Battlefield V: druhá světová válka znovu ožívá (recenze)

Po mnoha střílečkách z blízké budoucnosti bylo úlevou, když se Battlefield 1 vrátil v čase zpátky do doby první světové války. Minulost však série stále neopouští, letošní Battlefield se odehrává v době druhé světové války.

• Zábavná hratelnost
  • Menší ale užitečné změny
  • Nádherná grafika
  • Mód Grand Operations

• Technické problémy
  • Mnoho obsahu chybí
8/10

Battlefield se po nespočtu dílech vrací ke svým kořenům. Tam, kde celá série začala. Tyto věty pomohly vývojářům nalákat nejednoho fanouška série, aby si nový Battlefield V koupil, a je to vlastně pravda. Bylo tomu 10. září roku 2002, kdy vyšel Battlefield 1942 a série si prošla dlouhou cestou. Samozřejmě se nejedná o jediný Battlefield z doby druhé světové války do letošního roku, stačí si vzpomenout na Battlefield 1943. Je každopádně pravdou, že si série prošla za poslední roky zejména moderním bojištěm.

Letošní Battlefield sliboval hodně. Měl v podstatě vzít prvky předchozího dílu, vylepšit je a samozřejmě změnit zasazení z první světové války do druhé. Rozhodně se to povedlo, bohužel má hra mnoho chyb. Přesto mohu říct, že jsem si hraní Battlefield V opravdu užíval.

Ještě jedna věc, než půjdeme na samotnou recenzi. Často vidíte označení Battlefield 5, což má znamenat, že se jedná o pátý díl série. To je samozřejmě blbost a nevím, podle čeho v DICE číslují své hry. Nicméně pokud je to Battlefield V, tak V neoznačuje pouze číslovku, ale má to symbolizovat slavné gesto Winstona Churchilla, kdy V znamená Victory.

Druhoválečné bojiště

Battlefield V dokázal skvěle vyvážit zachování fungujících prvků a přidání změn do hratelnosti. Na první pohled je hratelnost skoro stejná jako v předchozím dílu. Je však mnohem rychlejší. Největší novinkou je změna doby. Zatímco v Battlefield 1 byla přítomnost automatických zbraní všemi historicky založenými fanoušky kritizována, v této době už je jejich přítomnost normální a hra to ráda využívá. Počítejte tedy s hustější palbou a mnoha výbuchy.

Battlefield V se odehrává v době druhé světové války

Velkým plusem zůstává, že automatické zbraně stále nejsou moderní. Když jsem hrál Battlefield 1, žasl jsem nad tím skvělým pocitem, že držíte v ruce „staré železo“. Nyní jsem cítil, že má zbraň je novější, ale stále to není moderní samopal. Hra je rychlá, ale drží se určitých mezí. Zkrátka ani na moment nezaváháte, že hrajete hru v minulosti.

battlefield_v (2).pngbattlefield_v (3).pngbattlefield_v (4).pngbattlefield_v (5).pngbattlefield_v (6).pngbattlefield_v (7).png
Největší změnou hratelnosti je samotná změna prostředí, hra je svižnější a akčnější

Chování tříd se zrychlilo. Sice platí, že assault, sniper a support fungují víceméně stejně, tentokrát však dokáží nárazově plnit práci medika a oživovat lidi. Medik nyní nemusí měnit zbraň, aby někoho oživil. Stačí k někomu přiběhnout, držet tlačítko a je to. Hra bojuje všemi prostředky, abyste se nezdržovali. Ať si vyberete jakoukoli funkci na bojišti, kmitáte jako hodinky – medik skoro nedokáže střílet, jak furt někoho oživuje, od podpory zase pořád lítají náboje, a to jak při střelbě, tak při zásobování spoluhráčů.

Hra bojuje všemi prostředky, abyste se nezdržovali. Ať si vyberete jakoukoli funkci na bojišti, kmitáte jako hodinky.

