Blizzard, část první – legendární továrna na hity

Blizzard. Symbol úspěchu, tvůrčího talentu i zajímavých afér. Jedno z nejúspěšnějších herních studií všech dob má na svědomí neuvěřitelnou plejádu hitů, které již po léta s úspěchem boří rekordy prodejnosti. Podrobně jsme se zaměřili na jeho zajímavou historii, dosažené úspěchy i malé prohry. Jak se rodila vývojářská legenda? To se dozvíte v první části našeho profilu!

Jen málokterý hráč dosud neslyšel o jedné z nejznámějších společností herního průmyslu – studiu Blizzard. Za dobu své existence se tato firma stačila nesmazatelně zapsat do srdcí hráčů, přestože jí mnozí z rozličných důvodů nenávidí. Bez ohledu na různorodost názorů však hry tvořené v kancelářích této společností hrají všichni, bez rozdílu věku, pohlaví, národnosti či rasy. Blizzard tvoří hry pro masy a dělá to zřejmě nejlépe ze všech. Nejedná se o chrliče herního braku či snad odpadu - když se řekne Diablo, Warcraft nebo třeba Starcraft, většině hráčů se vybaví zarudlé oči a bezesné noci, které díky těmto projektům museli „vytrpět“. Byli jsme to však my, hráči, kdo se tvůrcům odměnil obří prodejností každého ze zmíněných titulů. Co však předcházelo současnosti, kdy je Blizzard jedním z nejúspěšnějších studií současnosti? Pojďme si tak právě dnes společně přiblížit bohatou historii tohoto studia v seznamovacím článku, v němž se dozvíte o podstatných momentech firmy - od jejích počátků až k dnešnímu dni.

Krušné počátky – Silicon & Synapse

Asi každý úspěšný subjekt v Americe představuje své začátky jako zatraceně těžké a i zde platí jednoduché pravidlo – na každém šprochu pravdy trochu. Úspěšní lidé zde mají svou vizi a sní si svůj „americký sen“ - když se jej však rozhodnou realizovat, nemají více než garáž rodičů, kde začnou nesměle oťukávat kýžený průmysl, aby se z nich o několik let později stali uznávaní odborníci. Začínal tak Bill Gates, id Software, Westwood, ale také Blizzard, zpočátku reprezentovaný výhradně jednou osobou – Alenem Adhamem.

Název Blizzard nespadl z nebe a zpočátku o něm nevěděl ani Adham, který hry doslova miloval. A jelikož tenkrát byla taková doba, chtěl je i tvořit. Jeho touha byla natolik silná, že se po střední škole, na počátku devadesátých let, podílel na úspěšné hře Demons Forge, díky níž získal neocenitelné zkušenosti a vrhl se na vývoj vlastního projektu – Gunslinger. V té době frčely adventury, tudíž se i Allen rozhodl zařadit svůj debut do této kategorie. A světe div se, dostavil se úspěch v podobě na tehdejší dobu skvělých několika tisíc prodaných kusů.

V tehdejší době bylo možné vytvořit hru jedním člověkem, ale přesto se Allen projevil jako zdatný vizionář a jal se vytvářet stabilní společnost, která by se čím dál tím více rozšiřovala. Do nápadu zbláznil i svého dlouholetého kamaráda Mika Morheima, s nímž zanedlouho založil firmičku Silicon & Synapse. Postupem času se k nim přidal ještě Frank Pearce a toto trio je dodnes synonymem úspěchu společnosti. Nebylo však jednoduché prosadit se a tak byli Silicon & Synapse zpočátku využíváni pro tvorbu konverzí úspěšných titulů na platformu PC, k níž hned od počátku výrazně tíhli. Povedeného přepracování se tak jejich přičiněním dočkal například Battlechess. Konverzemi firma získávala prostředky pro menší vlastní projekty, přesto se stále nedala označit za výdělečnou - zakládající členové si totiž první dvě léta nepřišli na žádný plat a museli se živit jinak. Vývoj her tak do jisté míry znamenal pouze zábavu ve volném čase, kterou ale prožívali naplno. Je otázkou, zda bychom dnes měli tu čest s Blizzardem, kdyby nedošlo k výraznému sebezapírání za svým jasným cílem jdoucích tvůrců.

  

První úspěch Silicon & Synapse nesl jméno Lost Vikings

Zřejmě prvním, do jisté míry vlastním titulem, jelikož výpomoc poskytla dobře známá společnost Interplay, byla závodní hra RPM Racing. Nešlo o žádný bestseller a i v kvalitě měla hra mezery. Budoucí Blizzard však jejím prostřednictvím jasně představil své priority, jimiž bylo vše, co vedlo k dobré hratelnosti. Následovalo ještě několik více či méně známých projektů, z nichž za zmínku stojí především Justice League Task Force, Rock and Roll Racing a vůbec nejznámější Lost Vikings. To byla ve své podstatě první hra, s níž Silicon & Synapse zaznamenali vskutku velký úspěch a tato plošinovka byla mnohými periodiky vyhlášena jako nejlepší hra roku. V nedávné době se dokonce dočkala přepracování na malé displeje GameBoye a i zde jde o jeden z nejpovedenějších titulů.

