Bulge `44 - 2. světová na tahy

Historické tahové strategie jsou velmi úzce specializovaný žánr, orientující se převážně na zájemce o historii, potažmo právě druhou světovou válku. Bulge `44, již pátá část slavné Panzer Series, je právě takový případ. Dokonale vypiplaná tahovka jako dělaná pro vojenské nadšence, kteří neodpustí jakoukoliv byť i sebemenší nepřesnost. Jenže, dosti překvapivě, zdaleka ne jen pro ně!

Platforma: PC
Typ hry: tahová strategie z 2. světové války
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 32 MB RAM, 200 MB na HDD, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesoer 300 MHz, 64 MB RAM, 500 MB na HDD, 16MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 300 MHz, 192 MB RAM, 500 MB na HDD, 16MB grafická karta
Výrobce hry: HPS Simulations (http://www.hpsimulations.com)
Distributor hry: HPS Simulations (http://www.hpsimulations.com)
Distribuce v Česku: Cenega (http://www.cenega.cz)

Přiznám se hned a bez mučení, nejsem žádný fanda do tahovek, vyjma těch fantasy nebo sci-fi jako jsou třeba Heroes of Might and Magic nebo Battle Isle. Co si vzpomínám, poslední tahovka podobná Bulge, kterou jsem hrál, byli Steel Panthers: World at War. K recenzování Bulge `44 jsem tedy přistupoval velmi nelibě - očekával jsem přehnaně složitou, po grafické stránce humusnou hříčku, na které by si dokázal pochutnat tak maximálně jeden člověk ze sta. Inu řeknu vám, na první pohled je Bulge přesně takový případ. Když jsem hru spustil, nabyl jsem pocitu, že jsem v nějakém armádním centru a plánuji nějakou ofenzívu - všude spousta ikonek, přehledů, tabulek a vůbec všeho. Vlastně to ani moc nevypadalo jako hra, spíše bojový simulátor. Možná to tak i má být a někoho takové hry lákají, ale mě rozhodně ne. Nelibě jsem začal projíždět po nekonečných nabídkách, zjišťoval co, kde, jak a proč a asi po půl hodině, kdy jsem málem, nebýt šťastné náhody, ani nepřišel na to, jak se pohybuje s "jednotkami" (které mi byly bez výjimky prezentovány jako úhledné různobarevné obdélníčky), jsem Bulge `44 raději zase pěkně křížkem ukončil.

Druhá světová válka - rok 1944

Na podzim roku 1943 se sešly poprvé hlavy států protihitlerovské koalice (teheránská konference) a projednaly další vedení války. Roku 1944 se fašistický útočný blok (Osa) rozpadl. Dne 6.6.1944 (vylodění v Normandii, Den D) byla otevřena druhá - západní - fronta. Protiútok Německa v Ardenách ztroskotal. Brzy na to překročila spojenecká vojska řeku Rýn a vtrhla do Berlína.

Jenže recenzi jsem napsat musel a tak, chtě nechtě, pustil jsem se další den do studia více než 200 stránek (nic překvapivého u takovéhle gamesy) elektronického manuálu. Nu a dlužno říci, že po dlouhém a vyčerpávajícím procházení docela přehledně vyvedeného manuálu jsem přišel na velmi zajímavé věci! Například jsem pochytil, jak si změnit pohled z obdélníčků na jakés takés 3D modely. Hned se mi hra začala líbit víc, objevoval jsem stále nové možnosti a nakonec jsem se do ní ponořil na celé jedno dlouhé, ponuře zimní odpoledne.

Bulge 44 Bulge 44

Bulge 44 Bulge 44

Jak tedy Bulge vypadá? V prvé řadě na vás vybafne obrovská detailní hexová mapa - hexová znamená, že je rozdělena do četných šestiúhelníků (hexagonů, zkráceně hexů), které jsou snad prazákladem všech tahovek. Na hlavní obrazovce dále nalezneme řadu ikon (v horní části), které jsou zkratkou k některým příkazům, jež se nalézají v úplně vrchním hlavním menu. Vlevo vedle mapy je pak sloupec, ve kterém se zobrazují informace o jednotkách - ten lze dle libovůle přemisťovat. Tyto informace se liší podle toho, zda se jedná o pěchotu či mechanizované jednotky. Informuje o typu jednotky, hodnosti, případně počtu jednotek v dané skupině, dále vám řekne něco o morálce, únavě a pohyblivosti. Držením pravého tlačítka na tomto okně získáte další detailní informace jako dostřel, hierarchii a podobně. Pod oknem jednotky je okno terénu, kde jsou k dispozici informace o terénu, který se v hexu dané jednotky nachází - povrch, viditelnost, převýšení, zásoby.

