BioShock: The Collection – zahrajte si znovu a lépe (recenze)

vytisknout velikost písma
Jen málokterá hra dokázala prezentovat napínavou atmosféru a hluboký příběh tak dobře jako BioShock. Není tedy divu, že se hra stala velmi populární a nyní vychází její remasterovaná verze. Jak na nás působí?
Seznam kapitol
  1. Oprášený BioShock
  2. BioShock 2 a BioShock Infinite
  3. Hodnocení

Nikdy bych si nepomyslel, že se budu u střílečky s hororovým vyzněním zabývat filozofickými myšlenkami hlouběji, než při hodinách občanky na základní škole. BioShock vstoupil do našeho vědomí a myšlenkami o lidské existenci nás provedl slaným mořem i zářivými nebesy. Nádherný zážitek nám přinesl každý díl a série to chce znovu zopakovat díky remasterům všech svých her v jedné půvabné kolekci.

Než se pustím do samotné recenze, musím upozornit na pár věcí. Zejména, že hodnotím verzi pro Xbox One. Slyšel jsem o tom, že PC verze hry mají problémy a nechci se jimi v průběhu recenze zabývat. Na Xboxu One fungovaly všechny BioShocky bezchybně a recenzi tedy namířím přímo na porovnávání rozdílů.

Bohužel se hlavně musím omluvit za screenshoty. BioShock: The Collection na Xboxu One zatím neumožňuje screenshoty vytvářet a tato služba údajně přijde v pozdějším updatu... tak dlouho ale nemůžeme s recenzí otálet. Našel jsem vám alespoň pár oficiálních, ať máte o grafickém pokroku BioShocku nějaký přehled.

V recenzi se budeme věnovat zejména jejich změně oproti starším verzím. Pro úplnou představu o BioShocku, BioShocku 2 a BioShocku Infinite si přečtěte jejich dřívější recenze. Pojďme se podívat na jednotlivé hry postupně.

BioShock

Když nás BioShock z ničeho nic umístil do role pasažéra, jehož letadlo se zřítilo, bylo celkem zajímavou ironií osudu, že jsme v chladné mořské krajině nakonec strávili zbytek hry. Je těžké uvěřit, že tomu bylo koncem října roku 2007, kdy vyšel BioShock a navždy se tučným písmem zapsal do herní historie.

bioshock_1.jpgbioshock_2.jpgbioshock_4.jpg

To, že se jedná pouze o střílečku, by řekl pouze nezasvěcenec. BioShock nás do filozofických úvah a přemýšlení o lidské existenci zavlekl víc, než kdejaký slavný spisovatel. Jako bonus nás bombardoval v té době výbornými herními prvky a grafikou, která nebyla vůbec špatná... hodně se toho ale změnilo.

 

Grafický pokrok BioShoku působí, jako když sedmileté dítě nakreslí obrázek. V době, kdy ho nakreslí, mu přijde nádherný. Ale jakmile je mu šestnáct, tak ho musí kompletně přemalovat – v tomhle případě je pouze obtažený fixou.

 

Zapnete remaster a čekáte od toho hory doly, což je samozřejmě přirozené. Jakmile se ale letadlo zřítí, první co vás zaskočí je graficky naprosto podprůměrná voda. Pak ale vidíte na vodě odrazy ohně a máte chuť to okamžitě vzít zpátky – dokud tedy neuvidíte samotný oheň, který vypadá příšerně.

Podle mě je definicí povedeného remasteru hra, u které nepoznáte, že je stará. BioShock tento cíl ale splňuje jen z poloviny. Hra si graficky hodně polepšila, ale hned na první pohled víte, že se jedná o titul, který si svou největší slávou už prošel. Grafický pokrok BioShoku působí, jako když sedmileté dítě nakreslí obrázek. V době, kdy ho nakreslí, mu přijde nádherný. Ale jakmile je mu šestnáct, tak ho musí kompletně přemalovat – v tomhle případě je pouze obtažený fixou.

V remasteru se tedy dočkáte obroušení některých hrbolků a zoubků, jasnějších barev a hlavně skvělého osvětlení. Celkový dojem je ale podprůměrný. Přeci jen dokáže hru pozvednou alespoň na takovou kvalitu, aby byla pro dnešní hráče stravitelná. BioShock přeci nebyl nikdy o grafice.

Starší principy vás čekají i v hratelnosti. Na dnešní poměry budete procházet velmi pomalu a i když BioShock dříve ohromil například systémem magie, nyní jsou tyto prvky daleko pozadu ve vývoji žánru. Pokud tedy o koupi remastrovaného BioShocku přemýšlíte, počítejte s tím, že jediným skutečným tahákem je příběh zasažený do krapet lepšího grafického vzezření.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A