Budoucnost patří Bioware?

Patří k nejúspěšnějším vývojářům. Jejich hry se řadí k tomu nejlepšímu v žánru RPG a spolupracovat s nimi začíná i sám George Lucas. Říkají si Bioware, jsou to Kanaďani každým coulem, poslouchají Bryana Adamse a Celine Dion, mají rádi SouthPark, fandí hokeji a pokud vás zajímá, jak se z obyčejných studentů medicíny dostali až mezi vývojářskou elitu, čtěte dál…
Budoucnost patří Bioware?
Píše se první polovina 90-tých let. Tři studenti medicíny o přestávkách rozebírají fyzické přednosti svých kolegyň, něco málo odborných problémů a také PC a videohry. Dokáží se o nich (o hrách) tak jako řada jiných bavit donekonečna. Co hráli, kde zakysli, co se chystá a taky co jim chybí a co by udělali jinak, kdyby mohli. Když se pak první dva z nich – Ray Muzyka a Greg Zeshuck – pustí v roce 1993 a 94 do programování výukového softwaru pro mediky, třetí z nich – Aug Yip - jim pomáhá s grafickou stránkou věci. V roce 1995 pak zakládají Bioware. A zatímco Aug Yip se o dva roky později vrací ke studiu medicíny, Ray a Greg vytrvají a jejich vůle je brzy náležitě oceněna.

První hrou, kterou vydali, byla Shattered Steel. Tato mechovka spatřila světlo světa v říjnu 1996 a Bioware na sebe díky ní výrazně upozornili. Z poměrně značného množství nabídek vydavatelských společností si nakonec vybrali Interplay, s nimiž po úspěchu Shattered Steel podepsali i další spolupráci. A ta se už nesla ve znamení Baldur´s Gate, fantasy RPG nářezu, který není asi třeba nikomu představovat. „Podívali jsme se na situaci na trhu a zjistili jsme, že tu není mnoho opravdu velkých a dobrých RPG her,“ vzpomíná Ray Muzyka na to, jak vlastně Baldur´s Gate vznikalo. A jelikož on i Greg Zeshuck byli už roky hráči klasických RPG jako Dungeons&Dragons, bylo jasné, že jejich další hrou bude fantasy RPG. Velká, rozsáhlá, epická, s výrazným příběhem, skvělou hudbou a velkým množstvím subquestů. Pracovat na ní začali roku 1996 a dokončili ji v prosinci 1998. Vysloužili si za ni uznání hráčů i kritiky, oslovili široké publikum a doslova „nakopli“ žánr RPG k novému životu. Léčbu pak dokončili vydáním stejně dobrého datadisku BG: Tales Of The Sword Coast.

Baldur´s Gate nezměnilo jen nejistou situaci okolo žánru fantasy RPG, ale mělo značný vliv i na chod Bioware. Firma začala prosperovat a expandovat. Už nedávala práci jen pár kamarádům, kterým šlo dílo od ruky, ale řadě dalších lidí, jejichž počet se neustále zvětšoval. A ačkoli nyní je Bioware velkým vývojářem s propracovanou strukturou, jedno se nemění. Nikdo z nově nastupujících zaměstnanců nemá zkušenosti s výrobou her. A také žádné zlozvyky, předsudky a falešné představy o tom, co hráči chtějí.

Svojí třetí hrou jako by Bioware znovu naznačili, že hodlají jít cestou kvality a originality. MDK II sice může oslovit jen užší skupinu fanoušků, renomé firmy však žádným způsobem neuškodila a naznačila, do budoucna si na ně budou muset dát pozor i takoví profíci na akční hry, jako je id Software, Raven či Valve. Navíc se předpokládá, že větší rozruch hra způsobí až ve verzi pro Playstation 2, takže ani zde ještě nepadlo poslední slovo.

Nejbližší roky však nejspíš budou i nadále pro Bioware spojeny s žánrem RPG. Ještě letos vyjde tolik ohlašované pokračování Baldur´s Gate a vzhledem k přístupu firmy k práci na této hře se máme skutečně na co těšit. Hra nejen, že by měla potvrdit současnou vůdčí pozici Bioware v oblasti fantasy RPG, ale měla by náskok firmy před ostatními ještě zvětšit. Že to nebude jednoduché, o tom svědčí podzimní a zimní startovací pole, které je fantasy RPG přímo nabité. Málokdo z něj ale nabídne až 200 hodin úžasné fantasy pařby, kvanta kouzel, skvělou grafiku a spoustu dalších, i na Doupěti stokrát zdůrazněných NEJ. Koneckonců, nejlíp to vyjádřili sami tvůrci: “Nechtěli jsme udělat něco, co by v očích fanoušků bylo pouhým odvarem původního Baldur´s Gate v kterémkoli směru. Jsme perfekcionisté. Jde nám o kvalitu.“

Ano, jsou perfekcionisté. V Baldur´s Gate samozřejmě chyby byly a nejspíš se nějaké objeví i v pokračování. Celkově je však štít Bioware zatím prost jakýchkoli velkých průšvihů, které se jejich konkurenci (viz celé martýrium Blizzardu s Diablem 2) nevyhnuli. I další připravované projekty zatím vzbuzují jen samé naděje. Fantasy RPG Neverwinter Nights na letošním E3 zabodovala ještě víc než BG II, práce na ní se pomalu přehouply do poslední třetiny a celé to vypadá jako silně vydařená komplexní záležitost, která na internetu bude zdatně konkurovat prvnímu Diablu. Přestože podporován bude i singleplayer, důraz bude položen na hru více hráčů, na rozvíjení světa fanoušky, na svobodu a sladké časy bez Dungeon Mastera. Ačkoli NWN bývá někdy přirovnávána k online hrám typu Asheron`s Call, nenechte se zmýlit – u NWN se nebudou platit žádné peníze ani nepůjde o nějaký permanentní svět. Možnosti rozvíjet ho by však měly být široké.

A budoucnost Bioware? Nedávno ohlášená RPG ze světa Star Wars je zakázkou, nad kterou po nocích slintalo víc developerů než jen Bioware. Smlouva na Star Wars je sice hodně přísná (nic nenormálního, George Lucas chce mít tuto zlatonosnou žílu maximálně pod kontrolou), nicméně pokud vše dobře půjde, možná se dočkáme vůbec jedné z nejlepších her na motivy SW. O hře toho zatím moc známo není, Doupě vás však bude o dalším vývoji určitě informovat. Na to můžete vsadit krk stejně jako na to, že o Bioware v následujících několika letech ještě mnohokrát uslyšíme. Doufejme, že pokaždé v dobrém.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |