Battlefield 4: kdo sám chodí, sám sobě škodí (recenze)

Očekávaná pecka je tady! Ani zdaleka ale nedostála očekáváním a vedle malé domů ve formě multiplayeru zklamává úplně na všech frontách.

V komentářích pod jedním z parádních trailerů na nový Battlefield jsem ještě před vydáním zahlédl zajímavou myšlenku. "Všechno jsou to jen hlouposti pro nerdíky, kteří se nikdy do podobných situací nedostanou a tedy jim ani nerozumí," ulevil si jeden z diskutérů. Tehdy jsem byl ještě k podobným křiklounům skeptický a na v pořadí již čtvrtý Battlefield jsem se docela těšil. Dnes bych mu však dal za pravdu a ještě bych si snad i přisadil, protože ten chudák, jehož jméno se skví hned na prvních místech v titulcích se nyní musí obracet v hrobě. Až tak špatné totiž poslední dílko DICE je a čest nedělá vůbec nikomu.

 

Battlefield 4 je stále nejlepším multiplayerem na trhu. O zbytku ale raději nebudeme mluvit.

 

Vím, že Battlefield je primárně o multiplayeru, ale i tak se letos EA a DICE stylizovali do protivníků Activisionu a na singleplayer docela lákali. Nutno podotknout, že navíc velmi úspěšně, protože skutečnou podobu hry pro jednoho hráče odhalila jen hrstka. A jaká ta skutečnost je? Nefunkční slátanina plná nelogičností a hloupostí. Do nebe volající diletantství a technické zpracování, za které by se styděla i kdejaká budgetová střílečka za tři stovky.

bf4 2013-11-02 21-49-39-54.jpg bf4 2013-11-02 22-05-09-83.jpg bf4 2013-11-02 22-07-37-82.jpg

Špatný vtip

To co se tady nazývá singleplayerem jednoduše nefunguje ve vůbec žádné rovině. Nelze to brát jako parodii a když se na vyprávění o jednotce Tombstone a trošku větší krizi v Asii podíváte zcela vážně, budete chtít brečet. Vztahy mezi postavami, ba dokonce vytvoření citového pouta mezi vámi a vaším němým charakterem zcela chybí.

 

Kampaň jakékoli logické myšlení doslova zabíjí a ať si vyberete jakýkoli její úsek, vždycky něco bude špatně

 

O emocionální rozhozenosti ani nemluvě. Proč třeba, když přijdou hrdinové o parťáka jen pokývají hlavou, ale když někde umírají dva zcela neznámí námořníci předvádějí hotové divadlo? Kampaň jakékoli logické myšlení doslova zabíjí a ať si vyberete jakýkoli její úsek, vždycky něco bude špatně.

bf4 2013-11-02 21-44-10-96.jpg

Skoro to vypadá jako kdyby pejsek s kočičkou vařili dort a vzali všechno z Call of Duty. Už to však zapomněli pevně ukotvit na svých místech a dát tomu alespoň nějaký syžet. Ani se tak není čemu divit, že výsledná pointa a snaha vytvořit filozofický přesah vyznívá zcela naprázdno atváří v tvář příběhovému zakončení se doslova počůráte smíchy. Takhle rozhodně ne a příště prosím raději bez singleplayeru!

Vítejte v roce 2003

Na vině však rozhodně není pouze scénárista, respektive jejich nekonečný zástup, který je uveden v sáhodlouhých titulcích. Skutečným kamenem úrazu je samotný obal. To, že nemá střílení logické zdůvodnění by se totiž ještě dalo odpustit, ale to že vlastně ani střílet nezle už nikoli. EA se asi nepoučili z vlastních chyb a start Battlefieldu 4 mi až okatě připomíná začátky SimCity.

bf4 2013-10-31 18-06-31-32.jpg bf4 2013-11-02 21-38-08-09.jpg bf4 2013-11-02 21-39-07-28.jpg

Řečí chladné matematiky jsem během necelých 5 hodin dlouhé, a jak už jsme řekli naprosto stupidní kampaně zažil 8 pádů hry, 4 zamrznutí a třikrát jsem se nějakým zázrakem objevil pod mapou. To všechno na PC splňující veškeré HW nároky. Navíc nejsem sám a uživatelská fóra jsou podobných zpráv plná. Pokud tedy tohle DICE považují za standard u AAA hry v roce 2013, pak je mi jich upřímně líto. Paradoxem totiž je, že polovina kampaně, kterou jsem viděl i na Xboxu 360 běžela bez jakýchkoli problémů.

