějších titulů v oblasti počítačové zábavy. Do této škatulky spadá i připravovaný taktický First Person Shooter jménem Battlefield 1942 od švédských Digital Illusions CE, kteří slibují, že před sebou máme jednu z nejlepších FPS roku 2002.

Demoverzi dlouho čekávané Medal of Honor: Allied Assault si už vyzkoušelo určitě mnoho u vás. Jistě pak uznáte, že se převážná část hry zaměřuje zejména na vás jakožto samot(stat)ného vojáka v poli, jehož cílem je přežít za každou cenu. Oproti tomu bude Battlefield 1942 značně rozmanitou hrou - nebude se totiž soustředit pouze a jen na vaši postavu (i když ta bude samozřejmě stěžejní), ale také na další složky armády, vlastně celého válečného konfliktu. Co to znamená? To se dozvíte po reklamě. Erm, co to blábolím, hned poté, co si povíme něco o samotných prazákladech tohoto titulu.

Battlefield 1942Battlefield 1942

Digital Illusions CE stavějí Battlefield 1942 na značně předělaném enginu (zovou ho Refractor II) své předchozí, obecně poměrně neznámé válečné hry jménem Codename: Eagle (jen tak mimochodem se odehrávající v paralelní historii, kdy Rusko nabude kolem roku 1917 značné moci a začně ohrožovat Západ). Není to ani tak singleplayer, jako spíše multiplayer, který bude jednou ze stěžejních součástí Battlefieldu - stejně, jako byl stěžejní součástí Codename: Eagle (což však mnoho recenzentů opominulo). Trochu netradičně s ním začneme i toto preview.

2. světová válka – základní data

1939-45, největší ozbrojený koflikt v dějinách. Zúčastnilo se jí postupně 61 států, bojovalo přes 100 milionů vojáků. Vypukla 1.9.1939, 3.9.1939 vyhlásili Anglie, Francie Německu válku. Německé tažení na západ ukončila kapitulace Francie v červnu 1940. 22.6.1940 byla zahájena invaze do SSSR. 7.12.1942 byl Japonskem napaden přístav Pearl Harbor, do války vstoupily Spojené Státy. Roku 1943 nastal zvrat vítězstvím Rudé armády u Stalingradu. 1944 se fašistický útočný blok rozpadl. 8.5.1945 podepsalo Německo bezpodmínečnou kapitulaci.

Už v Codename: Eagle jste proti sobě mohli stanout v nejrůznějších pozicích - tu jste byli řadovým vojákem v poli, tu řidičem těžkého obrněnce nebo tanku, onehdy zase pilotem nějakého dobového létajícího stroje. A pomocí těchto pekelných nástrojů jste se vzájemně kosili třeba do aleluja. Prostě zábava hodná označení "quick & dirty" a navíc "úplně super". Úplně super by měl být i multiplayer v Battlefield 1942. Autoři samozřejmě celé zápolení do značné míry vylepšili. Proti sobě bude moci stanout až 64 hráčů, 32 za jednu stranu. Opět dostaneme do vínku neuvěřitelné množství válečných strojů, od džípů a tanků přes obrněné transportéry, stíhače až po lodě (!). Některé z těchto vehiklů budou vyžadovat spolupráci až několika hráčů, tj. například taková bitevní loď Yamato upotřebí hned kvarteto zkušených bouchačů. První bude řídit loď a hlavní dělo, druhý si vezme na starost zadní dělo, dva zbývající se postarají o děla napravo a nalevo. Protože ale zatím jen pramálo chápete v čem bude spočívat celá ta krása takových soubojů, přesuňme s nyní k singleplayeru.

