Beam Breakers: Pátý element na PC - recenze

Máte rádi filmy z budoucnosti? Říká vám něco snímek s názvem „Pátý element“? Bruce Willis, Milla Jovovich, Luc Besson... Nový York v prostředí budoucnosti plné vznášedel a neskutečných věcí pro dnešního člověka – futuristická vize příštích staletí nikdy nebyla tak depresivní. A do těchto míst vás vypráví nablýskaná akčně-závodní hra Beam Breakers z dílny rakouského JoWooDu!

Žánr: akční / závodní
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 16MB grafická karta, DirectX 8.1, volné místo 500 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta, DirectX 8.1, volné místo 500 MB na HDD
3D akcelerace: ano
Jazyk: angličtina
Výrobce: Similis Software (www.similis.com)
Distributor v ČR: Dynamic Systems (www.dynamic-systems.cz)
Demo (116 MB)

Před několika lety jste mohli v kině shlédnout více či méně povedené evropské sci-fi s názvem „Pátý element“. Vysoce oceňovaný francouzský režisér Luc Besson obsadil do hlavních rolí Bruce Willise a Millu Jovovich, a děj částečně zasadil do New Yorku naší neuvěřitelné budoucnosti. V pravoúhlých ulicích se prohánějí futuristická vznášedla v několika výškových úrovních, klasické ulice s chodníky a vozovkou již neexistují...

Beam Breakers Beam Breakers

Beam Breakers Beam Breakers

Zajímavá představa, viďte?! Tyto vize mají rádi tvůrci počítačových her, a tak není divu, že se na konci loňského roku objevila v obchodech závodní hra „New York Race“ právě s „pátou elementární“ tématikou. Spíše průměrný titul však představoval pouze omezené závody bez jakéhokoliv volného pohybu v atraktivním městě – nyní tedy divu, že fanoušci sci-fi napjatě očekávali nadcházející titul „Beam Breakers“, který se na rozdíl od „newyorských závodů“ sice nepyšní licencí Pátého elementu, nicméně svým grafickým zpracování a systémem misí, které plníte (podobně jako ve hře Driver) ve městě, vypadal jako akčně závodní pecka tohoto roku!

Nic není takové, jak se na první pohled zdá...

V poslední době vzniklo několik her, které se mohly pyšnit vynikající grafikou pro karty poslední generace (GeForce3/4, ATI Radeon 8500/9700), ale jejich hratelnost silně zaostávala za vizuálním zpracováním. Bylo to způsobeno přílišnou koncentrací programátorů na vzhled titulu, ale jistě sami víte ze skutečného života, že i atraktivní umělá sexbomba může být mnohdy k ničemu... A to je přesně případ „Beam Breakers“. Nerad to říkám už v počátku recenze, ale tento titul je přesně tou odbarvenou blondýnkou se silikonovými ňadry. Pojďme se ale na BB podívat zblízka, zda se pod atraktivním hávem neukrývá také špetka „rozumu“...

Grafická stránka hry je opravdu povedená, alespoň je tomu tak na první pohled. Pokud se ale trochu ponoříte do hloubky Beam Breakers, zjistíte, že textury domů jsou odfláknuté a málo detailní, lidé na „chodnících“ vypadají jako z prvního Carmageddonu a design města Neo York je příliš jednotvárný. Většina misí se navíc odehrává na velmi malém prostoru, takže si o jakékoli volnosti v prostoru nedělejte žádné iluze. Třešničkou na nevkusném dortu pak mohou být portréty lidí, kteří s vámi hovoří (tedy např. mafiánů), které jakoby z oka vypadly prehistorickým českým adventurám typu Dračí historie.

Beam Breakers Beam Breakers

Beam Breakers Beam Breakers

Zvuková stránka hry je spíše podprůměrná. Rádoby techno-rockově-bůhvíco hudba v žádném případě nepřispívá k vyšší atmosféře hry (spíše naopak). „Herecké výkony“ dabérů, kteří zřejmě pocházejí z rodného Rakouska, jsou opravdu na pováženou – angličtina s lehce německým přízvukem je to nejsilnější kafe i pro ty, kteří zažili Marka Vašuta v české Mafii. Nevím, kde se stala chyba, ale ve hře jsem prakticky neslyšel žádné zvuky (snad jen výkon motoru vznášedla, který nenápadně připomínal hlučné ventilátory na procesory Athlon) – žádné nárazy, výstřely, nic podobného... Prostě hrůza. Ale třeba to zachrání hratelnost.

Pizza až do okna vašeho domu!

Samotná hlavní hra je tvořena systémem misí, jejichž náplň je různorodá. Např. hned v úvodu musíte o svých schopnostech přesvědčit jednoho mafiána tím, že „rozvážíte“ pizzu ve čtvrti Little Italy (podobnost s Mafií čistě náhodná!). Celý úkol je ovšem trochu padlý na hlavu, jelikož jej tvoří pouze vyhledání vyznačených bodů, do kterých musíte házet pizzy (a to bez jakéhokoli terčíku, musíte být prostě zruční). V dalších částech hry musíte krást auta, přičemž vás stíhá nemilosrdná policie, která vás usměrňuje elektrickými paprsky. Další mise jsou spíše závodní. Vše je ale téměř nehratelné – obtížnost hry je neuvěřitelná, zvláště při honičkách se strážci zákona. Veškeré úrovně jsou navíc limitované časem, a když je nesplníte do posledního puntíku (tedy naprosto nesmyslně včetně návratu na výchozí stanoviště), máte prostě smůlu.

Beam Breakers Beam Breakers

Pokud vám nestačí tento nudný a těžký mód, zkuste ryze závodní Championship, stíhání policisty v režimu Survival nebo „jen tak“ se projet v Observation mode. Ti odvážnější, kteří překousnou všechny nedostatky Beam Breakers (a těch je opravdu hodně), se mohou vydat na Internet a zkusit štěstí v multiplayeru...

• pěkné intro
  • grafika v rámci možností
  • přílišná obtížnost
  • krkolomné ovládání klávesnicí
  • spousta chyb a nelogičností
  • hudba a zvuky
  • malé rozměry úrovní

No co na to říct?

Málem bych zapomněl na totálně krkolomné ovládání, jelikož jste odkázáni pouze a jen na klávesnici, přitom na myši by bylo vše naprosto pohodlné. Ale dost už: Beam Breakers je naprosto průměrný titul, a to pouze pro ty, kteří jsou zarytými příznivci hry New York Race nebo filmu Pátý element.

Hudba: 5/10
Zvuky: 4/10
Hratelnost: 4/10