Bound by Flame: tak trochu jiné RPG (recenze)

Zaklínač a Dragon Age jsou zatím v nedohlednu, proč si tedy nezkrátit čekání chutnou jednohubkou? Tedy…velmi trvanlivou jednohubkou.

Už dlouhé roky máme v RPG žánru své kulty, které bedlivě sledujeme a čekáme na jejich nové díly. The Elder Scrolls, Zaklínač, Dragon Age, až na výjimky jde o prvotřídní zážitky z fantasy světů. Občas se ale objeví černý kůň, který i přes malá očekávání a minimální marketing v konečném důsledku příjemně překvapí. A jsem rád, že Bound by Flame patří právě do této kategorie.

Démon nebo hrdina

Příběh rozhodně nepatří mezi kousky nejvyšší jakosti či originality, ostatně dobrodružství s hrdiny, démony a pravěkým zlem, ohrožujícím lidstvo tu bylo už nejméně…hodně. Ledoví Lordi ohrožují svět a postupně rozmazávají lidstvo po podlaze. Elfové, lidé, nikdo se nemůže postavit temné síle. Nezbývá, než se zhostit role hrdiny. Nájemného žoldáka, jehož repertoár hlášek a tvrdých úderů se omylem obohatí o démona a jeho moc, díky čemuž se z vás stane poslední naděje lidstva. Nic extra, ale postačí.

13923877424_10a17bb99e_o.jpg 13923887394_edfa2612f2_o.jpg 13923891794_4139c67710_o.jpg

Jak možná trochu napovídá název, v těle hrdiny, kterého si na začátku upravíte dle libosti, bude sídlit démon, jehož minulost i cíle budete postupem času zjišťovat. Zatímco nikdy není jisté, zda stojí na straně dobra či zla, vaše tělo z toho nevyvázne bez následků. Jedním ze stěžejních prvků hry jsou totiž vaše rozhodnutí během kampaně, která upravují chod příběhu a některých questů. Poddáte se démonovi, abyste získali moc, nebo zůstanete hrdinou a budete nezkrotnou sílu potlačovat? Výběr je na vás, vězte ale, že to nebude výběr jednoduchý.

 

Váš vztah s démonem mění i vaše možnosti v inventáři a vybavení

 

Všechno ve světě hry totiž závisí na všem. V závislosti na tom, jaké budou vaše činy počas hry se dostanete k unikátním příběhovým zvratům, úkolům a postavám, které by v opačném případě do vašeho zorného pole nevkročili. Jedná se bezesporu o jednu ze silných stránek hry, která již beztak 25 hodinový příběh nutí rozehrát znovu, jinak. Váš vztah s démonem navíc mění i vaše možnosti v inventáři a vybavení.

13923436775_035107743a_o.jpg

Pokud zůstanete hrdinou, můžete si tak vybrat jiné druhy brnění, zbraní, lektvarů a modifikací, než když zplna podlehnete démonovi a jeho moci. V tom případě bude vaše postava vypadat řádně temně, narostou ji parohy (zamávejte tedy helmám) a budete mít možnost nosit více cool věci. Na druhou stranu to ale má svou daň, o které pomlčím.

Právě podobnému smyslu pro detail musím zatleskat, jelikož často chybí v mnohem větších a známějších hrách, které se soustředí na jiné, často nepodstatné prvky.

145b6e71-96191.jpg 2ef33208-96189.jpg 3f632f6f-96190.jpg

Z bojovníka asasínem

Co mě však rozhodně překvapilo na celé čáře jsou souboje. Především mluvím o jejich taktickém a strategickém přístupu, který je možný díky třem třídám, mezi nimiž můžete kdykoliv přepínat. Jako bojovník ovládáte obouruční meče a sekery, ubráníte se takřka všemu a spoléháte na sílu a výdrž. Jako ranger můžete stylově obskakovat nepřátele, spoléhat na mrštnost a rychlost dvou dýk. Nakonec nechybí ani jakýsi zástupce mága, který je tu dán vašimi démonickými schopnostmi. Ty se soustředí hlavně na ohnivou moc, takže nechybí ohnivé vlny, firebally, ohnivé čepele a další libůstky. Za nasbírané zkušenosti si tři stromy schopností vylepšujete dle uvážení, a doplňujete ještě pasivními vlastnostmi. Zkrátka RPG jako řemen.

 

Lektvary jsou nutností, mnohem důležitější je ale mix vašich bojových schopností

 

To nejlepší ale tkví v samotném využití. Mezi bojovníkem a rangerem totiž můžete přepínat kdykoliv, i během boje, ohnivé schopnosti pak máte k dispozici nezávisle na třídě. To vyústí ve velmi taktické boje, jelikož protivníci jsou tuzí a stačí pár dobře mířených ran, abyste šli k zemi i na nejnižší obtížnost. Lektvary jsou nutností, mnohem důležitější je ale mix vašich bojových schopností, protože každý nepřítel vyžaduje jiný přístup a je na vás, abyste k soubojům přistupovali s rozmyslem.

