Belgická herní komise chce hnát lootboxy před soud, projde to?

Belgická herní komise se pouští do boje proti lootboxům. Poté, co je minulý měsíc označila za hazard, teď požaduje jejich soudní stíhání, nebo aspoň přísné regulace.

Komise se zaměřila na hry Counter Strike: Global Offensive, FIFA 18, Overwatch a Star Wars: Battlefront 2. Paradoxně právě hra, která na trhu neuspěla kvůli lootboxům, byla jedinou, co se do křížku se zákonem nedostala. Nepochybně díky tomu, že hráči donutili EA ke změně systému lootboxů.

Belgický ministr spravedlnosti už dostal návrh na zahájení trestního stíhání a má se sejít se zástupci herního průmyslu, aby celý problém řešili. Kromě soudu nabídla herní komise několik dalších řešení, která by zvýšila kontrolu úřadů nad prodejem her s lootboxy a jejich transakcemi.

Návrhy zahrnovaly kontrolu věku hráčů při kupování her s lootboxy i při následných mikrotransakcích v herním obchodě a limity na utracené peníze za lootboxy. Dále komise požaduje, aby vývojáři nejen poskytovali statistické údaje o pravděpodobnostech na získání jednotlivých předmětů, ale také kontrolu nad generátorem náhodných čísel, který ovlivňuje, co ze svého lootboxu vytáhnete.

Belgická herní komise vypočítala, že například u hry Overwatch byste k získání všech předmětů ve hře museli koupit mezi 1300 a 1600 balíčků. Hráči věří, že pravděpodobnost na získání předmětů je pevně daná, ale žádná konkrétní čísla nejsou nikde oficiálně zveřejněná. Blizzard na žádosti o konkrétnější informace zatím nereagoval.

Komise tvrdí, že u těchto her se jedná o hazard, protože hráč do ní vkládá peníze s nejistým výsledkem a vysokou šancí ztráty. Právě samotné hraní navíc nemá vliv na to, jak "vysoká" bude vaše výhra, respektive jak vzácný předmět z lootboxu získáte.

Hlavním protiargumentem vývojářů je, že lootboxy obsahují předměty, které mimo hru nemají finanční hodnotu, což je podobné jako karetní sběratelské hry. Ty fungují na principu zakupování balíčků a také nejsou považované za hazard. Jako typický příklad můžeme uvést třeba Pokémon, nebo Magic the Gathering.

Před funkcionáři je nejspíš ještě hodně dlouhá cesta, ale smyčka kolem využívání mikrotransakcí ve hrách k násobení obratu se pomalu stahuje a začíná být vývojářům hodně těsná kolem krku. Společně s Belgičany se problematikou zabývají také ve Španělsku, Nizozemsku, Německu nebo Finsku. Sám ředitel Belgické herní komise řekl, že nemůže tvrdit, že všechny země dosáhnou společného postupu, ale přinejmenším se problémem a jeho řešením budou společně zabývat.

Diskuze (1) Další článek: Nové záběry z arkády NBA Playgrounds ukazují vylepšené animace a efekty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,