Black & White: Creature Isle - recenze herní příručky

Jistě se každý z vás někdy při hraní hry potýkal s nepřekonatelným problémem či zákysem, který ho doháněl k zoufalství. Stejně tak se mezi vámi najdou tací, kteří se o své oblíbené hře chtějí dozvědět co možná nejvíce. Pro obě skupiny je skvělou variantou herní příručka, užitečný to rádce v knižní podobě. A právě dnes vám přinášíme recenzi knihy Black & White: Creature Isle.

Název příručky: Black & White: Creature Isle
Nakladatelství: Prima Games (http://www.primagames.com)
Nakladatelství (ČR): Stuare (http://www.stuare.cz)
Autor: Dean Evans
Překlad: Michal Krbec
Cena: 295,- Kč
245 stran, ČB

Úvod aneb co je to Black & White?

Než se vrhneme na první stránky samotné knihy, pojďme si blíže představit hru, o které pojednává. Nepochybuji, že každý z vás alespoň jednou během svého herního života zaslechl název hry Black & White či jméno Peter Molyneux. Co mají tyto dva pojmy společného? Je to právě Peter Molyneux, jeden z nejvýznamnějších herních vývojářů všech dob, kdo stál u zrodu společnosti Lionhead a vytvořil s ní výbornou hru Black & White. Ta se dočkala mnoha příznivých ohlasů, výsledky prodejnosti však nenaplnily předchozí očekávání. Přesto však opět tento titul ukázal, že "hra na boha" je stále mezi pařanskou komunitou velmi populární.

Zhruba rok po uvedení původní hry se všichni fanoušci dočkali také přídavku v podobě oficiálního datadisku Creature Isle, který se zabýval především vaším vlastním tvorem. Toť prozatím vše, čehož jsme se v případě série Black & White stali svědkem. Jak však uvedl Peter Molyneux na letošním veletrhu ECTS, bude-li budoucnost jeho počinům nakloněna, rád by viděl ve vitrínách obchodů titul Black & White s pořadovým číslem pět.

Pár všeobecných informací o knize

Na začátku dnešní recenze je třeba zdůraznit, že samotná příručka je ve své podstatě pouhým překladem anglického originálu nakladatelství Prima Games. Plyne z toho tedy jediné - v dalším textu se budu zabývat především formou a kvalitou samotného překladu, nebude však chybět ani hodnocení původní grafické podoby, informační hodnoty celého textu a mnohé další. Ovšem nepředbíhejme.

Pojďme si tak říct několik všeobecných informací. Kniha samotná má rovných 248 stránek, čistý text však zabírá podstatně méně místa - autoři si opravdu vyhráli s grafickou úpravou knihy a tak většinu místa zabírají především obrázky, text je tu jaksi "navíc". Celý obsah příručky je rozdělen do 7 kapitol, z nichž prvních šest pojednává o původní hře Black & White, poslední kapitola je pak věnována datadisku Creature Isle. Jak jste si mohli jistě všimnout, právě podle něj byla shodou okolností pojmenována také celá příručka, což je trochu zavádějící - snadno by tak mohl nakupující hráč nabýt dojmu, že kniha pojednává pouze o tomto doplňku.

Úvodní slovo od Petera Molyneuxe

Stejně jako každé knize kteréhokoliv z mnoha rozmanitých žánru, i v případě herních příruček předchází samotnému pojednání a užitečným informacím o hře tzv. úvodní slovo. Povětšinou pochází přímo z pera autora, v případě Black & White: Creature Isle jsme se však dočkali zajímavé a veskrze příjemné výjimky - úvod tak sepsal Peter Molyneux, jeden z herních velikánů a hlava herního vývojářského studia Lionhead Studios. A o čem že jeho textík pojednává? O útrpném vývoji, způsobech hraní, dočkali jsme se i několika hodnotných a užitečných rad. Poslední odstavec vám více vypoví i o datadisku Creature Isle, o novinkách, které s sebou přináší a důvodech, proč stojí za investici. Úvod je velmi působivý a jméno Petera Molyneuxe jako jeho autora jistě dodává knize na "atraktivitě".