5a3fc93e-96192.jpg

Dalším nesmírně důležitým prvkem jsou vaši spolubojovníci. S sebou si vždy vezmete jednoho, takže dobře važte. Preferujete boj nablízko? Pak doporučujeme lučištníka či mága, který vás bude podporovat z dálky. Rádi ostřelujete nepřátele ohněm a šípy? Pak si s sebou vemte tuhého bojovníka. Opět možnosti, opět kombinace, které vám hra dává.

Je libo novou čepel či opasek?

Originálně je řešen i inventář. Již klasicky můžete u obchodníků nakupovat nové vybavení a pomůcky, které vám usnadní cestu. Bound by Flame ale přináší také systém craftingu, kterým si můžete takřka každou součást vašeho batohu vylepšit a pozměnit. Změnit lze jednotlivé části zbraní, brnění i oblečení, díky čemuž se mění nejen vzhled, ale i jejich vlastnosti. To přidává další rozměr při nákupu a prodeji, na crafting totiž potřebujete suroviny, a ty lze kromě nákupu obstarat i toulkami po světě. Crafting také lehce zastiňuje fakt, že toho v obchodech moc k nákupu není a na desítky rozličných druhů brnění můžete rovnou zapomenout. Prostě si vylepšete vlastní.

Bound_by_flame_1.jpg Bound_by_flame_2.jpg Bound_by_flame_3.jpg

Bohužel zde přichází první výrazný nedostatek, a to velmi omezené a uzavřené mapy. O otevřeném světě můžete jen snít, stejně jako o rychlocestování a dlouhém prozkoumávání prostředí. Mapy jsou ve srovnání s ostatními RPG tituly opravdu malé a nelze tvrdit, že bůhvíjak vizuálně přitažlivé, navíc budete často koukat na nahrávací obrazovky. Bound by Flame opět dokazuje, že je silně vázán na příběh, a i když stále nechybí nepovinné questy, výzvy a další maličkosti, ani zdaleka hra nedosahuje rozsahu konkurentů. A to je obrovská škoda.

 

Výtvarníci odvedli skvělý kus práce, brnění a jiné vybavení nepostrádá šmrnc, stejně jako zbraně

 

To samé by se dalo tvrdit i o dialozích, které až na výjimky nejsou rozvětvené ani bůhvíjak propracované. V závislosti na vašem chování si sice můžete k vašim přátelům vytvořit určité vztahy, na dilemata a těžká rozhodnutí během rozhovorů ale zapomeňte, stejně jako na možnost někoho svádět či s někým manipulovat. Určité možnosti tu jsou, ale pouze ve spojení s příběhovými questy.

Bound_by_flame_4.jpg

Nová generace s příchutí staré

Měli jsme možnost titul testovat na konzoli PS4 a spatřit tedy jeho next-gen pozlátko. Bohužel kvůli multigenerační povaze titulu se vývojáři museli držet zpátky, grafické orgie nového inFamous tedy nečekejte. Výtvarníci odvedli skvělý kus práce, brnění a jiné vybavení nepostrádá šmrnc, stejně jako zbraně. Souboje vypadají skvěle a hra nemá žádný problém i během těch nejagresivnějších šarvátek, kdy ve vzduchu létá magie a postavy se řežou hlava nehlava.

1389962754-bound-by-flame-01.jpg 1389962754-bound-by-flame-02.jpg 1389962755-bound-by-flame-03.jpg

Bohužel samotné postavy, jejich obličeje a animace postrádají potřebnou hloubku a detaily, také prostředí není z nejgeniálnějších a takový Zaklínač 2 titul hravě strčí do kapsy. I přesto je hráč neustále hnán dopředu, ať už kvůli příběhu nebo dalším serepetičkám, co si rád hodí na sebe a vylootuje z truhel. Hudební podkres dobře koresponduje s RPG náturou, snad jen některé mužské chorály zní až moc ukňouraně.

Co však vytknout musím je dabing. Ten se povětšinou drží v rovině průměru, občas ale vystřelí vzhůru především díky hláškám a fuckování, které se v dialozích nezřídkakdy udá. Hlavní hrdinka (případně hrdina) si nebere servítky a často hází do chumlu sprostá slova, což nejen často vybočuje z kolejí žánru, ale především skvěle rozvíří jinak vážnou atmosféru titulu. Fuckování zkrátka nikdy nezklame.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Spiders
Začátek prodeje: 9. května 2014
  • Propracované souboje
  • Dvojitý pohled
  • Systém craftingu
  • Propojené třídy
  • Omezenost prostředí
  • Jednoduché dialogy
  • Málo vybavení k nákupu

I přes veškeré nedostatky je Bound by Flame povedeným fantasy RPG a velmi příjemným překvapením. Pokud vám nebude vadit omezenost, zjednodušené dialogy a lehce ořezané obchody, budete se skvěle bavit. Ba co více, systémem soubojů, craftingem a malými detaily, prostupujícími celým příběhem dokáže hra vytřít podlahu s mnoha předními představiteli žánru. Vývojářům tleskáme a přejeme jim hodně štěstí u pokračování, které si rozhodně rádi osaháme.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

včera | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |