PC | Recenze | X360 | PS3 | DLC

BioShock Infinite: Burial at Sea Episode 2 - stealth v sukni (recenze)

Vydáním posledního DLC pro Bioshock Infinite uzavírá Irrational Games kapitolu existence současného studia i příběhu celého Bioshocku. U toho jsme nemohli chybět, a proto jsme druhou epizodu Burial at Sea řádně proklepli.

Asi vás nepřekvapí, že Burial at Sea Episode 2 začíná přesně tam, kde skončila první epizoda. Děj je stále zaměřený na prostředí podvodního města Rapture, které oplývá děsivým a zároveň krásným prostředím s utopickou atmosférou. Také máte stále na krku úkol najít holčičku Sally. Tentokrát je tu ale jeden podstatný rozdíl. Už nehrajete za detektiva Bookera DeWitta, ale za Elizabeth. Z nepostradatelné společnice a klíčového prvku celého příběhu se tak stala hlavní, hratelná postava. A s ní přichází i zásadní změny v hratelnosti.

Kuše, nejlepší přítel osamělé dívky

Zatímco jste si v Infinite i v první epizodě Burial at Sea mohli užívat víceméně klasické FPS hratelnosti, kdy někam naběhnete a na férovku si to rozdáte s přítomnými nepřáteli, tentokrát musíte volit poněkud opatrnější postup. Jinak řečeno stealth. Elizabeth koneckonců není žádný odolný ranař jako Booker nebo Jack v prvním Bioshocku, takže v otevřeném boji povětšinou proti znetvořeným splicerům moc dlouho nevydrží. Stealth je tak prakticky nezbytný a tomu je podřízené vše. Včetně zbraní.

V případě potřeby lze použít klasický revolver, brokovnici nebo Radar Range z první epizody, ale jak už bylo zmíněno, boj s těmito zbraněmi způsobí většinou spíš komplikace, a navíc budete dost často trpět nedostatkem munice. Prodejní automaty rozhodně nejsou na každém rohu, moc munice neunesete a navíc nemáte k dispozici možnost otevírat trhliny v prostředí. Hlavní roli tak tentokrát hraje novinka v podobě kuše. Tichá, elegantní, smrtící a navíc se třemi druhy šipek.

Prodejní automaty rozhodně nejsou na každém rohu, moc munice neunesete a navíc nemáte k dispozici možnost otevírat trhliny v prostředí

První z nich uspí každého nepřítele (za předpokladu, že neví o vaší přítomnosti), druhý vypustí v těsném okolí účinný plyn a třetí, nazvaný prostě Noisemaker, lze vystřelit na určité místo, ze kterého se následně ozve hlasitý zvuk, jenž odláká nepřátele. Je jen na vás, jak všechny tři druhy zkombinujete, každopádně lze s jejich pomocí docílit poměrně účinné a kreativní likvidace protivníků. Já si třeba oblíbil postup, kdy jsem někam vystřelil Noisemaker, jenž na jedno místo přilákal víc nepřátel, a pak jsem mezi ně střelil šipku s plynem, který je všechny rychle eliminoval.

Neviditelnost je jistota

S kuší je zkrátka zábava, stejně jako s novými plasmidy/vigory. Jedním z nich je Ironsides. S ním jsem si připadal trochu jako rytíř Jedi, protože vytvoří ve dlani Elizabeth pole, jež sebere protivníkům munici a přihraje ji do vaší kapsy. Nejde o nijak zásadní schopnost, osobně jsem ji moc nevyužíval, ale i tak se může hodit. Mnohem důležitější je Peeping Tom. S ním můžete krátce vidět nepřátele skrz stěny a navíc se stát na omezenou dobu neviditelnými (doba závisí na zásobě Eve tekutiny). Pokud se chcete rychle vyhnout nepřátelům nebo automatickým střílnám, na které taktéž občas narazíte, není nic lepšího.

Asi nejlepší použití Peeping Tom je v kombinaci s hákem Sky-Hook, používaným pro melee útok. Pokud o vás protivník ví, úder hákem mu prakticky neublíží. Pokud ale o vaší přítomnosti netuší, ať už vlivem kradmého postupu nebo neviditelnosti, stačí jedna rána a máte po problémech. Peeping Tom je tak zatraceně účinný a povedený plasmid. Kromě dvou novinek máte také k dispozici dvojici už známých schopností, konkrétně Possesion, s níž obrátíte nepřítele proti jeho druhům, a Old Man Winter, dovolující zmrazit vodu i nepřátele. Samozřejmostí je pak možnost plasmidy lehce upgradovat, přičemž tentokrát musíte upgrady najít, už si je nekupujete v automatech.

Vzhledem k tomu, že nehrajete za Bookera, ale za Elizabeth, musíte se o zámky postarat vlastnoručně

Když už je řeč o schopnostech, za zmínku stojí možnost otevírat zámky. Vzhledem k tomu, že nehrajete za Bookera, ale za Elizabeth, musíte se o zámky postarat vlastnoručně, a to prostřednictvím klasické minihry. Stačí mít k dispozici šperhák, a pak v zámku trefit správnou západku. Kromě neutrálních západek, které prostě odemknou zámek, můžete při minihře trefit i modře znázorněné západky, jež vám přidají do arzenálu další Noisemaker šipku, a červeně znázorněné západky, jejichž aktivace zapne alarm. Klasická minihra, známá třeba z Oblivionu, je tak nepatrně ozvláštněná. A víte co? Ono to tak bohatě stačí.

