Bravely Default: JRPG s duší tradiční Final Fantasy (recenze)

Proč si to nepřiznat - poslední díly Final Fantasy nepatří mezi vrchol série a žánru. Naštěstí Square Enix ukazují, že stále dokáží vydat skvělé JRPG.

Bravely Default nemá sice Final Fantasy napsáno v názvu, ale legendu japonských RPG nosí hluboko vrytou ve svém srdci. Fanoušci tu najdou tunu odkazů na FF – středobodem příběhu se stávají čtyři krystaly, rozvoj hrdinů stojí na volitelných povoláních (job systém z FF III), padlé postavy oživíte předmětem Phoenix Down a kouzla jako Esuna a Firaga též rozhodně nejsou neznámá.

Bravely Default však rozhodně nepředstavuje retro vykopávku lacině útočící na nostalgií zmítané hráče, protože na každý povědomý herní prvek tu jsou dvě chytré novinky, které nádherně osvěžují herní zážitek. Bravely Default je prostě odvážně povědomá hra, což může být ostatně i hodně kostrbatý překlad názvu.

Odvážně do boje

Samotná slovíčka Brave a Default definují i nejvýraznější herní prvek. Po vzoru tradičních JRPG tu máme systém náhodných tahových soubojů, kde na jedné straně obrazovky jsou vyrovnaní vaši čtyři hrdinové a na druhé potvory. Z nabídky příkazů (útok, magie/speciální schopnost, předmět…) vyberete panákům činnosti, ťuknete na GO a následně sledujete, jak vaši gerojové dávají/dostávají na budku.

Ale! Kromě povědomých akcí je tu i dvojice Brave a Default. Pomocí Brave dokáže v jednom tahu hrdina vykonat až čtyři libovolné akce. Ovšem za cenu toho, že následně musíte počkat, než si ty čtyři akce vyberou ostatní. Na jednu stranu tak s vaší skupinkou lze mít za jeden tah až 16 akcí, ale pokud během nich nezlikvidujete protivníka, budete další čtyři tahy naprosto bezbranní.

bravely 01.jpgbravely 02.jpgbravely 04.jpg

Default představuje naopak obranou možnost, kdy si akci můžete nechat na příští tah (maximálně lze mít 3 plusové akce) a zároveň snížíte i účinek nepřátelských útoků. Dvojice nových příkazů razantně rozšiřuje taktické možnosti – někdy se vyplatí být agresivní, jindy je vhodnější zdrženlivější postup. Najít tu správnou taktiku na jednotlivé protivníky představuje občas pořádný oříšek. Velmi zábavný oříšek by se chtělo dodat.

Mágové a bojovníci

Propracovaný soubojový systém ještě rozšiřuje systém rozvoje postav. Jasně, jde o RPG, takže sbíráte zkušenosti a levelujete. Kromě levelů postav, kdy s každou novou úrovní se zvyšují i základní statistiky jako síla, obratnost a tak dále, se leveluje i povolání hrdiny.

 

Najít tu správnou taktiku na jednotlivé protivníky představuje občas pořádný oříšek

 

Každý z ústřední čtveřice hrdinů může mít libovolné z 24 povolání, jen je musíte získat, což znamená porazit specifického bosse (někteří jsou součástí primárních questů, velká část ale představuje vedlejší úkoly).

bravely 16.jpg bravely 18.jpgbravely 10.jpg

Klasické role jako bojovník, bílý mág (léčivá magie), černý mág (útočná magie), nebo zloděj asi nepřekvapí, ale narazíte i na bizarnější věci stylu obchodník, pirát, či vampýr. Každé povolání má svoji sadu 14 aktivních a pasivních dovedností, orientuje se na jiný styl, zbroje a zbraně a celkově má svoje výhody a nevýhody.

 bravely 11.jpgbravely 17.jpgbravely 12.jpg

Kouzlo je v tom, že vždy sice expujete jenom jedno primární povolání, ale zároveň lze používat aktivní dovednosti druhého povolání, plus libovolně kombinovat pasivní schopnosti (máte fixní počet bodů na rozdělení a schopnosti jsou různě drahé).

