Broken Sword aneb malé postesknutí nad osudem 2D adventur

Není to tak dávno, co jsem na stránkách Doupěte psal něco jako nekrolog na zaniknuvší firmu Looking Glass Studios, a už mě přišel na mysl další pohřební proslov. Umírají nám 2D adventury. Původně jsem měl v úmyslu napsat článek daleko černěji, ale zjistil jsem, že se přece jen pár titulů připravuje. Nicméně, klasické adventuření z našich monitorů mizí, to je známá věc.
Broken Sword aneb malé postesknutí nad osudem 2D adventur
Není to tak dávno, co jsem na stránkách Doupěte psal něco jako nekrolog na zaniknuvší firmu Looking Glass Studios, a už mě přišel na mysl další pohřební proslov. Umírají nám 2D adventury. Původně jsem měl v úmyslu napsat článek daleko černěji (něco v tom smyslu jako : „Umřel ! Jo, fakt umřel. Prostě je tuhej! Bééé! Úúúú! Áááá! Co teď budeme dělat ? To je konec !!!“), ale zjistil jsem, že se přece jen pár titulů připravuje, takže si nekrolog prozatím schovám do budoucna. Nicméně, klasické adventuření z našich monitorů mizí, to je známá věc.

Výrobci her se samozřejmě řídí poptávkou, takže tu máme plno závratných 3D titulů, běsnících akcí, drtivých strategií, úchylných hororů a zakletých dungeonů. Příběhy a atmosféra her jsou stále černější: katastrofy, upíři, nájemní vrazi, válka, nestvůry, mutanti, vetřelci a další drůbež, zrůdné pokusy, špionáž, černá magie. Atmosféra šroubuje adrenalin až někam do pekla.

Broken Sword: Shadow of the TemplarsBroken Sword: Shadow of the Templars

A co když si chceme odpočinout ? Chceme se pobavit nenásilným humorem a laskavým příběhem, oči potěšit kreslenou grafikou a uši příjemnou hudbou. Tu přichází adventura – dobrodružný příběh. Samozřejmě, že jsou i zde příběhy temné, ale proč si to komplikovat. Když teď píšu o žánru adventure, mám tím na mysli klasické „veselé“ 2D. Vzpomeňte, kolik jich bylo: Quest of Glory, King‘s Quest, Legend of Kyrandia, Simon the Sorcerer, Death Gate, Curse of Monkey Island, Broken Sword, Three Skulls of Toltecs, a u nás třeba Tajemství Oslího ostrova, Horké léto, Polda, Argo a třeba i staré textovky Podraz, Belegost a další. Poté, co jsem se dozvěděl, že tým Revolution Software, tvůrce klasiky Broken Sword 1 a 2 netvoří třetí díl, ale vydává 3D akci In Cold Blood, rozhodl jsem se aspoň oprášit starou klasiku na stránkách Doupěte.

Takže co je Broken Sword. Je to příběh. Krásný, barevný, voňavý příběh ze sladké Francie. Kreslená grafika je skvělá, animace postavy skoro jako v pohádkách z televize. Kouzlo dodává hře nejen její technické zpracování, je to právě již zmiňovaný příběh. Templářské legendy mísící se s útržky bible, devátá brána a políbení Satanovo… Ach kterak odejmouti roh jednorožcův lvovi od úst a najít grál, TEN Grál.

Sledujete amerického studenta George Stobbarta, užívajícího si prázdniny ve Francii. Idylka končí před jednou z pařížských kaváren, kde se stane nechtěným svědkem výbuchu. Protože George je mladík všímavý a hlavně zvědavý, vydává se po stopách podezřelé osoby – klauna, kterého v těch místech spatřil. Pátrání ho posléze zavede do různých, méně či více přitažlivých částí Paříže a později ještě dále do světa, kde se seznámí s řadou lidí, malinko nahlédne do jejich osudů a dokonce prožije milostný příběh (hotový Harlequin). Na tomto místě bych chtěl vyzdvihnout namluvení hlasů jednotlivých postav, které výborně dokreslují charakter osob a jejich náladu, o přízvuku ani nemluvě. Zvuky jsou stejně tak dobré, hudba si však zaslouží více pochvaly – Broken Sword totiž disponuje jakousi formou dynamické hudby, ale orchestrální, tudíž se dočkáte vypjatých crescent nebo slabých ambiente.

Broken Sword: Shadow of the TemplarsBroken Sword: Shadow of the Templars

Lidé a nalezené doličné předměty posouvají jeho pátrání za vaší vydatné asistence kýženým směrem, až k překvapivému rozuzlení. Klíčem k úspěchu jsou klasické adventurní puzzly, používání správných předmětů na správném místě ve správném čase, a také dialogy. Těch je ve hře celkem dost, ale naštěstí byla hra u nás přeložena, takže je to pohádka. Se šťastným koncem. Obtížnost hry se pohybuje v té snazší rovině, nějaký ten zákys samozřejmě nesmí chybět, nicméně při správném používání šedé kůry mozkové to zvládnete. (Pro absolutní ztroskotance: na stránkách Revolution Software najdete i podrobný návod.)

O tom, že hra je to skutečně na vysoké úrovni, svědčí, kromě hry samotné, také pochvalné recenze a vysoká hodnocení herních magazínů. Kdo se chcete příjemně pobavit, tuto adventuru roku 1996 zkuste, je provozuschopná i na PC 486/66. No a my, co ji už máme dávno dohranou do konce, si ji můžeme zahrát znovu, stejně, jako když si znovu přečteme svoji oblíbenou knížku.