Black & White – vpravdě božská hra z Anglie

Black&White je božská hra. Božská strategická hra. Ať už mluvíme o její náplni či hratelnosti a technickém zpracování. A když jako podporu pro své tvrzení uvedu ještě jméno otce celé hry, herního boha Petera Molyneuxe, pak již i ti nejnedůvěřivější z vás musejí začít pochybovat, pokud jejich původní názor na další „božskou“ hru byl negativní.

Žánr: budovatelská a výchovná strategie
Minimum: PII 400, 64MB, 8MB 3D karta, 600MB na disku s Windows
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Lionhead Studios
Distributor:
Electronic Arts

Black&White je božská hra. Božská strategická hra. Ať už mluvíme o její náplni či hratelnosti a technickém zpracování. A když jako podporu pro své tvrzení uvedu ještě jméno otce celé hry, herního boha Petera Molyneuxe, pak již i ti nejnedůvěřivější z vás musejí začít pochybovat, pokud jejich původní názor na další „božskou“ hru byl negativní.

Historie

Poslední tři roky nás vývojáři z Lionhead krmí každou chvíli úžasnými screenshoty a podrobnostmi o nové a zaručeně převratné hře z jejich dílny. Vývojáři a hlavně jejich PR oddělení rozhodně nešetřili superlativy, a tak byl projekt B&W netrpělivě očekáván. Ozývaly se sice po celou dobu skeptické hlasy, které prohlašovaly uveřejněné obrázky za grafiku z intra a o slibované AI (umělé inteligenci) mluvily jako o sci-fi teorii. Nicméně rok se sešel s rokem a když se k nim přidal ještě jeden, spatřila světlo světa po několika technologických demech a beta verzích (které umlčely zastánce teorie o „obrázcích z intra“ a z nichž pocházelo i nedávno uveřejněné preview – které se teď pokusím doplnit a nikoliv opsat...) i plná, hratelná a skvělá verze. A právě nad tímhle dílkem jsem trávil posledních 10 dní (tedy více než 100 herních hodin...) a teď vám povím, proč k tomu došlo.

Příběh

Nejprve si povíme něco o příběhu a reáliích světa. Vaším osudem je vžít se do role všemocného boha a svými silami ochraňovat své věřící, ale také nové lidičky získávat (princip i styl zobrazení je velmi podobný stařičkému Populous. Aby ne, když za oběma projekty stojí ten samý Peter Molyneux). Nebyla by to ale moc velká zábava, kdyby zde nebyl někdo, kdo ztělesňuje absolutní negaci všech vašich aktivit, a tak je i tady– Nemesis, nejmocnější bohyně, která nemá na práci nic jiného, než vaši likvidaci... (nepíšu záměrně „zlo“, protože postupem času můžete být ještě temnější, než si Nemesis byla schopna byť jen představit...). Nemesis se ale rozhodně nemůžete postavit přímo – alespoň dokud nezískáte takzvaná Semena bytí – „Seeds“. Jen s jejich pomocí se můžete stát Bohem mezi bohy. K tomuto cíli bude směřovat veškeré vaše snažení, ovšem příběh typu „dojdu někam, všechno vybiju, seberu Seed a zase jdu dál“ není ta pravá cesta... Nic takového – příběh je plný velice překvapivých momentů, a tak i když finální cíl je jasný od začátku, cesta k jeho splnění bude křivolaká. A pochopitelně nejste jediný bůh (nepočítaje Nemesis) na světě.

Tak takhle vypadá zakonzervovaný zázrakPoradce - Anděl

Náplň

Ale začněme pěkně od začátku. Po několikaminutovém intru (které nemá absolutně žádný děj) se váš božský pohled zaměří na tři človíčky – rodinku na procházce u moře. Tu se v nestřežené chvilce rozhodne synáček zalaškovat si ve vodě se žraloky. Na vás je pochopitelně jeho záchrana – kurzorem jej popadnete za krkem a je po starostech. Vděční rodiče (vaši první věřící) vás odvedou do své vesničky a vy můžete konečně začít budovat svůj vliv. Chvilku rejdíte kurzorem po obrazovce a už se k vám hrnou vaši dva pomocníci (anděl ve výslužbě a neustále činorodý ďáblík), kteří vás po celou hru již neopustí – a že si to někdy budete přát celou svou božskou vůlí...

