Bayonetta 2: prostě nářez (recenze)

Nintendo se snaží nalákat k Wii U i hardcore hráče a v podobě Bayonetty 2 mají zatraceně silnou (a sexy) zbraň.

S příchodem Bayonetty 2 dorazil na Nintedo Wii U i první díl, který se hodí pro připomenutí příběhu, nicméně podle mě poslouží i jinak – jako brilantní ukázka toho, jak moc se Platinum Games za ty čtyři roky posunuli. Bayonetta 2 nikterak nemrzačí základy postavené předchůdcem, ale vylepšuje je. A to ve všech ohledech.

Soubojový systém, už předtím ostrý jako břitva, je ještě preciznější, grafika rozkvetla a prozářila se záplavou barev, připitomělý příběh je o něco méně přiblblý… a vůbec, nač to zbytečně protahovat: Bayonetta 2 je prostě tou nejlepší third person akční mlátičkou současnosti. Tak.

Do nebe a do pekla

Že se tvůrci nesnaží o zbytečné změny, se jasně ukazuje už v samotném úvodu. Bayonetta padá na kusu domu a za doprovodu chorálů a vyprávění prastaré legendy masakruje bizarní stvůry.  A roztočí Bayonettu do tradičního baletu smrti, při němž krev andělů cáká přes půl obrazovky.

Bayonetta 2 04.jpgBayonetta 2 05.jpgBayonetta 2 06.jpg

A na podobné vlně se nese celá hra. Zatímco jednička občas drhla kvůli zbytečně rozvleklým pasážím, dvojka si drží zběsilé tempo prakticky nonstop. Pryč jsou otravné QTE skákací pasáže, při kterých stačilo jen na vteřinu zaváhat a čekal vás restart. Pryč je i střílecí minihra mezi jednotlivými kapitolami. Bayonetta umí všechny kousky, které se naučila v předchozím díle, takže rovnou zvládá dvojité skoky, proměňovat se na pantera a tak dále.

V kombinaci s o něco kratšími úrovněmi se tak nestává, že by nastoupil stereotyp. Vpřed pohání i o něco průhlednější příběh. Zatímco v prvním díle se motala v matoucí zápletce o ztrátě paměti, ve dvojce už hrdinka ví, kdo je a co chce – zachránit svoji přítelkyni Jeanne z pekla. Jistě, klišé postavy vás občas přinutí vyvrátit oči v sloup, ale na to už jste snad zvyklí. Anebo si zvykněte, protože i Bayonetta 2 si nese nepřehlédnutelný japonský rukopis. Hra je opět naprosto záměrně pitoreskní, brutální i obscénní. Rozdíl mezi Bayonettou a řekněme God of War je však v tom, že sexy čarodějka se nebere až tak vážně.

Biče a plamenomety

Hra však zatraceně vážně bere soubojový systém a celou akční složku. Bayonetta 2 běží na takřka skálopevných 60 fps (neplatí pro animace), takže reakce na vaše akce je naprosto okamžitá. Díky tomu můžete naplno ovládnout hluboký soubojový systém, který si můžete díky pestré nabídce zbraní (narazíte na staré známé zbraně, i na novinky, například na luk) upravit podle svých preferencí.

Bayonetta 2 01.jpgBayonetta 2 02.jpgBayonetta 2 03.jpg

Na rozdíl od řady podobných third person rubanic Bayonetta neukrývá ty nejsilnější útoky za hradbu těžko namačkatelných komb, ale proměnit se na lidský maso mlýnek zvládne i méně zkušený hráč. Ovšem jen profík bude přesně vědět, kdy co dělá a proč. Přesvědčit se o tom může v řadě soubojových miniher, na které narazíte v průběhu hraní. Jedná se o krátké bitky v arénách, které mají specifické zadání – zlikvidovat protivníky v časovém limitu, zničit je, aniž by vás jedinkrát zasáhli a podobně. Občas je to vážně výzva, jako když musíte umlátit vlnu protivníků a přitom se nedotknout země.

Samostatnou kapitolu představuje systémů úskoků a Witch Time. Během úskoku je Bayonetta naprosto nezranitelná, nicméně pokud to risknete a uskočíte v okamžik nepřátelského úderu, získáte bonus v podobě zpomalení času. Díky Witch Time si můžou tvůrci dovolit, co jinde ne naprosto přehltit obrazovku světelnými efekty. I když tak můžete ztratit na moment přehled, Witch Time vás vždy dokáže zachránit a hra tudíž není nefér.

Díky Witch Time se tvůrci nebáli vytvářet naprosto monumentální souboje, v nichž se bijete na popředí obrazovky s protivníkem, zatímco za vámi se jezeru lávy řeže obrovská nebeská bytost s pekelnou.

Bayonetta 2 07.jpgBayonetta 2 08.jpgBayonetta 2 09.jpg

Jistě, podobné to bylo už v jedničce, nicméně proč opravovat něco, co není rozbité? Navíc dvojka má i pár novinek, jako například novou formu využití magické energie. Nechybí tadiční Torture attacks, kdy drtíte anděly v železných pannách a lámete je na kladce,  nicméně pokud čelíte více stvůrám, hodí se nový mód Umbran Climax, během kterého je každý váš útok tím nejsilnějším a zároveň si lehce doplňujete zdraví. Což mě vede k další poznámce – i díky tomuto není Bayonetta 2 na základní obtížnost tak nekompromisní jako jednička, což podle mého jen pomáhá spádu hry.

Na dlouhé hodiny

Příběhová část Bayonetty 2 zabere zhruba 10 hodin, nicméně i po dokončení je co hrát. Ať už série arénových soubojů s postupně obtížnějšími protivníky, či multiplayerový mód pro dva jménem Tag Climax. Opět se jedná o sbírku spíše kratších bitek v arénách, nicméně ty si prvně musíte odemknout v kampani a následně si můžete vsadit herní měnu – vyšší částky znamenají vyšší výhry, ale i těžší protivníky. Nashromážděná měna (jsou to opět svatozáře) se hodí na odemykání nových zbraní, kostýmů, speciálních bonusů, hudby, obrázků… je toho spousta.

Bayonetta 2 10.jpgBayonetta 2 11.jpgBayonetta 2 12.jpg

Už jsem zmínil na začátku, že Bayonetta 2 v podstatě jen vybrušuje jedničku, ale vadí to? Rozhodně si to nemyslím, Platinum Games dokázali, že jsou mistři žánru, a každá jejich nová hra se posouvá kvalitativně výš a v žánru third person rubaček jen těžko hledají soupeře. Teď už jen, aby to dokázali ocenit i hráči.

Wii U
Dostupné pro: Wii U
Žánr: Akce | Third person akce