Beach Soccer: fotbalová FIFA na pláži? – recenze

Na PC zažíváme obrovský hlad po fotbalových simulátorech. Kromě FIFY a „výkřiku do tmy“ s názvem Kick Off jsme se s něčím vážně míněným už dlouho nesetkali. Že by změna? Beach Soccer - zahrajete si v něm v roli světoznámých jmen včetně Petra Vochozky! Nemůžete uvěřit vlastním očím? Pak čtěte dále...

Žánr: sportovní
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 16 MB RAM, 8MB grafická karta, DirectX 8.0, 25 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 32MB grafická karta, DirectX 9.0, 40 MB na HDD a především pevné nervy
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano (max. 4 hráči na 1 PC)
Jazyk: angličtina
Výrobce: IncaGold (
Vydavatel: SummitSoft (
Distributor v ČR: jen to ne :-))

V poslední době se zvláště v zámoří setkáváme s přílivem tzv. budgetových titulů neboli her s nízkým rozpočtem a nízkou cenou, které jsou určeny obrovským masám kupujících především z velkých obchodních řetězců, kteří často o hrách nemají ani ponětí. Kvalita těchto her bývá velmi často rozporuplná, ovšem najdou se i některé výjimky (např. první díl 3D akce Deadly Dozen). Koupit si (novou) hru určenou pro budgetový trh je asi stejně dobrá investice jako navštívit v kině film Kameňák.

Některé distribuční či vývojářské firmy se dokonce za tyto hry nestydí a v podstatě synonymum slova „budget“ cpou do názvu své obchodní firmy – např. Activision Value nebo ValuSoft. Hry, za které by se styděl nejeden freewarový herní server, tyto společnosti prodávají za peníze (!) a do propagačních materiálů cpou oslavné ódy typu „neuvěřitelná grafika“, „spousta různých prostředí“ nebo „nekonečná zábava“. Pokud jste hráli nedávno vydanou 3D akci „Gods and Generals“ podle stejnojmenného filmu z prostředí občanské války v USA s Jeff Danielsem hlavní roli (!) postavenou na LithTech enginu (!!), jistě víte, o čem je zde řeč. Mezi takovéto „kvalitní“ tituly patří i dnes recenzovaný Beach Soccer, takže se pusťme do toho...

Beach Soccer Beach Soccer

Beach Soccer Beach Soccer

Motion Capture Petra Vochozky?

Už při samotné instalaci si jistě řeknete, že tady není něco v pořádku. Instalační soubor totiž zabírá něco přes 10 MB, což je na dnešní poměry podezřele málo. Po spuštění přichází série šoků, jelikož v zápětí nabíhají „demo ukázky“ v 3D grafice s efekty TnL! Něco podobného jste snad ještě neviděli. Dejte amatérovi do ruky zdrojové kódy Direct3D a výsledkem je Beach Soccer. Grafika je skutečně ubohá... podobné kousky jsme vídali někdy v počátcích 3D grafiky na kartách Voodoo, ale dnes? Stručně řečeno – textury jsou velice nedetailní a statické, prostředí je ubohé (jistě oceníte „stěnu“ ze stromů v pozadí) a pláž se tváří jako ledová plocha se skluzem fotbalistů přes polovinu písečného hřiště! Pro pohyby i tváře hráčů (a hráček!) nebyly stoprocentně použity žádné „vzory“ pro motion-capture a jejich podivný „záklon“ při běhu působí komicky. Není to ale žádný zábavný Sensible Soccer, hra se totiž snaží tvářit vážně.

Jistým pozitivem pro našince je přítomnost týmu České Republiky. Ano, skutečně, vývojáři z  IncaGold šli tak daleko, že zařadili naši malou zemičku mezi výběr 32 elit plážového fotbalu, a tak si to můžete rozdat proti Taiwancům, Maďarům nebo Jihoafričanům. V českém týmu samozřejmě nechybí známá jména – velkou pozornost u českých hráčů vzbudí především licencovaná postava Petra Vochozky... Říkáte si „...to je vtip?“ Nevím, pravdu na tuto otázku nedokážu odpovědět, nezkoumal jsem právní vztahy ve společnosti IncaGold, ovšem pokud jí Petr Vochozka skutečně neposkytl licenci, měl by ji zažalovat pro porušování práva na ochranu osobnosti a nekalou obchodní soutěž, kterou poškozuje firma IncaGold dobré jméno Illusion Softworks.

A protože Beach Soccer nejsou jenom muži, ale také ženy, najdeme zde další zvučná jména. Náš ženský tým tvoří: Julia Vlk, Maria Vlk, Jelena Vochozka (!), Maria Pinter a Maria Benčík! A pro úplnost (a pro zasmání) zde je výčet hráčů mužského týmu: Pavel Benčík, Petr Pinter, Petr Vochozka, Stanislav Doležal a Markus Dort (!). Dobrýýý, ne?! Nikoho pak nepřekvapí, že za Rusy hraje Puškin, za Nory Andersen, za Poláky Kwaśniewski a za Jugoslávce zase Miloševič.

Beach Soccer Beach Soccer

Beach Soccer Beach Soccer

Kick Off má těžkou konkurenci!

Samozřejmě, jako správný recenzent, nehodnotím Beach Soccer  pouze na základě grafiky a jmen, ale nezaujatě se pokusím shrnout její hratelnost. Bohužel, i zde hra pokulhává, lépe řečeno jede na vozíčku... Někomu se může sice zdát, že možnost hry až čtyř hráčů na jednom PC, volby pohlaví nebo výběr z mnoha týmů a hřišť, může být dostačujícím faktorem pro velkou zábavu, ale samozřejmě tomu tak není.

Pláže v Santa Monice, Cannes nebo Riu vypadají naprosto identicky snad jen se změnou jediné textury. Samotní hráči (a hráčky) pak vypadají jako klony. Jejich ovládání je nemotorné, umělá inteligence mizerná. Majitele hry čekají čtyři naprosto nervydrásající herní módy: exhibice nebo turnaj jednoho nebo více hráčů... A když v úvodu zahraje trapná plážová hudba a v průběhu zápasu vyřvává melodie jako ze seriálu Beverly Hills 90210, máte sto chutí vyhodit počítač a zajít se vyzvracet. To se prostě nedá popsat, to se musí zažít :-).

• nízké hardwarové nároky
  • hráč Petr Vochozka
  • konečně další
  • fotbal na PC!
  • grafika
  • infantilní hudba
  • umělá inteligence
  • fotbalisté a fotbalistky
  • málo režimů
  • škaredá Jelena Vochozková
  • ...a tak dále

Nějaké klady?

Musím se vám s něčím svěřit: V Beach Socceru jsem nedohráll jediný zápas do konce. Já vím, je to ostuda, ale ono se to vážně „nedá“! Pokud se vám tento pokus o fotbal dostane do rukou, v žádném případě jej neinstalujte, jinak si zkazíte celé odpoledne. Pakliže bude hra někdy u nás distribuována, myslím si, že jedině s časopisem KyberMyš, a i to by znamenalo konec jeho existence.

Pozn. 1: IncaGold na nás chystá ještě Beach Volleyball!!!
Pozn. 2: Tento titul si v žádném případě nepleťte s Pro Beach Soccerem od Wanadoo, který vyjde v květnu 2003!

Grafika: 3/10