 

Pokud se Battlefield někde přeci jen vyplatí, je to na konzolích, kterým se technické nedodělky a chyby vyhnuly širokým obloukem

 

Velkohubá prohlášení o důležitosti PC platformy si tak autoři mohou strčit za klobouk. Pokud se totiž Battlefield někde přeci jen vyplatí, je to právě na konzolích, kterým se technické nedodělky a chyby vyhnuly širokým obloukem. Sice přijdete o úchvatné grafické zpracování, ale věřte, že nakonec ještě budete rádi.

Pěkný, ale nefunkční film

Jedním z mála pozitiv hry je grafický kabátek, který je skutečně libový. Destrukce je sice opět hodně zvláštní a realitu neviděla ani v zatáčce, ale jinak je Battlefield 4 skutečnou hrou nové generace. Částicové efekty, práce se světlem nebo třeba déšť. To všechno opravdu stojí za to, ale bohužel to není zadarmo.

bf4 2013-10-10 18-34-24-55.jpg bf4 2013-10-31 17-53-12-36.jpg bf4 2013-10-31 17-54-32-17.jpg

Už minimální HW nároky jsou docela vysoké a na uspokojivý vzhlede budete potřebovat pořádné železo. I tak ale DICE zaslouží pochvalu za optimalizaci. Třeba propady FPS hru opravdu netrápí. V tomto ohledu se rozhodně vyplatila multiplayerová beta. Zatímco tehdy FPS skákaly nahoru a dolů jak se jim zachtělo, nyní už je všechno v pořádku.

 

Jako zbytek koridorových stříleček je i tenhle Battlefield skrz naskrz protkán skripty

 

Trošku paradoxně ušly ohromný kus cesty takzvané WTF momenty. Battlefield 4 se opravdu snaží být filmovou akcí a dech vyrážejících momentů je požehnaně. Škoda jen, že se jedná o osamocené ostrůvky v moři nezvládnutých skriptů. Jako zbytek koridorových stříleček je i tenhle Battlefield skrz naskrz protkán skripty, avšak špatně zpracovanými a jen výjimečně na sebe navazujícími. Zatímco CoD tak má skripty v malíku, Battlefield nestíhá.

bf4 2013-10-10 18-32-16-78.jpg

Pominu nyní nepochopitelnou nutnost vystřílet kompletně celou úroveň pro zpuštění konverzace nebo vůbec jen pro tak elementární věc, jako je pohyb vašich parťáků. Proč ale proboha celá struktura hry kolabuje když náhodou spolubojovníky předběhnete. Vrcholem všeho je třeba scéna ve výtahu, do kterého jsem vešel dříve než jsem měl, načež jsem se musel vrátit zpět, počkat na příslušnou konverzaci a pak konečně byl výtah funkční.

 

Zajímavě působí možnost si každou chvíli změnit zbraň a jejich postupné odemykání

 

Vzhledem k podobným chybám nakonec vůbec nepomáhá, že lokace jsou docela zajímavé a často se mění, že zvuky zbraní a ozvučení vůbec je naprosto špičkové a zcela nevyužité jsou i větší koridory hned s vícero cestami k cíli. Zajímavě působí i možnost si každou chvíli změnit zbraň a jejich postupné odemykání. K čemu to ale všechno je, když v tom zcela základním DICE zklamává. Celé je to zkrátka postavené na hlavu a po čistě formální stránce se singleplayer vůbec nepovedl. Jen dobrá grafika holt nestačí.

bf4 2013-10-10 18-25-45-35.jpg bf4 2013-10-10 18-26-17-70.jpg bf4 2013-10-10 18-26-37-29.jpg