Battlefield 1942Battlefield 1942

"Původní idea Codename: Eagle byla dost blízko tomu, o co se nyní snažíme v Battlefield 1942, jenže tehdy se náš vydavatel choval spíše jako knižní nežli herní, a chtěl do hry trochu víc příběhu, ne pouze multiplayerovou hru. Něco jako Half-Life, dobrodružství s úkoly, které byste museli řešit a podobně." - Lars Gustavsson, člen týmu Digital Illusions CE

Ten bude sestávat ze čtyř rozsáhlých kampaní, odehrávajících se, jak jinak, v Západní a Východní Evropě, Africe a Pacifiku za druhé světové války. Hráči si budou moct vybrat, zda budou hrát za Brity, americké speciální jednotky, Rusy, Němce nebo Japonce. V každém případě si ale prožijete všechna ta slavná "dobrodružství" druhé světové války jako byla bitva o Stalingrad, operace Market Garden, Iwo Jima či vylodění na Omaha beach. Zatímco první scénář prožijete kdesi uprostřed bojiště jako zmatený a strachy se podělávající vojín, jak budete jednotlivé mise postupně úspěšně plnit, bude se zvyšovat i vaše hodnost. Čím vyšší hodnost, tím větší zodpovědnost. Brzy dostanete na povel další vojáky (reprezentované umělou inteligencí, tzv. boty, které známe např. z Q3A) a jim budete udělovat příkazy - zejména typu kde a co mají zničit, koho střežit, kam se přesunout, a podobně. Časem budou do vašich kompetencí spadat i nejrůznější vehikly a úplně nakonec budete velet celým operacím, kdy budete určovat co mají artilerie rozstřílet na padrť a kde má udeřit letectvo. To vše vyžaduje samozřejmě značně propracovanou umělou inteligenci, která bude v tomto případě rozvrstvena do několika základních oblastí, díky čemuž by se měla snížit chybovost botů. Každá mise bude také obsahovat jisté klíčové body, pomocí nichž budete svým vojákům zadávat příkazy. Přesto ale bude možné jít i vlastní cestou - bohužel pak nemůžete vědět, zda vám v cestě nestojí třeba minové pole.

Battlefield 1942Battlefield 1942

Právě ve vozidlech, resp. bojových a dopravních prostředcích a jejich fyzikálních modelech, tkví již zmiňovaná (potenciálně) úžasná krása téhle hry. Všechny vehikly, které kdy v singleplayeru zahlédnete, budete také moct řídit. Bude jich přes dvacet - od pozemních vozítek a tanků přes lodě, ponorky až po letadla. Do toho všeho budete moct sednout a aktivně se zapojit do bojů. A pozor - když můžete střílet, můžete být také sestřelen. Ale nejen vy - v Battlefield 1942 bude totiž zničitelné téměř všechno. Od vehiklů po celá města! Jistě, těžko zničíte nějakou vesnici jedním malinkým stíhačem, ale třeba taková bitevní loď, to už je nějaký kalibr. O artileriích ani nemluvě. A zde opět vstupuje na jeviště propracovaný fyzikální engine - nevyplácí se jít na loď s puškou a granátem v ruce a naopak artilerií těžko zaměříte rychle se pohybující pěchotu. Tanky snadno překlenou ostnatý drát a prorazí hustý les - narozdíl od kdejakého džípu.

"Základní otázka - co dělá naši hru odlišnou od těch ostatních? V jistém smyslu je hra unikátní mícháním tolika válečných složek - od pěchoty po obrovské bitevní lodě a také nesmírnou intenzitou bojů, které vycházejí z kombinace leteckých, pozemních a námořních sil - to vše na jednom jediném místě. Důležitá bude také rozmanitost terénu, který se liší misi od mise - jednou jste hluboko v horách, jindy zase v nížinném městečku, onehdy se táhnete dalekou vyschlou pouští, dostanete se i na (zdánlivě) opuštěné ostrůvky v Pacifiku. Věřím, že dokážeme zachytit podstatu Druhé světové války ve vší její kráse i hrůze." - Niklas Persson, člen týmu Digital Illusions CE