Milujte se a množte se!Black & White

A jak už bylo zmíněno výše – celá hra je především o budování své základny věřících – čím více jich máte, tím větší je váš vliv a tím více dalších oveček můžete získat – a tak stále dokola. Musíte si také uvědomit, že jste Bůh, a tudíž není teoreticky nic, co by nebylo ve vaší moci – chcete přesadit les? Žádný problém – popadnete stromky a hurá s nimi jinam. Chcete sklidit obilí nebo nachytat pro své lidičky ryby? Není nic snazšího. Máte problém s nízkou porodností? Postavte k sobě několik človíčků a hned je po starostech (doporučuje se nicméně kombinovat obě pohlaví...). Věnuje se moc lidiček neplodné zahálce? Stačí popadnout kurzorem budoucího pracanta a šup s ním do lesa (vznikne dřevorubec), na pole (pochopitelně rolník), na pláž (rybář) nebo třeba do moře (utopenec). Takto se tady budete starat o potřeby svých svěřenců, na oplátku za to získáváte další a další věřící (přeci jen, když jeden vidí, jak se z lesa zvedne strom a letí na pilu, začne přemýšlet o příčině takového nezvyklého úkazu ;-).

Aby měli vaši lidičkové kde bydlet, je ve vaší moci pochopitelně i rozšiřování vesnice. Zvolíte, kde se má co postavit, zajistíte dělníky a dřevo a pak už jen sledujete, jak se vesnička rozrůstá. Stavby by se daly rozdělit do několika typů – nejprve obytné (není třeba rozebírat, k dispozici je několik druhů stavení – i podle rasy, ke které ta která osada patří), dále stavby užitkové (třeba pila, bez které není možné stavět – produkuje polotovary pro stavaře – nebo školka či hřbitov) a konečně několik speciálních budov (jedná se o: centrum vesnice, díky němuž můžete ukojit své expanzivní choutky, věž (nebo kruh) mágů – netřeba vysvětlovat, Monument – podle počtu věřících můžete vybudovat div světa – dodává kouzla, věřící a tak podobně, a konečně Chrám). Chrám je asi nejzajímavější budova celé hry – nejen, že bez něj si neškrtnete, nejen, že díky němu získáváte sílu od svých věřících, ale hlavně jedná se o centrum celé vaší božské činnosti. Najdete zde knihovnu (plnou vámi získaných vědomostí), mapu ostrova (včetně vyznačených sfér vlivu ostatních bohů), právě běžící questy a tak dále.

I silou se dá získat moc!Black & White

Co by to bylo za boha, kdyby se nezmohl na zázraky (nebudu příliš plýtvat místem, protože v preview už bylo popsáno zázraků dost a druhak jsem stejně placen od článku a ne od kilobajtu :-))). Není pro vás pochopitelně problém rozpoutat déšť, vichřici či bouři. Můžete stejně snadno stvořit dřevo, jídlo nebo fireball či sopku. Nic však není zadarmo, zázraky lze získat buď z oltářů roztroušených po mapě (většinou se objeví po splnění nějakého úkolu a čerpají energii ze země – tudíž se zázraky obnovují) a nebo díky modlitbám vašich věřících (vymodlená kouzla závisí i na rase vašich věřících, ale to už bylo zmíněno v preview). V každé vesničce se totiž nachází „modlitební sloup“, kterým ovlivňujete míru bohoslužby vs. práce. Čím více lidí se modlí, tím více energie, a tím více zázraky můžete nové věřící získat – ale pozor, z přílišného křepčení okolo oltáře lze i zemřít, a to rozhodně není vizitka hodného Boha.

Tady jsem by moooc zlý.Rituální tanec a zoooom.