Kapitoly a jejich obsah

Jak jsem se již letmo zmínil, celkem na nové majitele příručky čeká sedm kapitol nabitých informacemi. Ta první je samozřejmě věnována základním informacím o hře, další už konkrétněji rozebírají jednotlivé a patřičně důležité části hry. Čeká tak na vás pojednání o používání zázraků, herní strategii, vašem tvorovi a nechybí ani užitečný návod spolu s řešením všech úkolů, které budete muset v cestě za dokončením hry úspěšně splnit. Celkově je informační hodnota knihy vcelku vyčerpávající.

Za drobný nedostatek považuji absenci klasického rejstříku, více prostoru mohlo být věnováno také obsahu - ten v současné formě obsahuje jen několik položek. Čtenář je tak odkázán na své schopnosti a informace o méně významném aspektu hry musí pracně vyhledávat stránku po stránce. Naopak si mě získaly zajímavé citáty známých osobností nedávné i vzdálené minulosti, které předznamenávají začátek každé kapitoly.

Kvalita překladu - alfa a omega úspěchu

Jak jsem již zdůraznil v samém úvodu dnešní recenze, příručka Black & White: Creature Isle je ve své podstatě "pouhým" překladem anglického originálu z dílen nakladatelství Prima Games. Jistě každý z vás, kdož se někdy pustil do překladu anglického textu, narazil na mnoho chutných frází, jejichž převedení do rodné mateřštiny bylo pravým oříškem. Právě proto může v některých případech působit kvalita překladu trochu zvláštně, věty kostrbatě, výjimkou není ani opakování slov v kratším odstavci - trochu zamrzí také strojové překlady v některých částech textu. Jak mi ale v minulosti sdělila jedna rozumná duše - více než sloh a kvalita textu je pro čtenáře důležitější obsah a hodnota informací a po této stránce na tom není příručka Black & White: Creature Isle v žádném případě špatně.

Přesto si v případě překladu neodpustím jednu připomínku. Všechny texty a oslovení samotného čtenáře je pojato v klasickém tykání, což pro některé nemusí být zrovna příjemné. Prosím neberte moji připomínku jako všeobecnou kritiku - naopak, tykání mi připadá mnohem přirozenější než upjaté vykání, které najde své opodstatnění pouze v pracovním vztahu dvou zaměstnanců odlišných generací. Samotná kniha však na mě v první moment působila stejně jako nová moderátorka hudebního pořadu Eso. Je však na každém z vás, nakolik mu bude psaná forma knihy a zmiňované týkání nepříjemné.

Absence CD

Za dobu existence titulu Black & White se podařilo na Internetu nashromáždit opravdu úctyhodné množství zajímavých plug-inů, nových map či tvorů. Proto mě v případě příručky Black & White: Creature Isle zamrzela absence CD, které by posloužilo jako shromaždiště těchto užitečných souborů. Jistě by je ocenili i samotní hráči.

Naneštěstí není ani na stránkách knihy jakákoliv zmínka o webových serverech, které by mohly být dobrým rozcestníkem při hledání konkrétních souborů. Ne každý je totiž v používání Internetu natolik zběhlý, aby se vymotal ze spleti všech portálu a našel ten pravý - tedy ten, který mu nabídne právě to, co hledá.

Grafická úprava a cena

Na opravdu špičkové úrovni je grafická úprava knihy - všechny stránky včetně pozadí jsou doplněny vkusnými obrazovými materiály, které samozřejmě bezprostředně souvisí se samotnou hru. Vše je vyvedeno jako kombinace černé a bíle, více barev se tak dočkáte pouze v případě obálky. Pochválit musím také velikost textu, jehož přečtení by nemělo činit jakékoliv potíže ani lidem se slabším zrakem.

Cena příručky se samozřejmě odvíjí především od počtu stran a nákladů na výrobu jednoho kusu, proto je 295,- Kč celkem opodstatněný požadavek samotného nakladatelství (i když opět nepopírám, že bych za svých tři sta korun ocenil již zmiňované CD naplněné zajímavými soubory).

Rádce pro fanoušky hry Black & White

I přes několik drobných výtek, kterými jsem hru počastoval v předchozích řádcích, na mě celá příručka působila vcelku dobře. Nabízí slušnou porci informací, které jsou podány relativně srozumitelně a navíc vše krásně dotváří chutná grafická úprava knihy. Herní příručka Black & White: Creature Isle nakladatelství Stuare si tedy jisto jistě zaslouží pozornost všech, kteří hledají vhodného rádce při své cestě na božský trůn.

Informační hodnota: 8/10
Kvalita překladu: 6/10
Grafická úprava: 6/10