Každá třída také disponuje kladivem a může stavět opevnění. Moc velká změna to sice není, přesto to hře dodá na atmosféře. Do obrany se nyní pořádně vžijete a žádné vlajky se nevzdáte bez boje. Hra se vás samozřejmě snaží různě motivovat, dostáváte body za všechno možné a pokud budete dobře bojovat, budete si moct vylepšit své vybavení.

battlefield_v (22).pngbattlefield_v (21).pngbattlefield_v (23).pngbattlefield_v (24).png
Hratelnost se sice dočkala jen menších změn, ty však hře pořádně sedly

Nechybí zde ani vozidla a u všech funguje systém odemykání, kdy od slabších strojů rychle získáte přístup ke klasikám, jako je Tiger. Jinak bojové stroje se ovládají podobně jako dřív, novější technologie z nich však dělá silnější mašiny, které dokáží rychle vybouchnout kvůli bazukám.

Pokud jste si stěžovali na Premium Pass v minulém dílu, nyní tu nic takového není. Pokud se časem nevyhrabe další špína, projevují se mikrotransakce pouze koupí nových skinů. Customizace dosahuje nového levelu, postavy si můžete různé upravovat a mohou mít různé oblečení, zbraně, ale i pohlaví a barvu pleti. Hru vám to příjemně přiblíží a přitom jsem se nesetkal s ničím rušivým a customizace má jasné meze. Žádného svítícího vojáka s klaunskými vlasy nenajdete.

battlefield_v (8).pngbattlefield_v (9).pngbattlefield_v (10).pngbattlefield_v (11).pngbattlefield_v (12).pngbattlefield_v (13).png
Každá třída nabízí trochu jiný styl hraní, za všechny ale budete makat

Opět uděláme menší odbočku. Battlefield V se již setkal s kritikou, že ženy rozhodně nebojovaly ve válce v tak velkém množství a je to pravda. Vývojáři sice na svou obranu vyjmenovali slavné válečnice, výjimka však potvrzuje pravidlo. Ani tohle mi ve hře nepřišlo rušivé, holt uniforma hodně věcí schová. Fanoušci historie uroní slzičku pouze ve chvíli, když se na to budou zaměřovat.

Boj na mnoha frontách

Když máte dobrou hratelnost, musíte mít také kde ji prezentovat. Zde se DICE pořádně vytáhlo. Multiplayer se sice tváří tak, že tu jsou pouze tři módy – Conquest, Infantry Focus a Grand Operation. Pod označením Infantry Focus se ale skrývá Team Deathmatch, Domination a Frontlines. Bohužel si zde nevybíráte jednotlivé módy z Infantry Focus. Jedinou možnosti je dát Advanced Search a vybrat si přímo server se chtěným módem. Trochu zbytečná komplikace hry, ale budiž.

Herním módům vévodí Grand Operations

Většinu znáte z dřívějška. Conquest je obsazování a udržování vlajek až pro 64 hráčů, Domination je to samé pro 32 hráčů. V Team Deathmatch pouze zabíjíte a ve Frontlines se jedna strana brání a jedna útočí – oba tyto módy jsou pro 32 hráčů. Grand Operations je vlastně větší verze Operations z předchozího dílu, je až pro 64 hráčů a je celkově mnohem zábavnější.

Troufám si říct, že Grand Operations je to nejlepší, co hra může nabídnout.

Grand Operations se snaží simulovat několikadenní tažení. Je to série bitev, které se neliší pouze polohou, ale i herním režimem. Každá bitva má symbolizovat jeden den tažení. Začne to tím, že se jeden tým spustí padáky a snaží se vyřadit nepřátelská děla, zbytek se ale různí. Dalšími módy může být Conquest, Frontlines (ale větší až pro 64 hráčů) aj. Pokud mají týmy stejné skóre (což se mi zatím nestalo), zakončí se to Final Stand, což je v podstatě Last Team Standing.

battlefield_v (15).pngbattlefield_v (16).pngbattlefield_v (17).pngbattlefield_v (18).pngbattlefield_v (19).pngbattlefield_v (20).png
Každý herní mód nabízí trošku jiný prožitek ze hry

Troufám si říct, že Grand Operations je to nejlepší, co hra může nabídnout. Jedná se totiž o opravdu líté bitvy, které vám umožní vychutnat si hru mnoha různými způsoby. Ale těžko říct, co přijde v budoucnu. Hra zatím není kompletní, stále nevyšel mód Battle Royale, kampaň se má také rozšířit a ve hře kompletně chybí východní fronta (zatím nebyla vůbec oznámena, ale ve střílečce z druhé světové války by prostě neměla chybět).

