Breed - konečně ultimátní 3D akce?

Před pár dny bylo ohlášeno druhé pokračování výborné 3D akční hry HALO, která je prozatím k dispozici pouze pro konzoli Xbox. O jejích kvalitách se nemusí vést dlouhé řeči. Verze pro PC má přijít teprve za několik měsíců a právě v té době je plánováno také vydání hry Breed, přímého konkurenta hry HALO. Jak tento souboj dopadne? To vám napoví naše preview.

Titul Breed vyvolal hned po své ohlášení velké očekávání a naděje. Malý, na první pohled nezkušený britský tým Brat Designs přišel s velmi ambiciozním projektem, o jehož dotažení do konce by mnozí odborníci bez skrupulí ihned pochybovali, pokud by zde ovšem nebyl druhý pohled a nevyšlo najevo, že za Brat Designs stojí dva veteráni herního průmyslu. Pánové Ed Scio a Jason Gee mají za sebou dohromady více než 30 let praxe v herní branži. Oba pracovali do roku 2000 v britské pobočce společnosti Activision, jenže časem jim tamní "korporátní" ;) prostředí začalo být pěkně protivně a ani tituly, na kterých pracovali, jejich tvůrčí ambice nijak neuspokojovaly (ačkoliv třeba za takového Shadowmana se rozhodně stydět nemusejí). A tak se v polovině roku 2000 rozhodli, že založí vlastní herní firmu a začnou vyvíjet vlastní hry - ty, které vždycky chtěli udělat, ale nikdy nedostaly možnost. Tak se zrodila společnost Brat Designs.

Zprvu bylo informací o hře Breed k dispozici velmi pomálu, vlastně jsme věděli jenom o docela zajímavém science fiction příběhu.

V daleké budoucnosti kolem roku 2500 pokročí vesmírná technologie natolik, že lidé dostanou možnost cestovat do za hranice naší sluneční soustavy, do hlubokého vesmíru objevovat nové světy. Ještě ne zcela vybudované kolonie vzdálené od Země nepředstavitelné distance jsou z ničeho nic podrobeny útokům cizí mimozemské, zjevně nepřátelské rasy nazvané Breed(ové). Útoky jsou vedeny zcela náhodně bez jakékoliv zjevné logiky. Obrana kolonií drží, ale docházející zásoby přinutily kolonisty povolat posily ze Země. Mateřská planeta tedy vysílá posily v podobě Těch Nejlepších Bojovníků Ze Všech. Jste mezi nimi samozřejmě i vy. Do systému Besailus je tedy vypravena gigantická flotila vesmírných křižníků Spojených Vesmírných Sil (United Space Corps).  Každý z nich je vybaven nejmodernějšími technologiemi a přeplněn jak pozemními, tak leteckými jednotkami. Navíc přepravují zámotky, ze kterých lze pěstovat stále nové pěšáky. Supervojáky geneticky šlechtěné pouze a jen pro boj, ve své podstatě jsou to biologické bojové stroje neschopné neuposlechnout rozkazu. Teoreticky je jejich počet neomezený. Říká se jim také GOLEMové (Geneticky Oživená Lidská EMbrya). No dobře, GOLEMové se jim neříká ;). V angličtině za zkratka zní GRUNTs (Genetically Revived UNiversal Tactical Sentient), což v doslovném překladu znamená "geneticky oživený univerzální taktický rozum". Ale přeci byste jim nechtěli takhle nadávat :-). Pojďme však dál...

Breedové se postupem času vyvinou ve velmi ostříleného nepřítele, jejich zjevný nedostatek inteligence byl zcela kompenzován zuřivostí v boji. Válka trvala mnoho desetiletí. Zásoby pozemských zdrojů se díky tomu velmi ztenčily. Nakonec sice SVS zvítězí, ale kolonie jsou zdevastované a flotila poškozená do takého stupně, že není schopna dva roky trvajícího návratu na Zemi. Vyjma jediné lodi, bitevníku Darwin. Jemu velel legendární kapitán Saul Richter, vítěz více než dvou set bitev a potyček s Breedy. Když se Darwin vydal na dlouhou cestu domů, nebylo od posádky vůbec naduté očekávat hrdinské uvítání. Jenže nějak to prostě nevyšlo. Když Darwin dorazil k matičce Zemi, následovalo hrozivé zjištění. Útoky Breedů na kolonie byly pouze taktickým manévrem jak lidstvo připravit o většinu zásob a bojové techniky. Když se tak stalo, bylo více než snadné samotnou Zemi obsadit. Navíc ten typ Breedů, který se na naší planetě objevil, byl mnohem inteligentnější, silnější a vypočítavější než ten bojující v koloniích.

Jedinou výhodou posádky Darwinu byl moment překvapení - Breedové neočekávali, že by se z války vrátil byť jen jediný křižník. Pokud by se vůdčím postavám lodi podařilo správně naplánovat a uskutečnit útoky na klíčová místa Breedů, mohlo by ještě lidstvo odvrátit neblahou budoucnost v područí cizí rasy.

Později po oznámení titulu Breed se pomalu začaly objevovat nové a nové informace. Předem bylo jasné, že půjde o 1st person 3D střílečku (s možností přepnutí na 3rd person pohled). Ovšem ne jen tak ledajakou. Autoři hry si velmi zakládají na svobodě pohybu, nelineárnosti hry. Hráč musí mít možnost dělat cokoliv, co ho napadne a co mu prostředí nabízí. Díky tomu se ve hře objeví také nejrůznější stroje jako tanky, vznášedla, džípy a podobně, které bude možné ovládat. Dokonce dostanete možnost zasednout do pilotního křesla výsadkové lodi (prolétnete se tedy atmosférou). Breed byl původně plánován jako akční realtime strategie odehrávající se na mnoha planetách galaxie. Až později z později dostal projekt současný tvar. Ze strategiického žánru mu však přeci jen něco zbylo - každé mise se v Breedu účastní větší počet jednotek a vy mezi nimi můžete přepínat. Můžete tak být pěšákem na bitevním poli, stejně jako pilotem vznášedla nebo ovládat dělo u tanku. K řízení některých vozidel bude zapotřebí více než jeden člověk, což má samozřejmě obrovský potenciál v multiplayeru. O něm si ale povíme později.

Mnoho z vás teď jistě nabylo dojmu, že bojovat se tedy bude na zemi. Jenže není tomu tak, tedy lépe řečeno - nebude se bojovat pouze na zemi, ale také ve vzduchu a dokonce i ve vesmíru! Celý Breed bude hlavně o volnosti. Dám vám příklad: na Darwinu je ohlášen výsadek. Vyjdete ze svého pokoje, zamíříte do hangáru, nastoupíte do výsadkové lodi, pohodlně se usadíte a můžete sledovat, jak loď sestupuje do atmosféry, jak přistává. Těsně předtím si upravíte postroj a připravíte k výstupu - jakmile dosednete, otevřete dveře, vyskáčete ven a zaujmete pozice.  Teoreticky by bylo možné otevřít dveře lodi třeba už ve vesmíru, jenže to by vás pak ostatní vojáci asi neměli příliš v lásce.

S volností souvisí také možnost hrát hru vícekrát po sobě, což by měl být další z klíčových momentů titulu Breed. Jde o to, aby si hráč po prvním dohrání mohl říct třeba "tak, a teď to zkusim trochu jinak, třeba v tanku" a aby to pokaždé byl pokud možno jedinečný zážitek. Zaměření Breedu tedy bude především na singleplayer, inspiraci tvůrci čerpali zejména z her typu Delta Force, Codename Eagle či, a opět můžeme být o něco pyšnější na to, že jsme Češi ;), Hidden & Dangerous. To vše mimo jiné znamená například to, že v jednotlivých misích bude vždy probíhat více menších akcích najednou - hráč pak může přepínat mezi každým z protagonistů těchto potyček a vždy se tak účastnit něčeho nového. Ačkoliv se autoři fixují především na singleplayer (momentálně to vypadá na nějakých 25 misí), hra pro více hráčů zdaleka nebude opominuta. Jednak dlí obrovský potenciál v ovládání několikamužných strojů jako jsou tanky, buginy s kulomety (alá HALO), APCčka nebo výsadkové lodě, druhak to bez multiplayeru dnes už prostě nejde. A tak se dočkáme klasických módů jako capture the flag, deathmatch, týmová nebo kooperativní hra. To vše až pro šestnáct hráčů přes internet nebo lokální síť.

Po technologické stránce staví Breed na nejnovějších technologiích, konkrétně na enginu Mercury, který si tvůrci sami vyvinuli přímo "na míru". Podle jejich vlastních slov se v podstatě nejedná ani tak o pouhý grafický engine, jako spíše o komplexní jádro akční hry, na kterém pak lze vystavět jakýkoliv titul. Jeho součástí je také 3D zvukový engine a sofistikovaný fyzikální engine. Teoreticky by byl tedy velmi vhodný k licencování, ale tvůrci se prý nechtějí příliš zabývat uživatelskou podporou při licencování (jako například Epic u svého Unreal enginu) a raději se soustředí na samotný vývoj své hry.

Momentálně se Breed nachází ve fázi alfatestování, což je vidět tak trochu i na screenshotech - sem tam se prolínají polygony, vojáci mají odklopená hledí i ve vesmíru, atd. Všechny tyto chyby a chybičky by samozřejmě měly být ve finální verzi, která se objeví někdy koncem tohoto roku, opraveny. Do té doby nebo možná krátce poté se chystá také demoverze. A co víc, Breed vyjde nejen na PC (což je primární platforma), ale později také na Xbox a možná i další nové konzole (PlayStation 2, GameCube). Vydavatelem se po dlouhém shánění nakonec stal evropský CDV Software. Více se o Breedu můžete dozvědět na oficiálních stránkách s adresou www.breedgame.com.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Akce z pohledu první osoby
Výrobce: Brat Designs | Webové stránky hry
  • Náplň misí
  • Variabilita prostředí
  • Použití vozidel a letadel
  • Atmosféra
  • Inteligence nepřátel
  • Zbraňový arsenál
  • Zvuky a dabing
  • Nudná hudba
  • Nedotažené taktické možnosti
  • Inteligence členů týmů
  • Slabší zbraňový arzenál
  • Nestabilita hry (řeší patch)
  • Kratší délka hry
Váš názor Další článek: Chystá se "booster pack" pro Anarchy Online

Témata článku: , , , , , , ,