Vznik Blizzardu

Přestože za sebou měli Silicon & Synapse několik povedených a docela úspěšných titulů, navíc s jedním bestsellerem, firmě se stále nedařilo zrovna růžově. Bylo to způsobeno tím, že její vlastníci byli především vývojáři a o obchodování a ekonomice věděli pramálo. Jakmile se tak dostali do vrcholné sféry businessu, začali mít větší problémy, které by dříve či později zřejmě vyústily v zánik. Jako jeden z těch hlavních byla definována složitost a nesrozumitelnost názvu – a tak muselo dojít k jeho změně. Tak se také stalo a i přes peripetie s již existujícími jmény jako Chaos Studios se nové jméno nakonec ustálilo pod logem Blizzard. A jak víme, to se stalo synonymem úspěchu.

Blizzard tým

Prvním titulem pod značkou Blizzardu byl Blackthrone, hra tak trochu podobná Lost Vikings, ovšem s mnohem větším zaměřením na adventurní složku. Blackthrone se dočkal slušného ohlasu, ale vedle změny názvu ani on nepřinesl zakladatelům klid. Přestože již dostávali slušné výplaty a tým čítal hned několik členů, budoucnost byla více než nejistá. Tenkrát vydávání fungovalo na základě záloh a případných menších doplatků za výraznější úspěch. Na nějaké přehnané tantiémy se nehrálo, takže i když byl projekt velice úspěšný, o moc více, než bylo ujednáno, se z něj vytřískat nedalo. Blizzard se tak rozhodl vlastní tituly i vydávat, s čímž souvisí i kontrakt s Davison and Associates, kteří Blizzard vlastně pohltili. Součástí smlouvy byla ale i klauzule o značné autonomii firmy, jež zaručovala skvělou tvůrčí svobodu. V neposlední řadě si tímto nadaní autoři zajistili i slušné platy a podmínky pro vývoj. Došlo také k prvnímu výraznějšímu náboru zaměstnanců, z nichž za zmínku stojí především Rob Pardo, Bill Roper a konečně na plný úvazek i Bob Fitch.

Zlatá éra

V roce 1994 přichází první a nefalšovaný hit Blizzardu, který si získal celé miliony příznivců, o čemž svědčila i vysoká prodejní čísla. Jednalo se o titul Warcraft: Orcs and Humans. Přišel dva roky po zakladateli žánru RTS, hře Duna 2 od Westwoodu. A nebylo pochyb, že právě od této realtime strategie si autoři vypůjčili mnoho a mnoho prvků a snad i koncept. Přesto nešlo o pouhou kopii, jelikož zatímco Duna 2 se odehrávala na bázi známé sci-fi licence, Warcraft byl designery od píky vymyšlený fantasy svět, v němž zuřila válka mezi lidmi a zelenými a v prvním díle bestiálními Orky. Hra nabídla na tu dobu poutavý příběh i mocné hrdiny. Dlouhodobě nejvýznamnějším přínosem byl ale dozajista multiplayer, který v podobných hrách hraje prim dodnes. Přestože v roce 1994 ještě plnou měrou bujelo pirátství, podařilo se Blizzardům překonat milionovou hranici prodejů a to je bezpochyby úspěch i na dnešní dobu.

  

Možná to tak nevypadá, ale tohle byl v roce 1994 vrchol a to jak co do hratelnosti, tak po technické stránce

Okouzleni skvělými výsledky Warcraftu se zaměstnanci Blizzardu pustili do druhého pokračování, které sice nepřineslo významná vylepšení, ale prodloužilo dobrodružství lidí a Orků, mocně vylepšilo multiplayerový part, přidalo jednotky i fungl novou SVGA grafiku, jež je „koukatelná“ i dnes. Warcraft 2: Tides of Darkness spatřil světlo světa v roce 1995 a nejenže v oblibě porazil rivala od Westwoodu, titul Command and Conquer, ale opět překonal milionovou hranici prodejů - s budgetovými vydáními, jež se dají sehnat ještě dnes, to dělá dokonce něco okolo milionů dvou. Blizzard je považován rovněž za průkopníka datadiskové scény, kterou sice nerozjel, ale úspěšným přídavkem k druhému Warcraftu Beyond the Dark Portal notně podpořil. Od té doby také platí kvalita datadisků k titulům Blizzardu, jež nejsou nikdy pouhým ždímáním peněz z kapes zákazníků, ale vždy přináší nové prvky a skvělou zábavu.

Pro dnešek jsme u konce, ale již zanedlouho se můžete těšit na pokračování příběhu o jedné z nejvýznačnějších herních společností minulosti, současnosti a doufejme, že i budoucnosti. Ta bude také jedním z témat, na něž si příště posvítíme.

Diskuze (1) Další článek: StarCraft & StarCraft: BroodWar - patch v1.11

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,