Black: The Fall - drsná totalita, kde odpor končí smrtí (recenze)

Život v totalitním režimu je pro některé noční můrou, jiní ho sami poznali a mnozí v něm dodnes žijí. Co když se to ale zvrtne? Ohavnost extrémní totality se snaží nastínit hra Black: The Fall.

Totalitní režim odkazující na komunismu je pro naši zemi už naštěstí minulostí, měli bychom však myslet na to, že mnoho lidí stále trpí pod bičem charismatického vůdce. Těžkost života a obtížnost se z něho vymanit je hlavním tématem hry Black: The Fall.

Karl Marx je pořád v kurzu

Hned v prvních okamžicích hraní si nejspíš vybavíte studio Playdead. Vizuálně i hratelnostně je Black: The Fall velmi podobný jejich poslednímu titulu Inside. Každopádně jak to u napodobeniny něčeho bývá, vývojáři ze Sand Sailor Studio se sice vrhli na silné téma, ale provedení něco chybí.

black_the_fall (1).jpgblack_the_fall (2).jpgblack_the_fall (3).jpgblack_the_fall (4).jpg
Nacházíte se v totalitním režimu, ve kterém i minimální odpor znamená smrt

Věnujme se nejdřív samotnému námětu. Black odkazuje na komunismus v jeho nejdrsnější možné formě. V lokacích zahlédnete kladivo se srpem či portréty Marxe, Putina a Stalina. Nicméně kvůli extrémnosti režimu si vybavíte spíše 1984 od Orvella, i když ani Velký Bratr se nevyrovná tak velké kontrole lidí jako v Black: The Fall.

 

Vizuálně i hratelnostně je Black velmi podobný titulu Inside

 

V rozsáhlých továrních komplexech, ve kterých se zpracovávají kovy, je mnoho kamer, kde není kamera, tam je strážník a kde není strážník se nachází gigantický válečný stroj. Stačí, abyste na okamžik přestali plnit svou práci a dělali něco nepovoleného a čeká vás smrt provedená přesnými zásahy olověných kulek. Sledován je doslova každý váš krok a jedinou šancí na přežití je pohyb v zastíněných prostorách, kam kamera nedohlédne.

black_the_fall (5).jpgblack_the_fall (6).jpgblack_the_fall (7).jpgblack_the_fall (9).jpgblack_the_fall (10).jpgblack_the_fall (11).jpg
Jedinou šancí na přežití je zcela zmizet z dohledu veškerých kamer

Vývojáři tím prezentují svou vizi extrémní totality, která by třeba mohla přijít. Těžko říct, zda je jejich cílem varovat či upozornit například na bídný život obyvatel Severní Koreje, každopádně ve hře mi přehnaně extrémistický režim přišel možná spíše rušivý. Je vždy důležité, aby hra snažící se předat nějakou zprávu dokázala působit pořád realisticky. Třeba by bylo možné kontrolovat všechny lidi, jenomže ve hře budete umírat kvůli přesně mířeným kulkám tak často, že jsem nedokázal prezentované realitě moc uvěřit.

Dělnický lid musí poslouchat!

Tentokrát hrajete za běžného řadového dělníka. Jednoho dne se rozhodnete, že už nechcete jako ovce dělat práci, která vás nebaví. A režimu se to nelíbí. Nyní musíte z celého továrního komplexu utéct, což není vůbec snadné a cestou poznáte zničený svět, jenž se soustředí na budování odporných válečných strojů, které mají hlavně za cíl udržet obyvatele pod kontrolou.

black_the_fall (8).jpgblack_the_fall (12).jpgblack_the_fall (13).jpgblack_the_fall (14).jpg
Prostředí je silné, ale kvůli neohrabané hratelnosti poselství tolik nevyzní

Hrou postupujete překováváním logických úloh, ale také akrobatickými kousky. Zatímco logické úlohy jsou dost jednoduché, obtížné je jejich načasování. Ve hře budete mnohdy skákat či muset přesně provést určitou činnost, každopádně vůbec to hře nesedí. Vaše postava se totiž hýbe celkem neohrabaně, což by vadit nemuselo. Jenže v případě, ve kterém musíte zdolat překážky vhodné tak pro asasína, to není moc příjemné.

 

Postupně jsem měl spíš pocit, že hraji logickou skákačku než hru snažící se mi sdělit nějakou zprávu

 

Do logických hádanek se postupně přidá speciální přístroj sloužící k označování dělníků a dávání příkazů, což hře dodá zajímavé nové logické hádanky (časem budete ovládat i pejska). Postupně jsem měl ale spíš pocit, že hraji logickou skákačku než hru snažící se mi sdělit nějakou zprávu.

Bez vysvětlení a bez naděje

Vývojáři se dle mého názoru až příliš odklonili od hráče samotného. Je jasné, že by vám v totalitním systému nic nevysvětlili, ale tu a tam nějaká knížka či letáček by rozhodně pomohly. Nevěděl jsem o daném světě nic, jen to, že tam žiju, což mi neumožnilo vybudovat si k prostředí hlubší vztah. Silné provedení na mě působilo spíše povrchově.

black_the_fall (16).jpgblack_the_fall (17).jpgblack_the_fall (18).jpgblack_the_fall (19).jpgblack_the_fall (21).jpgblack_the_fall (24).jpg
Kvůli naprosté absenci jakéhokoli vysvětlení působí prostředí celkem prázdně

Možná je problémem i to, že se dostanete do role pronásledovaného, který odmítl plnit své dělnické povinnosti. I když jste systémem zasaženi, nejste jeho přímou součástí. Neprožijete strasti běžného obyvatele, pouze je vidíte zdálky při svém útěku. A neustálé zabíjení, které snižuje kvalitu života, je také nadproduktivní. Hra je stavěná tak, že špatné načasování či mírné nakouknutí znamená hned smrt, kvůli čemuž bude vaše postava pořád umírat, ale pak si k ní těžko vybudujete hlubší vtah.

Při hraní cítíte snahu vývojářů. Vidíte zajímavé prostředí a je vám jasné, že si lidé prochází peklem. Bohužel samotná myšlenka a pochopení hrůzy zůstává trochu mimo. Vývojáři vás hodili do přesně definovaného světa, který skončí ještě předtím, než se stanete jeho součástí. Hru dohrajete za nějaké tři hodiny a po dohrání nebudete mít pocit, že jste si prošli něčím výjimečným.

Hodnocení: 3 / 5

Klady:

  • zajímavý svět
  • zábavné logické hádanky

Zápory:

  • hratelnost hodně založená na načasování
  • hra přistupuje k hráči příliš chladně
  • ovládání je neohrabané
Váš názor Další článek: Pirátské dobrodružství ze Sea of Thieves v čerstvé hodince záběrů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,