Black & White – černá a bílá

Není všechno zlato, co se třpytí. Krásné pořekadlo, které se nepřímo dotýká i hry Black & White. Hry, kterou mohu s klidným svědomím označit za naprostou bombu současnosti :). Hry, která se stala pojmem dříve než ji autoři stačili dokončit. Hry, která je celá ze zlata. A navíc se opravdu pořádně třpytí.
Hra Black&White se stala pojmem dříve než byla vůbec vydána! To je prostě nevyvratitelný fakt. Může za to Peter Molyneux, člověk, který stojí za jejím vývojem a vůbec jeden z nejznámějších tvůrců her na světě. Nebudu tady pět chválu na jeho adresu, o kvalitě jeho práce vás snad přesvědčí už názvy her v nichž má prsty – Theme Park, Dungeon Keeper a v neposlední řadě také hra Populous. Tohle vše vytvořil Peter Molyneux během své práce u Bullfrogu, firmy, u jejíhož zrodu stál. Ale nic netrvá věčně a tak se po nějaké době názory P. M. a jeho spolupracovníků rozešly. Nakonec nezbylo Peterovi nic jiného než Bullfrog opustit. Po chvilce mlčení se však vrací zpět s netrpělivě očekávaným titulem Black&White v produkci své vlastní firmy Lionhead Studios.

Black and WhiteBlack and White
Black and WhiteBlack and White

A jaký je tedy námět B&W? Je prostý leč velice zajímavý. Ocitnete se v kůži nevýznamného, ale velice prohnaného čaroděje. Toho už nebaví neustále putovat od ničeho k ničemu, a tak se jednoho krásného dne rozhodne, řeknu-li to hodně zjednodušeně, ovládnout svět. No a protože tuší, že se mu to nepovede jen tak z ničeho nic, začne od základů - podrobením malinkaté vesničky plné občánků, kteří až doposud žili ve své poklidné zemi Edenu (nebo-li Ráji), spokojeni, bez jakékoliv myšlenky na uctívání nějakého toho rozmarného boha. Ovšem, nic netrvá věčně…

Vy, jako čaroděj bůh, se tedy vtělíte do těla některé pozemské osoby. Je jen na vás, jakou si vyberete a to samé platí o tom, jak se k ní, ale i ke svým poddaným budete chovat. A právě zde se ukazuje důmyslnost názvu Black&White. Černá, nebo-li barva zla, bude patřit k tomu, kdo se rozhodne ovládnout svou zemi pevnou rukou, tedy tvrdě, takřka by se dalo říci absolutisticky. Bílá je naopak znakem mírumilovnosti a „barvou“ pro hráče, jenž se rozhodne dosáhnout uctívání a obdivu lidu klasickým mírumilovným a ke všem spravedlivým způsobem. Nikde však není psáno, že musíte být po celou dobu ten „hodný“ či „zlý“. Podle vašich „současných“ vlastností se bude řídit i vaše postavička (zjednodušeně by se dalo říci, že bude takovým vaším zemským obrazem :). Tuto postavu budete také používat k vykonání všech vašich příkazů a bude to právě ona, kdo se bude ve hře zdokonalovat. Zde jsou poprvé vidět některé RPG prvky, které hru Black&White provází. Postava se tedy bude vyvíjet podle průběhu hry – to znamená, že jí budou přidělovány různé body, za které si pak bude moci „koupit“ nějaké to kouzlo či zlepšit nějakou ze svých vlastností. Princip tohoto přidělování bodů, ale vlastně i jejich zužitkování, bude hodně podobný s Diablem II. Velice potěšen jsem byl možností přenést si svou postavu i do multiplayeru. Dokonce šli autoři tak daleko, že neztratí žádné své vlastnosti a dokonce se může přiučit třeba novým kouzlům, které potom bude moci využít i ve hře pro jednoho.