Nejen posilováním vlivu živ je Bůh a tak je třeba i současně zeslabovat vliv soupeřících entit. Na každé mapě spolu s vámi živoří minimálně ještě jedno náboženství a s ním i bůh. Jeho likvidace je možná dvěma základními způsoby. Mírová cesta spočívá v konverzi všech lidiček na mapě na pravou víru a druhá – ďábelštější – je prosté a účinné zničení soupeřova chrámu. Na mapě světa pak vidíte vyznačené „sféry vlivu“ jednotlivých mocností. Je jasné, že ve vaší sféře můžete dělat cokoliv, zatímco v sousedově si ani neškrtnete. Až na malou výjimku – do určité vzdálenosti od hranic vaší sféry můžete ještě po omezenou dobu provádět své božské kejkle – to bude vaše druhá výhoda při získávání „zahraničních“ věřících. Tou hlavní však zůstane:

Potvůrka

Kdyby měl Bůh současně na všechno myslet, všude být a všechno dělat sám, asi by se z toho brzo božsky zbláznil (příklad šíleného boha podává velice věrohodně i naše známá Nemesis). A když ještě onoho Boha ovládá smrtelník, pak už není o čem diskutovat a je jasné, že pomocník je nutností. V B&W takovým pomocníkem bude vaše Potvůrka – zvířecí minion, který díky pobytu v blízkosti Boha získá neobvyklé vlastnosti a schopnosti. Vám bude k dispozici v první misi Kráva, Opičák a Leopard. V další části (ve čtvrtém ostrově) však můžete své zvířátko vyměnit třeba za želvu nebo tygra (a 14 dalších). Zde nabízená zvířena se liší především v rychlosti, síle a inteligenci, a to bude velice důležité pro její další rozvoj. Vaše kreaturka je zpočátku zcela tupá, slabá a skutečně maličká, postupem času (zatím hraji cca 100 hodin a ta mrcha ještě stále roste...) však vyroste do velikosti menší hory a vybuduje si i unikátní charakter – výchova je pak jiná u každé započaté hry a musím uznat, že takhle by měl vypadat Tamagoči ;-). Ona výchova spočívá v metodě cukru, biče a vodítka – uvážete vašeho miláčka k poli a za chvíli už umí sklízet úrodu a krmit se přímo na poli, pokud blízko něj vy (nebo i nepřítel) sešlete zázrak, pak se jej (po několikerém opakování) naučí atd. (zvlášť efektivní je nechat protivníka za stálého léčení smažit vaši potvůrku, která pak použité kouzlo obrátí proti jeho původnímu majiteli – krása). Když tedy miláček jedná podle vašich představ, můžete jej odměnit nějakým žvancem nebo třeba i pohladit. Naopak špatné chování – třeba konzumace (případně nekonzumace) vesničanů – většinou následuje „jedna výchovná“. Po určité době pak bude vaše zvířátko dělat většinu rutinních záležitostí a získávat další věřící. To však není ani polovina jeho schopností.

Mučení mého miniona rozhodně netoleruji, jen počkej...Konec bohoslužby.

Neméně důležitou je jeho absolutní volnost pohybu – můžete jej díky tomu poslat do cizích sfér vlivu, kde bude svými kouzly konvertovat na víru i poddané jiného boha. Jak je více než jasné – nebude s tím asi souhlasit... Bude se tedy snažit vaši mršku zabít jednak svými kouzly – velice drahá záležitost - anebo spíše pošle vlastního miniona zaútočit na narušitele. V tento okamžik se hra přepne do „Mortal Kombat 3D“ módu a dvě potvory se počnou mydliti – zde získáte téměř plnou kontrolu nad pohyby vašeho svěřence a pomocí myši mu ukazujete kam udeřit či se pohnout. Spolu s tím ještě boj podporujete vlastními kouzly, protože při souboji přestávají částečně platit omezení sfér vlivu. Jak už to na světě bývá - jedni vyhrají a druzí ne – bylo by však velmi hloupé ztratit něco, co jste piplali mnoho desítek hodin během jednoho souboje, že? To si uvědomili i tvůrci, a proto váš (ani cizí) minion nemůže zemřít. Pouze na čas zmizí a zase se objeví u vašeho chrámu – to patrně zachránilo mnoho klávesnici a myší před úplnou destrukcí...

