Zapomeňte na zklamání z Bioshocku 2. Ken Levine se vrátil, aby dokázal, že pravý stvořitel nových světů je jen on. A jeho tým.
Občas ale dojde k okamžiku, kdy hrdinka běží před vámi, najednou se objeví protivníci, prostě ji oběhnou a hrr přímo na vás. Na začátku to z příběhového hlediska dává smysl, později už ne a uvědomíte si, jak si vývojáři zjednodušili práci. Ale tak jako tak je to jen malý detail.
Kulky a magie
Fandové Systém Shocku 2 byli při hraní prvního Bioshocku rozladěni z posunu vstříc akci. U Infinite je ten posun ještě více patrný. Ken Levine a jeho tým převzali herní systém z Bioshocku 2, takže na jednom tlačítku máte metání plasmidů (zde se jmenují Vigor, ale jinak je to stejné), na druhém tlačítku spoušť zbraně.
Zbraní i Vigorů je spousta typů, takže si můžete zvolit kombinaci přesně pro váš herní styl. Vigor do velké míry kopírují Bioshock, takže tu najdete věci jako metání ohnivých koulí, či elektrických blesků, nechybí ani možnost ovládat nepřátelské stroje a tak dále. Snad každý se dá použít v sekundárním módu, kdy obvykle nastavíte past s danou schopností - může jít například o hejno vran, které klove do protivníků a oslabuje je.
Ze zbraní tu najdete pistole, kulomety, brokovnice, granátomety, raketomety, odstřelovací pušky a podobně. Zároveň u sebe můžete mít jen dvě zbraně a Booker neunese příliš munice, ovšem té je na střední obtížnost všude docela dost – jak už bylo zmíněno, z nouze pomůže Elizabeth. Jak zbraně tak Vigory lze u speciálních automatů vylepšovat, tentokrát vám na to stačí jen peníze a element vynálezů byl zcela odmazán.
Systémové nároky
Minimum
- OS: Windows Vista Service Pack 2 32-bitové
- Procesor: Intel Core 2 DUO 2.4 GHz / AMD Athlon X2 2.7 GHZ
- Paměť: 2 GB
- HDD: 20 GB volného místa
- Grafika: DirectX10 kompatibilní ATI Radeon 3870 / NVIDIA 8800 GT / Intel HD 3000
- Paměť na grafice: 512 MB
Doporučené
- OS: Windows 7 Service Pack 1 64-bitové
- Procesor: Quad Core Procesor
- Paměť: 4 GB
- HDD: 20 GB volného místa
- Grafika: DirectX11 kompatibilní, ATI Radeon 6950 / NVIDIA GeForce GTX 560
- Paměť na grafice: 1024 MB
Nechybí ani obdoba Toniců, tentokrát má formu oblečení. V základě to stejně znamená, že máte 4 sloty, kam si z nalezených věcí můžete vybrat bonusy podle vašeho gusta – silnější údery nablízko? Zapálení protivníka? Šance na automatické přebití zbraně? Záleží jen na vás.
Tohle vše v kombinaci s rozlehlými bojišti dělá z Bioshock: Infinite velmi zábavnou střílečku. Nestačí jen držet prst na spoušti, ale musíte přemýšlet, adaptovat se a reagovat. Velkou roli má i kolejový dopravní systém Skyline obkružující velkou část Columbie. Stačí naskočit, svést se, seskočit na nejbližší střechu a najednou je výšková převaha vaše. Ovšem pozor, to samé mohou udělat protivníci. Kouzlo Infinite je v tom, že tohle je jen jedna z možných strategií v akci.
Díky variabilitě (prostředí, zbraní, Vigorů, protivníků…) jsou přestřelky velmi zábavné, nicméně je pravdou, že osobně bych ocenil zvlášť ke konci jejich nižší frekvenci. Zároveň byla chyba si nastavit obtížnost na Medium, díky novému systému dobíjecího šítu (jako v Halo) a dostatku munice se mi „podařilo“ poprvé umřít snad až někdy 3/4 hry a to kvůli tomu, že mě Handyman (zdejší Big Daddy) zasekl do rohu a rozmlátil na kaši.
Díky hustému systému checkpointů však ani smrt není žádnou velkou překážkou – přijdete o něco o něco peněž, protivníkům se doplní něco zdraví a to je vše. Zkušenějším hráčům doporučuji rozjet hru na Hard. Po dokončení hry se odemkne ještě tužší obtížnost 1999.
Hra, která vás nechá v úžasu
A věřte, že si Bioshock: Infinite budete chtít zahrát minimálně ještě jednou. Třeba jen kvůli tomu, abyste vlastně pochopili příběh. V posledních dvou hodinách hry tvůrci totiž tak kopnou do vrtulí, že budete jen zírat na monitor s otevřenou pusou. Infinite dokáže šokovat stejně jako první díl, možná i víc.
Ano, budete muset být o něco tolerantnější, protože tvůrci se rozhodli jít dost jiným směrem. Ale rozhodně si odnesete nezapomenutelný zážitek, který vám připraví hodiny hutných diskuzí s kamarády – ostatně sám jsem se o nuancích příběhu Infinite bavil s kolegou půl víkendu.
Pokud bych měl Bioshocku: Infinite něco vytýkat, budou to v podstatě drobnosti. Občas moc akce, pár slabších pasáží, kde vás nechají tvůrci pobíhat tam a zpátky (pro příběh je to však důležité), ale to je v podstatě všechno. I tak jsem se nemohl od hry odtrhnout a dokončil ji v podstatě na dvě posezení a co je hlavní, hned jsem ji měl chuť rozehrát znovu.
Ken Levine to totiž dokázal znovu – vytvořil naprosto fascinující herní svět, který dokázal zaplnit zajímavými postavami, událostmi i tématy a to celé prošpikoval velmi zábavnými herními prvky. Pravda, po technické stránce je vidět, že Unreal Engine 3 už je zastaralý, ale hra vypadá díky skvělé výtvarné práci naprosto fantasticky a navíc nepotřebujete sestavu jako na Crysis 3, abyste hru rozběhali na plné detaily.
O zvukové stránce se dá říct jen to, že je famózní. Ať už se jedná o hlasy herců, či hudbu vybranou přesně tak, aby seděla atmosféře a zasazení.
- Uvěřitelný a živý svět
- Strhující příběh
- Inteligentní témata
- Elizabeth
- Pestrá hratelnost
- Místy moc akce
- Občas ztráta tempa
Multiplayer nečekejte, i když by možná byl díky Skyline hodně netradiční. Skončím tak, jak jsem začal: Bioshock: Infinite je do určité míry jinou hrou než první Bioshock. Lepší? Horší? To záleží na vás, jaké zasazení na vás působí lépe a zda vám nevadí přímočařejší hratelnost. V každém případě jde o skvělou hru, kterou byste si neměli nechat ujít.