Black and WhiteBlack and White
Black and WhiteBlack and White

Samozřejmě, že nebudete ve hře hrát sami. Jako protivníci se vám postaví další čarodějové, kteří vám nemohli nechat jen tak bez povšimnutí projít váš skvostný nápad na ovládnutí celého světa a lidstva (jejich počet není znám, ale zřejmě se bude jednat o číslo okolo 8, tedy stejně jako počet ras). No a tak se tedy strhne válka o to, kdo se stane tím jediným a nejlepším bohem. Válčit se bude o každou píď země Eden a buďte si jisti, že ostatní protihráči vám nedají svou kůži lacino. Samotný souboj mezi čaroději se bude odehrávat prostřednictvím vaší a protivníkovy postavy. Nemusím snad zdůrazňovat, že pokud se vám podaří zabít postavu někoho jiného, i on zmizí ze scény. Je to možná trošinku nespravedlivé, protože pokud zemřete vy, dostanete postavu novou (budete se s ní však muset piplat od začátku, učit ji už zažitá kouzla…). Souboje mezi vámi a soupeřem však nebudou obvyklé (budou spíše zpestřením na konec nějaké mise), klasická bojová část se bude odehrávat mezi cizími a vašimi poddanými, kterým však můžete prostřednictvím postavy pomáhat ke zdárnému konci. Opomenul jsem však ještě popsat způsob, jakým se budou získávat nová kouzla či útoky, které budou jediným způsobem, jak se od protivníka odlišit a tím ho i zahubit. Vše bude fungovat na principu odchytu poddaného některého jiného „pseudoboha“, kterého pak uvrhnete do tzv. Citadely. Ta vám za jeho „získání“ přidá nějaké ty body o jejichž funkci jsem však psal již výše. Právě na Citadele bude možno krásně pozorovat, na jakou „stranu“ se hráč kloní. Pokud se přidá na stranu dobra (tedy barvy bílé), bude zářit čistotou a nebeskou nevinností. Opakem bude samozřejmě zlo (barva černá), v takovémto případě ztmavne a bude vypadat tak špatně, jak si jen dovedete představit :). Citadela bude taktéž fungovat jako taková malá základna (no tak malá asi ne :) – představit si ji můžete spíše jako kostel s hromadou různých kreseb). Bude centrem vašich schopností a síly, bude to místo, kde si po prohrané bitvě doplníte síly a taktéž, kde budete moci trénovat vaše, na boj vyčleněné, poddané.

Trochu překvapující je zabudování několik „budovatelských“ prvků. To tedy znamená, že hra se tímto nepřímo ještě více přiblíží ke žánru, ze kterého vlastně původně vychází - z plnohodnotných real-time strategií. Můžete si tak vaší vesnici i s poddanými vystavět, jak se vám to bude líbit. V B&W se bude vše točit kolem dvou klasických surovin – jídla a dřeva, která půjdou získávat všemi způsoby, které známe z běžného života.

Black and WhiteBlack and White
Black and WhiteBlack and White

Ladně se musím přesunout k nejsilnější zbrani ve hře - ke kouzlům. Těch bude okolo 20 a jejich spektrum využitelnosti bude velice široké – od mega bomby, která zničí vše v dosahu, až po mírumilovné kouzlíčko, kterým vyvoláte hejno ptáčků (no, není to milé :). Jinak by se však jejich funkčnost a účinnost neměla příliš lišit od zaběhnutého systému, který známe z ostatních her, jednou zvláštností však přece jenom oplývají. Ta se dostaví v době, kdy budete chtít nějaké to kouzlo použít. V B&W nestačí jen zmáčknout pár tlačítek a vše je hotovo – to by bylo na vkus autorů moc jednoduché :). Budete-li chtít tedy vypustit nějaké to kouzlíčko, popojedete myší po obrazovce a podle toho, jak to uděláte, bude vypadat i výsledek vašeho počinu. Zní to možná trochu složitě, ale dodá to hře určitě na dramatičnosti. Zvláště pak v případech, kdy víte, že vám do zhynutí postavy zbývá už jen pár chvil a vaší poslední nadějí je speciální, dejme tomu léčitelské kouzlo. Představa, že stačí špatně pohnout myší a vše je v čudu, není zrovna moc příjemná. Podobně ale funguje i boj s jinými předměty – například s kamenem, kterým hodíte pouze pohybem myši. Od tohoto pohybu se bude odvíjet rychlost, ale pozor – také směr vašeho kamenu. Když už jsme u toho házení. Hra bude nabízet opravdu pořádnou dávku interakce s okolím, protože budete moci vymrštit do okolí opravdu vším, co právě uvidíte – stromem, domem, ale třeba i vesničanem :).

