Borderlands 3: tak chutná evoluce | Recenze

Looter shooter klasika se vrací na scénu ve své další reinkarnaci.

Co baví

  • Brilantní gunplay
  • Obrovské množství zbraní
  • Výborné audiovizuální podání
  • Tradiční humor

Co vadí

  • Občasné bugy
  • Nepřesvědčivá optimalizace
8/10
Hodnocení

Herní podzim je v plném proudu a do světa se řítí jedna velká pecka za druhou. Tou letos dost možná nejvýraznější je třetí pokračování akční looter shooter klasiky Borderlands amerického vývojářského týdnu Gearbox Software. Ačkoli to může znít neskutečně, vydání druhého a třetího dílu dělí už dlouhých sedm let. Během tohoto času sice vývojáři nenechali své hráče o hladu, ale výraznějšího titulu jsme se nedočkali.

Borderlands® 3_20190914190548.jpgBorderlands® 3_20190914190645.jpgBorderlands® 3_20190914191619.jpgBorderlands® 3_20190915112342.jpg
Borderlands 3 jsou synonymem pro skvělou hratelnost a obrovské množství zbraní

Tedy, pomineme-li kvalitní kolekci Borderlands: The Handsome Collection, zahrnující remake Borderlands 2 a Borderlands: The Pre-Sequel. Jakkoli šlo o povedený soubor, pro některé hráče představoval vzhledem ke krátkému časovému rozestupu spíše povedenou zbytečnost. Hlad se vystupňoval a my se dočkali.

Doleva nebo doprava

Série Borderlands byla vždy tak trochu výjimečná a šla mimo hlavní proud. Své fanoušky si získala díky skvostné stylizaci, obrovskému množství dostupného lootu, výtečnému humoru, bohatému obsahu, zábavné kooperaci a především ukázkové hratelnosti. Právě dynamický a vybroušený gunplay se stal základním stavebním kamenem celé série a pro mnohé vývojáře dodnes představuje těžko dosažitelný vzor. Navíc se ukázalo, že Gearbox Software mají v tomto ohledu spíše vzestupnou tendenci, a to co započali v roce 2009, dokázali o tři roky později vylepšit do téměř kultovního titulu Borderlands 2.

Borderlands® 3_20190914190341.jpg
Pandora není jediné místo, kam tentokrát zavítáme

Po dlouhých sedmi letech se tak vývojáři dostávají na rozcestí. Volit spíše konzervativní postup představující nevýrazný odklon s minimem změn, nebo zkusit zaexperimentovat a posunout sérii zase o kus dál. Doba, která dělí poslední dva díly by skutečně vybízela k výraznějšímu skoku, Borderlands je však tak silná a specifická značka, že by se příliš experimentování nemuselo úplně vyplatit. Na tomto místě však můžeme uklidnit veterány série, neboť Borderlands 3 kráčí v jasně vyšlapané cestě svých předchůdců, bere si z nich jen to dobré a přináší několik příjemných, spíše osvěžujících, než-li zásadních novinek.

Darwin v hlavní roli

Třetí díl je jasným synonymem pro bohatý obsah, skvělou hratelnost a především až téměř úchylné množství lootu. Kdo by očekával výraznějších novinek, bude pravděpodobně trochu zklamán, pro experimenty příliš prostoru nezůstalo, za což jsme osobně velice rádi. Borderlands 3 představuje přirozený evoluční posun. Proč taky násilně rozebírat a pracně skládat něco, co se v praxi osvědčilo více než spolehlivě. V prvé řadě je to riskantní a navíc je otázkou, zda-li si vůbec hráči něco takového přejí. Proč raději nevzít ty nejvýraznější ingredience, nepovařit je potřetí znovu a nezkusit nějaké to nové koření?

 

Borderlands 3 představuje přirozený evoluční posun

 

A přesně tohle pánové a dámy z Gearbox Software udělali. Typická, výrazně stylizovaná grafika s komiksovým nádechem je jistojistě sázka na jistotu. Těch sedm let odmlky se ale na výsledku samozřejmě nějak projevit muselo. Univerzum Borderlands ještě nikdy nevypadalo tak krásně, jako nyní. Zlepšila se viditelnost, ostrost, grafické detaily, textury i efekty. Přestože podobně stylizované grafické ztvárnění dává často prostor k ústupkům, vývojáři se snažili z použitého Unreal Engine 4 vymáčknout maximum.

Borderlands® 3_20190914193731.jpgBorderlands® 3_20190914212239.jpgBorderlands® 3_20190914194456.jpgBorderlands® 3_20190914204035.jpg
Vydáme se dále na planety Promethea a Athena

Výsledek sice vypadá i díky své barevnosti výborně, má to však i svoje mouchy, zejména potom na herních konzolích. Jak hráči Xboxu, tak i PS totiž hlásí nelichotivé propady FPS, a to paradoxně při využití možnosti „performance“, která by oproti „resolution“ měla zajišťovat právě stabilnější a vyšší snímkování na úkor nižšího rozlišení. Problém se však netýká pouze starších verzí konzolí, ale i jejich silnějších nástupců PS4 Pro a Xbox One, což je u takto dynamické akce velká škoda. Na obhajobu nutno dodat, že Borderlands se hraje skvěle i při 30 FPS, ale…

To mě po...střel

To, co titul ztrácí na optimalizaci, snadno vynahrazuje bohatým obsahem. I tentokrát se budeme pohybovat po pestrém otevřeném světě, Pandora však nebude jedinou zastávkou. Zavítáme totiž také na planetu Promethea a Athena. Prostředí je tak o mnoho pestřejší a prohlubuje se zároveň dobrodružný a výpravný pocit. Zapomínat nesmíme ani na velkou leteckou základnu Sanctuary, která nabízí opravdu hodně zábavy.