Když už jsme o toho chrámu – nachází se v něm i jeskyně vašeho zvířátka. V ní si můžete prostudovat statistiku, podívat se na vědomosti či charakter, prostě dostat se mu „pod kůži“. A na kůži mu zase zde můžete umístit několik tetování. a to i své vlastní výroby – tedy ne, že by to mělo jiný než vizuální efekt, ale potěší. Vizuální vzhled se bude také měnit v závislosti na vaší „božské příslušnosti“. Náležet můžete ke dvěma stranám moci, které zde reprezentuje:

Černá a Bílá

Jak je každému jasné – bílá barva pro dobrosrdečného boha a černá pro absolutní zlo. I když co je zlo? Je zlá liška, když zabíjí zajíce aby přežila? Je zlý bůh, když likviduje věřící jiného boha a zároveň získává další své věřící, aby přežil? Takové otázky si budete klást celou dobu hry (tedy v případě, že patříte k „těm hodným“) – ostatní klidně ugrilují bleskem vesničana před očima jeho spoluobčanů, aby jich 30 obrátil na víru. A právě tato neuvěřitelná volnost dává hře nový rozměr. Je úplně jedno, jak budete hrát – zda se rozhodnete konat zázraky pro blaho všech a vaší specializací bude magie tvořivá, ochranná a opravná. Nebo naopak přilnete k temné straně a budete vše získávat násilím a bolestí – pochopitelně se začnete věnovat magii ničení a kletbám. Asi nejpočetnější bude skupina realistů, kterým se bude hodit jak tvořit, tak i ničit. Ale kouzlo spočívá v té absolutní svobodě a unikátnosti každé hry. Nemůžete (téměř nikdy) hrát dvakrát se stejným profilem (a o osobnosti služebníka ani nemluvím!). Váš „životní postoj“ se projeví nejen ve vaší statistice a grafice staveb/kurzoru/potvůrky (zkrátka všeho), ale i v postoji lidí vůči vám a chování vaší příšerky. Začne-li najednou „bílý“ bůh grilovat a vraždit, pak přijde o značnou část svých lidí. Bude-li ale používat bič místo cukru po celou dobu, tak to již nikoho nepřekvapí a jeho věřící mu pochopitelně zůstanou (člověk si zvykne na všechno). A kde že se projeví tahle diference nejvíc? Pochopitelně když plníte příběhové i mimo-příběhové úkoly.

Magický štítTomuhle se v B7W říká menu.

Úkoly

Ty jsou vám zadávány ve formě zlatých a stříbrných svitků roztroušených po celé mapě. Zlaté značí úkoly příběhové, a tedy nutné ke splnění daného levelu, stříbrné pak úkoly bonusové. Jejich různorodost je vskutku obdivuhodná: budete hledat ztracené ovce, sestavovat menhiry podle svého hudebního sluchu nebo do nich hledat melodie. Pokusíte se sledovat jednoho moudrého starce na cestě do jeho svatyně, aniž by vás viděl (jeden z nejvíce iritujících úkolů celé hry – ten pišišvor je neskutečně rychlý a všímavý – po dvacátém pokusu jsem to vzdal...). Zahrajete si hanojskou věž a další logické hry v božském měřítku – se stromy a domy. Fantazii si tvůrci rozhodně neomezovali. Odměnou za vaše snažení bude buď postup v ději, nebo získání nových oltářů a s nimi i kouzel. Hrát si se tedy rozhodně vyplácí – hned na třetím ostrově se díky správnému „vyřešení lesa“ seznámíte s kouzlem tvořícím bílé holubice, které přeletem nad vesnicí získají tak 300 věřících (což je cca 6x více, než získá v té době vaše nejsilnější kouzlo!). Některým zase neodoláte díky jejich zadání – třeba zpívající námořníci v prvním levelu se snad ani nedají popsat – to se musí vidět (a když vám ještě za potraviny v podobě ovce poděkují a prohodí něco o tom, že cesta bude dlouhá, tak už se neudrží nikdo...). Hra díky těmto mezihrám získává ještě více života a realističnosti. Aby nebyl omezován váš růst k dobru či zlu, lze některé příběhové úkoly splnit dvěma způsoby – nabídne-li vám človíček výměnou za vaše služby něco, co má v domku, můžete mu buď pomoci, nebo zničit domeček a vzít si odměnu bez práce.