Vyzdvihnout musím taktéž umělou inteligenci všech postav, které jen ve hře můžete potkat. Ty totiž budou mít od začátku nadefinovány pouze základní charakterové vlastnosti, jako je povaha, hladina agrese či třeba soucitu. Postupem času se však budou vyvíjet a záležet přitom bude hlavně na okolních událostech. Pokud nějakému hodnému vesničánkovi zabijete rodinu, je docela možné, že postupem času zblbne, upíše se ďáblu a bude se snažit pomstít svou rodinu. Stejně tak z nevinného a milounkého děcka můžete trochou práce vychovat zabijáka. Počet kombinací a vůbec možností, kam se bude odvíje charakter postav je až neskutečný a bude velice zajímavé sledovat, jak to bude vypadat v samotné hře.

Nevím, zda-li je to ještě nutné, ale nedá mi to, abych se nezmínil o grafické stránce hry. Asi nejvýstižnější bude, pokud popíši vývoj grafiky již od prvopočátku celého vývoje, protože to hovoří za vše. Zprvu byla grafika opravdu dobrá (tedy v porovnání s dnešní dobou, tehdy mi připadala naprosto úžasná :), potom lepší, potom ještě lepší a dnes už je naprosto fantastická. Jsem rád, že autoři neusnuli na vavřínech a spolu s prodlužováním vývoje neustále zlepšovali i použitý grafický engine. Nesmím zapomenout na jednu věc - na okolí a vůbec celé prostředí hry se budete dívat skrz kameru se kterou půjde libovolně zoomovat a rotovat.

Black and WhiteBlack and White

Vynechat nemůžu taktéž jednu zajímavou informaci na závěr. Samotná hra se bude prodávat ve dvou edicích – budeme-li přesnější pak spíše ve dvou krabicích – bíle a černé (autoři asi doopravdy milují tyhle dvě barvičky :), jenž se od sebe liší jen tím, že zakoupením edice „bílé“ přispějete na dobročinné účely (samozřejmé je, že bude o něco málo dražší, podle aktuálního ceníku jedné nejmenované české distribuční firmy, která již Black&White nabízí, o rovnou stokorunu).

Jsem ze hry Black&White unesen. Nejde jen o přechodný stav, ale o naprosté pobláznění :) Mohl bych tady rozpitvávat celou hru do úplných detailů, protože je doopravdy o čem psát, ale tento článek má být „jen“ preview a tak tuto hlavní poctu ponechám někomu, kdo si ji bude moci recenzovat. Každopádně již teď vím, že Black&White bude bomba a zcela revoluční hra. Jestli ne, tak sním svůj klobouk (vlastně spíš čepici, klobouky nenosím :)).

Civilizace

Tak, teď už víte všechno podstatné o hře, takže se pojďme podívat na jednotlivé civilizace, se kterými se budete moci setkat.

JaponciJaponci – velice zajímavý národ – tedy ostatně, jako i ve skutečnosti :). Staví své budovy z rákosu a staví je hlavně u moře. Potravu získávají především rybařením, jsou to taktéž obchodníci.

EgypťanéEgypťané – národ stavitelů, což je vidět právě v Black&White. Jejich budovy se vyznačují vysokou odolností. Umí taktéž velice dobře ochránit svou vesnici použitím různých pastí.

TibeťanéTibeťané – jednoduchý a velice skromný národ. Vyznačují se velkou pobožností, což jim však dává do vínku některé mystické schopnosti.

ŘekovéŘekové – velice průměrný a nijak nad ostatními nevyčnívající národ. Staví meditační osady s chrámy, stojící na vysokých a štíhlých sloupech (tedy, jak to koneckonců k Řekům patří).

VikingovéVikingové – zvláště silný a bojovný národ. Nosí kožené oblečení :) a umí zaklínat nepřátelské bojovníky tak, že se při boji přidají na jejich stranu.

KeltovéKeltové – experti v hutnictví. Kromě toho žijí v souladu s přírodou a dokážou využívat její skrytá tajemství. Bozi jim nadělili možnost ovládat oheň, ale také například blesky…

AztékovéAztékové – s tímto národem nejsou žádné žerty. Používají bojové zaříkávací formule a berou zajatce, které potom velice rádi mučí na pranýři. Takže, už se jich taky bojíte? :)

IndiániIndiáni – národ, který je pravým protikladem Aztéků. Na rozdíl od nich jsou totiž Indiáni mírumilovní. Jejich kouzelnické umění je zaměřené na léčitelství.

Kouzla

Nesmím opomenout zmínit se o nejsilnější zbrani ve hře, totiž o kouzlech. Ty se dělí podle jednoduchého klíče na útočná a obraná, pojďme začít třeba těmi útočnými.

