Blitz Brigade: komiksová válka (mobilní recenze)

Akční střílečky z první osoby se přes svou povahu docela dobře usídlily na mobilních platformách. Jedním z důkazů toho je i Blitz Brigade, multiplayerově orientovaná fps, která po debutu na iOS a Androidech letos dorazila i na Microsoft App Store. Zda stojí za vaši pozornost se dozvíte v následujících řádcích.

Blitz Brigade je tématicky zasazena do období druhé světové války, a proto na jedné straně stojí spojenecká armáda, zatímco na té druhé vojáci nacistického Německa. Spíše než skutečný konflikt ale výtvarný styl (a ostatně i hratelnost) připomíná Team Fortress 2, tedy odlehčenou střílečku plnou humoru, ale také dobře vybalancovaného herního systému. Za hrou stojí zkušení tvůrci ze studia Gameloft.

Trénink? Pche

Hra jako taková je rozdělena do dvou základních herních módů. Tím prvním je trénink, který slouží k tomu, abyste si osvojili základy hratelnosti Blitz Brigade, mezi něž patří možnosti pohybu, boj primárními a sekundárními zbraněmi, ale třeba i obsluha válečných strojů jako je tank, helikoptéra nebo džípy. Za splněné tréninkové mise je hráč, stejně jako v případě vyhraných multiplayerových bitev, odměňován zkušenostními body a penězi.

Snímek obrazovky (26).png Snímek obrazovky (27).png Snímek obrazovky (31).png

Trénink je jen přípravou na tu opravdovou řežbu, která nastává v multiplayeru. V něm se proti sobě postaví až dvanáct živých hráčů, a to hned v několika herních módech. Deatmatch je klasickým soubojem všech proti všem, v Capture the Flag se týmy přetahují o vlajky, Domination je variantou týmového deathmatche s pevně stanovenou výší počtu zabití, a v Tournamentu jsou specificky upraveny možnosti toho, za jakou třídu vojáka lze hrát.

Specializace představují základní stavební kámen multiplayeru

Specializace, tedy rozdělení vojenských jednotek do různých povolání a tříd, představuje základní stavební kámen multiplayeru, mimo to je ale také vůbec nejsilnější stránkou hry. Tým, který absentuje například medika, stále může vyhrát. Protější strana, která má správné a rovnoměrné rozložení všech tříd a správně jednotlivých schopností využívá má ale mnohem větší šanci na úspěch.

Likvidátorem nebo zdravotníkem?

Tříd je celkem pět: voják, kulometčík, medik, stealth a odstřelovač. Stejně tak jako ve všech podobně zaměřených hrách i v Blitz Brigade se jednotlivé třídy liší. Voják je beze specializace, na druhou stranu zase představuje všestranný charakter, medik dokáže léčit, jeho zbraň ale není předurčena k tomu, aby likvidovala zástupy nepřátel, zatímco kulometčík takovou zbraň má, ale pohybuje se hodně pomalu a tak dále. Každá postava má své výhody i nevýhody, obsahuje účinnější nebo taktičtější zbraně, a proto záleží jen na vás, jaký styl hry vám vyhovuje a čeho je třeba k úspěchu v daném týmu. Hra díky tomu působí dynamicky a není jen obyčejným střílením do objektů.

Snímek obrazovky (32).png Snímek obrazovky (34).png Snímek obrazovky (35).png

Blitz Brigade obsahuje celkem pětici různých map. Podíváte se na Madagaskar, prozkoumáte útroby válkou zdemolované katedrály, anebo budete bojovat o přístav. Mapy jsou dobře navržené a nabízí spoustu zákoutí a míst pro taktický, ale i zcela nezřízený boj. Ačkoliv pět map není zrovna moc, je třeba si uvědomit, že hru pořídíte a můžete ji hrát zcela zdarma. Navíc, díky přítomnosti různých herních režimů se jednotlivé bitvy neustále proměňují a nemusíte se bát nástupu stereotypu.

V zásadě každá multiplayerová hra znamená zisk zkušenostních bodů a peněz. Díky těm se vám postupně otevírají nové třídy, ale také dveře k tomu, abyste pro vybranou třídu mohli pořídit lepší výbavu. Výbavu už ale nakupujete za peníze, jež jsou druhou odměnou za vyhraný match a splněné úkoly a výzvy. Čím více hrajete, tím rychleji váš účet roste. Díky němu pak můžete základní výbavu obohatit o granáty, jetpack, plamenomet a další exkluzivní kousky.

