Automobilová značka Škoda je známá prakticky všem obyvatelům naší republiky, a to bez výjimky. Nablýskaná auta však již zajímají méně lidí. Počítačové hry jsou doménou ještě menší skupinky lidi – tentokrát nazývaných hráči. Tam, kde se tyto tři množiny protnou, leží město jménem Brno a výstava Autosalon, kde se Škoda prezentovala velice zajímavou formou.
Automobilová značka Škoda je známá prakticky všem obyvatelům naší republiky, a to bez výjimky. Nablýskaná auta však již zajímají méně lidí. Počítačové hry jsou doménou ještě menší skupinky lidi – tentokrát nazývaných hráči. Tam, kde se tyto tři množiny protnou, leží město jménem Brno a výstava Autosalon, kde se Škoda prezentovala velice zajímavou formou.
Vzhledem k tomu, že se řadím mezi milce nablýskaných kovů a koníků pod kapotou vozu, nemohl jsem chybět první novinářský den na výstavě Autosalon pořádané ve dnech 7.6. – 14.6. (resp. 9.6. – 14.6.). Bylo na co koukat, ale to podstatné je jinde – nejsem zde přec proto, abych popisoval vystavené exponáty (byť s počítačovými hrami svým způsobem také souvisí). Pro hráče byla na celé výstavě rozhodně nejzajímavější expozice společnosti Škoda Auto, která nabízela nevšední zážitek ze simulátorového závodění.
 |
 |
Postavte vedle sebe dvě Škody Octavie v barvách závodních WRC speciálů (do těch měly oba vozy nicméně daleko – jednalo se o vozy poháněné 1,4l benzínovým motorem ve výbavě Classic (rozuměj volant a kola)), pod přední kola jim položte čidla na pohyby kol v rámci vůle volantu (deset centimetrů každým směrem), na místo předávání síly stisku plynového a brzdného pedálu umístěte další pár čidel a před oba vozy postavte obrovské obrazovky. Nesmíte zapomenout na moderní hudbu - ta je dnes již nedílnou součástí každé závodní hry.
Usedněte do vozidla a počechrejte něžně plynový pedál – neuslyšíte tiché bručení, ale uvidíte, jak se ručička otáčkoměru na obrazovce vychýlí doprava. To je dobrá zpráva. Vyzkoušejte vůli volantu, zkuste jej otočit a pohodlně se usaďte, závod začíná. Obě vozidla jsou připojena na jediný počítač, na kterém běží nejspíše proprietární závodní engine Škoda Auto sloužící k vizualizaci vašich pokynů. Nedejte se zmást, že před sebou uvidíte při kolizích nebo startu Felicii – hra byla nejspíše připravovaná na jiná vozidla, senzorickou stimulaci může obstarat Octavia stejně tak jako Felicia.
 |
 |
 |
 |
Závod je velmi dlouhý, jeho projetí pod plným plynem trvá minimálně dvě a půl minuty, ale ten zážitek stojí za to. Je zřejmé, že fyzikální modely se nemohou dotahovat na propracované a léty osvědčené charakteristiky vozidel použitých ve známějších počítačových závodních hrách – Need for Speed, Rally Championship, Colin McRae Rally atd., i přesto vás však tato hra něčím vezme za srdce – ten pocit, že sedíte ve skutečném voze a pomocí skutečných pedálů a volantu ovládáte virtuální vůz, je mnohem zajímavější, než večerní posezení s volantem před počítačem.
Je to takový malý trenažér. Není dokonalý a má mnoho much, ale má skutečně mnoho do sebe. Pokud to tedy shrnu, nezbývá mi, než konstatovat, že se škodovákům rozhodně podařilo trefit do vkusu spousty lidí, kteří si rádi hrají a oslovují je ta milá česká auta, kterým říkáme již sto let Škoda (skutečnost, že o této zajímavosti píšu, je neklamným důkazem toho, že můj vkus byl zcela nekompromisně a přímo zasažen).
A co vy? Líbí se vám škodovky? Co říkáte na Octavie? Máte rádi závodění? Měli jste pocit, že bakelitový volant na umakartové desce stolu není to pravé? Tato atrakce bude na brněnském výstavišti v pavilonu G1 k vidění ještě celý týden!