Světlé stránky hry
  • množství map
  • hudba
  • realistické
  • po čase zjistíte, že vlastně i docela jednoduché
Temné stránky hry
  • nutno chvíli studovat manuál
  • grafika na dnešek nic moc
  • přehlednost

Bulge `44 poskytuje nekonečné možnosti nastavení všeho možného i nemožného. Od zobrazení mapy, které jsou k dispozici hned čtyři, přes ikony jednotek (2D, 3D, s/bez detailních informací) až po názvy jednotlivých lokací na mapě (lze zobrazit stisknutím klávesy SHIFT). Dále je možné nastavovat výhody/nevýhody pro každou ze dvou hrajících stran (asi nemusím říkat že proti sobě bojují Spojenci a Nacisté;), automatické či manuální scrollování, zvukové efekty, hudbu (kterou jen tak mimochodem do celé hry složil jistý Tom Hook, zřejmě docela schopný člověk - ke hře je o něm přiložen celý speciální textový dokument), a tak dále a tak dále. Při bitvě můžete jednoduše zjišťovat aktuální povětrnostní podmínky, sílu obou armád, počty jednotek a jejich sílu, dostupnost leteckých jednotek. Jakmile dokončíte tah (což může trvat od deseti minut po desítky minut), zjeví se dialogové okno mezi tahy, které přesně informuje o tom, co se s jakou jednotkou a kde stalo či děje. Nepřátelský tah pak lze zpomalit na jednotlivé kroky nebo to celé spustit bez přestávky a dívat se, jak vám nepřítel kosí všechny jednotky v dohledu. Bohužel nikde jsem nenašel žádné nastavení jak tahy nepřítele urychlit, takže si při rozsáhlejších bitvách klidně můžete odskočit na kafíčko, jelikož nepřátelský tah může znamenat další hodinu (zlatá série Battle Isle, kde bylo možné prostě jen nechat spočítat ztráty a zase se rovnou po hlavě vrhnout do bitvy).

Bulge 44 Bulge 44

Bulge 44 Bulge 44

Co tedy vlastně Bulge `44 konkrétně nabízí? Je to celkem 25 map odehrávajících se roku 1944 převážně v zasněženém Německu (odtud název hry). Mají od 7 do 162 tahů, různé velikosti (od skutečně malinkatých pidižvíků až po obrovské, několik stovek "hexů čtverečních" zabírající giganty) pracovali na nich nejrůznější designéři. Některé mapy inspirovány skutečnými událostmi (například dědeček jednoho z betatesterů sloužil u jistého regimentu, která danou bitvu prodělala), jiné jsou částečně nebo zcela fiktivní. Nechybí možnost zahrát si hot-seat hru (tedy dva hráči na jednom počítači), přes email nebo přes Internet. Vzhledem k tomu, že ty největší mapy obvykle obsahují stovky jednotek za obě strany, nemusíte se bát, že by vám Bulge `44 vydržel nějak zbytečně krátkou dobu. Spíše naopak - s touhle hrou byste dokázali vyžít třeba i několik měsíců, možná i let, protože jak už to tak bývá, i zde je k dispozici editor scénářů, kde si můžete vytvořit úplně vlastní bitvu a pařit tak třeba do nekonečna.

A nakonec nesmím zapomenout zmínit výrobce hry Bulge `44, společnost HPS Simulations, resp. hlavního designéra Johna Tillera, který se svým týmem dokázal vytvořit historickou tahovou strategii nejen pro zasvěcené válečníky, ale i pro tu o něco málo větší skupinku trpělivých hráčů, kteří se nebojí objevovat nové možnosti a strávit trochu času nad studiem manuálu.

Grafika: 5/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10
Kvalitní tahová strategie, vyžadující trochu zápalu (fandové tohoto žánru si přičtou jeden bodík).
Celkové hodnocení: 6/10

Váš názor Další článek: Pokračování Rainbow Six

Témata článku: , , , , , ,