Klíčovým elementem Borderlands 3 je pochopitelně opět samotný gameplay a zejména potom gunplay, který je jedním slovem brilantní. Oproti předchozím dílům je pocit ze střelby zase o něco živější, dynamičtější a celkově zábavnější. Většina akcí se povětšinou odehrává v menších, výtečně navržených arénách, které dávají spousty možností, jak využívat různorodého zbraňového arsenálu, i jedinečných speciálních schopností určených pro každou z postav. Zapomínat nesmíme ani na skluzy či mocné výskoky. Po osvojení hratelnosti lze rozpoutat opravdové dantovské peklo plné explozí, létajících předmětů či krvácejících těl nepřátel. Labutí jezero, chtělo by se říct.

Čím více lootu, tím více lootu!!!

To, co všechny jistě na hře zajímá nejvíce, je samotný loot. Ať si říká kdo chce, co chce, Borderlands bylo vždy hlavně o neskutečném množství dostupného vybavení. Ani tentokrát tomu není jinak. Lootovat můžete všechno a všude. Štíty, granáty, pistole, brokovnice, samopaly, skiny, mody, herní měny, obleky… V tomhle ohledu zkrátka nic nového pod sluncem. Těžko srovnávat, ale zdá se, že třetí díl této série je v tomto ohledu pravděpodobně ten nejštědřejší. Titul je jednoduše vlhkým snem každého náročného lootera.

 

Titul je jednoduše vlhkým snem každého náročného lootera

 

O něco obsáhleji potom působí i samotný RPG systém. Série nikdy nestála výhradně na RPG základech, tyto prvky ovšem napomáhaly oživovat celkovou hratelnost. Přestože levelování postavy a udělování dovednostních bodů nebylo v Borderlands nikdy stěžejní, nebylo pouze do počtu a dokázalo poměrně výrazně ovlivňovat celkovou hratelnost. Nejinak je tomu samozřejmě i nyní, jen vše působí zase o něco komplexněji a košatěji.

Borderlands® 3_20190914215219.jpgBorderlands® 3_20190916210716.jpgBorderlands® 3_20190915114718.jpgBorderlands® 3_20190916211430.jpg
Výsledný pocit bohužel kazí občasné technické problémy

Borderlands 3 ovšem není dokonalou hrou a mimo skvělé zážitky lze najít i slabší momenty. Již jsme zmiňovali nepřesvědčivou optimalizaci, která postihla zejména konzole. Problémy ovšem najdeme i v rámci multiplayeru, který kazí především zdlouhavé připojování. Bez poskvrny navíc nevyšel ani lokální multiplayer ve split-screenu, který se občas nevzhledně zasekává. Zde už se ale nebavíme o propadech framerate, ale o regulérních zásecích v hratelnosti, což je neodpustitelné. Hře se však nevyhnuly ani občasné bugy. Setkat se lze s výpadky zvuku či průchody texturou. Na druhou stranu je třeba vzít v úvahu, o jak velkou hru vlastně jde. Vzhledem k rozsáhlosti a bohatosti světa jsou tyto nedostatky částečně přehlédnutelné. Navíc, pevně věříme, že vývojáři budou na řešení problémů pečlivě pracovat.

Borderlands 2 – RPG maskované za střílečku (recenze)

Borderlands 2 – RPG maskované za střílečku (recenze)

Věříme zároveň v postupné dodávání dodatečného obsahu, kterým série v minulosti také vynikala. Hrací doba titulu se v současnou chvíli pohybuje někde okolo 30 hodin, pochopitelně v závislosti na dané obtížnosti a zvídavosti hráče. A že se zvídavost vyplatí asi není třeba nikterak komentovat.

Verdikt

Borderlands 3 v zásadě představuje esenci předchozích dvou dílů, okořeněnou o výrazně lepší grafické zpracování, bohatší obsah či ještě nadupanější zbraňový arzenál. Tím hlavním bodem je ovšem samotný gunplay, který zaznamenal obrovský posun vpřed a byl vypilován do naprosté dokonalosti. Přestože tento klenot nikterak nepřekračuje svůj vlastní stín, v celkovém pohledu působí robustněji, komplexněji, moderněji a vyzráleji. Škoda jen prozatím nevyladěné optimalizace či nepřesvědčivého technického stavu. Jakmile se vývojářům podaří tyto problémy odstranit, výsledné hodnocení o bodík vzroste. I tak je ovšem Borderlands 3 výtečným herním zážitkem.

Nejnovější komentáře