Budoucnost patří Bioware?

Patří k nejúspěšnějším vývojářům. Jejich hry se řadí k tomu nejlepšímu v žánru RPG a spolupracovat s nimi začíná i sám George Lucas. Říkají si Bioware, jsou to Kanaďani každým coulem, poslouchají Bryana Adamse a Celine Dion, mají rádi SouthPark, fandí hokeji a pokud vás zajímá, jak se z obyčejných studentů medicíny dostali až mezi vývojářskou elitu, čtěte dál…
Budoucnost patří Bioware?
Píše se první polovina 90-tých let. Tři studenti medicíny o přestávkách rozebírají fyzické přednosti svých kolegyň, něco málo odborných problémů a také PC a videohry. Dokáží se o nich (o hrách) tak jako řada jiných bavit donekonečna. Co hráli, kde zakysli, co se chystá a taky co jim chybí a co by udělali jinak, kdyby mohli. Když se pak první dva z nich – Ray Muzyka a Greg Zeshuck – pustí v roce 1993 a 94 do programování výukového softwaru pro mediky, třetí z nich – Aug Yip - jim pomáhá s grafickou stránkou věci. V roce 1995 pak zakládají Bioware. A zatímco Aug Yip se o dva roky později vrací ke studiu medicíny, Ray a Greg vytrvají a jejich vůle je brzy náležitě oceněna.

První hrou, kterou vydali, byla Shattered Steel. Tato mechovka spatřila světlo světa v říjnu 1996 a Bioware na sebe díky ní výrazně upozornili. Z poměrně značného množství nabídek vydavatelských společností si nakonec vybrali Interplay, s nimiž po úspěchu Shattered Steel podepsali i další spolupráci. A ta se už nesla ve znamení Baldur´s Gate, fantasy RPG nářezu, který není asi třeba nikomu představovat. „Podívali jsme se na situaci na trhu a zjistili jsme, že tu není mnoho opravdu velkých a dobrých RPG her,“ vzpomíná Ray Muzyka na to, jak vlastně Baldur´s Gate vznikalo. A jelikož on i Greg Zeshuck byli už roky hráči klasických RPG jako Dungeons&Dragons, bylo jasné, že jejich další hrou bude fantasy RPG. Velká, rozsáhlá, epická, s výrazným příběhem, skvělou hudbou a velkým množstvím subquestů. Pracovat na ní začali roku 1996 a dokončili ji v prosinci 1998. Vysloužili si za ni uznání hráčů i kritiky, oslovili široké publikum a doslova „nakopli“ žánr RPG k novému životu. Léčbu pak dokončili vydáním stejně dobrého datadisku BG: Tales Of The Sword Coast.

Baldur´s Gate nezměnilo jen nejistou situaci okolo žánru fantasy RPG, ale mělo značný vliv i na chod Bioware. Firma začala prosperovat a expandovat. Už nedávala práci jen pár kamarádům, kterým šlo dílo od ruky, ale řadě dalších lidí, jejichž počet se neustále zvětšoval. A ačkoli nyní je Bioware velkým vývojářem s propracovanou strukturou, jedno se nemění. Nikdo z nově nastupujících zaměstnanců nemá zkušenosti s výrobou her. A také žádné zlozvyky, předsudky a falešné představy o tom, co hráči chtějí.

Svojí třetí hrou jako by Bioware znovu naznačili, že hodlají jít cestou kvality a originality. MDK II sice může oslovit jen užší skupinu fanoušků, renomé firmy však žádným způsobem neuškodila a naznačila, do budoucna si na ně budou muset dát pozor i takoví profíci na akční hry, jako je id Software, Raven či Valve. Navíc se předpokládá, že větší rozruch hra způsobí až ve verzi pro Playstation 2, takže ani zde ještě nepadlo poslední slovo.

Nejbližší roky však nejspíš budou i nadále pro Bioware spojeny s žánrem RPG. Ještě letos vyjde tolik ohlašované pokračování Baldur´s Gate a vzhledem k přístupu firmy k práci na této hře se máme skutečně na co těšit. Hra nejen, že by měla potvrdit současnou vůdčí pozici Bioware v oblasti fantasy RPG, ale měla by náskok firmy před ostatními ještě zvětšit. Že to nebude jednoduché, o tom svědčí podzimní a zimní startovací pole, které je fantasy RPG přímo nabité. Málokdo z něj ale nabídne až 200 hodin úžasné fantasy pařby, kvanta kouzel, skvělou grafiku a spoustu dalších, i na Doupěti stokrát zdůrazněných NEJ. Koneckonců, nejlíp to vyjádřili sami tvůrci: “Nechtěli jsme udělat něco, co by v očích fanoušků bylo pouhým odvarem původního Baldur´s Gate v kterémkoli směru. Jsme perfekcionisté. Jde nám o kvalitu.“

Ano, jsou perfekcionisté. V Baldur´s Gate samozřejmě chyby byly a nejspíš se nějaké objeví i v pokračování. Celkově je však štít Bioware zatím prost jakýchkoli velkých průšvihů, které se jejich konkurenci (viz celé martýrium Blizzardu s Diablem 2) nevyhnuli. I další připravované projekty zatím vzbuzují jen samé naděje. Fantasy RPG Neverwinter Nights na letošním E3 zabodovala ještě víc než BG II, práce na ní se pomalu přehouply do poslední třetiny a celé to vypadá jako silně vydařená komplexní záležitost, která na internetu bude zdatně konkurovat prvnímu Diablu. Přestože podporován bude i singleplayer, důraz bude položen na hru více hráčů, na rozvíjení světa fanoušky, na svobodu a sladké časy bez Dungeon Mastera. Ačkoli NWN bývá někdy přirovnávána k online hrám typu Asheron`s Call, nenechte se zmýlit – u NWN se nebudou platit žádné peníze ani nepůjde o nějaký permanentní svět. Možnosti rozvíjet ho by však měly být široké.

A budoucnost Bioware? Nedávno ohlášená RPG ze světa Star Wars je zakázkou, nad kterou po nocích slintalo víc developerů než jen Bioware. Smlouva na Star Wars je sice hodně přísná (nic nenormálního, George Lucas chce mít tuto zlatonosnou žílu maximálně pod kontrolou), nicméně pokud vše dobře půjde, možná se dočkáme vůbec jedné z nejlepších her na motivy SW. O hře toho zatím moc známo není, Doupě vás však bude o dalším vývoji určitě informovat. Na to můžete vsadit krk stejně jako na to, že o Bioware v následujících několika letech ještě mnohokrát uslyšíme. Doufejme, že pokaždé v dobrém.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A