Bean Boy: a ještě výš (mobilní recenze)

Mezi nejpopulárnější hry na mobilní platformy patří hopsačky. Jednu takovou jsme vyzkoušeli. Nese název Bean Boy. O co jde?

Titul má na svědomí kanadský tvůrce Tyson Ibele, jehož je Bean Boy teprve druhým počinem pro mobilní platformy iOS a Android. Ibele je animátorem a grafikem společnosti Make, ale ve volném čase se věnuje právě vytvářením minihříček pro mobilní telefony. Dozvíme se už konečně, co to ten Bean Boy vlastně je, napadne vás. Tak dobře.

Bean Boy je klasickou skákací platformovkou. Principem hry je dostat se přes jednotlivé plošinky co možná nejvýš. Vtip je samozřejmě v tom, že doskok na některé plošiny je se vzrůstající výškou složitější a také v tom, že pád dolů znamená konec hry. Alespoň tak to v klasických tower skákačkách chodí. Bean Boy je ale v určitém smyslu výjimkou. Proč?

IMG_3310.PNG IMG_3311.PNG IMG_3312.PNG

V čem je jiný

Princip a koncept hraní je stejný, ale Bean Boy se například od Doodle Jumpu liší tím, že pohyb hlavní postavy (fazoláče) ovlivňujete vy sami. Postava totiž neposkakuje sama jako právě v Doodle Jumpu, nýbrž reaguje až na vaše dotyky. Pohyb, směr a přesnost skoku záleží jen na vás. Vzhledem k tomu, že vás při hraní nelimituje čas ani nic dalšího, můžete si každý skok pečlivě rozmyslet a dostat se tak opravdu vysoko. Ostatně to je cílem celé hry.

Platformy mění tvary, hýbají se a sem tam představují docela oříšek

Vedle toho, že pohyb korigujete vy sami a máte tedy naprostou kontrolu nad tím, jak budete nahoru postupovat, je výhodou i fakt, že fazoláč se dokáže zachytit za okraje platforem. To znamená, že se nemusíte trefit přesně na horní plošinu, ale stačí trefit třeba i boční hranu, protože postavička se zachytí a vy s ní můžete naskočit zpátky do hry. Platformy mění tvary, hýbají se a sem tam představují docela oříšek.

IMG_3314.PNG IMG_3315.PNG IMG_3316.PNG

Ale většinou ne. Bean Boy si totiž s obtížností hraje – v neustálém napětí se ocitá přesnost vašich pohybů, ale také trpělivost. Nastanou situace, ve kterých prostě budete chtít zariskovat, protože vás k tomu hra samotná vybízí. Risk ale mnohdy znamená ztrátu všeho. Ale ani pád dolů, který ve většině ostatních tower her znamená konec hry, v Bean Boyi funguje netradičně. Cestou nahoru totiž sbíráte hvězdy, za jejichž určitý obnos si můžete aktivovat raketový pohon, který vás od případného pádu může zachránit. Zároveň slouží jako nástroj k usnadnění cesty nahoru.

Vtip je v tom, že s každým použitím raketky je její další využití dražší. Využít ji můžete prakticky tolikrát, kolikrát se vám zachce, jen vám musí stačit hvězdy. Pakliže jste na mizině s počtem hvězd a přesto uděláte přešlap, ani samotný pád neznamená konec. Jakmile totiž začnete padat, aktivuje se druhý herní režim – ten spočívá v tom, že padáte, ale na cestě, kterou jste využili při stoupání nahoru, jsou hvězdy. Během pádu je budete sbírat, abyste v příští hře mohli co nejvíce využívat raket. Zároveň ale můžete nasbírat během pádu takový počet, který vám už během něj umožní raketku použít a hrát dál. Zdá se, že Bean Boy snad ani nikde nekončí. Můžete hrát pořád dál a dál. Nezní to slibně?

Návyková a okamžitá hratelnost

Naprosto stěžejní vlastností jakékoliv mobilní minihříčky je její hratelnost. Jakožto hráči očekáváme, že bude jednoduchá, návyková a v podstatě okamžitá. Přesně to Bean Boy naplňuje. Okamžitou hratelnost naznačuje už fakt, že jakmile vám na mobilním přístroji naběhne menu, můžete začít skákat. Hratelnost staví na jednoduchých principech, a proto nemusíte nad ničím přemýšlet, zapnout hru a třeba po cestě autobusem o pár políček výš vyskočit.

IMG_3320.PNG IMG_3321.PNG IMG_3322.PNG

Bean Boy čistou hratelnost kombinuje s nutností promýšlet jednotlivé skoky. Pokaždé se totiž nabízí víc možností, jak danou překážku řešit. Hra trestá zbrklost, naopak odměňuje trpělivost a dobrý úsudek. Zároveň nabízí možnost chybu napravit a v podstatě hned pokračovat dál. V praxi to funguje skvěle – napětí obou prvků vás jakoby nutí pokračovat, protože se dobře bavíte, ale i sem tam zariskovat, protože se nemusíte ničeho bát.

Bean Boy ale – jak si můžete povšimnout na přiložených screenshotech - motivuje k posunu dál ještě něčím

Primární motivací snahy dostat se co nejvýše je samozřejmě srovnávací tabulka, která vás postaví vedle těch nejlepších skokanů prakticky okamžitě. Vy tak máte hned přehled o tom, jak si v globálním měřítku vedete. Bean Boy ale – jak si můžete povšimnout na přiložených screenshotech - motivuje k posunu dál ještě něčím. Je to výtvarné zpracování.

IMG_3317.PNG IMG_3318.PNG IMG_3327.PNG

Stoupání do výšin totiž není ploché a bezmyšlenkovité, ba naopak – začínáte v jakémsi obývacím pokoji, skrze koupelnu se dostáváte na střechu, pak ven, na modrá nebesa, do neprostupných mraků, do kosmu, kde potkáte třeba měsíc nebo vesmírnou sondu, a tak dál. Tahle jednoduchá, ale účinná motivace funguje v ideálním souladu s už tak dosti návykovou hratelností a neustále žene hráče kupředu, protože ten neví, co ho na dalším stupínku čeká. Za zmínku stojí i naprosto dokonalý soundtrack, byť disponuje jen několika málo skladbami.

iPhone
Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Arkády | Arkádová skákačka
Výrobce: Tyson Ibele
Začátek prodeje: 18. prosince 2014
  • Okamžitá přístupnost
  • Netradiční tower skákačka
  • Moment překvapení
  • Nic převratného

Bean Boy není zásadní hrou. Nejde o nic, o co byste nemohli přijít. Pakliže ale hledáte jednoduchou a okamžitě hratelnou hříčku, která je navíc pořádně návyková, můžeme vám Bean Boye doporučit všema deseti. Věříme, že tak jako my hře přijdete na chuť.

Hra byla testována na zařízení iPhone 5S a HTC One a je ke stažení zcela zdarma na AppStore a Google Play.