Ještě jeden obrázek z menu.Vnitřek Chrámu.

Od počasí po force feedback

Black&White zkrátka není ani tak hra, jako spíše reálný svět a životní styl. Tvůrci také předpokládali značnou míru závislosti na svém produktu a vyšli pařanům vstříc. Do hry bylo implementováno několik nevídaných vlastností – začneme pomalu. B&W se umí synchronizovat s vaším poštovním klientem (MS Outlook – verze Express bohužel není podporována) a podle vašich kontaktů pojmenovat vaše lidičky, díky tomu se mi povedlo bleskem ugrilovat šéfa Láďu Valíka a naopak před utopením zachránit docenta Humhala z naší fakulty. A integrace jde ještě dál – přijde-li vám mail, človíček se jménem odesilatele vám to přijde oznámit – a vzhůru do čtení ;-). To by samo o sobě stačilo, ale my zdaleka nekončíme. Jste líní podívat se z okna, jaké je počasí? I na vás je myšleno – stačí se zaregistrovat na serveru B&W (což proběhne automaticky, pokud jste připojeni k Internetu – na server se odesílá slušné info o vašem počítači, což zamrzí trochu) a v nastavení zapnete korekci počasí ve hře podle zpravodajství serverů ve vašem státu/regionu. Zkrátka vánice se vám přenese zpoza okna na monitor. Tomu říkám integrace s Internetem. Když už jsme u té Sítě, u Lionheadu vém také automaticky zřídí homepage na které se může každý kochat výsledky svého božství a pochopitelně i prohlížet (a porovnávat) svoji unikátní příšerku!

Kouzla myší mají svůj půvabZápad slunce.

A ještě jedna věc se autorům povedla – majitelé myší s force feedbackem mohou zajásat – B&W totiž nejen podporuje, ale i zapojuje do hry jejich zbytečně drahou hračku! A jak, ptáte se? (inu, já se ptám také, protože moje geniuska už skoro ani neleze, natož aby vibrovala... ale doslechl jsem se následující). Pokud patříte k horním deseti tisícům a vaše myš při přejíždění okének vesele poskakuje, pak v B&W dostane epileptický záchvat. Nejen, že si můžete ošahat každý kámen a každou věc, ale i vaše potvůrka s vámi bude komunikovat pomocí vibrací, kouzla budou žít vlastním životem a při stěhování stromů se řádně zapotíte. Můžete si pohladit hejna ryb a zazmítat se ve větru. Ale hlavně díky váze a typu povrchu vyřešíte některé subquesty (majitelům obyčejných hlodavců budou tyhle úkoly skryty – aby nedocházelo k neřešitelným situacím). No řekněte – která hra tohle umí? Co ještě? Ach ano, pochopitelně…

Multiplayer

Tak to je další obzvláště vypečená záležitost. KDYKOLIV totiž můžete přepnout ze single do multi módu a naopak. Nejen, že zůstane váš profil, ale i vypiplaná zvířena!!! Vytrénujete si tedy miniona a vzhůru do boje – kde získá další zkušenosti a dovednosti, se kterými bude single mód o poznání jednodušší! Nám se také osvědčilo učení spoluhráčových potvor svým kouzlům, které by jinak pro vašeho kolegu byly naprosto nedostupné! A to není vše. Multiplayer se dá také hrát jako kooperace dvou lidí pod vlajkou jednoho boha – jeden člověk ovládá boží ruku a druhý hraje za příšeru – tím získává výcvik a celá hra úplně novou dimenzi. Nevím co víc bych mohl napsat – prostě první hra, kde není rozdíl mezi single a multiplayerem na úrovni postav, ale na úrovni ovládání a stylu hry! Moooooc hezké. A teď už jen „nudná“

