Battlefield 4 vs Call of Duty: Ghosts - multiplayerová bitva

Porovnáváme a hodnotíme multiplayerové části obou nejslavnějších stříleček. Takže je lepší Battlefield nebo Call of Duty?

Call of Duty: Ghosts

Hnusná hra

A co na to konkurence? Ani vývojáři z Infinity Ward neusnuli na vavřínech a jak už jsem naznačil výše, jako celek je letos Call of Duty o dost lepší hrou, a to především díky singlu. To ovšem neznamená, že by byla hra více hráčů nějak špatná. Spíše je jen naprosto odlišná od konkurence a stejně jako čtvrtý Battlefield pokračuje i letošní Call of Duty v odkazu předků.

1376507276-call-of-duty-ghosts-multiplayer-1.jpg 1376507284-call-of-duty-ghosts-multiplayer-4.jpg 1376507286-call-of-duty-ghosts-multiplayer-3.jpg

Bohužel po vzoru svých předchůdců také stejně obludně vypadá. Už v případě singleplayeru zazněla kritika na adresu audiovizuálního zpracování dostatečně hlasitě a mně nezbývá nic jiného, než ji zopakovat i u multiplayeru.

Vzhledem k hodně vysokým HW nárokům je Call of Duty opravdu ošklivou hrou a na Battlefield nemá ani náhodou! Snad jediným prvkem, respektive řečeno neduhem, který mají obě hry společný jsou neskutečně dlouhé nahrávací časy. Ovšem zatímco u Battlefieldu se to ještě dá zdůvodnit, Call of Duty je v tomto ohledu opravdovým propadákem.

1376507288-call-of-duty-ghosts-multiplayer-2.jpg

Customizace až na prvním místě

Z úplně jiného konce to ale autoři vzali v oblasti zbraní, úprav a vůbec všech prvků, které se netýkají samotného hraní. Tady je Call of Duty mnohem dále než Battlefield, který třeba nabízí pouze možnost vytvořit si vlastní emblém. Zato COD vám dá na výběr z ženského nebo mužského modelu postavy, předhodí před vás ohromné množství log, emblémů a dalších propriet a co je hlavní, doslova vás zahltí nekonečnými kombinacemi zbraní, gadgetů, killstreaků a perků.

Všechno je řešeno skrze systém "Pick Ten", který, jak už z názvu vyplývá, umožňuje vzít si jen 10 prvků z té nekonečné nabídky. Možností je opravdu nepočítaně a pokud jste si vybrali v Battlefieldu, tady nebudete mít problém. Je možné, že se nováčci dokonce i ztratí a nebudou moc vědět, co vlastně odemknout první. Na rozdíl od Battlefieldu tady totiž nezískáváte věci postupně. Za hraní dostáváte jakési žetony a ty pak vyměníte za vytoužené zbraně a vylepšení. Není tedy problém si už na 20 levelu vzít tu takříkajíc "nejlepší" zbraň. Osobně to vnímám jako daleko lepší řešení, než u Battlefieldu.

1376507288-call-of-duty-ghosts-multiplayer-5.jpg 1c44f6c1-86765.jpg 3c090254-86767.jpg

Vedle zbraní, tlumičů nebo granátů do zážitku z hraní dost promlouvají i killstreaky. Hodně diskutovaný prvek, který jedni milují a druzí nenávidí. Mně vůbec nevadí a s povděkem kvituji maximální zredukování vzdušných odměň. Hra sice trošku ztratila na dynamice, ale když se vám zrovna moc nedaří, konečně nebudete tak moc frustrovaní. i tak jsou ale killstreaky za vícero zabití někdy hodně silné. Třeba takový pes si o nějaký ten balanc vyloženě říká.

Akční zážitek

I přes upozadění vzdušných prvků je ale hratelnost Call of Duty: Ghosts opět hodně hektická a dynamická. V tomto ohledu zkrátka taktický Battlefield a maximálně arkádové, zběsilé a oddechové COD nelze srovnávat. Za všechno pochopitelně mohou především daleko menší mapy. Oproti Black Ops 2 sice jejich velikost mírně narostla, ale s konkurenční sérií se měřit určitě nemohou. Hodně mě překvapila také jejich rozmanitost. Nikdy jsem nevěřil, že to řeknu, ale Battlefield nabízí momentálně mnohem zajímavější mapy. Nemohu si pomoci, ale žádná mapa až na Free Fall mi nějak neutkvěla v paměti.

f96c01d2-86766.jpg

Na druhou stranu jsou ale všechny uspokojivě navržené, nikdy se vám nestává, že byste zůstali někde vězet sami a museli dlouho utíkat směrem k akci a co je hlavní, všechny módy se dají hrát na všech mapách. To je oproti Battlefieldu ohromná výhoda. Škoda jen, že jejich celkový počet byl oproti předchozím Call of Duty zredukován. Třeba už ve hře nenajdete oblíbené Domination a Search and Destroy. Druhý mód byl pro změnu drasticky upraven. Je nyní sice mnohem akčnější, ale s tímhle zeštíhlením odešlo i podstatné kouzlo Call of Duty.

Útok z vesmíru

Jako kompenzaci vám tvůrci nabízejí emzáky. Ano, čtete dobře! Zatímco Treyarch má kooperaci plnou zombie, Infinity Ward vytáhlo z šuplíku invazi z vesmíru. Kooperační mód Extinction. Mnohem otevřenější prostředí a hraní s kamarády plné atmosférických momentů. Nebál bych se říci, že Extinction má kvality lehce koketující s ikonickým Left 4 Dead, a to už něco znamená.

cod1.jpg cod10.jpg cod11.jpg

Rozhodně to znamená více, než třeba podivná variace na klany, takzvané Squads. Zvláštní souboje týmů, které jsou povětšinou namixovány z hráčů a botů nemají v našich podmínkách téměř žádné využití a upřímně si myslím, že se jedná o slepou vývojovou větev.

Méně módů, více úprav

Asi už jste poznali, že oproti Battlefieldu jsem byl k multiplayeru Call of Duty trošku kritičtější. Možná je to tím, že mám k téhle hře blíže, ale nepopiratelnou pravdou je, že ani Ghosts nejsou bezchybnou hrou. Rozhodně vypadají vzhledem k HW nárokům bídně a skladba herních módů mohla rozhodně být daleko pestřejší. Rozhodně se však nejedná o špatnou volbu a ohromné zkušenosti autoři zúročili třeba u povedeného systému "Pick 10" nebo u bezchybné kooperace.

Hodnocení: 4/5

Závěr

Ano, obě hry si odnášejí stejné číslo za multiplayer! Každá má nějaké chyby, ale jejich porovnání je takřka nemožné. Hratelnost Battlefieldu a Call of Duty je totiž diametrálně odlišná. Záleží tedy jen na vás, zda preferujete ohromná bojiště, taktizování a třeba motorizovanou vojenskou techniku, nebo daleko dynamičtější zážitek plný třeskuté filmové akce. Ani v jednom případě ale neprohloupíte a pokud si pořídíte i budoucí DLC, máte na rok vystaráno.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,