Příběhy války

Spíše jako doplněk obohacuje hru také kampaň. Bohužel se musím rovnou přiznat, že jsem ji nedohrál kvůli technické chybě. Hra mi z nějakého důvodu po vypnutí restartuje pokrok v kampani a dokonce si při zapínání hry vždy projdu intrem. Proto mé dojmy z kampaně nemohou být kompletní, což ani není má vina. Myslím si však, že recenze kvůli tomu moc neutrpí.

kampan (1).pngkampan (2).pngkampan (3).pngkampan (4).pngkampan (5).pngkampan (6).png
Kampaň je sice jen druhořadá, přesto je dobře, že na ni vývojáři nezapomněli

Kampaň je založena na stejném principu jako v předchozím dílu. Nesnaží se vyprávět příběh války, ale jen převyprávět příběhy určitých postav. Ty jsou v základu docela zajímavé, najdete zde zločince, který byl naverbován do britské armády nebo norskou členku odboje. Samotné vyprávění je spíš filmové a svižné a popravdě mě moc neohromilo.

Kampaň je založena na stejném principu jako v předchozím dílu. Nesnaží se vyprávět příběh války, ale jen převyprávět příběhy určitých postav.

Je určitě fajn, že hra kampaň má, je však cítit, že se na ni nezaměřovala. Její hratelnost prostě není zábavná. Buď je zde stealth, který (podle očekávání) není ani zdaleka tak komplexní, aby hráče uspokojil a plížení často skončí přestřelkou. Nebo je tu cílená akce, kdy střílíte na tupé vojáčky, kteří na vás chodí po tuctech. Na odreagování po dlouhých multiplayerových bojích je to však stále fajn, stejně jako menší trénink před online válkou.

Prohraná válka s technickými problémy

Graficky vypadá Battlefield V skvostně, o tom žádná. Engine Frostbite se prostě pozná, hra je krásná a vyzařuje z ní vynikající atmosféra. Jen málokterá hra se dokáže přiblížit vzrušujícímu pocitu ve chvíli, kdy se krčíte před prolétávajícími kulkami. Optimalizace je výborná a naše redakční PC i herní notebook HP Omen 15 s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q zvládly hru rozběhnout na plné pecky bez větších potíží, a to bez viditelného poklesu snímků ve vypjatých situacích. Velmi lákavou vychytávkou je čerstvě představená technologie Ray Tracing, která simuluje realistický odraz světla od všemožných povrchů. To je vidět především při výbuchu či více aktivních hrátkách se světlem, především k tomu ale potřebujete grafickou kartu od Nvidie a opravdu nadupaný stroj. I nejvýkonnější počítač totiž má co dělat, aby tuto novinku utáhl, ještě si tedy nějakou dobu počkáme, než budou realistické odlesky na denním pořádku.

To, že se částečně propadnete nebo se při výbuchu vaše postava „natáhne“, je na běžném pořádku.

Zároveň trpí Battlefield opravdu velkým množstvím technických problémů. Mé restartování kampaně zdá se postihlo jen mě (na fórech jsem nic podobného nenašel). Snad každý se ale potkal s problémovými texturami. To, že se částečně propadnete nebo se při výbuchu vaše postava „natáhne“, je na běžném pořádku.

Hlavními zápory Battlefieldu V jsou tedy technické problémy a některý chybějící obsah. Naštěstí má mít hra zdarma stažitelná DLC, která mohou hru ještě hodně zvětšit, grafické chyby a nedostatky pak lehce spraví patch, takže jde jen o otázku času. V každém případě se jedná o strašně zábavnou multiplayerovou střílečku, u které jsem si užíval skoro každý moment hraní.

Battlefield V není dokonalý. Možná měli vývojáři ještě pár měsíců počkat a vydat ho bez technických problémů a s veškerým obsahem. Stále se ale jedná o vynikající střílečku, která by neměla chybět žádnému fanouškovi multiplayerových FPS.

Diskuze (20) Další článek: Návrat Command&Conquer je oficiální, remaster potvrdilo EA