Botanicula – čistá herní radost (recenze)

Botanicula dokazuje, že pro skvělou hru nepotřebujete miliony dolarů a armádu vývojářů. Stačí mít nespoutanou fantazii a dělat práci s láskou.

Stačí letmý pohled na obrázky a zhlédnutí traileru, abyste měli jasno: Botanicula je audiovizuálně naprosto úchvatné dílko. Pragmatičtější jedinci možná na okamžik zauvažují nad tím, jakou látkou si autoři rozvíjejí svoji fantazii, ale pak stejně zůstanou koukat s otevřenou pusou. Malé české nezávislé studio Amanita Design prostě má svůj styl a dokáže zaujmout i hrám tolik neholdující publikum. A tomu odpovídá i hratelnost – Botanicula není komplexním titulem pro hardcore hráče (i ty dokáže hra nadchnout, sám se považuji za takový případ), ale velmi uklidňující klikací hříčkou, která jednoduchými nástroji dokáže pořádně zabrnkat na city a vzbudit emoce, jež jste možná ani netušili, že ve vás dřímou.

Společenstvo semínka

Botanicula jasně potvrzuje pravidlo, že v jednoduchosti je síla. Kde jiné hry potřebují na vysvětlení příběhu a úkolů desítky minut dlouhé plně namluvené animace, podrobné tutoriály a záplavu boxíků s „užitečnými“ tipy, Botanicula to samé s elegancí zvládá několika krátkými animacemi a hrstí komiksových bublin s ikonami.

Kromě menu ve hře nenarazíte na žádný text, a přesto dokáže Botanicula vyprávět příběh

Kromě menu ve hře nenarazíte na žádný text, a přesto dokáže Botanicula vyprávět příběh. Pravda, poměrně prostý – poslední semínko stromu se dostane ke skupince pěti podivných rostlinných potvůrek, které jej musí zachránit před amorfními pavoučími zrůdami vysávajícími ze všeho život a zasít do země. Jednoduchou zápletku skvěle doplňuje fascinující přírodní svět, který postupně objevujete.

Průzkum a objevování, o tom vlastně celá hra je. Zatímco minulá hra, Machinarium, představovala v podstatě klasickou adventuru s kombinováním předmětů a tak podobně, Botanicula se spíš vrací k explorativnímu stylu Samorostu. Jistě, čas od času seberete předmět (nejvíc jich budete mít v inventáři asi tři), který použijete jinde, ale jinak jde o prozkoumávání obrazovek, odhalování aktivních míst a zkoumání, co vlastně dělají. Kliknete na plod na stromě a ten spadne, kliknete na ulitu, šnek se posune a plod sežere. Vy následně po ulitě vylezete na předtím nedostupnou větev a můžete dál. Prosté a jednoduché. A tak to v podstatě zůstává po celou dobu hry. Botanicula před vás neklade složité překážky a hádanky, stačí být pozorný a používat hlavu.

Gejzír nápaditosti

Situaci ztěžuje nutnost rozeznat, co je místo nezbytné pro další pokračování, a co jen slepá ulička – animace na pobavení. Zároveň nesmíte zapomenout, že první neúspěch nemusí znamenat, že daný hotspot nemá funkci. Když se například snažíte setřepat brouka z větve, nesmíte toho nechat po prvním zatřepání. Pokud to budete brát v potaz, žádný dlouhý zákys vás nečeká a Botaniculu můžete dohrát (odhaduji) za nějaké čtyři hodiny, což je hodně slušné – hra má přes 150 lokací. Mně to trvalo o něco déle, protože jsem se párkrát zasekl. A nejspíš se tomu nevyhnete ani vy.

I ty čtyři hodiny jsou však naprosto neskutečně zábavné. Hra se dělí do několika oblastí s postupně rostoucím počtem obrazovek, aktivních předmětů a tím pádem i rostoucí obtížností. Hlavní úkoly oblastí představují sice možná až zbytečně recyklované věci typu: najdi 3 pírka, 5 klíčů, 14 slepiček, ale cesta k tomu je vždy neskutečně pestrá a plná nápadů. Každá obrazovka je doslova unikátem a tvůrci chrlí nápady na všechny strany. Nejde jen o stereotypní klikání, tu musíte myší na něco zatlačit, támhle zatáhnout, jednou to musíte udělat v určitém pořadí, jindy v časovém limitu. Svoji roli má i pět rozdílných hrdinů, protože čas od času musíte pro danou akci vybrat toho nejvhodnějšího. Bohužel podobných situací je jenom pár a hlubší vzájemná spolupráce by možná prospěla. I když by zase várazně zkomplikovala hru.

V průběhu dobrodružství narazíte na logické puzzly i akčnější minihry, jako závod brouků, volejbal, či střílečku ve stylu Asteroids. Hádanky jsou logické, úkoly před vás kladené jasné (až tedy na jednu pasáž, ale to byl bug – pokud budete mít problém pohybovat s červenou kuličkou, zmenšete si velikost obrazovky na 60 %).

Pastva pro oči a uši

Kromě herních nápadů pochopitelně tvůrci nešetří vizuální fantazií. Už jen samotné průhledné větve stromů, kterými se proplétají zelené žíly a tepny jako v lidském těle, dokáží vzbudit uznalé zamručení (a možná trochu závisti nad tou nespoutanou fantazií).

Tvůrcům nechybí ani smysl pro humor a každou chvíli se vám na tváři objeví přiblblý škleb

Pestrobarevné obrazovky klokotající životem dokážou nahradit i temnější, kde život už vyprchal. Stejně tak se střídají i vaše emoce. Radost vystřídá deprese, uvolněnost napětí a tak dál. Tvůrcům nechybí ani smysl pro humor a každou chvíli se vám na tváři objeví přiblblý škleb, jako třeba při odkazech na předchozí hry Amanita Design, nebo při spatření Spejbla a Hurvínka.

Výraznou roli v nezapomenutelném zážitku hraje i hudební doprovod a zvuky. Na svědomí jej má hudební uskupení DVA (Bára Kratochvílová a Jan Kratochvíl), kteří využívají kombinaci jednoduchých hudebních motivů, zvuků a hlasů. Do hudební linky tak elegantně vplouvá štěbetání ptáků, bzučení hmyzu, jemné bubnování chůze a tak dál. Jindy vhodný zvuk nahradí hlas, takže padající kámen může být třeba pusou udělané „vžuuuuu“. Nejlepší představu si uděláte kouknutím na trailer. Anebo víte co, rovnou si Botaniculu kupte. K dostání je v rámci Humble Bundle za cenu, jakou chcete vy. A stojí i za těch 10 dolarů na Steamu, či GoGu.

Žánr: Adventury | Point-and-click explorativní hra
Výrobce: Amanita Design | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. dubna 2012