Útočná kouzla

ExplozeExploze – opravdu exploze jak má být. Po aktivaci tohoto kouzla se otevřou nebesa a z jejich nitra vystoupí zářivý paprsek, který zničí vše označené na zemi. Vůbec jedna z nejničivějších zbraní ve hře.

TornádoTornádo – velice účinné kouzlo fungující podle stejného principu, jako ve skutečnosti – to znamená, že s sebou odnese a zničí téměř naprosto vše. Objevit se ve hře může nejen jako zbraň nějakého kouzelníka, ale taktéž jako výtvor samotné matky přírody.

BouřkaBouřka – toto kouzlo se vyznačuje silným dětem doplněným burácením hromů a blesků, avšak způsobuje jen velice malé škody.

FireballFireball – klasický fireball, tak jak ho známe z ostatních her (i když tedy v mnoha modifikacích). Umí zapálit stromy, domy a způsobit tak nemalé škody.

MrázMráz – s tímto kouzlem můžete nechat zmrazit jakoukoliv postavu ve hře. Jeho účinky jsou sice pouze dočasné, i tak je toto kouzlo velice nepříjemné (vzpomeňme třeba na „starodávného“ DukeNukema 3D :).

BleskyBlesky – toto kouzlo vám umožňuje sesílat na nepřátele blesky, zapalovat jim tak domy, ostatní majetek a připravovat je tím o rozum :).

NeviditelnostNeviditelnost – i toto je v Black&White možné. Příšery z kterých jsou vidět pouze oči a lehce také obrysy těla. Mohou se tak vetřít nenápadně mezi nepřátele a zaútočit na ně zcela nečekaně.

Obraná kouzla

AzylAzyl – tímto kouzlem můžete ochránit před vnějšími zásahy celou vaši vesnici. Po jeho použití se vytvoří nad celou vesnicí ochranná průhledná bariéra.

Psychický štítPsychický štít – kouzlo azyl chrání před zásahem příšer a některých útočných kouzel, psychický štít naopak zabraňuje vniknutí telepatů.

LéčeníLéčení – k tomuto kouzlu jen stručně – umožňuje vyléčit kteroukoliv příšeru v boji i mimo něj.

Samo-léčeníSamoléčení – funguje prakticky stejným způsobem jako předchozí s tím rozdílem, že se příšery dokáží léčit samotné, nepotřebují vás tudíž k tomu.

Lesní kouzloLesní kouzlo – toto minikouzlo umožňuje z části ovládnout matku přírodu a to tím způsobem, že se budete zcela starat o stromstvo. Díky tomu můžete mít více této důležité suroviny.

Déšť – tímto kouzlem můžete zcela ovládnout déšť – pokud tedy budete potřebovat více přeháněk kvůli úrodě, bude více přeháněk – rozhodnutí je jen na vás.

Několik detailů o Black&White

Vývoj hry Black&White započal někdy před třemi roky, v dílnách společnosti Lionhead. První reakce zahraničních serverů, po ohlášení započetí práce, byly vskutku impozantní. Již jméno hlavního autora hry (Petera Molyneuxe) dodalo B&W na exkluzivitě a dá se říct, že i na zajímavosti. Od té doby se stalo B&W oblíbeným tématem pro takřka každý herní server, avšak zcela zaslouženě. Dnes je tato hra symbolem a bezpochyby jedním z projektů, do něhož se vkládají velké naděje. Šmouhou na její kráse však dodnes zůstává neustále odsouvání data vydání. Aktuální datum je květen tohoto roku a vypadá to, že snad autoři konečně dodrží slovo.

Žánr: realtime strategie s RPG prvky
Minimum: Pentium II 350 MHz, 64 MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučeno: Pentium III 500, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta, 600 MB harddisk
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Lionhead Studios
Distributor: Electronic Arts

Věci ke stažení

K samotné hře existují desítky a desítky různých pozadí, videí či třeba i plug-inů. V současné době je jedním z nejlepších serverů, na kterém je můžete najít, Lionsource (pozor, je v němčině), hledat můžete i na oficiálních stránkách.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konzolí nové generace

Ve Flight Simulatoru se můžete proletět kolem konz…

Hráči už si začínají dělat sranda i z profesionálního simulátoru Microsoftu.

19.  10.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Layers of Fear 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: hororový balíček a Lay…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

23.  10.  2020 | | 1 N/A