Technická data

Když už jsem nakousl ovládání pomocí FF krysy, tak by nebylo od věci si nejprve povědět o ovládání jako celku. Tak tedy – ovládání je nezvyklé, neříkám ale špatné či chaotické. Nevím, možná mne budete považovat za mimozemšťana nebo inteligentní (alespoň doufám) chobotnici, ale pravdou je, že jsem se s ním sžil velice rychle a bezbolestně. Veškerá interakce může probíhat pouze pomocí myši, nicméně pro rychlejší reakce se doporučuje zapojit i klávesnici a využít ji k ovládání kamery (předdefinované ovládání je logické a velice snadno naučitelné. Je ale také pravdou, že asi ne každý drží myš v levé ruce a klávesnici se věnuje pravačkou... ;-)). Ovšem co je unikátní a zaslouží si tesat do mramoru, je systém vyvolávání kouzel. Zapomeňte na nějaké klepání na ikonky, tady se kreslí runy myší! V pravém rohu obrazovky se zobrazuje malá nápověda, jaké runy můžete zrovna použít a vy je pohybem myši zkoušíte nakreslit. Povede-li se vám trefit tvar tak, aby jej hra poznala, zaplane obrazec magickým ohněm a ve vaší ruce se ocitne zvolený zázrak. Ač to zní jednoduše, praxe je poněkud obtížnější, ale ač to vypadá dost složitě, není to tak zlé – trocha tréninku a je z vás čaroděj první třídy! (pokud tedy nečarujete s tři roky starou geniuskou, jako já...). Tenhle styl magie se asi nebude líbit každému (pokud vaše ruce připomínají tvarem i citem dubové špalky, pak nejsou vaše šance největší...), ale věřte mi – za pár hodin tréninku ten pocit rozhodně stojí (když jsem nedávno šel zalít zahradu, začal jsem bezmyšlenkovitě kreslit do vzduchu runu „W“, která v B&W vyvolává déšť...). Přidejte k tomu ještě FF podporu a netradiční a velice zajímavé ovládání je na světě.

Black & WhiteNoc na hřbitově.

Jak jste si jistě všimli, nepadlo ještě ani slovo o vizuální stránce celého projektu. Grafika je totiž další složkou hry nad kterou se bude slintat velice dlouho. Nejdřív se podívejte na obrázky okolo. Řádně a hluboce se nadechněte. A připravte se na šok – tahle nádhera je ze hry (nikoliv z intra) a co více – obrázky pocházejí z Celeronu 400MHz, kde hra běžela plynule a velice svižně! A to už je co říci – fantastická grafika s velice dobře vyladěným engine, to se v naší době moc často nevidí. Nu, dosti bylo pění ód, jak to vypadá? Jednou větou - 3D svět z pohledu volné kamery. A že ta kamera je skutečně „free“ si můžete ověřit na okolních obrázcích – není problémem kdykoliv odzoomovat do vzdálenosti pár mil nad ostrov a vzápětí přiblížit kameru až k obličeji libovolného človíčka. Nádhera. Když už jsme se zastavili u obličeje – autoři si dali neuvěřitelnou práci s mimikou a prokreslením tváře vašeho zvířátka – ta mrška skutečně vypadá jako živá. Menu ve vašem chrámu je pochopitelně také 3D – jak je vidět z grafiky okolo. Co dále ke grafice? Má cenu psát, že kouzla jsou grafické akcelerované orgie? Že voda vypadá jako voda a strom jako strom? Že zažijete střídání dne a noci (a úžasnou hru světla a stínu)? Že... ale co, prostě napíšu – grafika je FANTASTICKÁ (a rychlá!).