Záchranný člun

Battlefield 4 ale naštěstí není jen fiasko a pěkné pokoukaní. Pořád totiž zbývá započítat multiplayer a co si budeme povídat, ten kluci v DICE vždycky uměli. Už jen palčivé technické problémy singleplayeru hru více hráčů téměř nepostihují. Sem tam sice dojde k pádu hry, ale není to nic děsivého a neochvějně stabilní FPS jsou taktéž potěšující zprávou.

bf4 2013-10-10 18-19-11-59.jpg bf4 2013-10-10 18-19-21-11.jpg bf4 2013-10-10 18-19-41-30.jpg

Zdaleka nejdůležitější je ale samotná hratelnost kráčející ve šlépějích třetího dílu. Už v dojmech z bety jsme naznačili, že novinek je minimum a za tímto tvrzení si stojím i po vydání plné verze. Zároveň hned z kraje předesílám, že jsem hráč a nikoli softwarový technik, abych se staral o pochody v pozadí. Ostatně není proč, na první pohled totiž hrajete trojku s novými mapami. Ve skutečnosti se ale přeci jen pár drobnějších novinek objevuje. Přepracovaný Battlelog je mnohem přehlednější a jako ohromný krok kupředu vnímám například široké možnosti úprav zbraní. Přehlednost a větší komplexnost, to jsou hlavní rysy hry více hráčů.

bf4 2013-10-10 18-20-37-58.jpg

Většina map (celkem na vás v základní verzi čeká 10 kousků) jsou sympatické variace na lokace ze singleplayeru a nabízí slušnou velikost, popřípadě členitost. Zážitky jsou tak pokaždé trošku jiné a téměř každá mapa má také nějaké to překvapení. Jednou vám na hlavu spadne mrakodrap, jindy se ztratíte ve sněžné vánici a nikdo z vás určitě nepohrdne ani městem, jehož ulice lze zatopit vodou. Hodně se mi líbila třeba i mapa proříznuta kolejemi, po kterých se plouží vlak.

Drobná evoluce

Různorodost je však dvousečnou zbraní. Hra sice sklouzává do stereotypu jen výjimečně, ale za to nelze na všech mapách hrát všechny módy. Respektive lze, ale rozhodně to není zábava. Dalo by se říci, že každá mapa sedí na jeden až dva módy a zbytek se pak rovná utrpení. To je třeba případ módu Obliteration založeném na Search and Destroy od konkurence. Mód určený hlavně pro menší mapy se v Battlefieldu hraje sakra špatně. Za to klasický Conquest a Rush jsou pořád špičkovou zábavou a když se najde sehraný tým povolný ke komunikaci a taktizování, nenachází Battlefield 4 konkurenci.

bf4 2013-10-10 18-20-52-53.jpg bf4 2013-10-10 18-21-19-25.jpg bf4 2013-10-10 18-22-13-51.jpg

Pro škarohlídy se pak určitě ještě musí zmínit mód Commander, který umožní jednomu hráči vzít na sebe roli bojového boha. Další zajímavé zpestření, které má ale na praktické hraní minimální dopad a od trojky čtvrtý díl odlišuje jen minimálně. Konvenční zbraňový arzenál, skladba herních módů a všechny základní mechaniky zůstaly na svých místech.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Válečná FPS
Výrobce: DICE | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. října 2013
  • Grafické zpracování
  • Ozvučení
  • Skvělý multiplayer
  • Technické problémy
  • Odfláknutá kampaň

Vícero chyb asi ani nemá cenu hledat. Hra pro více hráčů se prostě povedla a jen díky ní není čtvrtý Battlefield úplná blamáž. Singleplayer je totiž jednoznačně tou nejhorší střílečkou posledních let a ty čtyři hodiny života za ten zážitek ani nestojí. Vyzdvihnout ale rozhodně zaslouží úchvatná grafika a povedený multiplayer. Ten je sice pouze malinkatou evolucí a oproti Call of Duty je až zoufale zpátečnický, to ale rozhodně neznamená, že by se jednalo o špatnou hru pro více hráčů. Battlefield 4 ostatně potvrzuje to, že kraluje především v multiplayeru. Nyní zbývá počkat na to, co předvedou "Duchové", které pro vás už intenzivně testujeme.

Diskuze (49) Další článek: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes dorazí na jaře příštího roku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,