Budoucnost Assassin's Creed: došel značce dech?

Vyčerpání látky či „únava materiálu“ se časem objeví u mnoha produktů. Každý si jistě vzpomene na kopu filmů, seriálů i her, které byly již dávno tematicky vycucnuty a přesto jejich další sequely stále zaplňují pulty. Výjimkou bohužel od jisté doby není ani svého času převratná série Assassin’s Creed.
Budoucnost Assassin

Ačkoliv se to zdá naprosto neuvěřitelné, první „Assassin“ spatřil světlo světa před skoro 9 lety, na konci roku 2007. A i přes mnoho slavných titulů, které přišly v témže období (BioShock, CoD 4, Witcher, Portal), zaznamenal obrovský úspěch. Přinesl s sebou totiž něco takřka nevídaného – otevřený svět se spoustou možností, akrobatické kousky jako z cirkusu Akoreacro i skvělý příběh. Navíc, kdo by nechtěl být Altair.

Pro známé vydavatelské studio Ubisoft znamenala tato pařba přísun obrovského množství peněz, a tak bylo jasné, že série musí pokračovat. Během dalších let se tedy jen sypaly další a další díly, kromě hlavní série přibývalo i spin-offů, knih, komiksů a také filmů. Assassin’s Creed II byl další peckou, která ještě prohlubovala gameplay, vraždění v otevřeném světě i nelinearitu misí.

ass1.jpg

Mnoho hráčů pak vidí počátek pádu již v dílu s koncovkou Brotherhood, který přidával multiplayer, systém bratrstva a mnoho dalšího. Zároveň se však začal zbržďovat samotný příběh (pro Assassina velmi důležitý) a taktéž pomalu přicházelo i k opakování materiálu. Šedou oblast recyklace ještě více potvrdil Revelation, kde byly některé mise vyloženě jen vatou celé hry.

Pomyslnou dýku do zad série zasadil Assassin’s Creed III, který v prvotní verzi obsahoval kopu (někdy i vtipných) bugů.  Pirátský díl Assassin’s Creed IV: Black Flag byl sice jakýmsi zacelením ran, ale prostředí mořských vlků mnoho hráčů neoslovilo. Nůž mezi lopatkami pak přivodil krvácení v podobě Unity a především Syndicate, jenž se pokusil navrátit odcházející slávu, leč byl zároveň jedním z nejhůře prodávaných dílů v celé sérii. I když to nemění nic na faktu, že po průseru jménem Unity šlo o dost poutavý a zábavný díl.

ass2.jpg

Abychom nebyli jen kritičtí, všechny díly Assassina jsou skvělými hrami, peckami naplněnými obrovskou zábavou, hodinami hraní, které v podstatě ve světě nemají obdoby. Nicméně se postupně vyčerpalo celé téma, kouzlo otevřeného prostoru i zprvu originální dějová linka. Série se ocitla na hraně prodeje, další klesání by mohlo přinést jen zkažené ovoce.

Rozhodně v tom však není sama, stačí se podívat na ostatní série úspěšných filmů i her. Klasickým příkladem jsou asi sportovní gamesy, jejichž téma je důkladně vydolováno již léta (ale upřímně, co na těchto hrách vymýšlet nového?). Podobným směrem jde pomalu také například Call Of Duty, hry se superhrdiny nebo tuna indie diablovek.

ass3.jpg

Nejlepším krokem pro všechny herní společnosti by bylo jednoduše nikam nespěchat, zaměřit se na dobrou hratelnost a v případě podobných her rovněž na příběh. Každá nová možnost ve hře je sice jistým přínosem peněz, ale také malým krokem k úplné únavě materiálu. Je tedy jen na Ubisoftu, jak se popere se slibovaným novým dílem Assassin’s Creed, který má vyjít v roce 2017. Dostatek času a prostoru by novince mohl zaručit návrat na výsluní. Doufejme.