Do hlubin a ještě dál

Pokud jde o prostředí, očekávejte většinou podobné kulisy jako v původním Bioshocku a první epizodě Burial at Sea. Tentokrát už nemáte důvod vydávat se do zatím ještě normálních lokalit obývaných normálními měšťany, takže poznáte Rapture jen z jeho prohnilé stránky plné splicerů a pustých, ale stále skvěle vyobrazených míst, které jsou pro každého fanouška Bioshocku povědomé a zároveň neokoukané. A navíc už nejde o takové koridory, některé lokality jsou skoro až překvapivě otevřené.

I prostředí podléhá snaze o stealth přístup, takže můžete v prostorách Rapture využívat šachty a háky u stropu a zároveň si musíte dávat pozor na skleněné střepy na podlaze nebo kaluže vody. Při neopatrné chůzi vydávají nezanedbatelný hluk, jenž snadno varuje nepřátele. Ne že by protivníci oplývali kdovíjak zázračnou inteligencí a pozorností, ale tancovat po hromadě střepů v jejich blízkosti rozhodně nedoporučuju. A pokud už vás temné prostory Rapture začnou nudit, mám pro vás dobrou zprávu. Čeká vás i krátký návrat do oblačného města Columbia, a hned v úvodu také do jedné velmi krásné lokace. Nebudu ale říkat, do které, nechci vám kazit překvapení.

Příběh je rozhodně kvalitní a navíc se velkou měrou opírá nejen o zápletku Infinite, ale i o události prvního Bioshocku

Stejně tak bych vám nerad říkal detaily o příběhu. Na poslání zachránit Sally je totiž nabalené rozšíření a zároveň uzavření příběhu celé Bioshock série, a něco takového je poměrně těžké pochopit a ještě těžší stručně popsat. Řeknu jenom to, že je příběh rozhodně kvalitní a navíc se velkou měrou opírá nejen o zápletku Infinite, ale i o události prvního Bioshocku. Což znamená, že opět potkáte pár známých postav (doktora Suchonga a Atlase), a také to, že jakožto neznalí hráči nebudete mít moc šancí vše pochopit. Je sice hezké, že vám hra nabídne na začátku přídavku krátkou rekapitulaci původního Bioshocku, ale to nestačí.

Pokud jste příběh celé série nikdy detailně nesledovali, mohla by pro vás snaha vše pochopit působit jako slušný bolehlav, což beru jako jeden z mála problémů, které druhá epizoda Burial at Sea obsahuje. Pokud jste ale s dějem obeznámeni, čeká vás naopak ideální uzavření kruhu a osvětlení několika detailů, včetně takových prkotin, jako je podobnost vigorů a plasmidů. Zjevně nejde jen o berličku vývojářů.

Všechno jednou skončí

Kromě chaotičnosti příběhu z pohledu neznalých hráčů je tu ještě jeden problém, a to délka. Burial at Sea Episode 2 je sice delší než první epizoda, především díky otevřenějšímu prostředí a variabilnímu stealth postupu si můžete herní dobu dost prodloužit, stejně jako snahou hledat v prostředí každou prkotinu v čele s audiodeníky. Ale i tak vám s největší pravděpodobností přídavek nezabere déle než 3 a půl hodiny. Což se mi pořád zdá poměrně málo.

Žánr: Akce
Výrobce: Irrational Games
Začátek prodeje: 25. března 2014
  • Stylový stealth
  • Kuše
  • Nové plasmidy
  • Různorodé prostředí
  • Skvělé zakončení
  • Stále poměrně krátké
  • Podání příběhu neznalcům

Navzdory tomu ale můžu druhou epizodu Burial at Sea s klidem doporučit. V případě první epizody nebylo tak těžké nabýt dojmu, že jste toho za 15 Euro dostali docela málo. To ale tentokrát nenastává. Burial at Sea Episode 2 je obsahově bohatý, chytlavý a neotřelý přídavek, ve kterém se každý fanoušek Bioshocku bude cítit jako ryba ve vodě. Stealth hratelnost sedí do prostor Rapture naprosto bez problému, prostředí se opět povedlo, příběh adekvátně vysvětluje všechny nejasnosti a s kuší a novými plasmidy je velká zábava.

V roli Elizabeth vás tak čeká krátká, ale nabitá a neopakovatelná jízda, která skvěle funguje nejen jako nádherné rozloučení s příběhem série Bioshock, ale i jako důstojné rozloučení s dílem Irrational Games. Teprve po dohrání Burial at Sea mi naplno došlo, jaká je škoda, že se tak kreativní tvůrčí celek rozpadá. A vám to určitě dojde také, takže neváhejte.

Diskuze (1) Další článek: Akce inFamous: Second Son pomohla prodejům PS4