Přizpůsobte si náhodu

Celý systém je poměrně snadno pochopitelný, ale zároveň je nesmírně bohatý a nabízí takřka nekonečno možností, jak si svoje hrdiny upravit dle svého herního stylu. Vzhledem k tomu, že tu navíc pochopitelně fungují klasické systémy elementů (ohnivé potvory léčí ohnivé útoky, ale více zraňuje voda) a ovlivnění stavu (uspání, jed, omráčení a tak podobně), nelze mít vytvořený jeden ultimátní set povolání, se kterým se hravě dokážete postavit všem nástrahám.

bravely 05.jpgbravely 06.jpgbravely 03.jpg

Naopak, Bravely Default je poměrně tuhá záležitost a protivník dokáže zmasakrovat celou vaši skupinku v jednom tahu. A to neplatí jen pro boje s bossy (i když ti představují nejvyšší výzvu). Naštěstí hra nabízí celou řádku nastavení, jak si hru upravit dle svých hráčských schopností.

Za prvé si kdykoliv můžete měnit obtížnost hry, ovšem ještě lepší je možnost nastavení četnosti náhodných soubojů – od nuly po dvojnásobek. Velmi praktické, pokud třeba zrovna jen chcete nerušeně hledat bedny v dungeonech či jste naopak našli skvělé místo na trénování. Na grindování (kterému se nevyhnete, nicméně je to už taková tradice JRPG) se hodí i možnost souboje zrychlit a případně zautomatizovat.

bravely 13.jpgbravely 14.jpgbravely 15.jpg

Tvůrci chytře a nápaditě přistoupili i k sociálních schopnostem 3DS, takže tu narazíte i na minihru, ve které rekonstruujete zničenou vesnici, přičemž jako dělníci poslouží hráči potkaní přes Street Pass. A ještě by se dalo zmínit pár dalších prvků, ale myslím, že už není třeba – prostě Bravely Default přináší velmi nápaditou, vyleštěnou a zábavnou hratelnost.

Zachraňte svět. Už zase

Je trochu škoda, že se více invence nedostalo samotnému příběhu, který často staví na klasických klišé žánru. Na druhou stranu, i dějová linka nabídne pár opravdu silných i vtipných momentů a ústřední čtveřice hrdinů je velmi sympatická. Jejich charaktery navíc nejsou ploché a rozvíjí je spousta vedlejších rozhovorů (něco ve stylu skitů).

bravely 07.jpgbravely 08.jpgbravely 09.jpg

Nejvíc mě tak vytočil poměrně laciný trik v půlce hry, jak natáhnout herní dobu. A ta by byla i sama o sobě už hodně bohatá – osobně jsem měl nahráno něco kolem 50 hodin a rozhodně by bylo ještě pár desítek hodin co dělat.

Bravely Default je prostě poctivé JRPG, které neváhám označit za povinnost pro všechny fanoušky žánru. Grafika vypadá nádherně (výtvarník Akihiko Yoshida měl na svědomí třeba i FF Tactics a kultovní Vagrant Story) a podporuje ji správně atmosférická orchestrální hudba, velkým plusem se stává japonský dabing (ten anglický se dá považovat za nevyvážený).

Dostupné pro: 3DS
Žánr: RPG | JRPG
Výrobce: Silicon Studio | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 6. prosince 2013
  • Inovativní soubojový systém
  • Zajímavé postavy
  • Dlouhá herní doba
  • Sociální prvky a další dobré nápady
  • Nádherná stylová grafika
  • Občasný pokles frameratu
  • Natahování herní doby
  • Příběhová klišé
  

Herní mechaniky jsou propracované, tradiční i velmi inovativní zároveň. Výsledek? Nejlepší JRPG od Squre Enixu za posledních pár let. Série Final Fantasy by se měla poučit.

Diskuze (2) Další článek: Na pokračování Mirror’s Edge se Rhianna Pratchett nepodílí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,