Bloodborne: Karetní hra - krvavá lázeň na vašem stole (recenze)

Ponurá atmosféra katakomb pod městem Yarham, obyvatelé měnící se ve vraždící nestvůry a hlavně hektolitry krve všude, kam se podíváte. Že je vám to všechno nějak povědomé? Aby ne, Bloodborne je karetní hra s licencí stejnojmenné hororové záležitosti z PS4.

• Blafování...
  • Známý herní svět
  • Jednoduchá pravidla
  • Parádní insert
  • Fungující mechanismy

• ...Které ale není pro každého
  • Vyšší cena
  • Ke konci hry zdlouhavé
  • Velký vliv náhody
6/10

Město Yarham sužuje nákaza, která dělá z lidí vraždící zrůdy. Nejlepším lékem na tuto epidemii je… sekáček zabodnutý v hlavě. Karetní Bloodborne mělo vyjít už v březnu loňského roku, po několika průtazích způsobených schvalováním ze stran SONY se však na pulty obchodů dostalo až v březnu letošního roku, a to díky vydavatelství Blackfire.

Bloodborne se na první pohled tváří jako kooperativní hra, ale není tomu tak. Lovci spolu sice musí spolupracovat, aby porazili všechny nepřátele, zároveň však soupeří mezi sebou o to, kdo získá více ozvěn krve. Princip hry je velmi jednoduchý a pravidla pochopíte po pár kolech. Jako lovci se snažíte společnými silami zabíjet nestvůry, k tomu máte k dispozici… velmi nápadité zbraně. Jestliže se vám nestvůru podaří zranit, dostanete příslušný počet ozvěn krve. Pokud navíc nestvůra zemře v kole, v níž jste ji zranili i vy, získáte navíc trofej. Hráč, který bude mít na konci partie pomyslný kýbl krve největší, vyhrál.

Ke stolu si musíte sehnat další dva až čtyři kamarády, poté už vám nic nebrání v tom, abyste přichystali balíček nepřátel. Nepřátel jsou ve hře tři duhy, finální bossové, bossové a obyčejní protivníci. Finálních bossů je celkem pět. Mají vyšší hodnotu zdraví, jejich trofeje jsou cennější a konečně mají také speciální schopnost, která platí po celou dobu hry. S výjimkou jednoho vám přitom dokážou velmi nepříjemně zatopit, a to klidně ještě před samotným zahájením hry.

Jak už název napovídá, finální boss přijde na řadu až nakonec, nejprve se budete muset vypořádat s jeho poskoky. Balíček nepřátel se skládá ze tří menších bossů (ti mají také speciální schopnosti) a sedmi normálních zrůd. Těchto nepřátel je celkem 25, což sice na první pohled vypadá jako solidní počet, pokud ovšem vezmeme v potaz, že v každé hře jih využijete celých 10, velmi rychle se se všemi seznámíte. Na druhou stranu se balíček sestavuje náhodně, takže určitá míra variability zde je.

Každý lovec má ze začátku k dispozici základní sadu vybavení sestávající se z pěti karet včetně zbraní. Ty se dělí na zbraně na blízku a na dálku, přičemž zbraně na dálku vám nejenže mohou pomoct minimalizovat dopady útoku nestvůry, ale mohou vám také poskytnout výhodu dřívějšího útoku. Zbraně si můžete obměňovat za lepší a svůj balíček karet i tak optimalizovat. Při jejich pořizování se ale vyplatí po očku sledovat také to, co si vybírají vaši protihráči. Spoluhráče se ostatně vyplatí sledovat po celou dobu hry. Může se vám totiž hodit informace o tom, jaké karty už zahráli a tím pádem je nemají k dispozici, případně kolik života jim ještě zbývá.

Nutno dodat, že některé ze zbraní mohou mít i negativní dopad na ostatní hráče, kterým tak můžete solidně zatápět.  Blafování a podrazy jsou tady celkem na denním pořádku, takže byste k partii neměli zvát nikoho, kdo neunese trochu té škodolibosti…

Herní kolo se v podstatě skládá z toho, si hráči tajně zvolí karty pro dané kolo proběhne útoky nestvůry a hráčů. Vtip je ale v tom, že nestvůra útočí jako první, takže se vám klidně může stát, že když si nepohlídáte zdraví a (nebo) budete mít velkou smůlu zemřete ještě dřív, než se vůbec dostanete na řadu. Tím pádem nestvůru nezraníte, nezískáte ozvěny krve a v případě jejího poražení ani trofej. Smrt ve hře zase až takový problém není, ba právě naopak se připravte na to, že během partie zkrátka párkrát zemřete… Nic moc zásadního to pro vás ale neznamená, pouze přijdete o svůj tah (útok) a neuložené ozvěny krve.

Adrenalin do hry přidává také fakt, že o síle útoku příšer rozhodují kostky. Na kartě nestvůry je zobrazena buď zelená (nejslabší), žlutá nebo červená (tou vážně házet nechcete…) kostka. Čísla na ní vyražená představují sílu útoku – ten může být klidně nulový, ale také dosáhnout dvouciferné hodnoty, protože u některých hodnot je také vyraženo malé nenápadné plus, které znamená další hod.

Ve třech hráčích vám jedna partie zabere kolem 45 minut, s rostoucím počtem hráčům (a mírou jejich přemýšlivosti) toto číslo poroste. Nám osobně už při posledních 2-3 nestvůrách přišlo, že se hra celkem vleče a vůbec by nevadilo, kdyby nepřátel v balíčku bylo méně.

Při pohledu na cenu asi leckoho překvapí, že je krabice s hrou tak malá. A skutečně v ní mnoho materiálu nenajdete, jen kostky, žetony, karty zbraní a pět velkých kartonových desek hráčů. Na druhou stranu je ale třeba dodat, že kvalita komponent je solidní a dáváme palec nahoru také za podaří insert, do kterého je radost všechny komponenty skládat. Vyšší cena je tak zapříčiněna licencí, nicméně tento fakt fanoušci videoherní předlohy jistě ocení.

A své koupi pravděpodobně nebudou litovat – atmosféra hororového Yarhamu je z hraní cítit a herní mechanismy fungují na výbornou, navíc pravidla jsou opravdu velmi jednoduchá. Jenže Bloodborne nenabízí nic navíc. Pokud tedy o Bloodborne víte více než jen to, že „je to ta hra z PS4“, k celkovému hodnocení si klidně jeden bod navíc přičtěte.

Název: Bloodborne: Karetní hra
Vydavatel v ČR: Blackfire
Počet hráčů: 3-5