To co si napsal může ale také nemusí dávat smysl. Někteří lidé by ti byli schopni vytýkat právě onu podobnost s reálným životem jako takovým, uvědom si že hry jako takové byli původně určeny k odreagování nebo nějakému druhu interaktivní zábavy, ve které se jak se tvrdilo ještě před několika lety tzv. "utíká od reálného světa" tak trochu stejně by někdo mohl paradoxně mluvit i o drogách. .tyhle hry začínaly na tak býdné ůrovni, že v podstatě už při jejich ůplném začátku vypadaly spíše jako "hry" dětská zábava a pod. Všichni si jistě pamatujeme dobu 8 bitových her, konec konců i ty obnášejí některé svoje legendární "kultovky" Pac-Man, Mario, Zelda, Sonic, Bomberman a pod.
Problém je však ale v tom, že čím více se hry jako takové stávají nejen vizuálně ale především technicky dokonalejší, což se během let zdá stále zřejmější, tím více se od nich také samo-sebou požaduje. Kdo by si dovedl před 20 lety představit velkosáhlé GTA či snad tak dokonalé tváře a ne jen ty, jaké dnes hry běžně tolerují. Zřejmě nikdo, pokrok skutečně vytváří divy.
Například od jistých začínajících závodních her, si snad každý hráč vždy přál tu nejlepší jízdu jakou by to jen šlo, bohužel fyzika aut, kolize, poškození a vůbec skutečně detailnější prostředí můžete vydět teprve v dnešních hrách, a to ještě nejsme u konce. Jízda v současných závodních hrách by se skutečně dala považovat za tu nejvěrohodnější ze všech, alespoň v oblasti dobového vývoje a výběru. Forza Motorsport, Gran Turismo a pod.
Dokonalejší grafika jako taková sebou myslím také přinesla a doslova vytvořila mnoho nových druhů her, žánrů a zaměření. V tak propracované grafice jako je dnes by skutečně člověk mohl očekávat hry, ve kterých dochází k snaze o simulaci života, nebo alespoň některých jeho prvků. Otázkou však ale je, "je to správně?" Lidé jsou organismy a k tlumení svých potřeb si opravdu nutně potřebují zahrát? Existují seznamky, chaty a servery které bez mála pomáhají lidem dát to čemu by se dalo říci "uskutečnění svých vlastních potřeb". Pokud si uvědomíte, že lidé dosud neznající či nehrající "počítačové" hry tuto potřebu nemají, či ji jak by mohlo znít tématičtěji "nepostrádají" pravděpodobně vám dojde, že tyto lidé by "vás" či "nás" jako hráče mohly argumentovat slovy, "zkoušejte to ve skutečným životě, a na nic si nehrajte!". Jak prosté, a přímočaré.
Rozebírat naopak pozitivní aspekty "počítačového" hraní, a vůbec hraní si jako takového snad nemusím rozebírat. Jakékoliv hraní ať už fyzické, či počítačové rozvíjí intelekt, přirozenou představivost, prostorové tzv. periferní vydění a v neposlední řadě, pokud se jedná o hru ve které hráč především využívá logiku, také rozvíjí jeho vlastní logické myšlení.
Bohužel musím opravdu smutně konstatovat, že tzv. "Éra" dnešních her, se ubíjí neskutečně mylným směrem. Všechny ony víše rozebírané pozitiva, které by nám "počítačové" hry mohly dát se dnes čím dál tím více ztrácí a doslova vytrácí před našima očima. Např. FPS hry typu Battlefield, Call of Duty : Modern Warfare a pod. se čím dál více zaměřují na "střeleckou akci" bohužel či bohudík, to soudě podle názoru, ještě k tomu proti nepřemožitelnému nepřítely, ptáte se proti jakému? Je to "terorista" terorismus a vše co stojí v přímému boji proti němu.
Tyto hry představují jistý nedílný podíl násilí, samozřejmě limitovaný věkovým omezením, jak by se dalo snadno říct. Ale přeci nejde ani tak o ochranu našich dětí, nebo hráčů samotných jako spíše o pomalu určující se trend herního průmyslu, který opět soudí podle oblíbenosti nebo statistiky dané prodávané hry. A bohužel takto vzniká konkurence, jednoduše řečeno určitá oblastní komunita hráčů vyznávajících právě tento nebo jiný jistý druh žánru pomalu vytlačuje z herní "branže" všechny ostatní existující žánry. Obávám se, že právě takto vzniká onen zmiňovaný "stereotyp" který mnoha hráčům začíná pomalu a jistě vadit, slušně řečeno.
Ano poté skutečně můžeme říci, že hry postrádají jistý "herní průlom" či "posun". Chybí inovace, a originalita, která se začíná vytrácet. Pokud hráči vyžadují, či volají po větší duchovní stránce nebo vetším důrazu na přátelství ve hře, bylo by dobré si uvědomit, že někdo si začíná stěžovat, a to oprávněně. Dnešní doba si sice považuje grafického provedení, ale právě to většinou zakrývá všechny ostatní chybějící elementy. Pokrok se tak nějak zastavil, a jen málokdy vydíme hru s vynikající grafikou, která také ale přinesla podotýkám "nové" vynikající prvky, nápady, skrátka něco nového, dosud nevídaného a (ještě lépe) "nepoužitého".
Je pravdou, že bylo již sepsáno tolik příběhů, tolik různých scénářů, a tolik verzí, že už by se zdálo, že není co dále vymýšlet nebo tvořit, nápady se vytrácejí a navzájem vykrádají, a bohužel přispívají k tomu i filmy jako takové. Ale jak to? Nezačínaly právě hry tímto tempem? nebyly to právě "počítačové" hry které přinesly na svět něco nového, dosud nevídaného? Nebyly to právě hry, které nás tak baví. .
V "počítačové" hře je nejdůležitejší hratelnost, její provedení a herní možnosti které ji buď limitují nebo obohacují. Interaktivita se kterou hra komunikuje skrz ovladač či případně klávesnici je druhá důležitá věc. Je přeci nemilé když se vám hra zamlouvá po všech směrech, avšak ovládat ji přesto neumíte, nebo umíte ale s obtížemi. Grafika, vzhled a zvuková stránka jsou opravdu "lehce" řečeno jen doplňkové věci, ze kterých se dobře "ždíme" v mediální komerci a reklamě. .
S pozdravem
Black.Neon@seznam.cz