Teď ještě na chvíli zpět k multiplayeru. Ten bude, jak jsem se již zmínil, určen až pro 64 hráčů (minimálně jich bude muset být 16). K dispozici dostaneme množství map, které budou značně rozsáhlé - od čtyř do šestnácti čtverečních kilometrů. Samozřejmostí bude několik herních stylů. Tím základním má být ten, kdy dva týmy mají každý svou vlastní základnu, která zahrnuje budovy produkující vehikly, a další tři nebo více kontrolních bodů rozmístěných náhodně na mapě. Každý tým bude mít přístup k jistému omezenému počtu zdrojů, které se budou spotřebovávat pokaždé, kdy bude někdo z týmu zabit (resp. znovu obživen) nebo bude vyroben nějaký bojový prostředek. Kontrolní body představují logistiku a zdroje druhého týmu - pokud je obsadíte, získáte výhody například v podobě rychlejšího vyrábění nových jednotek či určitého množství zdrojů. To dělá z kontrolních bodů konečné cíle celé mise - jakmile je všechny obsadíte, máte téměř vyhráno. Pouhým bombardováním nepřátelské základny tedy zjevně ničeho nedocílíte. Jakmile jednomu z týmů všechny zdroje dojdou, prohrál. Samozřejmě, že dostat jeden z týmů do takovéto pozice bude značně obtížné. I proto se autoři rozhodli přidat do hry třídu tzv. "velitele", hráče, který má přehled o celkovém dění na hrací mapě - může se na ni dívat takříkajíc shora. Díky tomu může jednotlivým členům svého týmu zadávat příkazy, přesně vidí kdo kde je a kdo se k jakému úkolu právě nejlépe hodí nebo co je třeba v tu danou chvíli podniknout. Prostě to má "zmáknuté". Tento velitel může být samozřejmě kontrolován také botem. Nejúspěšnější týmy však budou ty, které budou dokonale sehrané, budou mít důvěru ve svého velitele a budou kombinovat schopnosti jednotlivých členů týmu (jeden bude inženýr, jiný ostřelovač, tankista, letec, a tak dále).

Battlefield 1942Battlefield 1942

Ke grafickému zpracování celého projektu myslím není co dodat - sami vidíte pěknou a detailní grafiku na okolních screenshotech. Snad jen bych měl ještě zmínit systém zvaný ROAM (zkratka pro "Real-Time Optimally Adaptive Meshes"), který je do značné míry podobný systému LOD (Level of Detail). To znamená, že upravuje grafiku daného objektu ve hře v závislosti na tom, v jaké se od něj nacházíte vzdálenosti. Stejné je to i s terénem. Příklad: když právě s jedním ze svých vojáků plánujete přepad nějakého místa a stojíte přímo u něj (tj. díváte se na něj), bude vykreslován pomocí více než 4000 polygonů. Ale ten samý voják, viděný z kokpitu přilétávající nepřátelské P34 bude vykreslen už pouze 100 polygony. A co se týká terénu - ať již budete ve vzduchu, na moři nebo na zemi, vždy uvidíte daleko před sebe. I to je zásluha ROAM systému. Značně by se tak měly snížit hardwarové nároky potřebné k plynulému chodu hry.

Battlefield 1942 se zdá býti jakýmsi nadějným mixem mezi Counter-Strikem a HALO s jemnou příměsí Quake 3 Areny. Rozhodně to bude velký konkurent zejména na poli multiplayerového hraní (ať již přes Internet nebo přes LAN), ale myslím, že ani singleplayerem mnoho hráčů nepohrdne. Fandové Operace Flashpoint nebo Hidden & Dangerous si jistě rádi vyzkouší trochu jiný pohled na věc. I těmto titulům bude Battlefield ostře konkurovat. O velkých nadějích vkládaných do této hry svědčí i fakt, že jeho distribuce se ujala společnost Electronic Arts. Datum vydání bylo stanoveno na 5.dubna tohoto roku. Autoři slibují před vydáním ostré verze vydat i demoverzi.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce
Výrobce: DICE | Webové stránky hry
  • strhující týmová hra
  • komunikace
  • zvuk
  • slabý single player
  • některé chudší mapy
Diskuze (1) Další článek: Nový týden: nové ruské hry

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,