Penězi k výhře

Problémem je to, jak už tomu při současném trendu bývá, že peněz je málo a naprostou většinu z nich utratíte za opravu zbraní. Každá hra se totiž podepíše na stavu vašeho arzenálu, zbraně jsou rozbité a ne už tak účinné. Hra vás proto vyzve k jejich opravě, za něž dáte velkou část vydělaného obnosu peněz. Exkluzivní zbraně, upgrady tříd či nové skiny jsou pak přístupné především těm, kteří jsou za hru ochotni platit prostřednictvím mikrotransakcí.

Blitz Brigade nevyžaduje žádnou energii, životy nebo doplňování akčních bodů, a tak hru můžete hrát neustále

Jejich uživatele hra často zvýhodňuje oproti těm, kteří je neužívají – například za peníze lze nakoupit diamanty, díky kterým se lze respawnovat okamžitě a není nutné čekat vymezený čas. V krajních případech se pak může stát, že bohatý tým z hlediska dovedností a skillu lepší roznese na kopytech, protože se rychleji vrací do hry. To nepotěší, ale v dnešní praxi se nejedná o nic, co by překvapilo. Alespoň že Blitz Brigade nevyžaduje žádnou energii, životy nebo doplňování akčních bodů, a tak hru můžete hrát kdykoliv a jak dlouho chcete. Jen ne úplně naplno.

Mikrotransakce představují neduh prakticky jakékoliv hry, která je využívá. Minulý týden jsme recenzovali GT Racing 2 a situace tam byla dosti podobná. Je otázkou, jak dlouho hráči budou ochotni platit za každou maličkost reálné peníze. Původně lákavý model free-to-play, který láká na stažení a hraní zdarma, je totiž ve většině případech docela prohnilou záležitostí. Ve finále bychom mnohem raději zaplatili přiměřenou částku při pořízení hry a měli pak k dispozici všechno, co onen titul nabízí, než zdarma polotovar, který dovaříte jen penězi. Těch je ale ve výsledku mnohem víc, než při jednorázové platbě.

Skvělý styl nebo vykrádačka?

Po krátkém zamyšlení o smyslu mikrotransakcí se už vraťme zpět k Blitz Brigade. V poslední části této recenze se podíváme na jeho technickou vyspělost. Když jsme v úvodu zmiňovali podobnost s Team Fortress 2 od Valve, zdálo se to možná jen jako prosté konstatování, jenže podobnost je doopravdy do oka bijící. I tady totiž očekávejte komiksové postavičky s nereálnými proporcemi, hodně pastelových a křiklavých barev, vtipné hlášky a celkovou nadsázku, která prochází prakticky celým titulem, od menu až po možnost výsměchu zabitému hráči.

Výtvarný styl bude pravděpodobně působit dvojím dojmem. Tím prvním je dojem pozitivní, protože Blitz Brigade vypadá opravdu moc pěkně, ke stylu hraní se nemohlo hodit nic víc než příjemný humor, nadhled a celková pohoda. Druhou možností, jak lze grafiku hry vnímat, je brát ji jako vykrádačku Team Fortress 2, protože – nebudeme si nic nalhávat – kdyby se Blitz Brigade nejmenovalo Blitz Brigade, dalo by se o něm s přehledem říct, že jde o mobilní mutaci hry od Valve. Záleží jen na vás, jaký k tomu zvolíte přístup, nám se Blitz Brigade po stránce technické líbilo moc.

Titul jsme testovali na zařízení Microsoft Surface RT a ačkoliv má hra v některých případech problém s plynulostí, připisujeme to spíš slabším specifikacím tabletu než hře samotné. Nic to nemění na tom, že hra vypadá opravdu fantasticky. Mapy, postavy i zbraně jsou krásně vymodelované a celé je to doprovázené stylovou hudbou. Problém jsme neměli ani s ovládáním, neboť si lze vybrat mezi dotykovým nebo klasickým ovládáním myší a klávesnicí, i když to dotykové si s FPS hrami doteď ideálně nerozumí. Bezproblémově fungovalo i připojení do hry, za pár vteřin jste ve hře a nemusíte se bát ani žádných problémů s odezvou nebo lagováním.

Dostupné pro: PC, iPhone, Android
Žánr: Akce | Akční FPS
Výrobce: Gameloft
Začátek prodeje: 2. července 2014
  • Cena
  • Zábavná hratelnost
  • Pěkná grafika
  • Okamžitá přístupnost
  • Systém "penězi k výhře"
  • Dotykové ovládání pro FPS není ideální

Pakliže jste o Blitz Brigade doposud nezavadili nebo máte zařízení s Microsoft App Storem, upalujte tam a začněte hru stahovat. Ačkoliv totiž tato akční multiplayerová střílečka má své mouchy, jedná se o jednu z nejlepších her v žánru, která se vyznačuje skvělou a okamžitou hratelností a přístupností.

Hra byla testována na zařízení Microsoft Surface a je ke stažení zcela zdarma na Windows App Store, Google Play a AppStore.