Ruku v ruce s grafikou se protlouká zvuk a hudba. Ani tato složka nezaostává za grafikou. Lesy šumí a svist blesků protínajících oblohu vám zježí vlasy. A to nemluvím o kompletně namluvených dialozích a radách – a ani zde se Lionheadi neomezovali. Vyslechnete si tak řadu nádherných hlášek a narážek na většinu populárních věcí (rozhodně se nezapomene ani na Hollywood a Akta-X), a celá atmosféra zase vyletí o pár příček výše. Hudba naopak není nijak agresivní a příjemně podmalovává dění na obrazovce (tu a tam). Tím jsme vyřídili technická data a ještě se letmo zmíním o AI (tedy umělé inteligenci).

ZooomNejhorší quest ve hře.

Nevím, zda Peter Molyneux použil voodoo nebo černou magii, nicméně výsledkem je ten nejživější, nejinteraktivnější a nejproměnlivější svět, který kdy spatřil světlo světa našeho. Chování počítačových lidiček i soupeřů je k nerozeznání od člověkem kontrolovaných. Počítač se bude přizpůsobovat vaší povaze a strategii a je jasné, že hodného boha potrápí likvidací věřících a temného zase jejich odlouděním pomocí metody cukru a cukru. Ale největší díl strojového času spolkne osobnost miniona – zde je snad použita umělá neuronová síť, jinak si nedokáži vysvětlit unikátnost každého jednotlivého zvířete. Jejich učenlivost a schopnosti ovlivňuje snad každá vaše činnost a je třeba podotknout – pro věčné piplání a vychovávání mnohdy zapomenete na vlastní hru. Sečteno a podtrženo – Lionhead dodrželi slibovanou vysokou úroveň AI, přidali něco navíc a velice nás potěšili. Tečka.

Jo, zápory

Je zde však i pár věcí, které je možno (nikoliv však třeba) vytknout. Jednak nevím, komu sedne předdefinované ovládání – leváci budou nadšení (podle mého), praváci patrně také, ale už jsem slyšel i názory na „stupiditu a šílenost“ kláves a ovládání – verdikt nechám na vás, mně se ovládání líbilo. Co dále? Kamera. Pokud nad ní máte kontrolu, pak je vše ok, nicméně během soubojů chaoticky poletuje kolem a občas si řízne cestu stromem, domem či horou – fuj, taková hloupá chybka. Co také zamrzí je absence podpory mailového klienta Outlook Express – přeci jen, je asi nejrozšířenější. Také se mi nepodařilo objevit slibovanou podporu ICQ, ale vzhledem k tomu, že se zpráva o ní vyskytla pouze v nějaké tiskové zprávě a v manuálu o ní není ani zmínka, tak nevím. Ať hledám, jak hledám, nenacházím žádné další mínus, musíme se spokojit s verdiktem, že B&W je prostě téměř bezchybná hra...

A závěr

Co napsat závěrem? Stejně už to nikdo číst nebude – teď už každý jistě běží do obchodu pro tuhle úžasnou věc. Takže jen lakonické – zapomeňte na všechno, co jste až doposud znali – včetně Sacrifice, které jsem posledně tak vyzvedl – je tu nový KRÁL, a asi si trůn udrží celý letošní rok (uvidíme v prosinci). Neuvěřitelně chytlavá hratelnost, nevídaná grafika, technické vymoženosti 21. století, prostě věc, která se rozhodně vyplatí. Nemá cenu dále zdržovat – už běžte nakupovat, a nezapomeňte: B&W se distribuuje ve dvou verzích – Černá a Bílá. Bílá je asi o 100,- korun dražší a jejím zakoupením přispějete na charitativní účely (je mi jasné, že u nás asi brzo bude nedostatková černá verze...). Bůh s vámi!

Grafika: 10/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 10/10
Po dlouhé době zase jedna zasloužená desítka!
Celkové hodnocení: 10/10
Diskuze (39) Další článek: Kdo vyhrál hru na vlastní přání?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,